Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetä terveiset kaipaamallesi henkilölle <3

Vierailija
10.11.2025 |

Kaipaan.

Kommentit (42353)

Vierailija
42041/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskin vuosituhansia sitten ihmiset eli kroonisessa epävarmuudessa mitä jumalat tahtoo, kaikki johtui jumalien toiminnasta eikä yleensä edes tiedetty mitä oli tehty väärin. Jumalia lepyteltiin alvariinsa vaikkei edes tiedetty syitä eri asioille. Tässäkin suhteessa israelilaisten jumalkuva oli poikkeuksellinen, Israelin Jumala vaati vain systemaattisesti toimimaan tietynlaisen moraalikäsityksen mukaan. Israelilaisille ei siis ollut epäselvää mitä Jumala ihmiseltä vaatii ja odottaa, ei tarvinnut arvailla jne.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Vierailija
42042/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännän katseen ja annan sun olla. Ei tarvitse olla huolissaan. 

Miksi.  En ole huolestunut tai ahdistunut, jos sattuisimme näkemään.  

Menen vain pois ja pysyttelen poissa.

Vieläkö kaipaat?

Ei sillä ole merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42043/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin liian pitkälle. Tiesin et suutut. Anteeks.

En mä suutu oikeen mistään.

No niinhän sanoit, mut näköjään sain suuttumaan ja pahasti 🙊😁

Vierailija
42044/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa koko ajan että rahat loppuu kesken. Ja laskuja olis maksettavana.

Vierailija
42045/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin liian pitkälle. Tiesin et suutut. Anteeks.

Niin menit. Se valitettavasti oli liian iso turn off. 

Vierailija
42046/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei sä, joka kirjoittelet tekstiseiniä jumalista ja häiriköit sillä muuta keskustelua! Toivottavasti sulla on vpn, koska pyysin sulle just bänniä tänne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42047/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa koko ajan että rahat loppuu kesken. Ja laskuja olis maksettavana.

Kun on koko ajan PA ,pelotkin kaikkoo.🤔

Vierailija
42048/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita se parveekkeen ovi edes lukkoon lähtiessä. Ei kuulunut siihen sun keissiin edes koskea siihen. Katso jatkossa tarkemmin mitä teet. Ei ole kaikkeen oikeutta.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Siihen mihin ei ole oikeutta, voidaan nostaa kanne.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Laitanpa kohta sulle haastetta tulemaan. Olet varmasti sen jälkeen hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42049/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos me kuitenki vaan rakasteltas välittämättä muusta maailmasta, ihana nainen...

Vierailija
42050/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42051/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hei sä, joka kirjoittelet tekstiseiniä jumalista ja häiriköit sillä muuta keskustelua! Toivottavasti sulla on vpn, koska pyysin sulle just bänniä tänne

Oon aika varma että se kirjoittaa jostain hyvin suojatusta yhteydestä. Tiedä vaikka olisi sama, joka spämmii näitä muutamaa muutakin, esim. kirjaimella. 

Vierailija
42052/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita se parveekkeen ovi edes lukkoon lähtiessä. Ei kuulunut siihen sun keissiin edes koskea siihen. Katso jatkossa tarkemmin mitä teet. Ei ole kaikkeen oikeutta.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Siihen mihin ei ole oikeutta, voidaan nostaa kanne.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Laitanpa kohta sulle haastetta tulemaan. Olet varmasti sen jälkeen hiljaa.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42053/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos me kuitenki vaan rakasteltas välittämättä muusta maailmasta, ihana nainen...

Ny ei ehi. 

Vierailija
42054/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei sä, joka kirjoittelet tekstiseiniä jumalista ja häiriköit sillä muuta keskustelua! Toivottavasti sulla on vpn, koska pyysin sulle just bänniä tänne

Oon aika varma että se kirjoittaa jostain hyvin suojatusta yhteydestä. Tiedä vaikka olisi sama, joka spämmii näitä muutamaa muutakin, esim. kirjaimella. 

Ei sen suojauksen väliä, ip siinä estetään. Kun vaan ei pääse vaihtamaan ip:tä niin kaikki kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
42055/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muuten uskovaiset ovat varastaneet sateenkaaren merkityksen aborginaaleilta ja muokanneet sitä oman agendensa mukaiseksi. Australian alkuperäiskansojen mytologiassa sateenkaari pohjautuu Sateenkaarikäärmeseen (Rainbow Serpent), joka on yksi maailman vanhimmista uskonnollisista symboleista. Aborginaalien mukaan sateenkaarikäärme asuu syvissä vesilammikoissa. Kun se nousee lammesta ja näyttäytyy taivaalla sateenkaarena, se siirtyy vesistöstä toiseen tuoden mukanaan sateen, joka herättää luonnon eloon ja takaa hedelmällisyyden. Sateenkaarella oli myös pelottava puoli. Jos ihmiset rikkoivat heimon lakeja tai luontoa vastaan, Sateenkaarikäärme suuttui. Tällöin sateenkaari muuttui tulvien, myrskyjen ja sairauksien tuojaksi, joka saattoi jopa niellä väärintekijät.

Se sana, jota vanha testamentti käyttää sateenkaaresta Nooan tarinassa, tarkoittaa jousipyssyn kaarta, sitä kovaa osaa, johon pingotettava naru on kiinnitettynä. Siis kirjaimellisesti kaari. VT:n symboliikassa tämä yhdistyy siihen, että ikään kuin jousipyssyn kaari osoittaa Jumalaa itseään vastaan, luonnollisesti myös jos siihen keskelle laitettaisiin nuoli. Ikään kuin suojaamassa ihmiskuntaa. Tässä on siis syvempi merkitys pohjimmiltaan kuin pelkkä värikäs sateenkaari taivaalla.

Tiedän mutta aboriginaalien merkitys historiallisesti on paljon vanhempi. Aboriginaalien mukaan kun maailma oli tasainen ja autio, sateenkaarikäärme heräsi maan alta. Sen valtavan kehon kiemurtelu maastossa loi vuoret, kurut, joet ja vesireitit. Se ei ole mikään "entinen" luoja: vaan kun sateenkaari näkyy taivaalla, kyseessä on elävä jumaluus, joka parhaillaan siirtyy vesilammikosta toiseen varmistaen, ettei maa kuivu. Aboriginaalien "Uniajassa" sateenkaari ei ole vain mikään sää ilmiö, vaan Sateenkaarikäärme-niminen alkujumaluus. Kiemurtelemalla maan uumenista se loi maailman muodot, kuten vuoret, rotkot ja joet. Se yhdistää taivaan sateen ja maan alla olevat pohjavedet. Se tuo kuivaan maahan elämän ja säätelee luonnon kiertokulkua. Se on ensimmäinen lakimies ja moraalin valvoja. Jos ihmiset rikkovat heimon sääntöjä tai tuhoavat luontoa, käärme rankaisee heitä tulvilla, myrskyillä ja sairauksilla.

Luonnollisesti jokaisella yhteisöllä on omat selityksensä asioille, sehän ei tarkoita, että vanhimmaksi arveltu selitys on oikein. Kyllähän muinaisissa kulttuureissa ajateltiin esim. että maapallo lepää pilarien päällä ja kilpikonnan tai minkä milloinkin selän päällä. 

Luonnollisesti tämä sama logiikka pätee kääntäen myös kristinuskoon: se, että Raamatun kertomus on monelle tutumpi tai sitä pidetään "pyhänä kirjana", ei tee siitä yhtään sen oikeampaa tai jumalallisempaakin kuin aboriginaalien uniajan tarinat. Kaikki nämä ovat syntyneet ihmisten tarpeesta selittää maailmaa oman aikansa ymmärryksellä.  Ja itse asiassa, kun tarkastellaan kristittyjen tarinoiden luonnetta, kristillistä tulkintaa ja sen historiaa. Niistä paljastuu hyvin selvästi se, että tekstit ovat puhtaasti ihmisten kirjoittamia – ja usein vieläpä hyvin valtapoliittisista lähtökohdista: Siinä missä aboriginaalien kymmeniä tuhansia vuosia vanha myytti opettaa ihmistä elämään tasapainossa luonnon kanssa ja kunnioittamaan sitä (koska luonnon tuhoaminen herättää rangaisevan käärmeen), kristillinen ja raamatullinen perinne otti hyvin varhain suunnan, jossa ihminen asetettiin luonnon yläpuolelle "vallitsemaan ja alistamaan" maata. Historiallisesti juuri kristinuskoa ja sen symboleita on käytetty välineenä muiden kulttuurien ja alkuperäiskansojen – kuten Australian aboriginaalien – raakaan sortamiseen, alistamiseen ja heidän omien muinaisten uskomustensa tuhoamiseen. Se, miten raamatulliset tekstit heijastavat oman aikansa Lähi-idän patriarkaalisia valtarakenteita, sotaisuutta ja hierarkioita, on vahvin todiste siitä, että kyseessä on ihmisten kirjoittama kirjakokoelma. Symbolit, kuten sateenkaaren muuttaminen sotajousesta rauhanmerkiksi, olivat sen ajan ihmisten nerokasta poliittista ja uskonnollista retoriikkaa, eivät jumalallista sanelemista. Mikään kirjauskontoon perustuva uskontoperinne ei siis voi omia sateenkaarta "oikeana" selityksenä. Historiallisesti on kuitenkin silmiä avaavaa huomata, miten ihmisten luomat tarinat ovat muuttuneet luontoa kunnioittavista elämänselityksistä kohti instituutioita ja uskontoja, joilla on oikeutettu muiden ihmisten ja luonnon sortamista.

En sanonutkaan mikä on totuus, sitä voi jokainen itsessään pohtia. Tuo on kuitenkin hyvin yleinen virhe ajattelussa, että vanhin tarina olisi lähimpänä totuutta. Raamattu syntyi vuorovaikutuksessa ympäröivien kulttuurien ja perinteiden keskellä. Esim.  silloisilla egyptiläisillä oli myös näkemys, että maailma luotiin tyhjästä, kuten israelilaisilla. Monilla muilla yhteisöillä oli näkemys, että kaaos järjestettiin toimivaksi kokonaisuudeksi, tässä ei ollut ajatusta tyhjästä luomisesta. Raamatussa on myös inhimillisesti ajatella kehittynyttä ajattelua. 3000 vuotta sitten ajateltiin, että lähinnä hallitsijat oli jumalia tai jumalten kuvia. Israelilaisten ajatus jokaisesta ihmisestä Jumalan kuvana oli hyvin radikaali ja poikkeus siihen aikaan. Jne.

Kiva lukea välillä järkevääkin juttua, vaikka ohista onkin.

Sivusta

Vierailija
42056/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskin vuosituhansia sitten ihmiset eli kroonisessa epävarmuudessa mitä jumalat tahtoo, kaikki johtui jumalien toiminnasta eikä yleensä edes tiedetty mitä oli tehty väärin. Jumalia lepyteltiin alvariinsa vaikkei edes tiedetty syitä eri asioille. Tässäkin suhteessa israelilaisten jumalkuva oli poikkeuksellinen, Israelin Jumala vaati vain systemaattisesti toimimaan tietynlaisen moraalikäsityksen mukaan. Israelilaisille ei siis ollut epäselvää mitä Jumala ihmiseltä vaatii ja odottaa, ei tarvinnut arvailla jne.

Argumentoit nyt vahvasti kristillisen teologian ja apologetiikan (uskon puolustamisen) näkökulmasta. Yrität ilmeisesti osoittaa, että vaikka Raamattu on sanojesi mukaan syntynyt inhimillisessä vuorovaikutuksessa, niin että sen sisältämä jumalakuva ja ihmiskäsitys olisivat moraaliltaan ja loogisuudeltaan ylivertaisia tai "kehittyneempiä"  muinaisiin animistisiin elämäntapoihin verrattuna. Tuot esille monia perinteisen kristillisen teologian ja apologetiikan ydinkohtia, mutta kun niitä tarkastellaan kriittisesti historian- ja uskontotutkimuksen valossa, kuva Israelin uskonnon poikkeuksellisuudesta tai "selkeydestä" murenee aika nopeasti. Ne paljastavat jälleen kerran, että kyseessä on puhtaasti ihmisten kirjoittama ja ajassa kehittynyt kirjakokoelma.

 

Oliko Israelin Jumala todella selkeämpi?Väite siitä, että israelilaisille oli aina selvää mitä heidän Jumalansa vaati, ei vastaa sitä, mitä Raamattu itse kertoo. Vanha testamentti on esm täynnä tarinoita, joissa Jumala rankaisee kansaa tai yksilöitä ilman, että syy on heille selvä, tai vaatimukset ovat äärimmäisen mielivaltaisia: esm Jobin kirja on kokonaisuudessaan kuvaus siitä, miten hurskas ja viaton ihminen kärsii kroonisessa epävarmuudessa ilman, että hänelle kerrotaan syytä. Jumala vain osoittaa mahtiaan vastaamatta Jobin moraalisiin kysymyksiin. israelilaiset lepyttivät Jumalaansa aivan samalla tavalla systemaattisilla veriuhreilla, polttouhreilla ja tiukoilla puhtaussäännöillä kuin kaikki ympäröivätkin kansat. Jos tuli rutto, nälänhätä tai sotatappio, sen katsottiin johtuvan siitä, että Jumala oli vihainen – aivan kuten muissakin muinaisissa kulttuureissa. Mainitsit Egyptin, mutta itse asiassa ajatus luomisesta "täydellisestä tyhjyydestä" ei ole edes Genesiksen (Ensimmäisen Mooseksen kirjan) alkuperäinen kuvaus. Genesis 1:2 sanoo: "Maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden yllä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä."Alussa oli siis jo olemassa alkumeri ja pimeys – eli kaaos, jota Jumala alkaa järjestää erottelemalla vedet ja valon. Tämä on täysin identtinen rakenne babylonialaisen luomismyytin (Enuma Eliš) kanssa. Ajatus puhtaasta tyhjästä luomisesta kehittyi juutalaiseen ja kristilliseen teologiaan vasta paljon myöhemmin, hellenistisellä ajalla. On totta, että ajatus ihmisestä Jumalan kuvana (Imago Dei) oli kiinnostava filosofinen kehitysaskel, mutta käytännössä se ei tarkoittanut sitä, että muinainen Israel olisi ollut tasa-arvoinen utopia.Raamattu hyväksyy ja säätelee orjuutta (esim. 2. Moos. 21), määrittelee naisen aseman vahvasti miehen alaisuuteen ja määrää muiden kansojen ja uskonnollisten vähemmistöjen systemaattisia tuhoja (esim. Joosuan kirjan sotaretket).Radikaali tasa-arvo ei siis toteutunut käytännössä. Kun ihminen korotettiin luomakunnan kruunuksi ja "Jumalan kuvaksi", se antoi ihmiselle uskonnollisen oikeutuksen alistaa muuta luontoa ja toisia ihmisryhmiä, joita ei katsottu saman Jumalan lapsiksi. Se, että Raamatussa on "inhimillisesti kehittynyttä ajattelua", todistaa juuri sen, mitä sanoitkin: tekstit syntyivät tiiviissä vuorovaikutuksessa ja lainailussa ympäröivien kulttuurien kanssa. Israelilaiset ottivat elementtejä Egyptistä, Mesopotamiasta ja myöhemmin Kreikasta, ja muokkasivat niistä oman poliittisen ja uskonnollisen identiteettinsä tueksi sopivan järjestelmän. Kyseessä on vähintään joillekin kiehtova inhimillisen ajattelun ja kirjallisuuden kehityshistoria – mutta mitään moraalista tai loogista ylivertaisuutta, joka tekisi siitä "oikeamman" kuin muiden kansojen myyteistä, siitä on vaikea löytää ilman niitä kirjauskontojen uskonnollisia värilaseja.

Laitapa se kynä takaisin sinne persereikääsi ja pidä nämä typeryydet muutenkin sisälläsi

Vierailija
42057/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupsu nn. Mulla on fiilis et tunnen sinut. 

En usko. 

nn

Vierailija
42058/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä joka koet asiallisen keskustelun kristinuskon ja kirjauskontojen sorrosta spämmiksi ... niin voi morjens. 👋🏻

Vierailija
42059/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin liian pitkälle. Tiesin et suutut. Anteeks.

Ei se mitään olisiko nyt sovintosekxsin aika. 

Vierailija
42060/42353 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muuten uskovaiset ovat varastaneet sateenkaaren merkityksen aborginaaleilta ja muokanneet sitä oman agendensa mukaiseksi. Australian alkuperäiskansojen mytologiassa sateenkaari pohjautuu Sateenkaarikäärmeseen (Rainbow Serpent), joka on yksi maailman vanhimmista uskonnollisista symboleista. Aborginaalien mukaan sateenkaarikäärme asuu syvissä vesilammikoissa. Kun se nousee lammesta ja näyttäytyy taivaalla sateenkaarena, se siirtyy vesistöstä toiseen tuoden mukanaan sateen, joka herättää luonnon eloon ja takaa hedelmällisyyden. Sateenkaarella oli myös pelottava puoli. Jos ihmiset rikkoivat heimon lakeja tai luontoa vastaan, Sateenkaarikäärme suuttui. Tällöin sateenkaari muuttui tulvien, myrskyjen ja sairauksien tuojaksi, joka saattoi jopa niellä väärintekijät.

Se sana, jota vanha testamentti käyttää sateenkaaresta Nooan tarinassa, tarkoittaa jousipyssyn kaarta, sitä kovaa osaa, johon pingotettava naru on kiinnitettynä. Siis kirjaimellisesti kaari. VT:n symboliikassa tämä yhdistyy siihen, että ikään kuin jousipyssyn kaari osoittaa Jumalaa itseään vastaan, luonnollisesti myös jos siihen keskelle laitettaisiin nuoli. Ikään kuin suojaamassa ihmiskuntaa. Tässä on siis syvempi merkitys pohjimmiltaan kuin pelkkä värikäs sateenkaari taivaalla.

Tiedän mutta aboriginaalien merkitys historiallisesti on paljon vanhempi. Aboriginaalien mukaan kun maailma oli tasainen ja autio, sateenkaarikäärme heräsi maan alta. Sen valtavan kehon kiemurtelu maastossa loi vuoret, kurut, joet ja vesireitit. Se ei ole mikään "entinen" luoja: vaan kun sateenkaari näkyy taivaalla, kyseessä on elävä jumaluus, joka parhaillaan siirtyy vesilammikosta toiseen varmistaen, ettei maa kuivu. Aboriginaalien "Uniajassa" sateenkaari ei ole vain mikään sää ilmiö, vaan Sateenkaarikäärme-niminen alkujumaluus. Kiemurtelemalla maan uumenista se loi maailman muodot, kuten vuoret, rotkot ja joet. Se yhdistää taivaan sateen ja maan alla olevat pohjavedet. Se tuo kuivaan maahan elämän ja säätelee luonnon kiertokulkua. Se on ensimmäinen lakimies ja moraalin valvoja. Jos ihmiset rikkovat heimon sääntöjä tai tuhoavat luontoa, käärme rankaisee heitä tulvilla, myrskyillä ja sairauksilla.

Luonnollisesti jokaisella yhteisöllä on omat selityksensä asioille, sehän ei tarkoita, että vanhimmaksi arveltu selitys on oikein. Kyllähän muinaisissa kulttuureissa ajateltiin esim. että maapallo lepää pilarien päällä ja kilpikonnan tai minkä milloinkin selän päällä. 

Luonnollisesti tämä sama logiikka pätee kääntäen myös kristinuskoon: se, että Raamatun kertomus on monelle tutumpi tai sitä pidetään "pyhänä kirjana", ei tee siitä yhtään sen oikeampaa tai jumalallisempaakin kuin aboriginaalien uniajan tarinat. Kaikki nämä ovat syntyneet ihmisten tarpeesta selittää maailmaa oman aikansa ymmärryksellä.  Ja itse asiassa, kun tarkastellaan kristittyjen tarinoiden luonnetta, kristillistä tulkintaa ja sen historiaa. Niistä paljastuu hyvin selvästi se, että tekstit ovat puhtaasti ihmisten kirjoittamia – ja usein vieläpä hyvin valtapoliittisista lähtökohdista: Siinä missä aboriginaalien kymmeniä tuhansia vuosia vanha myytti opettaa ihmistä elämään tasapainossa luonnon kanssa ja kunnioittamaan sitä (koska luonnon tuhoaminen herättää rangaisevan käärmeen), kristillinen ja raamatullinen perinne otti hyvin varhain suunnan, jossa ihminen asetettiin luonnon yläpuolelle "vallitsemaan ja alistamaan" maata. Historiallisesti juuri kristinuskoa ja sen symboleita on käytetty välineenä muiden kulttuurien ja alkuperäiskansojen – kuten Australian aboriginaalien – raakaan sortamiseen, alistamiseen ja heidän omien muinaisten uskomustensa tuhoamiseen. Se, miten raamatulliset tekstit heijastavat oman aikansa Lähi-idän patriarkaalisia valtarakenteita, sotaisuutta ja hierarkioita, on vahvin todiste siitä, että kyseessä on ihmisten kirjoittama kirjakokoelma. Symbolit, kuten sateenkaaren muuttaminen sotajousesta rauhanmerkiksi, olivat sen ajan ihmisten nerokasta poliittista ja uskonnollista retoriikkaa, eivät jumalallista sanelemista. Mikään kirjauskontoon perustuva uskontoperinne ei siis voi omia sateenkaarta "oikeana" selityksenä. Historiallisesti on kuitenkin silmiä avaavaa huomata, miten ihmisten luomat tarinat ovat muuttuneet luontoa kunnioittavista elämänselityksistä kohti instituutioita ja uskontoja, joilla on oikeutettu muiden ihmisten ja luonnon sortamista.

En sanonutkaan mikä on totuus, sitä voi jokainen itsessään pohtia. Tuo on kuitenkin hyvin yleinen virhe ajattelussa, että vanhin tarina olisi lähimpänä totuutta. Raamattu syntyi vuorovaikutuksessa ympäröivien kulttuurien ja perinteiden keskellä. Esim.  silloisilla egyptiläisillä oli myös näkemys, että maailma luotiin tyhjästä, kuten israelilaisilla. Monilla muilla yhteisöillä oli näkemys, että kaaos järjestettiin toimivaksi kokonaisuudeksi, tässä ei ollut ajatusta tyhjästä luomisesta. Raamatussa on myös inhimillisesti ajatella kehittynyttä ajattelua. 3000 vuotta sitten ajateltiin, että lähinnä hallitsijat oli jumalia tai jumalten kuvia. Israelilaisten ajatus jokaisesta ihmisestä Jumalan kuvana oli hyvin radikaali ja poikkeus siihen aikaan. Jne.

Kiva lukea välillä järkevääkin juttua, vaikka ohista onkin.

Sivusta

Laitapa 




se 



kynä 




takaisin 




sinne 





persereikääsi 






ja 





pidä 





nämä 








typeryydet 









muutenkin 









sisälläsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän