Ostaako eliitti oikeasti jälkikasvulleen auton ja asunnon kun itsenäistvät ja muuttavat pois kotoa?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Eliitti? Kyllä minä köyhän perheen kasvattikin sain 18v lahjaksi auton. Parin tonnin pommin kylläkin, mutta auton silti.
Köyhän?
Nykyään se ei taida sen lapsen kannalta kannattaa tuo asunnon ostaminen. Siis jos lapsi on opiskelija ja maksaisi vuokraa vanhemmilleen. Asumislisää kun saa vain nimellisen summan vanhempien omistamaan asuntoon. Tai ainakin se tulee vanhemmille kalliimmaksi se lapsen asunnon maksaminen.
Ei aina. Rikkaat saattavat myös laittaa lapselle tilille syntymästä 20v ikään välillä 500 000€, jotta ne asunnot ja autot voi sitten ostaa ihan "itse".
Lapset ovat vielä yläkoulussa, mutta luultavasti en osta niille asuntoja. Eihän sitä tiedä, missä kaupungissa tai maassa aikanaan opiskelevat. Parempi on varmaan asua alkuun vuoralla, kunnes elämä vakiintuu. Autojakaan ei tarvita, kun asutaan keskustassa. Naapuri osti 18v pojalleen auton, mutta ei sillä ollut paljon käyttöä, kun kaikkialle pääsi kätevämmin kävellen tai julkisilla.
Ollaan kyllä lahjoitettu lapsille rahaa ja ostettu sijoituksia. Niistä saa säännöllistä tuloa, voi sitten tuotoilla elää opiskeluaikana. Ja voihan sijoitukset vaihtaa vaikka asuntoon, jos pitää sitä järkevänä. Tai sitten voi sijoitustuotoilla maksella asuntolainaa.
Asuin granissa nuoruuden, ja kyllä, näin tehtiin.
Esim upo uusi honda civic (seuraava auto tuli audi, ei taatusti omilla rahoilla sekään) ja 70m2 (arvioisin) kerrostalokämppä hyvällä sijainnilla.
Ei meillä ollut rahaa ostaa lapselle asuntoa Helsingistä. Mutta saatiin avustettua yksiön käsirahan verran ja taattiin laina, niin hän sai lähiöstä itselleen pienen kämpän.
Vierailija kirjoitti:
On täällä taas rikasta porukkaa
Aivan normaaleilta keskiluokkaisilta minun mielestäni kuulostaa. Suurin osa suomalaisista tulee oikein hyvin toimeen, ja ihan hyvällä määrällä myös on varaa lapsiaan auttaa.
En kuulu eliittiin ja auton olen hankkinut mutta en asuntoa. Asuu yo-kylässä vuokralla mikä on edullisin ratkaisu.
Ei meidän perhe kyllä köyhä ollut, mutta ei tosiaan eliittiäkään, keskiluokkaa varmaankin. Mutta ei todellakaan ostettu asuntoja, enkä tunne ketään opiskelukaveria, jolle olisi ostettu. Yksiöissä asuvat tekivät töitä opiskelujen ohella.
Vanhemmat maksoi vielä pois omia asuntolainojaan ja opintolainojaan, kun minä nuorimpana lapsena olen yliopistoon lähtenyt. Auton hankinnassa kaikkia lapsiaan avustivat ja autovakuutuksen maksoivat ja muutenkin auttoivat. Esimerkiksi vanhemmat piffasivat aina matkakustannukset, kun tulin opiskelukaupungista käymään kotona ja bensarahoja sillon tällöin tuuppasivat kouraan. Tiesivät ehkä, että vierailut olisivat saattaneet harventua, jos omasta budjetista pitäis kaikki maksaa. Ihan solukämpässä asustellut opintotuella koko opiskeluajan (2000-2010 -luvuilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin jos olisi lapsia ja rahaa. Olen itse niin köyhä, etten viitsisi lapsia hankkia senkään takia.
Köyhemmät lapset oppivat pienestä pitäen sen, että mikään ei tule ilmaiseksi ja töitä on tehtävä pärjätäkseen.
Osaavat käyttää fiksusti rahaakin aikuisena, eivätkä tuhlaile mihinkään älyttömiin canada goose takkeihin ja muuhun törkyyn.
Osaavat köyhemmät olla myös iloisia elämän pienistä asioista.
Miksi joku Cadana Goose olisi huonoa rahankäyttöä jos sitä rahaa on reilummin? Laadukas takki, pitää lämpimänä, ja jos siitä saa hyvää mieltä eikä juuri tilin saldoon vaikuta niin aivan hyvä ostos mielestäni.
Eivätkä nyt mielestäni mitenkään erityisen kalliita ole, laatutakiksi.
Parasta mitä vanhemmat voi tehdä on auttaa lastaan taloudellisesti alkuun ja opettaa pitkäjänteiseen rahankäyttöön, vaikka vähästäkin. Huono-osaisuus periytyy. Nimim. Köyhän kehitysviiveisen lapsi
Eliitti lahjoittaa lapsille osuudet perheen sijoitusyhtiöstä. Yhtiö maksaa sitten vuosittain osinkoja. Autot ja asunnot hankitaan tarpeen mukaan.
Nyt täytyisi vaan tietää, ketkä tähän eliittiin kuuluvat. Kaikkiko, jotka ostavat lapsilleen asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Eliitti lahjoittaa lapsille osuudet perheen sijoitusyhtiöstä. Yhtiö maksaa sitten vuosittain osinkoja. Autot ja asunnot hankitaan tarpeen mukaan.
Minulla on osuus perheyrityksestä, josta saan osinkoja. Vanhempani myös aikoinaan avustivat minua asunnon ostossa.
En koe kuuluvani mihinkään eliittiin, olemme ylempää keskiluokkaa.
OIKEASTI se on niin että lapset menee KESÄTÖIHIN ja säästää rahaa mopoon kuin ajokorttiin ja lukion kirjoihin. Kun he käy joka kesä töissä . Heillä on auto raha kun myyvät mopon ja käyttävät säästöjä . Kuin he avaavat asunto säästötilin heti vakituiseen ammattiin valmistuttua ja töihin päästyä. Kyllä normaali älyllä. Jos ryyppäät poltat ja tuhlaat kaiken se on sun syntisi.
Enemmistö saa jotain kotoa kun muuttaa pois. Meillä kaikille kolmelle lapselle on hankittu mukavan kokoinen osakesalkku Lapsilisät ja synttärirahat on laitettu kasvamaan, jotta oman elämän aloittaminen on mukavampaa. Asunto opiskelupaikkakunnalta on sijoitus, joten tietysti sellaiset on ostettu. Ihan normaalituloisille tämä on arkipäivää, kunhan vain jättää tatuoinnit, päihteet ja yleenpalttiset herkut ostamatta.
Kyllä jollain on sijoitusasunto missä nuori saa asua opiskelun ajan . Sijoitusasunto useimmin myydään kun se saatu maksettua vuokralaisella.
Kyllä vanhemmat voi ostaa lapselleen auton mopon tai maksaa koulukirjat jos on jo oma asunto maksettu eikä velkaa .
Ei tarvitse olla edes eliitti. Riittää että on säästöjä tai saa lainaa. Sijoitusasunto oli hyvä ostos vielä muutama vuosi sitten. Arvonnousu oli taattu. Kyllä ne lapsetkin vuokran joutuu maksamaan. Muuten asiaan puuttuu verottaja.
Köyhyys on usein Suomessa ylisukulpolvista ja siihen liittyy usein mm. impulssikontrollin häiriöitä ja päihteidenkäyttöä. Köyhästä perheestä voi siis hyvinkin tulla lapsi joka oppii jo pienenä katkeran elämänasenteen eikä hallitse rahankäyttöä, sinun ruusuisen tarinasi tilalta. Kuulostat todella katkeralta.