Miten työkkäri tarkistaa sen, että työtön on oikeasti hakenut neljää työpaikkaa?
Pitääkö haut todistaa jotenkin vai onko koko homma vain työttömän oman kertomuksen varassa?
Kommentit (108)
Ei tosiaan tarvitse oikeasti hakea. Kirjoittaa vain hakeneensa. Myös apurahahaut on työpaikan hakemista, eli niitäkin voi hyödyntää, jos oma ala sattuu yhtään liippaamaan läheltä.
Kerran yritin saada työkkärintätiä myöntämään etteivät tarkista, se oli silloin alussa. Se suuttui niin että soitteli ihan tikusta asiaa piinaten ja vielä työttömyyden päättymisen jälkeen peräänkin että vieläkin voisit hakea työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan tarvitse oikeasti hakea. Kirjoittaa vain hakeneensa. Myös apurahahaut on työpaikan hakemista, eli niitäkin voi hyödyntää, jos oma ala sattuu yhtään liippaamaan läheltä.
Kerran yritin saada työkkärintätiä myöntämään etteivät tarkista, se oli silloin alussa. Se suuttui niin että soitteli ihan tikusta asiaa piinaten ja vielä työttömyyden päättymisen jälkeen peräänkin että vieläkin voisit hakea työpaikkoja.
Tarkistavat, työkkärihän on pelkkä kyttäysorganisaatio, ei mikään työnvälityslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva työtön tietää, että työnantajakin on työvoimaviranomaisten asiakas ja voi kysellä sopivaa työntekijää. Työnantaja voi sen oman työkkärivirkailijansa kanssa käydä läpi kaikki saamansa hakemukset ja virkailija voi soitella, että hakiko Pekka, kuten väitti hakeneensa.
Työnantaja saa ihan laillisesti soittaa työvoimaviranomaiselle kertoakseen hupihakemuksista. Uskomattoman moni soittaa!
Antaa soittaa. Milläpä todistat onko hakemus tehty hupina vai ei.
Ihan vertaamalla hakemustekstiä laissa kerrottuihin kriteereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Siinä tulee jo GDPR vastaan jos yrittäisivät.
Miten niin? Työkkäri on viranomainen, jolla on oikeus saada tietoa esim. työnhausta.
Niin, voi kysyä hakijalta todistusta että on hakenut, vaikka sähköpostia.
Entä jos sellaista ei ole? Olen käynyt paikan päällä kysymässä töitä. Ei niistä jää mitään sähköistä jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkistetaan kenkien asennosta ja ryppyreiästä onko oikeasti ponnisteltu työpaikan takia vai onko oltu vaan viihteellä.
Joo jos ei pukamat pullistele ja vuoda verta ei oo istunut tarpeeksi koneella laatimassa videoita ja hakemuksia. Ei tule rahaa. Kenkien täytyy myös olla kuluneet että voi todistaa rampanneensa turhaan töitä kyselemässä vaikka ei sieltä edes löydy ketään joka voisi palkata. Nekin on etätöissä tai palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna hain esim. kahteen pitäjään kunnanjohtajaksi. Ei ole työllistymisen pelkoa.
Etkö edes Rautavaaralle pääsisi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit, että eivät tarkista? Kyllä siellä nauretaan kahvihuoneessa niitä työttömien keksimiä työnantajia ja laitellaan selvityspyyntöjä. Ei kukaan työtön kehtaa kertoa, että jäi kiinni ja sai karenssia, koska meni keksimään olemattoman työpaikan.
Siellä on netissä sarake, johon ne tyrkätään. Voi myös säveltää ihan omiaan. En vain tiedä miksi ei voi lähettää hakemuksia oikeasti. Ei niihin joka tapauksessa pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva työtön tietää, että työnantajakin on työvoimaviranomaisten asiakas ja voi kysellä sopivaa työntekijää. Työnantaja voi sen oman työkkärivirkailijansa kanssa käydä läpi kaikki saamansa hakemukset ja virkailija voi soitella, että hakiko Pekka, kuten väitti hakeneensa.
Työnantaja saa ihan laillisesti soittaa työvoimaviranomaiselle kertoakseen hupihakemuksista. Uskomattoman moni soittaa!
Antaa soittaa. Milläpä todistat onko hakemus tehty hupina vai ei.
Ihan vertaamalla hakemustekstiä laissa kerrottuihin kriteereihin.
Mikä laki? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Gdpr ei estä viranomaisia toimimasta.
Yrittäjä ei saa pitää henkilörekisteriä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on netissä sarake, johon ne tyrkätään. Voi myös säveltää ihan omiaan. En vain tiedä miksi ei voi lähettää hakemuksia oikeasti. Ei niihin joka tapauksessa pääse.
Koska on typerää käyttää työnantajien aikaa siihen, että sama sopimaton työntekijä laittaaa viidettä kertaa hakemusta. Tietenkin TE toimisto on sitä mieltä, että hakija on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikeasti hakeminenkaan kovin työlästä ole, kun sulla on hakemus ja cv koneella. Menee ehkä 3min.
Eli ette siis oikeasti haekaan töitä. Jokaista työpaikkaa varten täytyy hakemus ja CV tehdä työpaikkaa vastaavaksi.
Ei nyt CV:tä ehkä joka paikkaan erilaista.. Itsellä on kaksi CV:tä, joista toinen siivoustöihin ja toinen oman alan töihin. Hakukirje sitten tietenkin jokaiselle oma.
t: työtön työnhakijia, joka haluaa työpaikan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikeasti hakeminenkaan kovin työlästä ole, kun sulla on hakemus ja cv koneella. Menee ehkä 3min.
Eli ette siis oikeasti haekaan töitä. Jokaista työpaikkaa varten täytyy hakemus ja CV tehdä työpaikkaa vastaavaksi.
Rekrytointiasiantuntijan mukaan jokaista työtä varten räätälöiminen on ajanhukkaa, samoin hakukirje. Muutama eri tyyppinen CV eri tyyppisiä töitä varten riittää.
Mulla tosiaan löytyy näitä 2kpl. Toinen jolla haen kiinnostavia töitä ja toinen jolla pakkotöitä. Helpottaa rekrytointi kun ei tarvitse kuin kerran vilkaista ja hylätä.
Siinä se te virkailijan aika menee kun soittelee monien satojen asiakkaiden hakemiin paikkoihin.
Minä olen viime viikolla hakenut töitä kun kävin kynsi- ja ripsihuollossa ja eilen viihteellä kun tarjosin drinkit kavereille. Ei tosiaan ole iso homma toi hakeminen. Yksi haku vielä tekemättä ajattelin laittaa cv lähipäiväkotiin.
Ja yleensä en käy laittamassa ripsiä tms nyt oli poikkeustilanne kun kaveri täytti pyöreitä ja oli isommat bileet eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Työkkäri on viranomainen, jolla on oikeus saada tietoa esim. työnhausta.
Jos sulla on netti käytössä joka melkein jokaisella on niin ne työnhakuhommat pitää käydä kuittaamassa työkkärin sivuilla ei riitä selitys että olen soittanut sinne ja tänne.
Ein minä jaksa. Olen kyllä hakenut lukuisia paikkoja. En vaan tule valituksi. Tiedän syynkkin. Minua ei valita, koska päällikkö irtisanoi minut ja hän ei ole suosittelija.
New Yorkissa oli aktiivimalli jo 90-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna hain esim. kahteen pitäjään kunnanjohtajaksi. Ei ole työllistymisen pelkoa.
Etkö edes Rautavaaralle pääsisi?
Siellä on jo kovapalkkainen Mikko Kärnä.
Näin paljon Mikko Kärnä takoo rahaa Rautavaaran pomona palkan perusteella voisi johtaa 14 kertaa suurempaa kuntaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on netti käytössä joka melkein jokaisella on niin ne työnhakuhommat pitää käydä kuittaamassa työkkärin sivuilla ei riitä selitys että olen soittanut sinne ja tänne.
Riittää kun kuittaa ja kertoo soittaneensa tai käyneensä paikan päällä.
Minä kerroin strategiset mitat työhakemuksessa, ilmeisesti pelkäsivät reppaasti keskivertoa suurempaa.