Ostaako eliitti oikeasti jälkikasvulleen auton ja asunnon kun itsenäistvät ja muuttavat pois kotoa?
Kommentit (92)
Tiedän perheen, jossa vanhemmat ostivat kahdelle lapselleen autot ja asunnot,kun muuttivat opiskelemaan. Kermaperseisiä kakaroita, jotka ovat enemmän sekopäisiä. Tie elämään on liian sijoiteltu.
Mä ostin jollelle kaiken. Vaimonki mut se kyl lähti. . . . T: Hjallis.
Minä ostaisin jos olisi lapsia ja rahaa. Olen itse niin köyhä, etten viitsisi lapsia hankkia senkään takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on vain riesa Helsingissä. Kätevämmin kävelee, pyöräilee, skuuttailee ja käyttää julkisia. Tarvittaessa henkilöautoa käyttää taksia.
Mutta syrjemmällä ehkä ostetaankin. Tosin mitään eliittiä ei ole isojen kaupunkien ulkopuolella.
Asuntoja ostetaan. Niin mekin tehtiin.
Kiva seistä räntäsateessa ja loskassa.
Ne räntäsateessa ja loskassa seisojat varmistavat osaltaan, ettei SINUN tarvitse istua niin kauan autossasi liikenneruuhkassa.
Turvallisuutta ei tuo eliitinkään seura vaan omat hoksottimet. Eliittiin kuuluu myös vastuuttomasti käyttäytyviä aikuisia. Lapsille on hyvä opettaa katsomaan ihmistä taustasta huolimatta. Kokemusta on. Toistaiseksi onkin mennyt hyvin luokkamatkalla läpi yhteiskunnan eri kerrosten.
Eiköhän jokainen rakastava vanhempi tue jälkivasvuaan kykynsä mukaan.
Yhdelle lapselle olen korjaillut mummon ja papan vanhan auton(arvo alle 1000€), toinen osti auton kesä/ilta-ansioillasn, olen sitä korjaillut.
Kolmas vasta tulee ajokortti-ikään, katsotaan, miten häntä autetaan. Suurimmassa osassa Suomea auto tarvitaan, että pääsee yhtään minnekään. Nuorimmalla on tullut nyt ongelmaksi työharjoittelupaikan löytäminen niin, että sinne pääsisi julkisilla kulkemaan.
Vasemmistolle eliitti tarkoittaa ihmistä joka kantaa vastuun itsestä ja jälkipolvista.
"Verottajalle suunnitellaan oikeuksia nähdä ihmisten pankkitilit."
Vierailija kirjoitti:
En ole eliittiä, mutta vein mukanani äitini auton kun muutin kotoa. Pääsin sillä töihin.
Mielikuvissani vaan köröttelit auton kanssa pois ja äiti jäi sormi suussa ihmettelemään, että mihin se auto hävis. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitti? Kyllä minä köyhän perheen kasvattikin sain 18v lahjaksi auton. Parin tonnin pommin kylläkin, mutta auton silti.
Todella köyhä joo, jos vanhemmilta irtosi pari tonnia autoon.
Juu nämä eivät tiedä oikeasta köyhyydestä mitään.
Hyvä, kun polkupyörään on varaa oikeassa köyhässä perheessä.
Ennen nämä kermapeput asuivat vanhempien omistamissa asunnoissa ja saivat vielä asuntoon asumistukea.
Onneksi tämä karmeus loppui!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa vanhemmat ostivat kahdelle lapselleen autot ja asunnot,kun muuttivat opiskelemaan. Kermaperseisiä kakaroita, jotka ovat enemmän sekopäisiä. Tie elämään on liian sijoiteltu.
Tunnen myös ja isin firmaan töihinkin pääsivät..
Tuollaiset kakarat saavat hermoromahduksen sitten kun eka pienikin vastoinkäyminen tulee eteen, eikä enää ole isiä ja äiskää pelastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin jollelle kaiken. Vaimonki mut se kyl lähti. . . . T: Hjallis.
Joo, mä ostin jollelle ihan kaiken. Autot ja ison palatsin. ja purjeveneen ja vaimon. Mut jolle sössi ja ostettu vaimo läx.. No, mun pitää ostaa sit jollelle vissiin uus vaimo.. T: Hjallis.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin jos olisi lapsia ja rahaa. Olen itse niin köyhä, etten viitsisi lapsia hankkia senkään takia.
Köyhemmät lapset oppivat pienestä pitäen sen, että mikään ei tule ilmaiseksi ja töitä on tehtävä pärjätäkseen.
Osaavat käyttää fiksusti rahaakin aikuisena, eivätkä tuhlaile mihinkään älyttömiin canada goose takkeihin ja muuhun törkyyn.
Osaavat köyhemmät olla myös iloisia elämän pienistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myös ja isin firmaan töihinkin pääsivät..
Tuollaiset kakarat saavat hermoromahduksen sitten kun eka pienikin vastoinkäyminen tulee eteen, eikä enää ole isiä ja äiskää pelastamassa.
Sehän on vain yksi osa-alue elämässä. Vanhemmat ovat voineet kasvattaa lapsen hyvin ja opettaa rahankäyttöä, vaikka ostaisivat auton ja asunnon. On myös voinut olla vastoinkäymisiä, kuten läheisen kuolema tai sairastuminen mitä sattuu ns. paremmissakin perheissä. Kyllä niitä heikosti vastoinkäymisiä kestäviä tulee kaikista sosioekonomisista taustoista. Minusta on myös hienoa jos vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen. Jos ovat varakkaita, mikseivät saisi käyttää rahojaan lastensa hyväksi?
ITSENÄISTIVÄT? Oletko vammainen? :D
Kyllä monille on asunto ostettu. Tiedän näitä, joille on ostettu Hgin kantakaupungista rippilahjaksi tai ylioppilaslahjaksi oma asunto. Tai yhden aidosti rikkaan perheen muksun tiedän, joka sai 18-vuotislahjaksi 100m2+ kokoisen asunnon Helsingin keskusta-alueelta merinäköalalla ylimmästä kerroksesta. Aikamoista. Mies teki takavuosina rakennusfirmansa kautta töitä ja Suomen yhden rikkaimman suvun nuori sai siitä saneerattavasta talosta todella ison asunnon (en muista, mutta joku 300-400m2) itselleen. Eikä materiaaleina ollut ihan perusjuttuja vaan sinne tilattiin kaikki kalleinta pintoihin. Tietysti ylin kerros. En muista tarkkoja summia, mutta joku laatoitus oli kylppäriin pelkästään luokkaa 500 euroa/m2 materiaalien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhemmät lapset oppivat pienestä pitäen sen, että mikään ei tule ilmaiseksi ja töitä on tehtävä pärjätäkseen.
Osaavat käyttää fiksusti rahaakin aikuisena, eivätkä tuhlaile mihinkään älyttömiin canada goose takkeihin ja muuhun törkyyn.
Osaavat köyhemmät olla myös iloisia elämän pienistä asioista.
Tai sitten oppivat jo pienenä, että yhteiskunta maksaa eikä itse tarvitse yrittää niin paljoa. Oppivat uhrimentaliteetin.
Ihan duunariperheissäkin ostetaan jälkikasvulle auto ja asunto. Ei niitä rahoja kannata perintöverotettavaksi jättää.
Kyllä he ostavat. Näin pääsee helposti lapset muuttamaan pois kotoa.