Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?

Vierailija
12.11.2025 |

Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas se villapaidan pidentäjä. Sain tänään mieluiseen mittaan paidan mutta koska en halunnut tehdä resoria helmaa niin nyt se rullautuu. Virkkasin reunaan kerroksen mutta rullautuu edelleen. Ihmettäkö teen tuolle? En haluaisi sitä resoria kun se kiristää helman sitten ja haluan pitää helman leveänä.

-K

Minun rullautuva pipo pelastui täällä annetun ohjeen ansiosta: eli virkkasin reunaan puolipylväitä. Ohje oli, että muutama kerros niitä, mutta jo yksi kerros auttoi eikä rullaudu enää. Kiitokset vielä kerran vinkin antaneelle!!!

Vierailija
182/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaoikein-neule on toinen mikä ei rullaudu tai kiristä mutta ei minullekaan oikein tule mieleen millä sileän neuleen saisi suorana pysymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjäsin kesällä lankoja ja niitä olisi noin 300 g 

merinoa

mistä löytäisin ohjeen modernille huivilla johon voi käyttää monta väriä sen mukaan mitä sattuu olemaan? Joku raitajuttu ehkä 

Raverly sivusto on neulojien ja virkkaajien aarreaitta, englannin kielinen ja vaatii kirjautumisen tosin. Osa ohjeista maksullisia mutta ilmaisia myös löytyy todella paljon. Suosittelen!

Vierailija
184/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi virkata vielä resorit v stitch puseroon. Ohje on MJ's-off-the-hook:n. Pari kertaa jo purin, kun ei tullut hyvä helmaresori.

Pääasiassa virkkaan. Haluaisin oppia neulomaan paremmin. Yhden Novitan perusvillapaidan olen neulonut, mutta siitä tuli liian tiukka, joten purin sen...

Etkö löytänyt ketään, jolle se olisi sopinut? Minä en ole koskaan purkanut kuin selvästi epäonnistuneita tekeleitä. Liian pienille ja yhdelle liian isolle olen etsinyt sopivamman käyttäjän.

Jotenkin on iso kynnys antaa omia töitä toisille. Sitä on niin kriittinen. Otin tuon neulomistreenin kannalta. On ainakin helpompi tehdä samasta ohjeesta uusi, kun on tuttu.

Vierailija
185/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Neulominen on harrastus, joka alkaa joka syksy, valitettavasti osaan tehdä vain sukkia. Neulominen ollut sellainen kestoharrastus, mutta sitten on niitä tekemisiä, jotka lumoaa muutamaksi vuodeksi ja sitten tulee jokin uusi kokeilu. 90-luvulla sekosin tilkkutöihin ja niitähän tuli ihan liukuhihnalta. Tein kolme parisängynpeitettä, yksi parisängym peite odottaa yhä vanua ja taustakangasa. Sängyn peitteitä on nyt lähes kymmenen, osa käytössä ja osa kaapissa. 

Sitten tuli seuraava hullutus, mosaikkityöt. Muutama seinä tuli tehtyä ja niitä palloja. Sitten punoin kahvipussikoreja kymmeniä. Silloin sana kiiri ja minulle tuli kahvipusseja ihan laatikkokaupalla. No sekin hullutus meni ohi ja sitten vanhoille lakanoille piti keksiä uusi käyttö ja sen jälkeen olen punonut mattoja. Villasukkien välissä virkkaan jämälangoista isoäidinneliöitä, muutama liivi niistä on syntynyt, mutta nyt on suunnitelmissa jotain erilaista, keväällä näkee mitä on syntynyt.

Vierailija
186/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi virkata vielä resorit v stitch puseroon. Ohje on MJ's-off-the-hook:n. Pari kertaa jo purin, kun ei tullut hyvä helmaresori.

Pääasiassa virkkaan. Haluaisin oppia neulomaan paremmin. Yhden Novitan perusvillapaidan olen neulonut, mutta siitä tuli liian tiukka, joten purin sen...

Etkö löytänyt ketään, jolle se olisi sopinut? Minä en ole koskaan purkanut kuin selvästi epäonnistuneita tekeleitä. Liian pienille ja yhdelle liian isolle olen etsinyt sopivamman käyttäjän.

Jotenkin on iso kynnys antaa omia töitä toisille. Sitä on niin kriittinen. Otin tuon neulomistreenin kannalta. On ainakin helpompi tehdä samasta ohjeesta uusi, kun on tuttu.

Mulla on tää ihan sama! Yks hyvin onnistunu suht työläs villapaita odottaa purkamista kun on liian iso

Vierailija
187/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Neulominen on harrastus, joka alkaa joka syksy, valitettavasti osaan tehdä vain sukkia. Neulominen ollut sellainen kestoharrastus, mutta sitten on niitä tekemisiä, jotka lumoaa muutamaksi vuodeksi ja sitten tulee jokin uusi kokeilu. 90-luvulla sekosin tilkkutöihin ja niitähän tuli ihan liukuhihnalta. Tein kolme parisängynpeitettä, yksi parisängym peite odottaa yhä vanua ja taustakangasa. Sängyn peitteitä on nyt lähes kymmenen, osa käytössä ja osa kaapissa. 

Sitten tuli seuraava hullutus, mosaikkityöt. Muutama seinä tuli tehtyä ja niitä palloja. Sitten punoin kahvipussikoreja kymmeniä. Silloin sana kiiri ja minulle tuli kahvipusseja ihan laatikkokaupalla. No sekin hullutus meni ohi ja sitten vanhoille lakanoille piti keksiä uusi käyttö ja sen jälkeen olen punonut mattoja. Villasukkien välissä virkkaan jämälangoista isoäidinneliöitä, muutama liivi niistä on syntynyt, mutta nyt on suunnitelmissa jotain er

Hei, kiinnostaa tuo mattojen punominen lakanoista? En ole kuullutkaan, pitääkin googlata.

Vierailija
188/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö löydä ketään itseäsi isompaa, jolle voisit sen lahjoittaa? Tai laita myyntiin ja tee uusi. Isot kuviot on vähän vaikeita saada sopimaan oikeankokoiseen paitaan. 

Vierailija
189/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neulon pitsikuviosta hametta kutovakikan ohjeella :) 

Vierailija
190/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi tarve villashortseille, takalisto ja reidet on jäässä kun vähän ulkoilee. Ajatuksena olisi käyttää niitä merinopitkisten päällä ulkohousujen alla. Onko tuhoon tuomittua tehdä perus 7 veljestä langasta? Ja onko sellaisia ohjeita jonka harjoittelijakin osaa tehdä? Sukan osaan neuloa, se on minun taso.

-K

Tuo peruslanka on ollut jo pitkään niin kelvotonta, että kunnon lankakauppiaat eivät ole enää ottaneet sitä myyntiin. Villahousuihin ei tarvitse olla niin kovaa kulutusta kestävää kuin sukkiin.  Jotain pehmeää merinovillaa tai norjalaista käyttäisin.

Joo, 7 veljestä ei kannata ostaa enää mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin askarteluun. Jotain tupsuja tai lankatottuja siitä nippanappa viitsii väsätä, mutta mitään oikeaa neuletyötä ei kannata, koska se ei kestä kulutusta yhtään enää. 

Sain viime jouluna lahjaksi 7 veljeksestä neulotut villasukat, jotka ehtivät olla käytössä kokonaisen viikon, ennen kuin niistä oli pohjat aivan puhki. Ja minä käytän villasukkia vain sisällä ja monesti vielä huopatossujen kanssa. Lisäksi teen istumatyötä, eli sukat eivät mitenkään valtavalla kulutuksella edes ole.

Vertailun vuoksi, mulla on käytössä 20-30 vuotta sitten 7 veljeksestä neulottuja sukkia, joita on käytetty PALJON, eikä niissä ole pohjat edes ohentuneet puhumattakaan, että olisi reikiä. 

Vierailija
191/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissähän on nyt vähennetty sitä muovin määrää että voi olla sekin mikä vaikuttaa kestävyyteen, samoin kuin neulostyyli, neuloksen löysyys ja käyttäjän paino. Minulla on toissatalvena tehdyt kirjoneulesukat kestäny kovassa käytössä ja kengssä myös todella hyvin, lankana siis nalle. Varmaan olisivat jo rikki jos olisivat löysempää ja pelkkää sileää.

Vierailija
192/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen villasukissa kantapäissä tietenkin ja varpaitten kohdilla myös vahvistetun neuleen, että kestävät paremmin käytössä.

Kertoisitko, miten se vahvistettu neule tehdään ja onko se sama asia kuin sukan kaksinkertainen kärki? Olen etsinyt ohjetta, mutta en ole löytänyt.

Googlaa vahvistettu kantapää. Ohjeita löytyy pilvin pimein. Ja juutuupissa opetetaan melkein kädestä pitäen 😄

Vierailija
193/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosina olen lähinnä neulonut villasukkia Ukrainaan, yhteensä noin 30 paria. Jos jotakuta kiinnostaa, niin mm. Omri ry kerää tänäkin talvena sukkia. 

Mäkin tein näitä silloin hyökkäystä seuranneena talvena ja tein myös ampujien hanskoja Kotilieden sota-aikojen ohjeella. Pitäis ryhdistäytyä taas kun saa joululahjat tehtyä.

Löytyykö keltään linkkiä tuollaisten hanskojen ohjeeseen? En osaa ilman ohjetta tehdä.

Vierailija
194/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi tarve villashortseille, takalisto ja reidet on jäässä kun vähän ulkoilee. Ajatuksena olisi käyttää niitä merinopitkisten päällä ulkohousujen alla. Onko tuhoon tuomittua tehdä perus 7 veljestä langasta? Ja onko sellaisia ohjeita jonka harjoittelijakin osaa tehdä? Sukan osaan neuloa, se on minun taso.

-K

Tuo peruslanka on ollut jo pitkään niin kelvotonta, että kunnon lankakauppiaat eivät ole enää ottaneet sitä myyntiin. Villahousuihin ei tarvitse olla niin kovaa kulutusta kestävää kuin sukkiin.  Jotain pehmeää merinovillaa tai norjalaista käyttäisin.

Joo, 7 veljestä ei kannata ostaa enää mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin askarteluun. Jotain tupsuja tai lankatottuja siitä nippanappa viitsii väsätä, mutta mitään oikeaa neuletyötä ei kannata, koska se ei kestä kulut

Äitini lopetti sukkien kutomisen yli  vuotta sitten. Edelleen on käytössä hänen kutomiaan sukkia. Niistäkin huomaa, että laatu on vaihdellut. Ensimmäisen vuosikymmenen aikana niissä ei huomannut mitään, mutta nyt erottuu raja siinä, missä lanka on vaihtunut toiseen erään.

Vierailija
195/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjäsin kesällä lankoja ja niitä olisi noin 300 g 

merinoa

mistä löytäisin ohjeen modernille huivilla johon voi käyttää monta väriä sen mukaan mitä sattuu olemaan? Joku raitajuttu ehkä 

Facebookissa on ainakin nyt ollut huivin yhteisneulonta, sivulla "yhteisneulonnat by hand finnished" huvin nimi on Hurma

Huivi oli merinosta, helppoa kuvioneuletta, ohjeen mukaisena 2 väriä, toki voi useampaakin helposti käyttää. 

Vierailija
196/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissähän on nyt vähennetty sitä muovin määrää että voi olla sekin mikä vaikuttaa kestävyyteen, samoin kuin neulostyyli, neuloksen löysyys ja käyttäjän paino. Minulla on toissatalvena tehdyt kirjoneulesukat kestäny kovassa käytössä ja kengssä myös todella hyvin, lankana siis nalle. Varmaan olisivat jo rikki jos olisivat löysempää ja pelkkää sileää.

Minulla taas on pari viikkoa käytössä olleet kirjoneulelapaset Nallesta jo todella nuhjuiset. Tyttärellä on niin ikään kirjoneulelapaset, hieman ohuemmasta arwetta-langasta. Ne ovat todella siistit vielä, vaikka ovat jo 3 talvea olleet käytössä. 

En minäkään enää viitsi nallea tai 7 veikkaa ostaa, on olemassa niin paljon parempilaatuisiakin lankoja. 

Ohuista langoista Novitan Viola on ihan pohjanoteeraus. Pojalle tein siitä sukat, ja olivat pian ihan hirveän näköiset. 

Vierailija
197/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 7 veljestä - lankaa ei kannata ostaa, niin mitä saman hintaluokan laadukasta lankaa suosittelette?

Vierailija
198/225 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on pari viikkoa käytössä olleet kirjoneulelapaset Nallesta jo todella nuhjuiset. Tyttärellä on niin ikään kirjoneulelapaset, hieman ohuemmasta arwetta-langasta. Ne ovat todella siistit vielä, vaikka ovat jo 3 talvea olleet käytössä. 

En minäkään enää viitsi nallea tai 7 veikkaa ostaa, on olemassa niin paljon parempilaatuisiakin lankoja. 

Ohuista langoista Novitan Viola on ihan pohjanoteeraus. Pojalle tein siitä sukat, ja olivat pian ihan hirveän näköiset. 

&n

Joo arwetta on ihan timanttia kyllä. En tiiä, sukat ei oo menny mikskään mutta en lapasia siitä nallesta tekis kun se ärsyttää mulla paljasta ihoa. Tukuwoolia käytin mun lapasiin ja on kyl hyvät.

Vierailija
199/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 7 veljestä - lankaa ei kannata ostaa, niin mitä saman hintaluokan laadukasta lankaa suosittelette?

Adlibriksellä on hyvä socki-sukkalanka. 

Tokmannilla myytävää nako-lankaa on kehuttu, värejä ei kyllä paljon ole. 

Lanka maailma myy janne-lankaa, mitä kehutaan, omaa kokemusta ei ole.

Itse käytän paksuista langoista tuota sockia. Tilaan useampia keriä ja värejä. Olen kyllä laiska käymään kaupoissa, joten mielelläni ostan netistä muutenkin. 

Marketeissa nyt on vain novitaa, vaihtoehtoja on vaikeampi löytää. 

Itse en juurikaan kudo perussukkia, vaan erilaisia pitsi- ja kirjoneuleita, ja mielummin ohuesta langasta.

Vierailija
200/225 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas se villapaidan pidentäjä. Sain tänään mieluiseen mittaan paidan mutta koska en halunnut tehdä resoria helmaa niin nyt se rullautuu. Virkkasin reunaan kerroksen mutta rullautuu edelleen. Ihmettäkö teen tuolle? En haluaisi sitä resoria kun se kiristää helman sitten ja haluan pitää helman leveänä.

-K

Reunaan voi myös neuloa muutaman rivin helmineulosta tai tehdä i-cord reunuksen. Resoreja tavallaan nekin, mutta ei kiristä.