Valtiolle uudet etätyöpäivä suositukset - keskimäärin 12 päivää per kk
Monellla paikkakunnalla virastot on keskitetty yhteen rakennukseen ja joissakin paikoissa tiloja on vielä vähennetty keskittämisen jälkeen. Joillakin paikkakunnilla tilaa on max 1/3 osalle porukasta.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tiedä mitä ihmiset kuvittelevat kun puhutaan etätöistä.
Luuletteko ettei töiden tekemistä seurata etänä? Meillä ainakin huomattaisi HETI jos alkaisi lusmuilla. Ratkaistuja työpyyntöjen määriä tarkkaillaan ja myös sitä aikaa missä ne ratkaistaan. Tietyt asiat myös pitää olla joka päivä tiettyyn aikaan tehtynä.
Monia kommentteja olen lukenut että etätöissä ei tötä tehdä vaan kaikkea muuta. Mitä on nämä työt jotka voi jättää tekemättä ja silti onnistuu säilyttämään työpaikkansa? Työnantajalla on oikeus varmasti perua etätyö jos huomataan ettei joku tee töitä.
Tässä on osittain syynä kateus siitä että itsellä ei ole etätyöhön mahdollisuutta ja halutaan että kellään ei ole siihen mahdollisuutta. Nuo oletukset siitä ettei etänä tehdä tehokkaasti tai ylipäätään yhtään töitä
Voi olla että osalla alkaa tapahtua edes jotakin kun pitää edes mennä näyttelemään töitä. Ei kai toimistossa kukaan kehtaa tiktokia kahdeksaa tuntia selata putkeen? Tai jos selaa niin ehkä se esihenkolökin alkaa ymmärtää että tosiaan, eihän tämä tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
se etätyössä on myös hyvää että persuduunarit on aivan järkyttävän KATEELLISIA etätöitä tekeville. Aiemmin konttorirottia ei kadehtinnu kukaan.
Mitä lisäarvoa se antaa, että joku on sinulle kateellinen?
Se, mistä tarvittaisiin sitova linjaus, on Teams-pienryhmätyöskentelyn kieltäminen! Yök, yök, yök 👿💀💩🤡
Vierailija kirjoitti:
Se, mistä tarvittaisiin sitova linjaus, on Teams-pienryhmätyöskentelyn kieltäminen! Yök, yök, yök 👿💀💩🤡
On se teams kätevä kun voi jakaa näytön kun käydään läpi jotain teknistä ongelmaa ja asiantuntija on 200 km päässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Ehkä se Lahtelainen pulju saa värvättyä Kuopiosta juuri oikean henkilön, mutta hän ei halua muuttaa sukutilaltaan mihinkään ja haluaa nähdä Suomen parasta jalkapalloa ja jääkiekkoa?
En oo julkkarilla hommissa. Tän vuoden alkupuoliskolla kävin toimistolla 2 tai 3 kertaa, muuten etänä kotona. Kesäloman jälkeen en oo vielä käynyt kertaakaan, mutta loppukuusta joudun yhtenä päivänä toimistolle menemään. Sen jälkeen ei varmaan tartte tänä vuonna enää toimistolle mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parin vuoden sisällä lakkautettu toimistoja, joten välimatkat on osalla todella pitkät. Mulla oli lähitoimisto vielä muutama kuukausi sitten naapurikunnassa parinkymmenen kilometrin päässä, nyt on matkaa lähemmäs 200 kilometriä.
Ajatteles, kun sekä asuinpaikan että työpaikan valinta on vapaaehtoista. Minä käyn töissä Helsingissä, niin myös asun Helsingissä. Jos jonkun työpaikka on Lahdessa, mutta hän haluaa väkisin asua Kuopiossa, niin se on ihan puhtaasti järjen köyhyyttä.
Entäs, kun se sun Hgin työpaikka muuttaa Kuopioon?
Kysytkö tosissasi? Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että silloin joko minä muutan myös Kuopioon, jos haluan jatkaa siellä töissä, tai jos en halua muuttaa, etsin uuden työpaikan Helsingistä.
Olen täysin pöyristynyt joidenkin asenteesta tässä ketjussa, jossa kuvitellaan olevansa universumin keskus ja että ihan työpaikankin pitäisi muuttaa jokaisen työntekijän perässä. Alan toivoa, että ne ketjun henkilöt saneerataan heti ensimmäisessä aallossa.
Edelleenkään: tässä ei ole kyse siitä, että työpaikan pitäisi muuttaa minnekään, vaan siitä, että työpaikka, joka on sallinut etätyön jopa 5 päivää viikossa muuttaisi käytäntöään etätyön suhteen samalla kun siirtää sen lähimmän toimipaikkansa 100 kilometrin päähän.
Sulla ei ilmeisesti ole mitään käsitystä koko maan kattavista organisaatioista ja tietotyöstä. Siinä tosiaan työntekopaikalla ei ole käytännön merkitystä ja tiimit joka tapauksessa tekevät lähityötäkin eri toimipisteissä. Tarpeen mukaan sitten kokoonnutaan tiimin kesken yhteen toimipaikkaan, mutta pakotettu paikallistoimistolla tehtävä lähityö on täysin järjetöntä.
Mitä tulee taas tuohon uuden työpaikan etsimiseen: ketä se palvelee, että organisaatio menettää hyvän työntekjijän ja työntekijä mahdollisesti joutuu työttömäksi, koska sillä alueella ei ole avoimia paikkoja juuri hänen osaamiselleen.
Tulee jono työpisteille, kun nyt tilat mitoitettu 25% käyttöasteen mukaan. Minulle sopii kyllä, että tulen jonottamaan työpisteelle, sen sijaan, että tekisin etätöitä häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Järjetöntähän tuo on matkustaa 2 tuntia päivässä jonottamaan vapautuvaa työpistettä, mutta työnantajan ohjeistuksen mukaan on toimittava.
Vierailija kirjoitti:
Tulee jono työpisteille, kun nyt tilat mitoitettu 25% käyttöasteen mukaan. Minulle sopii kyllä, että tulen jonottamaan työpisteelle, sen sijaan, että tekisin etätöitä häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Järjetöntähän tuo on matkustaa 2 tuntia päivässä jonottamaan vapautuvaa työpistettä, mutta työnantajan ohjeistuksen mukaan on toimittava.
Työsuojeluasia, jos ei ole työpistettä tarjolla.
Istuisin varmaan aulan lattialla ja työpäivän jälkeen saikuttaisin viikon selkä- ja lonkkakipujen takia.
Meillä yksityisellä max 1 pv viikossa etänä eikä se saa olla maanantai.
Toisaalta, 13 k€/kk saapi kummasti joustamaan työnantajan suuntaan.
Te ette näköjään ymmärrä lähityön ideaa. Se juoruilu kahvikupin ääressäkin on sitä hiljaisen tiedon siirtämistä, aina siinä joku työjuttu tulee ja ennen kaikkea sitoo työtekijöitä toisiinsa.
Sinänsä mielenkiintoista, että sama taho joka on pyytänyt virastoja tekemään säästöjä muun muassa toimitiloista, on nyt sitä mieltä että siellä toimistolla pitäisi olla enemmän. Tulevaisuuden tilojen tarve laskettu silloin, kun toimistolla piti olla kerran viikossa eikä työtiloissa ole huomioitu sitä, että ihmiset olisivat siellä kolmena päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen aamupalat ja aamukahvit siirryvät siis työpaikoille koneen ääreen. Jostakinhan se työmatkaan kulunut aika pitää ottaa.
Siitä vaan, jos uskallat. Valtio vähentää väkeä, niin ehkä se on hyvä nähdäkin livenä, kuka tekee töitä täyspainoisesti ja kuka vain kahvittelee pitkin päivää.
voi hyvää päivää, moneen junaan meitä mahtuu ja osa jää vielä asemalle.
Vierailija kirjoitti:
Toimitilat riittää ihan hyvin noilla etätyöpäivien määrällä. Ei sinne yhtäaikaa kaikki ole tulossa tai pitää suunnitella että ei tule. Missään nimessä kannata mitoittaa tiloja sen mukaan että kaikki mahtuu yhtäaikaa ja pitää niitä sitten tyhjillään kolmena päivänä viikossa jos vain kahtena ollaan paikalla.
Jos etäpäivä pakotetaan pitämään tiettynä päivänä niin sitten luonnollisesti työnantaja (=valtio) alkaa maksamaan vuokraa kotikonttorin tiloista.
Vierailija kirjoitti:
Te ette näköjään ymmärrä lähityön ideaa. Se juoruilu kahvikupin ääressäkin on sitä hiljaisen tiedon siirtämistä, aina siinä joku työjuttu tulee ja ennen kaikkea sitoo työtekijöitä toisiinsa.
En mä mene sen takia töihin, että voin tutustua muihin työntekijöihin tai viettää aikaa heidän kanssaan. Ihan kivoja ihmisiä, mutta mieluummin teen työni kotona etänä. Ja minua etätöiden vähentäminen tai kieltäminen ei todellakaan sido organisaatioon vaan vaikutus on täysin päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun se sun Hgin työpaikka muuttaa Kuopioon?
Kysytkö tosissasi? Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että silloin joko minä muutan myös Kuopioon, jos haluan jatkaa siellä töissä, tai jos en hal
Esimerkki on huono. Tämä vastaisi tilannetta jossa menet töihin firmaan jolla on toimipiste Helsingissä ja Kuopiossa. Sinulle luvataan suullisesti että saat työskennellä Helsingissä. Yhtäkkiä sinulle ilmoitetaan että sinun pitää siirtyä Kuopioon, mutta Helsingin toimipiste jatkaa toimintojaan, sinun työpisteelle vain tulee uusi työntekijä (mitään estettä työnteolle Helsingissä ei siis olisi). Väitätkö suostuvasi mutisematta?
Vierailija kirjoitti:
Olen valtion virastossa töissä ja muut tiimiläiset on eri paikkakunnilla melkoisen kaukana .... käyn toimistolla sen määrän mitä virasto on ohjeistanut käymään ... on täällä muitakin mutta töiden puolesta en ole niitten kanssa tekemisissä.
Sama täällä. Lisäksi olen ilmoittanut, että maanantaisin ja tiistaisin ei voi olla palavereja enkä vastaa puhelimeen, koska olen toimistolla eikä siellä ole mahdollisuutta varata puhelinkoppia yli 15 minuutiksi. Pomo tästä valitti, joten kysyin, että mitkä päivät minä sitten olen ainoana tiimistäni siellä virastotalossa, koska olipa ne mitkä tahansa, niin systeemi on sama: ei ole mahdollisuutta puhua etäpalavereissa. Tiloja on noin 110 käyttäjälle ja käyttäjiä vähän yli 300, avokonttorissa on mahdoton puhua siten, että asiakastiedot ei leviä.
Vierailija kirjoitti:
no nyt on oikeat elämänkoululaiset työelämää kehittämässä, seuraavaksi sitten kirjoituskoneet ja piirustuslaudat takaisin. Ei myöskään unohdeta fakseja.
Näköjään tilavuokraajille tuli paniikki kun ei tullut massia entiseen malliin. Oliko löpön myynti laskussa ja joukkoliikenteen käyttäjiä tarvittiin lisää. Samoin näköjään tarvittiin lisää päästöjä liikenteeseen. Vihreä siirtymä.
Työntekijähän tuossa pelleilyssä häviää. Pari tuntia päivässä matkoihin, plus se 8h työpäivä sellaisesta työstä, jossa on aivan sama missä tietokoneen aukaisee. Työhyvinvointia ja työssäjaksamista näköjään on patistaa jengi hiljaisesta kotikonttorista mölyiseen avokonttoriin.
Onneksi oma työnantaja on järjissään.
NIin? Ajattelitko, että yrityksetkin eivät jatkuvasti muutu ja uudistu ja siinä mukana myös henkilöstörakenne muutu? Se että olet joskus saanut jonkun työpaikan ei tarkoita, että sinulla olisi oikeus pitää se itselläsi ja muuttumattomana lopun ikääsi.