Valtiolle uudet etätyöpäivä suositukset - keskimäärin 12 päivää per kk
Monellla paikkakunnalla virastot on keskitetty yhteen rakennukseen ja joissakin paikoissa tiloja on vielä vähennetty keskittämisen jälkeen. Joillakin paikkakunnilla tilaa on max 1/3 osalle porukasta.
Kommentit (181)
Kiitos taas tästäkin. Vaalipäivänä eräs saa palkan etätyömääräyksistään.
Vierailija kirjoitti:
Monen aamupalat ja aamukahvit siirryvät siis työpaikoille koneen ääreen. Jostakinhan se työmatkaan kulunut aika pitää ottaa.
Siitä vaan, jos uskallat. Valtio vähentää väkeä, niin ehkä se on hyvä nähdäkin livenä, kuka tekee töitä täyspainoisesti ja kuka vain kahvittelee pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä homma, että töitä tehdään työpaikoilla eikä lusmuta kalsareissa kotona. Lisäksi tuottamattoman julkisen sektorin työpaikoissa on oikeasti aivan liikaa tuottamattomia hommia
Ne "tuottamattomat" työntekijät maksavat sinunkin tuet ja palvelut, sekä tuottavat ne käyttämäsi palvelut.
Eivät maksa, vaan veronmaksajat maksavat valtiolla työskentelevien palkat. Minä veronmaksajana olen pelkästään tyytyväinen, jos elämäntapamökkeilijät korvataan oikeilla työntekijöillä. Kokonaisuutena valtion henkilöstömäärää pitää kylläkin rajusti leikata. Ihan hyvä, jos ne lähtevät vapaaehtoisesti, jotka eivät suostu työpaikalla käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen aamupalat ja aamukahvit siirryvät siis työpaikoille koneen ääreen. Jostakinhan se työmatkaan kulunut aika pitää ottaa.
Siitä vaan, jos uskallat. Valtio vähentää väkeä, niin ehkä se on hyvä nähdäkin livenä, kuka tekee töitä täyspainoisesti ja kuka vain kahvittelee pitkin päivää.
Kahvitteluhan on sitä verkostoitumista ja sosiaalista kanssakäymistä millä nostetaan yhteishenkeä, yhteenkuuluvuutta ja yleistä fiilistä työpaikalla. Siksihän väki halutaan toimistolle että ideat alkavat virtaamaan ja on rentoa yhdessäoloa. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni etätyön tekijä pesee pyykkiä työpäivän aikana, hih!
Ja keittää kahvia, laittaa ruokaa, lenkittää koiraa, täyttää astianpesukonetta ym.
Virastossa en laittaisi pyykinpesukonetta päälle. En myöskään lenkittäisi koiraa (jota minulla ei ole). Kaikki nuo muut tekisin virastossa ollessakin, lisäksi pyyhkisin pöytiä, tyhjentäisin roskiksia, järjestelisin tuolit paikoilleen ym. muuta fyysistä mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä samalla on mielenkiintoista, että valtio lakkauttaa toimipisteitä ja uusi työpaikka on 150km päässä. Siinä sitten aletaan kulkemaan omalla kustannuksella (tai tietysti verovähennykset saa) rallia 300km x 3 per viikko tai vuokrataan asunto sieltä työantajan määräämältä paikkakunnalta. Mitenhän mahtaa enää työnteko näin kannattaa.
Voit sinä irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi yleistuelle. Se miten sinä kuljet työpaikallesi ja missä päätät asua, on ihan sinun yksityisasiasi. Niin me muutkin asumme työpaikkakunnalla. Maailmankuvasi on pahasti vääristynyt, jos kuvittelet, että työnantajan pitäisi perustaa toimipiste sinne hevonkuuseen, missä joku työntekijä saa päähänsä asua. Tämä etätyökeskustelu on paljastavampi kuin arvasinkaan, asennevammaiset erottuvat hyvin asiallisista työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee käymään niin, että osa saa luvan tehdä etätöitä lääkärintodistuksella ja he jotka eivät saa, kiusaavat sitten heitä siitä.
Päinvastoin tässä käy niin, että vastarannankiisket, jotka eivät noudata työnantajan ohjeita ja kaikenkarvaiset vajaatyökykyiset saavat potkut.
En oikeasti tiedä mitä ihmiset kuvittelevat kun puhutaan etätöistä.
Luuletteko ettei töiden tekemistä seurata etänä? Meillä ainakin huomattaisi HETI jos alkaisi lusmuilla. Ratkaistuja työpyyntöjen määriä tarkkaillaan ja myös sitä aikaa missä ne ratkaistaan. Tietyt asiat myös pitää olla joka päivä tiettyyn aikaan tehtynä.
Monia kommentteja olen lukenut että etätöissä ei tötä tehdä vaan kaikkea muuta. Mitä on nämä työt jotka voi jättää tekemättä ja silti onnistuu säilyttämään työpaikkansa? Työnantajalla on oikeus varmasti perua etätyö jos huomataan ettei joku tee töitä.
Tässä on osittain syynä kateus siitä että itsellä ei ole etätyöhön mahdollisuutta ja halutaan että kellään ei ole siihen mahdollisuutta. Nuo oletukset siitä ettei etänä tehdä tehokkaasti tai ylipäätään yhtään töitä kertovat näistä ihmisistä sen että he eivät tekisi itse mitään jos vain saisivat olla etänä. Osan ihmisistä on vain oltava paikalla työpaikalla tai muuten moraali antaa periksi ja laiskotellaan. Osalle etätyöt taas sopii.
Tykkään itse käydä välillä toimistolla näkemässä työkavereita mutta muutoin se ei kyllä eroa mitenkään kotona olemisesta. Istutaan vaan koneella hiljaa ja tehdään itsenäisesti töitä. Osa porukasta tosin puhuu kovaan ääneen avokonttorills ja siksi täyttä hiljaisuutta ei ole. Osa näprää puhelimia toimistollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee käymään niin, että osa saa luvan tehdä etätöitä lääkärintodistuksella ja he jotka eivät saa, kiusaavat sitten heitä siitä.
Päinvastoin tässä käy niin, että vastarannankiisket, jotka eivät noudata työnantajan ohjeita ja kaikenkarvaiset vajaatyökykyiset saavat potkut.
Tuottavuus nousuun siis kortistossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei etätöissä pestä pyykkiä!
Konehan se pesee. Kotona ei istuta tuntitolkulla kahvilla ja lounailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä samalla on mielenkiintoista, että valtio lakkauttaa toimipisteitä ja uusi työpaikka on 150km päässä. Siinä sitten aletaan kulkemaan omalla kustannuksella (tai tietysti verovähennykset saa) rallia 300km x 3 per viikko tai vuokrataan asunto sieltä työantajan määräämältä paikkakunnalta. Mitenhän mahtaa enää työnteko näin kannattaa.
Voit sinä irtisanoutua ja ryhtyä työttömäksi yleistuelle. Se miten sinä kuljet työpaikallesi ja missä päätät asua, on ihan sinun yksityisasiasi. Niin me muutkin asumme työpaikkakunnalla. Maailmankuvasi on pahasti vääristynyt, jos kuvittelet, että työnantajan pitäisi perustaa toimipiste sinne hevonkuuseen, missä joku työntekijä saa päähänsä asua. Tämä etätyökeskustelu on paljastavampi kuin arvasinkaan, asennevammaiset erottuvat hyvin asiallisista työntekijöistä.
Tässä ei ole kyse siitä, että pitäisi perustaa toimipaikka sinne, missä työntekijä saa päähänsä asua, vaan siitä, että työntekijä on ehkä muuttanut ko paikkakunnalle nimenomaan työn perässä. Siellä on nyt perhe, puolison työpaikka ja lasten koulut. Nyt sitten oman työpaikan toimipiste lakkautetaankin sieltä ja lähin jäljelle jäävä on 150 km päässä. Asia ei olisi ongelma, jos tilanne jatkuisi ennallaan: etätyöskentely jatkuisi ja satunnaiset sovitut käynnit toimipaikassa tarvittaessa. Mutta useampi toimistopäivä viikossa tekee elämästä ihan hemmetin hankalaa.
Minua tämä ei nyt enää koske, mutta omassa yksikössäni oli työntekijöitä ympäri Suomen. Vaikka olisimme tehneet kaikki lähityötä, emme olisi kuitenkaan tehneet sitä samassa toimipisteessä, joten siitä saatava hyöty olisi ollut tasan 0.
Vierailija kirjoitti:
Ei etätöissä pestä pyykkiä!
No minä kyllä pesen. Voi kauheeta, kaksi minuuttia menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Entäs, kun se sun Hgin työpaikka muuttaa Kuopioon?
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko ettei töiden tekemistä seurata etänä? Meillä ainakin huomattaisi HETI jos alkaisi lusmuilla. Ratkaistuja työpyyntöjen määriä tarkkaillaan ja myös sitä aikaa missä ne ratkaistaan. Tietyt asiat myös pitää olla joka päivä tiettyyn aikaan tehtynä.
Monia kommentteja olen lukenut että etätöissä ei tötä tehdä vaan kaikkea muuta. Mitä on nämä työt jotka voi jättää tekemättä ja silti onnistuu säilyttämään työpaikkansa? Työnantajalla on oikeus varmasti perua etätyö jos huomataan ettei joku tee töitä.
Tässä on osittain syynä kateus siitä että itsellä ei ole etätyöhön mahdollisuutta ja halutaan että kellään ei ole siihen mahdollisuutta. Nuo oletukset siitä ettei etänä tehdä tehokkaasti tai ylipäätään yhtään töitä kertovat näistä ihmisistä sen että he eivät tekisi itse mitään jos vain saisivat olla etänä. O
On semmoisia tehtäviä missä voi etänä ollessa lusmutakin. Ja on ollut todella ärsyttävää nähdä esim tik tokissa videoita miten etänä voi huijata, sillä nämä lusmut pilaavat kaikkien etänä työskentelevien maineet. Pahinta noissa on ihmisten kommentit kuinka on ihan oikein lusmuta koska työnantaja ei maksa tarpeeksi tai mitä ikinä. Unohtuu se että ihan vapaasti voi vaihtaa työpaikkaa jos ei miellytä, ei tarvitse olla epärehellinen ja oikeuttaa itselleen työajalla vapaa-aikaa. Kun kommentoijia on tuhansia yhteen videoin niin tulee vaan mieleen kuinka moni oikeasti näin toimii. Tämmöisestä kärsii kaikki ja oikein ruokkii sitä mielikuvaa mikä joillain on etätöistä. Samaan aikaan itse tekee etänä tosi tunnollisesti ja pitää vähemmän taukoja kuin toimistolla.
Valtiolla ollaan kyllä oltu herran kukkarossa etätyöpolitiikan kanssa. Eikä siinä, mutta huomaa todellisuudentajun hämärtymisen kun osittainen lähityö on suunnilleen maailmanloppu. Sitten nämä "minä lähden" - toki saa lähteä mutta suurin osa näistä isoon ääneen julistajista ei ole mitään haluttua kamaa työmarkkinoilla ja jos uutisia seuraa, niin saattaapi olla muutama aika pätevä kilpakumppanikin. Valtion laitoksista pitää muutenkin karsia tulevina vuosina niin paljon että henkilöstöä pitää radikaalisti vähentää. Jos saadaan luonnollista poistumaa jollakin tavalla niin sehän on vain plussaa. Ja ei, "sitten lähtee ne parhaimmat tekijät". Parhaimmat tekijät ovat hakeutuneet muualle kuin julkiselle noin keskimäärin, ja jos on oikeasti kunnon tekijä niin kyllä yksikkö varmaan keksii keinot neuvotella. Jokainen voi kokeilla, onko tätä "ykkösluokkaa" ihan käymällä työnantajansa puheilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on osittain syynä kateus siitä että itsellä ei ole etätyöhön mahdollisuutta ja halutaan että kellään ei ole siihen mahdollisuutta. Nuo oletukset siitä ettei etänä tehdä tehokkaasti tai ylipäätään yhtään töitä kertovat näistä ihmisistä sen että he eivät tekisi itse mitään jos vain saisivat olla etänä. O
Töitä on niin erilaisia. Itse olen töissä yksityisellä joskin paljon etänä, mutta ei onnistuisi lusmuilu kun asiakaitten asiat pitää hoitaa tietyissä aikamääreissä ja työaikaani seurataan vartin tarkkuudella. Muutama tuttuni julkisella on ihan avoimesti kertonut, että heidän työtänsä ei seurata oikeastaan mitenkään ja kun se ei perustu suoritteisiin vaan esim. joidenkin kehitysryhmien koordinointiin niin aika löysästi voi kuulemma ottaa. Esihenkilöt eivät ymmärrä tiiminsä työnkuvasta mitään joten se joka kehtaa silmät kirkkailla keksiä tarinoita voi viettää etätyönsä vaikka pleikkaa pelaten. Ja ei tämä tietenkään koske kaikkia julkisen aloja, osalla on sielläkin totta kai tarkka seuranta - riippuu niin alasta ja toimenkuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun se sun Hgin työpaikka muuttaa Kuopioon?
Kysytkö tosissasi? Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että silloin joko minä muutan myös Kuopioon, jos haluan jatkaa siellä töissä, tai jos en halua muuttaa, etsin uuden työpaikan Helsingistä.
Olen täysin pöyristynyt joidenkin asenteesta tässä ketjussa, jossa kuvitellaan olevansa universumin keskus ja että ihan työpaikankin pitäisi muuttaa jokaisen työntekijän perässä. Alan toivoa, että ne ketjun henkilöt saneerataan heti ensimmäisessä aallossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on osittain syynä kateus siitä että itsellä ei ole etätyöhön mahdollisuutta ja halutaan että kellään ei ole siihen mahdollisuutta. Nuo oletukset siitä ettei etänä tehdä tehokkaasti tai ylipäätään yhtään töitä kertovat näistä ihmisistä sen että he eivät te
Töitä on niin erilaisia. Itse olen töissä yksityisellä joskin paljon etänä, mutta ei onnistuisi lusmuilu kun asiakaitten asiat pitää hoitaa tietyissä aikamääreissä ja työaikaani seurataan vartin tarkkuudella. Muutama tuttuni julkisella on ihan avoimesti kertonut, että heidän työtänsä ei seurata oikeastaan mitenkään ja kun se ei perustu suoritteisiin vaan esim. joidenkin kehitysryhmien koordinointiin niin aika löysästi voi kuulemma ottaa. Esihenkilöt eivät ymmärrä tiiminsä työnkuvasta mitään joten se joka kehtaa silmät kirkkailla keksiä tarinoita voi viettää etätyönsä vaikka pleikkaa pelaten. Ja ei tämä tietenkään koske kaikkia julkisen aloja, osalla on sielläkin totta kai tarkka seuranta - riippuu niin alasta ja toimenkuvasta
Millä tavalla tilanne muuttuisi, vaikka nämä lusmuilijat istuisivat toimistolla sen työpäivänsä? Yhtä löysästihän he sielläkin voisivat ottaa, jos työn tuloksia ei seurata.
Mutta kun ei haluta. Jokainen porras katsoo suositusta läpi sormien, niin työntekijätasolla vaikutus nolla. Kovat keinot pitäisi ottaa käyttöön: joko tulet toimistolle tai lopputili.