Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!
Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.
Kommentit (532)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kyllä on, mutta en koe mitään tarvetta tuhlata.
"Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot"
Kulutin itsekin nuorempana. Sitten totesin, että ikää alkaa olla jo sen verran, etten tule työllistymään jos seuraavissa säännöllisesti käytävissä YT:eissä arpa osuu omalle kohdalle. Se arvan osumisen todennäköisyyskin tietysti kasvaa koko ajan iän myötä. Siihen loppui kuluttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeisiin ollaan kajoamassa eikä sijoituksiin voi luottaa.
itse aion säästää yli 100 000 euroa ennen eläkkeelle jäämistä. Pankkitilille.
Toinen minkä olen huomannut tässä sijoitusbuumissa on ns piipertämissijoittaminen ihan vain koska tuntuu että on pakko sijoittaa. Ollaan siis aloitettu touhu joskus viisikymppisenä, ja touhuillaan tosiaan luokassa sataset/satanen per kuukausi. Käytännössä tuo on jopa huonompi idea kuin säästää korkotilille.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei uskalla. Olen esimerkiksi tällä viikolla pannut 1200 euroa uuteen pyykinpesukone/kuivain yhdistelmään ja ostanut talvilomareissun koko perheelle noin 4000 eurolla. Ihan joka viikko ei tällaiseen kuitenkaan ole varaa.
Kodinkonehankinnoista menee rahat monikansalliselle lue wallstreetin iosille yrityksille ja kiinaan ja kerskakulutusmatkasta rahat menee kohdemaahan. Mikään kuluttamastasi rahasta ei jää suomeen.
Ihmiset (ainakin iso osa keski-ikäisistä naisista) kuvittelee pelastavansa maapallon kun heillä on sääntönsä ostaa vain max 5 kirpparivaatetta per vuosi. Samaan aikaan ihmettelevät miksi kukaan ei osta mitään.
Ei kiinnosta kuluttaa. Joka hankinnasta mene 25,5% orpopurran lahjoitettavaksi rikkaille.
Joka tosin olen itsekin mutta en ole roisto.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei uskalla. Olen esimerkiksi tällä viikolla pannut 1200 euroa uuteen pyykinpesukone/kuivain yhdistelmään ja ostanut talvilomareissun koko perheelle noin 4000 eurolla. Ihan joka viikko ei tällaiseen kuitenkaan ole varaa.
Sama! Tänä syksynä olen ostanut itselleni jo kymmenkunta uutta asukokonaisuutta. Lisäksi uusia syys- ja joulukoristeita.
Kuluttakaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset (ainakin iso osa keski-ikäisistä naisista) kuvittelee pelastavansa maapallon kun heillä on sääntönsä ostaa vain max 5 kirpparivaatetta per vuosi. Samaan aikaan ihmettelevät miksi kukaan ei osta mitään.
Ja lähohoitajat kuvittelevat rikastuvansa kymppisijoitustensa kanssa vaihdevuosien loppupuoliskolla. Tällaiseksi tämä maa meni aivopesussa.
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Tämähän ei tule jatkumaan näin.
"Ollaan siis aloitettu touhu joskus viisikymppisenä, ja touhuillaan tosiaan luokassa sataset/satanen per kuukausi. Käytännössä tuo on jopa huonompi idea kuin säästää korkotilille. "
On ihan sama mikä on se säästösumma, jos osakkeet/rahastot tuottavat enemmän kuin säästötili (kuten ne lähes aina tuottavat), niihin se raha kannattaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei tule jatkumaan näin.
Jep. Ne saavat hoitoa joilla löytyy varaa. Köyhille loppusijoituspaikka on ns köyhäintalot/vaivaistalot jossa pärjäillään *yhteisasumisella* - eli ei pärjäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinkonehankinnoista menee rahat monikansalliselle lue wallstreetin iosille yrityksille ja kiinaan ja kerskakulutusmatkasta rahat menee kohdemaahan. Mikään kuluttamastasi rahasta ei jää suomeen.
Tietenkin jää jos ostat sen Suomesta kodinkoneliikkeestä. Käytänössä kaikki sen yrityksen oheiskulut kuten kiinteistöt, sähkö, siivous, palkat jne. jäävät tänne. Lisäksi tietenki arvonlisäveron tuotto.
Vierailija kirjoitti:
"Ollaan siis aloitettu touhu joskus viisikymppisenä, ja touhuillaan tosiaan luokassa sataset/satanen per kuukausi. Käytännössä tuo on jopa huonompi idea kuin säästää korkotilille. "
On ihan sama mikä on se säästösumma, jos osakkeet/rahastot tuottavat enemmän kuin säästötili (kuten ne lähes aina tuottavat), niihin se raha kannattaa laittaa.
Tämä vaatii sekä aikaa että massia. 50-60-vuotiaat hyvin pienillä summilla pelaajat ovat six feet under ennen kuin mitään tuottoa ehtii kertyä - jos kertyy silloinkaan.
Appiukon 24/7 paikka Esperillä maksaa yli 5000€/kk. Eläke menee ja loput maksaa veronmaksajat. Eli siinäkin tulonsiirto veronmaksajilta miljoonabisnes yritykselle.
Kokkareiden mielestä tämä on tehokasta
En tosiaan uskalla. Olen määräaikaisessa työssä, ja jos ei uutta työtä löydy, niin putoan aivan paskalle ansiosidonnaiselle. Kaikki ylimääräinen menee palkasta nyt suoraan säästöön. Ei sitä ylimääräistä tosin minulla valtavia summia jää, kun kaikki on kallistunut niin älyttömän paljon. Vuokra, ruoka, sähkö, julkinen liikenne, lääkäri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalleta?! Mihin tällaisen +50 sitten pitäisi kuluttaa?
Käärinliinoissa ei ole taskuja. Väsyt joka päivä lisää, odotatko elämän aloittamista 90-vuotiaana rikkauksien keskellä vai kannattaisiko panostaa ja elää jo nyt?
Toteuta haaveita, matkusta ulkomaille, käy ravintoloissa tai osta kesämökki tai mistä nyt haaveiletkin.
Eihän se, ettei kuluta, tarkoita että on 90-vuotiaana rikas. Jos on aina ollut pienituloinen, on sitä myöhemminkin, vaikka eläisi säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kyllä on, mutta en koe mitään tarvetta tuhlata.
Ei sinulla reppanalla mitään säästöjä.ole. Täällö kaikenlaiset kirkonrotat yrittävät elvistellä.
Nyt jos ikinä on _pakko_ säästää kaikesta mistä pystyy! Sekä työpaikat ovat epävarmoja että eläkkeet ja etenkin vanhushoiva kuralla! Yhtään senttiä ei tule kuluttaa jos aikoo ihan suoraan sanottuna _selvitä_! Älkää Kuluttako! Säästäkää ihmiset! Itsenne takia!
Sijoittaminenkin on peruaatteessa yhtä kuin säästäminen. Rahaa siis on käytettävissä, mutta sitä ei haluta/uskalleta kuluttaa.