miksi joku inhoaa kosketusta?
ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuli kaverin kanssa puhetta asiasta. Hän kertoi inhoavansa kosketusta, siis sitä että joku koskee häneen, ei itsekään kosketa muita. En asiasta sen enempää kysellyt, mutta ilmeisesti aika harvinaista on. Jäin vain miettimään, miltä tuo kosketus siis tuntuu ihmisestä, joka sitä inhoaa..vaikka jokin kättely, halaaminen tms.?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta.
Ei minuakaan kukaan koskenut lapsena, ei otettu syliin, ei halattu koskaan. Tämän vuoksi olen aika hellyydenkipeä ja pideän kosketuksesta. nautin suunnattomasti esim. hierojalla tai kampaajalla käynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö kosketusta inhoavan kumppani ilman hellyyttä?
Hellyyttä voi osoittaa sanallisesti tai toisen ihoa voi silittää esim. silkkiliinalla tai höyhenellä
Tai nahkavyöllä.
Aina tätä p.skaa
No, miten se seksi siis voi onnistua, jos ei tykkää koskettamisesta, häh???? Voiko joku kosketuskammoinen kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta.
Silitettinkö häntä ehkä silitysraudalla?
Vierailija kirjoitti:
Autistit inhoaa yleensä kaikkea kosketusta.
Täydennän: tietynlaista kosketusta. Esim. Moni tykkää painia.
Minä voin hyvin elää ilman kosketusta. Kampaajaakin pyydän jättämään väliin sen päänahan hieromisen. Hierojalla en edes kuvittele käyväni.
Naimisissa olen mutta onneksi mies on samanlainen. Ei suutelua, halaamista, seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan kukaan koskenut lapsena, ei otettu syliin, ei halattu koskaan. Tämän vuoksi olen aika hellyydenkipeä ja pideän kosketuksesta. Nautin suunnattomasti esim. hierojalla tai kampaajalla käynneistä.
Luvattomat kosketukset tuntuu ällöltä. Samoin epämiellyttävien ihmisten kosketus.
Vierailija kirjoitti:
No, miten se seksi siis voi onnistua, jos ei tykkää koskettamisesta, häh???? Voiko joku kosketuskammoinen kertoa?
Hyvin helposti. Panen mutten paijaa. Tiedä ero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannessakin on ihokosketus.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin hyvin elää ilman kosketusta. Kampaajaakin pyydän jättämään väliin sen päänahan hieromisen. Hierojalla en edes kuvittele käyväni.
Naimisissa olen mutta onneksi mies on samanlainen. Ei suutelua, halaamista, seksiä.
Oletteko aseksuaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannessakin on ihokosketus.
Miksi jankutat? Ihan varmasti on sullakin kosketusta josta et pidä, vaikka jostakin muusta pidätkin. Sun jankutus ei selvästi tähtää ymmärtämiseen, vaan on pahantahtoista.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
olen tuo, joka ensimmäisellä sivulla kommentoi. Kaikilla ei ole seksille tarvetta. Minä olen aseksuaali, en ole koskaan ollut edes treffeillä. En kuuna kullan valkeana ole kuvitellutkaan harrastavani seksiä. En kaipaa, halua tai salli sitä. Ainakaan minulle kosketuksen karttaminen ei siis tuota minkäänlaisia ongelmia tässä(kään) asiassa.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö kosketusta inhoavan kumppani ilman hellyyttä?
Hellyyttä voi osoittaa sanallisesti tai toisen ihoa voi silittää esim. silkkiliinalla tai höyhenellä
Tai nahkavyöllä.
Aina tätä p.skaa
Turpakiinni ja nahkavyö viuhumaan paljaalle perseelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
olen tuo, joka ensimmäisellä sivulla kommentoi. Kaikilla ei ole seksille tarvetta. Minä olen aseksuaali, en ole koskaan ollut edes treffeillä. En kuuna kullan valkeana ole kuvitellutkaan harrastavani seksiä. En kaipaa, halua tai salli sitä. Ainakaan minulle kosketuksen karttaminen ei siis tuota minkäänlaisia ongelmia tässä(kään) asiassa.
N33
Sellainen hullu sielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.
Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.
N33
Unohdin lisätä, että inhoan syvästi myös omaa kehoani ja fyysisyyttäni kokonaisuudessaan. Se on varmasti osasyy siihen, miksi kavahdan kosketusta.
Tämä tekee ilmiöstä oikein ymmärrettävän. Eli joudut koko ajan pelkäämään, että sinua muistutetaan fyysisestä olemassaolostasi, jota yrität paeta saadaksesi olla yhtään rauhassa. Toisista tulee silloin uhka eikä palkinto?
Ilmeisesti siis pystyt ottamaan eläimen kosketuksen neutraalina ja myönteisenä, koska niistä voit olla varma, etteivät ne arvostele ulkomuotoasi? Vai pääsetkö niiden seurassa niin myönteiseen olotilaan, ettei itseinhosi muista tulla mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Meitä on erilaisia, mutta mulle kosketus on ok kun se on osa seksiä tai seksiin johtavaa toimintaa. Silloin olen virittynyt siihen moodiin, kosketus kuuluu asiaan. Mä en ole niitä, joille kosketus on kivuliasta tms, en vaan pidä tarpeettomasta lääppimisestä. Silloin se ei ole tarpeetonta, jos se liittyy seksiin.
Itselläni ei myös ole mitään kosketusköyhän kodin taustaa, päinvastoin. Mutta mä äidin mukaan jo tosi pienenä sanoin etten tykkää että mua silitetään tai lohdutetaan koskettamalla, en edes kun olin kipeä. Pikkuveli oli ihan erilainen, halusi jopa vanhemman viereen nukkumaan mielellään. Minä taas olin että en tykkää että kosketaan. Opin kuulemma äkkiä pukemaan vaatteet päällekin ja tosi itsenäiseksi nuorena, koska halusin välttää sitä että vanhemmat koskettelee kun mua puetaan tai autetaan jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.
Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.
N33
Unohdin lisätä, että inhoan syvästi myös omaa kehoani ja fyysisyyttäni kokonaisuudessaan. Se on varmasti osasyy siihen, miksi kavahdan kosketusta.
Tämä tekee ilmiöstä oikein ymmärrettävän. Eli joudut koko ajan pelkäämään, että sinua muistutetaan fyysisestä olemassaolostasi, jota yrität paeta saadaksesi olla yhtään rauhassa. Toisista tulee silloin uhka eikä palkinto?
Ajattelussasi on uskoakseni perää.
Kavahdan luonnostani kaikkea, joka tekee fyysisyydestä korostettua ja konkreettista. Olen taipuvainen platonilaiseen dualismiin ja näen aineen alempana substanssina - en siksi halua saada siitä muistutusta omassa itsessäni. Rakastan kauneutta, omaa rumuuttani inhoan. Eläinten läsnäolo ja kosketus ovat miellyttäviä, koska niihin ei milloinkaan liity arvottamista.
Toiselle kommentoijalle haluaisin huomauttaa, etten ole hullu. Toivoisin, ettet kutsuisi minua sellaiseksi.
N33
Ainut tilanne jossa olen nauttinut kosketella ja saada kosketusta oli kun olin kuumeisesti ihastuneena jossain parisuhdeen tyngän tapaisessa. Muuten en voi sietää ja tuntuu todella epäluonnolliselta. Varmaan liittyy jotenkin autismiin.
Autisti saattaa kyllä esim. humalassa olla hyvin kovakourainen toisia kohtaan. Olla jopa väkivaltainen "läpällä".