Ostaako eliitti oikeasti jälkikasvulleen auton ja asunnon kun itsenäistvät ja muuttavat pois kotoa?
Kommentit (92)
Eliitti? Kyllä minä köyhän perheen kasvattikin sain 18v lahjaksi auton. Parin tonnin pommin kylläkin, mutta auton silti.
Eliitistä en tiedä, mutta työkaveri (raksalla) osti 16v lapselleen kerrostaloyksiön kun tämä lähti opiskelemaan. En muista missä kaukana se oli, mutta joku sata km Helsingistä ja maksoi 20-30 tonnia
Riippuu minne muuttaa. Asunto nyt ainakin. Jos pysyy Helsingissä niin autoa ei tarvi, minulla itsellänikään ei autoa ole, vaan kuljen julkisilla tai taksilla. Mukavan vaivatonta. Jos autolle joskus on tarvetta niin vuokraamosta tuovat sellaisen kotiovelle.
Auto on vain riesa Helsingissä. Kätevämmin kävelee, pyöräilee, skuuttailee ja käyttää julkisia. Tarvittaessa henkilöautoa käyttää taksia.
Mutta syrjemmällä ehkä ostetaankin. Tosin mitään eliittiä ei ole isojen kaupunkien ulkopuolella.
Asuntoja ostetaan. Niin mekin tehtiin.
Kyllä mulle ainakin ostettiin ja miehelle ostettiin myös, 2000-luvun alussa. Itselle Laajasalosta, miehelle Länsi-Pasilasta. Ja kummakaan perhe ei kuulunut eliittiin.
Tottakai omat asuntolainansa jo maksaneet, reilu viiskymppiset ihmiset auttaa lapsiaan.
Sain aina vanhempieni vanhan auton käyttööni kun vaihtoivat omansa uuteen. Ensiasunnon ostin vanhemmilta otetulla lainalla jota maksoin takaisin ihan kuukausittain.
Mitäs eliittiä se ystävä tuntee? Moni esittää eliittiä, vaikkei ole sellaista nähnytkään. Pankki omistaa talot ja autot ;)
Vierailija kirjoitti:
Auto on vain riesa Helsingissä. Kätevämmin kävelee, pyöräilee, skuuttailee ja käyttää julkisia. Tarvittaessa henkilöautoa käyttää taksia.
Mutta syrjemmällä ehkä ostetaankin. Tosin mitään eliittiä ei ole isojen kaupunkien ulkopuolella.
Asuntoja ostetaan. Niin mekin tehtiin.
Kiva seistä räntäsateessa ja loskassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs eliittiä se ystävä tuntee? Moni esittää eliittiä, vaikkei ole sellaista nähnytkään. Pankki omistaa talot ja autot ;)
Jos on monen miljoonan talo niin kyllä siinä pitää jo kovat vakuudet olla että saa sellaiseen lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Eliitti? Kyllä minä köyhän perheen kasvattikin sain 18v lahjaksi auton. Parin tonnin pommin kylläkin, mutta auton silti.
Todella köyhä joo, jos vanhemmilta irtosi pari tonnia autoon.
Eäpäilemättä ystäväsi on tässä(KIN) asiassa väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella köyhä joo, jos vanhemmilta irtosi pari tonnia autoon.
Jos se oli markka-aikaa?
No mitään eliittiä ei todellakaan olla, mutta lapsille on rahastosäästöt, ja saavat ne käyttöönsä täytettyään 18v. Toki tarkoitettu asuntoa varten, mutta pyrimme kasvattamaan vastuulliseen rahankäyttöön, ja kannustamaan, että osaavat tehdä myös vastuulisia ja harkittuja päätöksiä oman omaisuutensa osalta.
Autot paljon halvempia kuin asunnot, joten jos tarvitsevat autoa, niin turvallisen käytetyn (sähköauton) hankintaa voimme harkita. Toisaalta jos jäävät Helsinkiin, missä nyt asutaan, niin auto ei välttämätön opiskelijalle ole. Joillakin alueilla säilytys jopa rasite.
Miksi ei ostaisi. Mitä huonoa siinä on, jos kerran on varaa. Katsos kun omillaan saa tehdä mitä haluaa
Ei kai ne lahjota sitä asuntoa ku pitäs maksaa lahjavero mutta antaa lapsen asua siinä ilmaseks/markkinavuokraa halvemmalla
Meillä töissä osti ihan sos.tt lapselleen asunnon kun lähti opiskelemaan. Miehellänsä joku asiantuntijatyö. Ja toiselleen myös. Kumpikaan ei opisle pk- seudulla, yliopisto kaupungeissa kyllä.
Itse olen samalla alalla, mulla tuohon ei ollut millään varaa. Toisaalta olen aina ollut yh.
Ystäväni ei saanut autoa, mutta merkittävän summan ensiasunnon ostoon plus hänellä on osuuksia vanhempiensa ostamista sijoitusasunnoista joista tulee tasaista tuloa koko ajan.
Kai aika monelle ostetaan ainakin se asunto. Monella on myös käytössään vanhempien rinnakkaisluottokortti ja vanhemmat maksavat vakuutukset jne.
Aika monen keskiluokkaisen kaverin vanhemmat maksoivat opiskeluaikana vuokran ja harrastukset esim. kuntosalikortin.
Ei. Toisille varakkaat vanhemmat maksaa, toisille ei. Itselle ei maksanut ja hyvä niin, vaikka olinkin sisaruksistani aina paras rahankäyttäjä, niin silti nuoren aikuisen vuodet ilman rahaa ja opitorahalla ja asumislisällä kituuttaen opettivat erityisen hyvin sisäitämään rahan arvon. siitä oli apua, kun toinen vanhempi sitten kuoli ja me lapset saimme hänen omaisuutensa.
En tiedä mitä tarkoitat eliitillä, mutta ostin kyllä lapselleni yksiön Helsingistä kun hän muutti omilleen. Tiukkaa on maksella lainoja pois, mutta kun oli tällainen mahdollisuus niin tottakai halusin sen tehdä. Itselleni on tosi vieras ajatus, että perhettä ei tuettaisi kaikin keinoin. Tiedän niitä perheitä joissa lapset vain nakataan ulos kun tulevat täysi-ikäisiksi tai jotenkin jätetään nurkkiin homehtumaan sillä idealla, että hommaavat itse jostain jonkun vuokrakämpän ja jollain ihmeellä sen maksavat. Tällaista ei voi tietenkään mitenkään tehdä jos ei ole varaa, mutta jos on, niin ihmettelisin, että niin ei tehtäisi. Täällä Helsingissä pienet kämpät ovat sadasta tonnista ylöspäin joten ei sitä mihinkään autonkotteroon voi verrata.
Ei ainakaan Helsingissä yleensä autoa osteta. Mutta sijoituksena asunto kyllä usein.