Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi joku inhoaa kosketusta?

Vierailija
10.11.2025 |

ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuli kaverin kanssa puhetta asiasta. Hän kertoi inhoavansa kosketusta, siis sitä että joku koskee häneen, ei itsekään kosketa muita. En asiasta sen enempää kysellyt, mutta ilmeisesti aika harvinaista on. Jäin vain miettimään, miltä tuo kosketus siis tuntuu ihmisestä, joka sitä inhoaa..vaikka jokin kättely, halaaminen tms.?

Kommentit (198)

Vierailija
61/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kumppanini kosketuksesta, mutta inhoan muiden. Suvussa autismia, ja epäilen että itsellänikin, joten saattaa liittyä siihen.

Vierailija
62/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailumies ei erityisesti pidä että häneen kosketaan, huomasin. Hänen kosketus saattaa olla tunteettoman kovakouraista. Eikö hän tunne itse sitä ettei sellainen tunnu hyvälle toisesta? Olen siitä joskus huomauttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän kumppanini kosketuksesta, mutta inhoan muiden. Suvussa autismia, ja epäilen että itsellänikin, joten saattaa liittyä siihen.

Mistä tiedät suvun autismin? Yleensä noista ei puhuta.

Vierailija
64/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin hyvin elää ilman kosketusta. Kampaajaakin pyydän jättämään väliin sen päänahan hieromisen. Hierojalla en edes kuvittele käyväni.

Naimisissa olen mutta onneksi mies on samanlainen. Ei suutelua, halaamista, seksiä.

Kiitos että olette keskenänne naimisissa. On todella järkyttävää elämä, kun puolisosta kuoriutuu tuon lajin aktivisti, kun on ensin aikansa pitkin hampain esitetty muuta. 

Vierailija
65/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.

Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.

N33

Unohdin lisätä, että inhoan syvästi myös omaa kehoani ja fyysisyyttäni kokonaisuudessaan. Se on varmasti osasyy siihen, miksi kavahdan kosketusta.

Tämä tekee ilmiöstä oikein ymmärrettävän. Eli joudut koko ajan pelkäämään, että sinua muistutetaan fyysisestä olemassaolostasi, jota yrität paeta saadaksesi olla yhtään rauhas

Itseinhoon yms. yhdistettynä toi tarkottaa vaan siis sitä, että kaikki muistuttaa sua omasta kelpaamattomuudesta. Nyyhkytät itteksesi kun tiedät, ettei kukaan sua halua. 

Vierailija
66/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on herkkä tuntoaisti. Suurin osa kosketuksesta on epämiellyttävää: liian nopeaa, liian rajua, tai sitten liian kevyttä niin että se kutittaa. Kädestä pitäminen (ja kämmenet muutenkin) tuntuu vain nihkeän hikiseltä, en ymmärrä mitä siitä kukaan saa. 

Voin kyllä tykätä hiljaa paikallaan olevan ihmisen vieressä makailusta, tai kylki kyljessä istumisestä niin että toinen ei varsinaisesti yritä koskettaa, mutta ollaan vain kiinni toisissamme. Samaan tapaan kuin yhdessä läjässä nukkuvat koirat tai kissanpennut.

Vierailija
67/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin näitä lukiessa tulee surullinen olo. 

Vierailija
68/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on herkkä tuntoaisti. Suurin osa kosketuksesta on epämiellyttävää: liian nopeaa, liian rajua, tai sitten liian kevyttä niin että se kutittaa. Kädestä pitäminen (ja kämmenet muutenkin) tuntuu vain nihkeän hikiseltä, en ymmärrä mitä siitä kukaan saa. 

Voin kyllä tykätä hiljaa paikallaan olevan ihmisen vieressä makailusta, tai kylki kyljessä istumisestä niin että toinen ei varsinaisesti yritä koskettaa, mutta ollaan vain kiinni toisissamme. Samaan tapaan kuin yhdessä läjässä nukkuvat koirat tai kissanpennut.

Todettu kirjoilla tms? Kuulostaa tutulle.

Vierailija
69/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teidän suvussa ei puhuta? Meillä on serkkujen vanhemmat sanoneet avoimesti lastensa diagnooseista. Ei sillä että niin pitäisi tehdä, en itsekään pidä lörppösuista.

Vierailija
70/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Mulla on ollut myös tällainen exä ja oli todella rikkova suhde. Ainoa läheisyys mihin hän kykeni oli seksi. Ja siitäkin hän ryntäsi suoraan suihkuun välittämättä minusta vähääkään. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi.

Vierailija
71/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä ei koskaan pahemmin kosketellut. 

Kun sitten tapasin nykyiseni, hän halusi koskettaa joka paikasta, ilmeisesti läheisyys on hänelle tosin rakkauden kielistä.

Alkuun se kosketus oli niin uutta, että se sattui. Samalla tavalla kuin kohmeiset sormet jotka laittaa lämpimän veden alle. Sattui, muttei halunnut että se loppuisi.

Silittely jatkuu. Muuten en vieraiden kosketuksesta välitä. En tykkää halata.

Vierailija
72/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaan/kosketan vain lähipiiriä: lapset, mies, lähimmät ystävät. Tuntuisi oudolta halata esim työkaveria. En inhoa kosketusta, mutta en halua päästää iholleni muuta kuin läheisiäni. 

Mutta tykkään kyllä käydä hierojalla, kosmetologilla ja kampaajalla.

Vierailija
73/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailumies ei erityisesti pidä että häneen kosketaan, huomasin. Hänen kosketus saattaa olla tunteettoman kovakouraista. Eikö hän tunne itse sitä ettei sellainen tunnu hyvälle toisesta? Olen siitä joskus huomauttanut.

PAKENE 

Vierailija
74/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Mulla on ollut myös tällainen exä ja oli todella rikkova suhde. Ainoa läheisyys mihin hän kykeni oli seksi. Ja siitäkin hän ryntäsi suoraan suihkuun välittämättä minusta vähääkään. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi.

No joo. Jonkin ajan kuluttua sanoi että kuulemma alkaa vtuttamaan kun minä kosketan. En oikein tiennyt mitä ajatella, oliko ihan hampaat irvessä esittänyt ja sietänyt minun ärsyttävän hiplaamiseni vain.

Vierailija
75/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa läheisyys, hellyys ja toisen koskettaminen muussakin kuin seksuaalisessa mielessä erittää oksitosiinia ja lisää läheisyyden ja sitoutuneisuuden tunnetta. Neurotyypillisenä ja melko tavallisena kosketuksesta pitävänä en kykenisi seurustelemaan kosketusta välttelevän kanssa. Oksitosiinin ja hellyyden puute latistaa lopulta tunteet ja rakkaus kuihtuu pois. Aspergereilla saattaa olla kosketusyliherkkyyttä, ja heillä se lienee yleistäkin. 

Vierailija
76/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teidän suvussa ei puhuta? Meillä on serkkujen vanhemmat sanoneet avoimesti lastensa diagnooseista. Ei sillä että niin pitäisi tehdä, en itsekään pidä lörppösuista.

Tässäkin asiassa on tietysti molemmat puolet, mutta kyllähän siinä taitaa enemmän olla haittoja kuin hyötyjä, jos serkut eivät tiedä, miksi kaikki on niin vaikeaa. 

Vierailija
77/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkö kosketusta inhoavan kumppani ilman hellyyttä?

Jää ja myös kaikista muista toista arvostavista eleistä. Mm syntymäpäivät, joulut, muut merkkipäivät. Samoin kyseisen perheen lapset tämän puolison osalta.

Vierailija
78/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aikuisten ihmisten ei tarvitse kosketella toisiaan ollenkaan. Ainoastaan oman kumppanin. 

Jotkut on tästä eri mieltä ja se joskus ahdistaa. Miksi vängätä vastaan? Ketään ei saa koskea ilman lupaa. Tuollaiset ystävyydet ja sukulaiset jää, jotka tunkee iholle huohottamaan.

Vierailija
79/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormi pyllyyn ja sitten suuhun!

Vierailija
80/198 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.

Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.

N33

Unohdin lisätä, että inhoan syvästi myös omaa kehoani ja fyysisyyttäni kokonaisuudessaan. Se on varmasti osasyy siihen, miksi kavahdan kosketusta.

Tämä tekee ilmiöstä oikein ymmärrettävän. Eli joudut koko ajan pelkäämään, että sinua muistutetaan fyysisestä olemassaolostasi, jota yrität paeta saadaksesi olla yhtään rauhas

Platonilainen dualismi my ass :DDD. Oot vaan ruma ja epätoivoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi