Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3
Kommentit (42355)
Vierailija kirjoitti:
Laita se parveekkeen ovi edes lukkoon lähtiessä. Ei kuulunut siihen sun keissiin edes koskea siihen. Katso jatkossa tarkemmin mitä teet. Ei ole kaikkeen oikeutta.
Tämä multa! E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin liian pitkälle. Tiesin et suutut. Anteeks.
Ei se mitään olisiko nyt sovintosekxsin aika.
Päätä särkee.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka koet asiallisen keskustelun kristinuskon ja kirjauskontojen sorrosta spämmiksi ... niin voi morjens. 👋🏻
Laitapa
se
kynä
takaisin
sinne
persereikääsi
ja
pidä
nämä
typeryydet
muutenkin
sisälläsi
Eiköhän toi kynäjuttu nyt jo vanhentunut.
Hei! Tarjottelepa sitä kynää E/OgE:llekin, ettei meidän tarvitse epäillä samaksi kirjoittajaksi. Tai hän koe itseään ulkopuoliseksi. Jooko?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos me kuitenki vaan rakasteltas välittämättä muusta maailmasta, ihana nainen...
Menkat🤨
Oon mä siinä mielessä fiksu, että tiedän etten tiedä. Monilla jää tämä kehitysaskel ottamatta. :D Mitä enemmän pohtii ja tutkii, sitä vähemmän ymmärtää Tietävänsä. :)
Minulla on jo kynä pepussa! x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka koet asiallisen keskustelun kristinuskon ja kirjauskontojen sorrosta spämmiksi ... niin voi morjens. 👋🏻
Voi morjesta vaan, tee sille oma ketju äläkä spämmi kaipausketjuun
Tämähän se. Kuin vtun tyhmä toi voikaan olla.
Mutta entä trållin parvekkeen ovi? Onko se nyt lukossa? Ehkä hän voi ostaa uuden oven, onhan hänellä pinkka kunnossa. Vibraa jollekin tähteelle, niin löytyy supporttia. Tämä nyt mietityttää. Onko pakko käsitellä täällä? Näitä hänen tuikitärkeitä nokitteluja. Mutta jos hänen porho perheensä ei jaksa kuunnella enää, nii eikai sitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka koet asiallisen keskustelun kristinuskon ja kirjauskontojen sorrosta spämmiksi ... niin voi morjens. 👋🏻
Voi morjesta vaan, tee sille oma ketju äläkä spämmi kaipausketjuun
Voi morjensta pöytään vaan sinnekin, älkää itse kirjoitelko spämmiä ketjuun jostain israelilaisesta über herrenmensch logiikasta ja odottako, että sivistyneesssä lintukodossa niellään kaikki liirum laarum nielemättä. 👋🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten uskovaiset ovat varastaneet sateenkaaren merkityksen aborginaaleilta ja muokanneet sitä oman agendensa mukaiseksi. Australian alkuperäiskansojen mytologiassa sateenkaari pohjautuu Sateenkaarikäärmeseen (Rainbow Serpent), joka on yksi maailman vanhimmista uskonnollisista symboleista. Aborginaalien mukaan sateenkaarikäärme asuu syvissä vesilammikoissa. Kun se nousee lammesta ja näyttäytyy taivaalla sateenkaarena, se siirtyy vesistöstä toiseen tuoden mukanaan sateen, joka herättää luonnon eloon ja takaa hedelmällisyyden. Sateenkaarella oli myös pelottava puoli. Jos ihmiset rikkoivat heimon lakeja tai luontoa vastaan, Sateenkaarikäärme suuttui. Tällöin sateenkaari muuttui tulvien, myrskyjen ja sairauksien tuojaksi, joka saattoi jopa niellä väärintekijät.
Se sana, jota vanha testamentti käyttää sateenkaaresta Nooan tarinassa, tarkoittaa jousipyssyn kaarta, sitä kovaa osaa, johon pingotettava naru on kiinnitettynä. Siis kirjaimellisesti kaari. VT:n symboliikassa tämä yhdistyy siihen, että ikään kuin jousipyssyn kaari osoittaa Jumalaa itseään vastaan, luonnollisesti myös jos siihen keskelle laitettaisiin nuoli. Ikään kuin suojaamassa ihmiskuntaa. Tässä on siis syvempi merkitys pohjimmiltaan kuin pelkkä värikäs sateenkaari taivaalla.
Tiedän mutta aboriginaalien merkitys historiallisesti on paljon vanhempi. Aboriginaalien mukaan kun maailma oli tasainen ja autio, sateenkaarikäärme heräsi maan alta. Sen valtavan kehon kiemurtelu maastossa loi vuoret, kurut, joet ja vesireitit. Se ei ole mikään "entinen" luoja: vaan kun sateenkaari näkyy taivaalla, kyseessä on elävä jumaluus, joka parhaillaan siirtyy vesilammikosta toiseen varmistaen, ettei maa kuivu. Aboriginaalien "Uniajassa" sateenkaari ei ole vain mikään sää ilmiö, vaan Sateenkaarikäärme-niminen alkujumaluus. Kiemurtelemalla maan uumenista se loi maailman muodot, kuten vuoret, rotkot ja joet. Se yhdistää taivaan sateen ja maan alla olevat pohjavedet. Se tuo kuivaan maahan elämän ja säätelee luonnon kiertokulkua. Se on ensimmäinen lakimies ja moraalin valvoja. Jos ihmiset rikkovat heimon sääntöjä tai tuhoavat luontoa, käärme rankaisee heitä tulvilla, myrskyillä ja sairauksilla.
Luonnollisesti jokaisella yhteisöllä on omat selityksensä asioille, sehän ei tarkoita, että vanhimmaksi arveltu selitys on oikein. Kyllähän muinaisissa kulttuureissa ajateltiin esim. että maapallo lepää pilarien päällä ja kilpikonnan tai minkä milloinkin selän päällä.
Luonnollisesti tämä sama logiikka pätee kääntäen myös kristinuskoon: se, että Raamatun kertomus on monelle tutumpi tai sitä pidetään "pyhänä kirjana", ei tee siitä yhtään sen oikeampaa tai jumalallisempaakin kuin aboriginaalien uniajan tarinat. Kaikki nämä ovat syntyneet ihmisten tarpeesta selittää maailmaa oman aikansa ymmärryksellä. Ja itse asiassa, kun tarkastellaan kristittyjen tarinoiden luonnetta, kristillistä tulkintaa ja sen historiaa. Niistä paljastuu hyvin selvästi se, että tekstit ovat puhtaasti ihmisten kirjoittamia – ja usein vieläpä hyvin valtapoliittisista lähtökohdista: Siinä missä aboriginaalien kymmeniä tuhansia vuosia vanha myytti opettaa ihmistä elämään tasapainossa luonnon kanssa ja kunnioittamaan sitä (koska luonnon tuhoaminen herättää rangaisevan käärmeen), kristillinen ja raamatullinen perinne otti hyvin varhain suunnan, jossa ihminen asetettiin luonnon yläpuolelle "vallitsemaan ja alistamaan" maata. Historiallisesti juuri kristinuskoa ja sen symboleita on käytetty välineenä muiden kulttuurien ja alkuperäiskansojen – kuten Australian aboriginaalien – raakaan sortamiseen, alistamiseen ja heidän omien muinaisten uskomustensa tuhoamiseen. Se, miten raamatulliset tekstit heijastavat oman aikansa Lähi-idän patriarkaalisia valtarakenteita, sotaisuutta ja hierarkioita, on vahvin todiste siitä, että kyseessä on ihmisten kirjoittama kirjakokoelma. Symbolit, kuten sateenkaaren muuttaminen sotajousesta rauhanmerkiksi, olivat sen ajan ihmisten nerokasta poliittista ja uskonnollista retoriikkaa, eivät jumalallista sanelemista. Mikään kirjauskontoon perustuva uskontoperinne ei siis voi omia sateenkaarta "oikeana" selityksenä. Historiallisesti on kuitenkin silmiä avaavaa huomata, miten ihmisten luomat tarinat ovat muuttuneet luontoa kunnioittavista elämänselityksistä kohti instituutioita ja uskontoja, joilla on oikeutettu muiden ihmisten ja luonnon sortamista.
En sanonutkaan mikä on totuus, sitä voi jokainen itsessään pohtia. Tuo on kuitenkin hyvin yleinen virhe ajattelussa, että vanhin tarina olisi lähimpänä totuutta. Raamattu syntyi vuorovaikutuksessa ympäröivien kulttuurien ja perinteiden keskellä. Esim. silloisilla egyptiläisillä oli myös näkemys, että maailma luotiin tyhjästä, kuten israelilaisilla. Monilla muilla yhteisöillä oli näkemys, että kaaos järjestettiin toimivaksi kokonaisuudeksi, tässä ei ollut ajatusta tyhjästä luomisesta. Raamatussa on myös inhimillisesti ajatella kehittynyttä ajattelua. 3000 vuotta sitten ajateltiin, että lähinnä hallitsijat oli jumalia tai jumalten kuvia. Israelilaisten ajatus jokaisesta ihmisestä Jumalan kuvana oli hyvin radikaali ja poikkeus siihen aikaan. Jne.
Samoin se, että lapsena oleminen on arvokkain asema Raamatussa. Että pieni lapsi on esimerkillinen aikuisille, vaikka tuolloin ei keskusteltu yhteiskunnallisesti mistään lasten oikeuksista. JEESUS OLI RADIKAALI. 💪
Laitapa
se
kynä
takaisin
sinne
persereikääsi
ja
pidä
nämä
typeryydet
muutenkin
sisälläsi
mul on ikävä sua s, jatkuvasti ikävä, eikä yhtään auta tää ”vahingossa” syntynyt fyysinen välimatkan kasvu, vaikkei liene kovin suuri mut silti, tuntu hyvältä kun ties et oot aika lähellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä joka koet asiallisen keskustelun kristinuskon ja kirjauskontojen sorrosta spämmiksi ... niin voi morjens. 👋🏻
Voi morjesta vaan, tee sille oma ketju äläkä spämmi kaipausketjuun
Olen samaa mieltä, hra Handu.
Miksei hän luo omaa ketjua. 🤔 E
Vierailija kirjoitti:
mul on ikävä sua s, jatkuvasti ikävä, eikä yhtään auta tää ”vahingossa” syntynyt fyysinen välimatkan kasvu, vaikkei liene kovin suuri mut silti, tuntu hyvältä kun ties et oot aika lähellä
seliseli, ja nyyhnyyh, sua ikinä oo kiinnostanut, tiedäks
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo kynä pepussa! x
Amishuumorin riemuvoitto.
Ruumiinaukot ja eritteet
vain mielessä. Ei mkn muu.
Tyylipisteet 1/5. x
Minulla ei koko elämäni aikana
ole yhtään hoitojaksoa
psykiatrian laitoksissa/avolla eikä
suljetulla puolella. En siinä mielessä
ole 'húllúksi' luokiteltava hlö. Ei
psyykenlääketaustaa. Sober absolutisti.
Olen aina ollut missä tahansa
yhteisössäni se asiallinen luottohenkilö
ja järjen ääni, sanokaamme asia näin.
.
Savon tapahtumat/pandemia-aika olivat
eksentrisyydessään ihan omassa sarjassa.
Jättäydyin yhteisön ulkopuolelle
tarkoituksella. Tapahtumat ovat kaikin puolen olleet elokuvamaisuudessaan
huomattavan epätyypillisiä. E