Valtiolle uudet etätyöpäivä suositukset - keskimäärin 12 päivää per kk
Monellla paikkakunnalla virastot on keskitetty yhteen rakennukseen ja joissakin paikoissa tiloja on vielä vähennetty keskittämisen jälkeen. Joillakin paikkakunnilla tilaa on max 1/3 osalle porukasta.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimistopäivän jälkeen aina umpiväsynyt, eikä tehokkuus ole todellakaan huipussaan, kun joutuu avokonttorissa kuuntelemaan kollegojen pölinää ihan koko ajan. Ajatus katkeaa, en pääse keskittymään kun yhtäkkiä joku onkin siinä vieressä kysymässä jotakin tai kertomassa viikonlopustaan
Teen itse 2 päivää etänä ja kolme avokonttorissa. Ei ole edes mitään sermejä pöytien välissä ja kaikki eri palavereissa tai osa puhuu keskenään. Eikä haittaa yhtään sillä vastamelukuulokkeet on keksitty!
Mites teet puhelintyötä vastameluluurit päässä?
En ole töissä valtiolla, mutta vaikka työkaverit on Lontoossa, niin ei työnantaja oleta, että matkustan sinne palavereihin. Työt ei edellytä tiettyjä seiniä ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Ehkä se Lahtelainen pulju saa värvättyä Kuopiosta juuri oikean henkilön, mutta hän ei halua muuttaa sukutilaltaan mihinkään ja haluaa nähdä Suomen parasta jalkapalloa ja jääkiekkoa?
Valtiolla taitaa olla nii
Ei ole. Lisäksi vaikka voisit tehdä työt Kuopiossa niin virkapaikkasi voi olla Helsingissä, koska valtio säästää tällä tavalla matkakuluissa silloin kun kokoonnutaan yhteen..
Parhaiden joukkopako on alkanut. Se varmaan on tarkoituskin? Halvempia tilalle konkarien sijaan. Ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee jono työpisteille, kun nyt tilat mitoitettu 25% käyttöasteen mukaan. Minulle sopii kyllä, että tulen jonottamaan työpisteelle, sen sijaan, että tekisin etätöitä häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Järjetöntähän tuo on matkustaa 2 tuntia päivässä jonottamaan vapautuvaa työpistettä, mutta työnantajan ohjeistuksen mukaan on toimittava.
Meillä sama. Aika usein laitan pomolle viestin, että en pääse palaveriin klo 9, ei ole työpistettä. En suostu tekemään töitä seisoskelemalla käytävällä ja pitämällä läppäriä sylissä. Vastaus on aina sama, että täytyy yrittää joustaa, ei voi vaatia, että saisi oman työhuoneen. Ja minä kun en halua muuta kuin ehjän tuolin ja pöydänkulman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Ehkä se Lahtelainen pulju saa värvättyä Kuopiosta juuri oikean henkilön, mutta hän ei halua muuttaa sukutilaltaan mihinkään ja haluaa nähdä Suomen parasta jalkapalloa ja jääkiekkoa? 
Outoa. Olen töissä valtiolla ja vaikka virkapaikkani on Vaasa, niin voin asua Turussa, ei mitään ongelmaa. Tämä käytäntö on ihan yleinen muissa kuin ministeriöissä.
Miksi virastot ovat kaupunkien ydinkeskustoissa kun esim vero koko ajan vähentää ei-digi asiakaspalvelu
Kannattaisi mennä jonkin verran sivummalle jossa halvemmat vuokrat ja pysäköintipaikkoja sekä kun porukkaa on paljon etänä niin voisi vielä kutistaa tiloja
Osa noista virastokomplekseista on valtion senaatilla ja ko puljulla neliövuokra on jopa 2x vs yksityiset
Ei hätää. Varmasti löytyy sisäilmaongelmaisia toimistoja, johon porukka mahtuu.
SAIKKUU!!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi virastot ovat kaupunkien ydinkeskustoissa kun esim vero koko ajan vähentää ei-digi asiakaspalvelu
Kannattaisi mennä jonkin verran sivummalle jossa halvemmat vuokrat ja pysäköintipaikkoja sekä kun porukkaa on paljon etänä niin voisi vielä kutistaa tiloja
Osa noista virastokomplekseista on valtion senaatilla ja ko puljulla neliövuokra on jopa 2x vs yksityiset
2 - 3 vaihtoa joukkoliikenteessa per suunta virkistää kummasti ja tuo työtehoja. Ai että. Hyvä idea tuo kaukaisempi sijainti.
Suurin kustannuserä virastoissa on henkilöstökustannukset
Vierailija kirjoitti:
Suurin kustannuserä virastoissa on henkilöstökustannukset
Ja saikut
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä Riikka nostaa metelin kun 12 pv suositusta ei ole noudatettu riittävän laajalti
Missä ja milloin hillotolpaltaan huuteleva Riikka "kokoomus haluaa leikata köyhiltä mutta se ei käy meille" Purra on tehnyt oikeita töitä?
Ei ole ihme, että Suomen talous sakkaa. Tästä maasta on järki kadonnut ajat sitten. Ja jos Venäjä oikeasti hyökkäisi, puolustautuminen olisi samanlaista sekoilua, koska tässä maassa järkevät päättäjät ja pomot ovat vähissä. Mikähän mahtaa olla nykysuomalaisten keskimääräinen ÄO? Kaiken kaikkiaan touhu alkaa olla kehitysvammaisten tasoa, mikä tulee vahvasti mieleen myös eduskunnan riitelyä ja älyvapaita lakipäätöksiä seuratessa.
En ole persu, mutta nostan Riikka Purralle hattua nopeista päätöksistä. Voihan olla, että suositusta on kulisseissa valmisteltu pidempään, mutta ainakin se osuu hyvin yhteen Kelan kohtuuttomista etätyöeduista nousseeseen kohuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimistopäivän jälkeen aina umpiväsynyt, eikä tehokkuus ole todellakaan huipussaan, kun joutuu avokonttorissa kuuntelemaan kollegojen pölinää ihan koko ajan. Ajatus katkeaa, en pääse keskittymään kun yhtäkkiä joku onkin siinä vieressä kysymässä jotakin tai kertomassa viikonlopustaan
Teen itse 2 päivää etänä ja kolme avokonttorissa. Ei ole edes mitään sermejä pöytien välissä ja kaikki eri palavereissa tai osa puhuu keskenään. Eikä haittaa yhtään sillä vastamelukuulokkeet on keksitty!
Mites teet puhelintyötä vastameluluurit päässä?
Meillä on ainakin käytössä Telia Ace, joten vastamelukuulokkeet päässä voi huutaa asiansa. Korostan sanaa huutaa, koska avotoimiston helvetillinen meteli vaatii sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee jono työpisteille, kun nyt tilat mitoitettu 25% käyttöasteen mukaan. Minulle sopii kyllä, että tulen jonottamaan työpisteelle, sen sijaan, että tekisin etätöitä häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Järjetöntähän tuo on matkustaa 2 tuntia päivässä jonottamaan vapautuvaa työpistettä, mutta työnantajan ohjeistuksen mukaan on toimittava.
Meillä sama. Aika usein laitan pomolle viestin, että en pääse palaveriin klo 9, ei ole työpistettä. En suostu tekemään töitä seisoskelemalla käytävällä ja pitämällä läppäriä sylissä. Vastaus on aina sama, että täytyy yrittää joustaa, ei voi vaatia, että saisi oman työhuoneen. Ja minä kun en halua muuta kuin ehjän tuolin ja pöydänkulman!
Siis onko sinulla oikeasti tuollainen pomo, jonka mielestä on ok, vaikka sinulla ei ole työpistettä työpäivän aikana? Teetkö sitten töitä läppäri käsissä käytävällä seisten? Onko tuollainen asiallista ja laillistakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä 200henkilön työpaikassa. Pandemian aikana vaihdoimme rakennusta ja entiset omat 200työpistettä vähennettiin 65een. Vain kolmannes mahtuu kerralla. Mitenkähän uudet ohjeet toimii. Minulle sama missä olen. Työmatka 200m.
Kannattaa olla joka päivä ensimmäisten joukossa työpaikalla, ja jättää tietenkin työkone ja muutkin tavarat työpisteelle odottamaan seuraavaa päivää.
Meillä ei ainakaan saa jättää. Aamulla etsit avokonttorissa paikkaa ensin vartin, jos tulet myöhässä toimistolle. Jos on palavereita tms joihin pitää osallistua niin jos et löydä vapaata koppia niin salassapidettävät asiat puhutaan kaikkien kuullen. Jos taas menet ns. hiljaiseen huoneeseen niin mitä hyötyä se tuo verrattuna siihen, että tekee etänä?
Salassa pidettäviä asioita ei valtiolla käsitellä Teams-kokousten yhteydessä. Tästä on olemassa ihan selkeä ohjeistus. Ilmeisesti olet tätä porukkaa, joka ei halua käydä töissä työnantajan määrämässä toimipisteessä. Itse olen valtiolla töissä IT-tukitöissä ja olin pandemian aikanakin koko ajan työnantajan määräämässä työpisteessä, en siis kotona etätöissä. Inhottaa tuollaiset tyypit, jotka kuvittelevat olevansa niin erityisiä, että olisi oikeus tehdä täysipäiväisesti etätyötä ja sitten vingutaan IT-tukea paikalle, kun alkaa laitteet ja ohjelmistot tökkimään. Monesti pahimmat kitisijät ovat näitä kovapalkkaisia tyyppejä, jotka lähinnä sluibaavat duuneistaan. Asia erikseen niillä, joilla on valtion säästötoimenpiteinä lakkautettu toimipisteet ja siten saaneet oikeuden etätyöhön jos työtehtävät sen sallivat. Tiedän useampia, jotka joutuneet muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jos ei ole ollut mahdollista tehdä etätyötä työn luonteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole persu, mutta nostan Riikka Purralle hattua nopeista päätöksistä. Voihan olla, että suositusta on kulisseissa valmisteltu pidempään, mutta ainakin se osuu hyvin yhteen Kelan kohtuuttomista etätyöeduista nousseeseen kohuun.
Purra on tosiaan kunnostautunut kokoomuksen ahterin nuolijana. Mutta sehän on valtaan päässeille persupoliitikoille tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion toimitilat nykyään yhteiskäyttötiloja, joten omia työhuoneita ei ole olemassakaan. Vetäytymis- ja puhelintilat ovat erikseen. Yhteiskäyttötilatkin on määritetty sen mukaan mitä on työn luonne ja äänieristyskin on nykyään hoidettu asiallisesti. Voit aina vaihtaa työpaikkaa, jos ei nykyinen kelpaa, etenkin jos on liian pitkä työmatka.
Valtiolla taitaa olla niin, että mikä tahansa valtion virastotalo kelpaa toimistoksi, jossa on pakko käydä. Vaikka työpaikka olisi Kuopiossa, niin Lahdesta löytyy työpiste.