Anteeksi kuinka, Kelan johto??
Kelan työntekijät suuttuivat etätyölinjauksesta: Lasse Lehtonen vastaa kritiikkiin
Johtaminen
Pääjohtaja Lasse Lehtonen sanoo HS:lle, ettei Kelassa ole erityistä tarvetta pitää omasta henkilökunnasta kiinni ihan viimeisen päälle.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011592515.html
Kommentit (534)
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalta osalta näyttää karanneen täysin se, että Kelan aiempi etätyökäytäntö oli, että toimistolla tulee olla vähintään 1-5pv kuukaudessa.
Kuka tahansa ymmärtää että 1-5 pv on aikaepämääräinen ohje
Nyt uusi ohje on, että vähintään 4 pv kuukaudessa, tai poikkeusluvalla harvemmin (jos esim pitkä työmatka).
Minun mielestäni uusi ohje ei poikkea radikaalisti vanhasta, mutta on sitä selkämpi. Lisäksi siinä selvästi sanotaan että on mahdollista hakea poikkeusta.
Mielestäni uusi ohje on työntekijöille parempi. Joissain tapauksissa se voi tarkoittaa jopa enemmän etäpäiviä!
En ymmärrä tätä kohua alkuunkaan.
Et niin. Todistit sen kyllä. Rautalankaa: valtaosalle ei ole ongelma toimistopäivien lisääminen.
Rauhoittukaas tädit jo. Seuraava askel on yt:t. Ilmassa on selvät merkit.
Hyvä Lasse! Kela kiinni ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on alkanut Kelan alasajo ja halutaan vapaaehtoisten henkilökunnan irtisanomisia, jolloin ei tarvitse maksaa kalliita irtisanomisajan palkkaa. Harva nimittäin haluaa käydä töissä, jos työpiste 200km päässä, kuten Kelan toimistot ovat Itä ja Pohjois-Suomessa.
Jep. Sinne otettiin narsisti johtoon, jolla ei ole minkäänlaista tunnontuskaa heittää ihmisiä pellolle. Ehkä meni pikkuisen yli hänen sanomisensa, mutta pointti tässä tuli kaikille selväksi miten mennään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on alkanut Kelan alasajo ja halutaan vapaaehtoisten henkilökunnan irtisanomisia, jolloin ei tarvitse maksaa kalliita irtisanomisajan palkkaa. Harva nimittäin haluaa käydä töissä, jos työpiste 200km päässä, kuten Kelan toimistot ovat Itä ja Pohjois-Suomessa.
Jep. Sinne otettiin narsisti johtoon, jolla ei ole minkäänlaista tunnontuskaa heittää ihmisiä pellolle. Ehkä meni pikkuisen yli hänen sanomisensa, mutta pointti tässä tuli kaikille selväksi miten mennään eteenpäin.
En sanoisi Lassea narsistiksi. Tunnen hänet henkilökohtaisesti työni kautta. On tosi mukava ja symppis tyyppi, empatiaakin löytyy. Mutta on myös ihminen, joka ei sotke tunteita työasioihin. Ihan kuten mulla itsellänikin, hänellä on erikseen työminä ja vapaa-aikaminä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi Lassea narsistiksi. Tunnen hänet henkilökohtaisesti työni kautta. On tosi mukava ja symppis tyyppi, empatiaakin löytyy. Mutta on myös ihminen, joka ei sotke tunteita työasioihin. Ihan kuten mulla itsellänikin, hänellä on erikseen työminä ja vapaa-aikaminä.
Että suurin osa HUS:n väestä ja nyt Kelan väestä on sun mielestä väärässä? Sun mielestä hänen johtamistyylinsä ei ole juurikin narsistisen ihmisen tyyli?
En ota mitään kantaa siihen että onko Lehtonen narsisti, vaan puhun yleisesti. Monelle persoonallisuushäiriölle on erittäin tyypillistä ns. splittaaminen jossa ollaan yltiömukavia osalle ja aivan hirveitä toisille. Eli jaotellaan ihmiset hyviin tyyppeihin ja huonoihin tyyppeihin. Sen oman kohtelun perusteella ei siis voi argumentoida puolin tai toisin jonkun ihmisen persoonallisuuden piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan asiakkaana olen todella huolissani jos kansalaisten asioita käsitellään kelan työntekijöiden kodeissa, kahviloissa ja ties missä. Kuka takaa ettei etuuskäsittelijän olan takana ole puoli sukua pällistelemässä sinunkin tietojasi?
Tietosuojan ja yksityisyyden suojan takia tuollaista työtä pitäisi tehdä vain Kelan omissa toimitiloissa.
Onneksi en ole itse Kelan asiakas, niin ymmärrän sen, että Kelan työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja työt on järjestettävä siten, että tietoturva säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Purran ja Turkkilan taitava silmänkääntö temppuhan tämä on.Saadaan huomio siirettyä pois ikävistä päivänpolittisista aiheista.Ruotsinkielikin on ok joillekin Persuista ainakin.Kyllä peruskoulukin oli paljon parempi ennenvanhaan Riikan mielestä yms.
Ja Riikka ei edes osaa ruotsia 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Lehtonen korostaa, että asuinpaikka pitää valita sillä perusteella, että töissä pystyy käymään.
"En minä mitään elinikäistä erivapautta halua antaa, että voisi tehdä töitä missä tykkää, eikä tarvitse työpaikalla ikinä käydä. Se tuntuu vähän hassulle ajattelutavalle."
En ole nähnyt Lehtosen perustelevan millään tavoin etätyöallergiaansa.
1. Tehostaako toimistolle pakottaminen työntekoa, parantaako se ilmapiiriä, säästääkö organisaatio sillä rahaa vai
2. onko seuraukset itseasiassa täsmälleen päinvastaiset? Pakollisen toimistopäivän jälkeen kaikki saikulla, koska esimies tartutti kaikki.
Päätellen tämän hallituskauden oikeistopolitiikan seurauksista jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköisempi.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittukaas tädit jo. Seuraava askel on yt:t. Ilmassa on selvät merkit.
Valtion virasto ei järkkäile YT:tä, koska se hoitaa pakollisia lakisääteisiä duuneja. Mehän emme nimittäin elä missään persujen hinkumassa kommunismissa.
Mene vttu Venäjälle, kommaripersu.
Nro 447: "Että suurin osa HUS:n väestä ja nyt Kelan väestä on sun mielestä väärässä? Sun mielestä hänen johtamistyylinsä ei ole juurikin narsistisen ihmisen tyyli?"
No en mä niin sanonut, että ne työntekijät olisivat väärässä. Mutta se, että joku työntekijä - kuten tässä tapauksessa Lehtonen - tekee sen, mitä hänet on palkattukin tekemään, ei tee ihmisestä narsistia. Mä jouduin aikoinaan ihan sairaanhoitajanakin tekemään hommia, mitkä oli mun mielestä eettisesti täysin väärin, mutta en mä voinut sekoittaa tunteitani siihen hommaan vaan piti tehdä se, mikä ylhäältä päin määrättiin. Tai vaihtaa duunia. Kuten sitten lopulta vaihdoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Lasse! Kela kiinni ja äkkiä.
Mutta silloinhan persut kuolevat nälkään. Puolet PS:n äänestäjistä elää sosiaaliturvalla! Ja tämä tieto on vuodelta 2016, jonka jälkeen työttömyys on pahentunut erityisesti persumiesten matalasti koulutettujen suorittavissa töissä. Konkat on kaataneet kiinteistönhuoltofirmat ja muut junttiukkolafkat.
"Kela säästää lisää: väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä vähennetään 28."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011293856.html
Lausuntopalvelussa oli menossa käsittelyyn asia keväällä, että osa Kelan toiminnoista ollaan yksityistämässä. Jotkut yksinkertaisemmat hommat.
Itse vatsaoireista kärsivänä työttömänä joudun jatkuvasti olemaan uudessa työpaikassa. Myös valtion virastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse vatsaoireista kärsivänä työttömänä joudun jatkuvasti olemaan uudessa työpaikassa. Myös valtion virastoissa.
Aina huonoin istumapaikka ja alussa kun opetellaan töitä on hankala ravata vessassa. Saattaa olla koko päivän joku vieressä opettamassa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 447: "Että suurin osa HUS:n väestä ja nyt Kelan väestä on sun mielestä väärässä? Sun mielestä hänen johtamistyylinsä ei ole juurikin narsistisen ihmisen tyyli?"
No en mä niin sanonut, että ne työntekijät olisivat väärässä. Mutta se, että joku työntekijä - kuten tässä tapauksessa Lehtonen - tekee sen, mitä hänet on palkattukin tekemään, ei tee ihmisestä narsistia. Mä jouduin aikoinaan ihan sairaanhoitajanakin tekemään hommia, mitkä oli mun mielestä eettisesti täysin väärin, mutta en mä voinut sekoittaa tunteitani siihen hommaan vaan piti tehdä se, mikä ylhäältä päin määrättiin. Tai vaihtaa duunia. Kuten sitten lopulta vaihdoinkin.
Sun mielestä HUS siis tarvitsi tuolloin juurikin tuollaista narsistista johtamistyyliä? Kumma vaan, ettei kaikkialla kuitenkaan ole näitä johtajia, jotka joutuvat iltalehtien palstoille huonossa valossa, vaikka yt:eitä on käynnissä niin paljon nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina huonoin istumapaikka ja alussa kun opetellaan töitä on hankala ravata vessassa. Saattaa olla koko päivän joku vieressä opettamassa.
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei Suomessa pääse nykyään.