Puoliso ei ota sairauttani huomioon.
Sairastuin muutamia vuosia sitten vaikeaan sairauteen, jonka vuoksi joudun syömään päivittäin 4 erilaista lääkettä, jotka tekevät minusta aamuisin hitaamman kuin ennen ja aiheuttavat muitakin hanlalia sivuvaikutuksia. Sairaus jatkuvine kipuineen on murskannut ja tuhonnut minut täysin, olen menettänyt kaiken puolisoa ja lasta lukuun ottamatta. Yritän pysyä hengissä, mutta päivä päivältä vajoan vain syvemmälle.
Puolisoni aukoo päätään koko ajan. Tiskit, pyykit, siivous, lapsi, auto, pihatyöt, vääränlaiset vaatteet vauvalla, väärän värinen sukka pesukoneessa, päiväpeitto 3cm vinossa, ikkunassa mikroskoopilla näkyvä tahra jne. Listalla ei ole loppua. Ymmärrän, että sairauteni kuormittaa myös häntä, mutta hän on ylipainoa lukuun ottamatta terve. Olen päättänyt, että elämäni loppuu kunhan lapsi on sen ikäinen, että osaa käydä potalla ja syödä itse. En enää jaksa jatkuvaa vttuilua ja nalkutusta. Puoliso ei joko ymmärrä, tai ei halua ymmärtää kroonisen sairauden ja lääkityksen taakkaa. Kaikki on minun syytäni ja hän tiuskii päivät pitkät. Viimeisin on seksistä valitus. Ei minua kiinnosta seksi alistavan valaan kanssa, ei minun ole pakko hänen halujaan tyydyttää. 15 vuoteen häntä ei seksi kiinnostanut, mutta nyt kun sairastuin, pitäisikin yhtäkkiä toimia hieromasauvana hänelle. Ja tällaista pitäisi kymmeniä vuosia kestää? Miksi? Jokainen hetki hereillä on kärsimystä ja odotan kuolemaa enemmän kuin mitään. Rakastan lastani, mutta näin en voi jatkaa.
Mitä te tekisitte tilanteessani? Kysyn tätä nyt naisilta ja tiedän tämän palstan katkerasta tunnelylmästä ja vihan läpäisemästä mentaliteetista, että valtaosa teistä pitää minua syyllisenä tilanteeseen - itsepähän sairastuin, joten odotan lähinnä vttuilua ja kostonhimoista raivoa. Silti kiinnostaisi tietää, kuinka kauan itse jaksaisitte ja miksi?
Kommentit (140)
Miten lapsi sai alkunsa jos seksi ei ole kiinnostanut 15 vuoteen?
Jos lapsi yhteinen niin ihmettelen miksi teitte lapsen kun olet noin sairas. Olet sairastanut useamman vuoden ja teillä on pieni vauva.
Valaaksi haukut naista joka on vastikään synnyttänyt, olet törkeä. Itselläni tuli raskausaikana 24 kg painoa ja ei ollut helppoa päästä niistä kiloista.
Nainen pärjää kyllä lapsen kanssa yksinhuoltajanakin, itselläni tästä kokemusta kaksi lasta ja yksin heidät jouduin kasvattamaan kun miehelle löytyi vihreämpää ruohoa aidan toiselta puolelta.
Hae apua itsellesi, mieluummin eroa kuin että tappaisit itsesi.
Kysyit, mitä tekisin tilanteessasi. Lakkaisin odottamasta, että joku muu ottaa vastuun minun elämästäni. Pyrkisin vetämään rajat parisuhteessa, jos se ei onnistuisi, eroaisin. Tiedän, että läheisriippuvaisesta ihmisestä tuo ei tunnu vaihtoehdolta, mutta se on täysin mahdollista. Myös sinulle. Sinulla on rasitteena jo vakava sairaus, miksi vielä lisäksi pitäisi kärsiä huonosta parisuhteesta? Miksi et sen sijaan lisäisi hyviä asioita elämääsi ja pyrkisi tietoisesti parantamaan elämänlaatua? Jos sinulla on siellä talot, pihat, autot ja kodinkoneet, niin ethän sinä ole menettänyt kaikkea. Lisäksi sinulla on rakas lapsi. Paljon on jo hyviä asioita elämässäsi.
Miksi katsot tuollaista puolisisoa sekuntiakaan? Onko sinulla tukiverkkoa joka voi auttaa lapsen kanssa? Eroa ja äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
'No sit ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin kuolla, jos kuolema ja oman lapsen traumauttaminen on kuitenkin eroa parempi vaihtoehto.'
---
Nimenomaan. Tunsin empatiaa ap:ta kohtaan kunnes alkoi mieslapsivalitus siitä, miten joutuu tappamaan itsensä, kun ei ole muka ole vaihtoehtoja. Elämä voi välillä olla paskaa, mutta se ei oikeuta loputtomasti kitisemään ja olemaan tekemättä omia valintoja. Nämä 'en voi erota, koska puoliso sitä tai tätä' ovat tekosyitä olla tekemättä millekään mitään. Ei kai ap niin kädetön ole, että hän vaan jää kädet suorina katsomaan, mitä p7uoliso tekisi eron jälkeen. Kerää nyt se selkäranka hyvä mies.
'Itsepähän sairastuin'...sanonpa vielä kerran, uhriutuminen ja mieslapsikitinä on todella epäviehättävää, ja hiton rasittavaa. Kukaan nainen ei ole niin tyhmä -täälläkään- että ajattelisi tässä tilanteessa, että itsepähän sairastuit. Et voi oikeasti olla noin lapsellinen. Nyt
Älä sinä ontto kermaperse jauha skeidaa. Vaikutst ulosannin puolesta miellyttävältä kuin märkä p45k4. Valehteleva kaiken valmiina saanut prinsessa sinä olet, et mitään muuta. Tuollaista naislapsen mukavakuuttavaa ulinaa ja itsesääliä "kun nainen olen lässyn lässyn" ei jaksa kukaan lukea, aivan tyhjänpäiväisiä voimafantasioita.
Se on hauska kun täällä joku nainen valittaa itsetuhoisuutta tai elämän raskautta, on sisarkerho kuorona vakuuttelemassa kuinka jokainen elämä on tärkeä jne. Paitsi miesten, kuten tässäkin nähdään. Jos joku mies tai sellaisena esiintyvä trolli sanoo samaa, alkaa tämä perus mieslapsi jne. kela pyörimään. Mahtaa olla surullista tajuta olevansa heikko jo syntyjään. Heikko mieleltä ja heikko ruumiilta. Et sinä ole flunssaa kummallisempaa tautia sairastanut, surkea elukka.
Vierailija kirjoitti:
'No sit ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa kuin kuolla, jos kuolema ja oman lapsen traumauttaminen on kuitenkin eroa parempi vaihtoehto.'
---
Nimenomaan. Tunsin empatiaa ap:ta kohtaan kunnes alkoi mieslapsivalitus siitä, miten joutuu tappamaan itsensä, kun ei ole muka ole vaihtoehtoja. Elämä voi välillä olla paskaa, mutta se ei oikeuta loputtomasti kitisemään ja olemaan tekemättä omia valintoja. Nämä 'en voi erota, koska puoliso sitä tai tätä' ovat tekosyitä olla tekemättä millekään mitään. Ei kai ap niin kädetön ole, että hän vaan jää kädet suorina katsomaan, mitä puoliso tekisi eron jälkeen. Kerää nyt se selkäranka hyvä mies.
'Itsepähän sairastuin'...sanonpa vielä kerran, uhriutuminen ja mieslapsikitinä on todella epäviehättävää, ja hiton rasittavaa. Kukaan nainen ei ole niin tyhmä -täälläkään- että ajattelisi tässä tilanteessa, että itsepähän sairastuit. Et voi oikeasti olla noin lapsellinen. Nyt
Tämä on hyvä tietää. Eli kun joku nainen, jota Ahmed painaa turpaan ja tuhkaluukkuun joka päivä sanoo, ettei voi erota on syys naisessa - ottaisi vaan itseään niskasta kiinni ja lakkaisi vätys valittamasta.
Hyvä vinkki!
Eroa niin löydät itsekin mielekkyyttä elämään. Puoliso valittaa kaikesta koska on tyytymätön elämäänsä.
Ap, ihan ekana hanki itsellesi keskusteluapua. Tilanne kuulostaa niin kuormittavalta, että yksin on vaikea jaksaa jatkaa. Terveyskeskuksen Mt-puoli tai Mieli Ry:n kriisipuhelin auttaa ainakin.
Olen itsekin ollut im partaalla, kun vaikea sairastuminen ja kaltoinkohteleva läheinen tuntui liian raskaalta taakalta. Etäisyyden otto/välien katkaisu kaltoinkohtelevaan läheiseen auttoi mun mt-asioihin.
Sun puolison käytös kuulostaa tutulta. Joko hän uupuu kuormansa alle ja siksi tiuskii tai sitten voi olla narsismi kyseessä, kuten omassa lähipiirissä.
Voimia ja jaksamista sulle.
Pelasta ensin itsesi. Kyllä viranomaiset järkkää myöhemmin niin, että saat jatkossakin nähdä lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan nainen ei ole niin tyhmä -täälläkään- että ajattelisi tässä tilanteessa, että itsepähän sairastuit.
Sun varmaan kannattais lukea tämä ketju läpi niin saattaisi mielipide muuttua, vaikka eihän tuollainen sekopää mitään tietenkään myöntäisi, se olisi jo liikaa vaadittu. Näkee, ettet ymmärrä mielenterveydestä sen enempää kuin lehmä raakatimanteista, mutta kun on narsisti tai psykoosissa ja luulee telepaattisesti kykenevänsä lukemaan jonkun elämän jostain roskapalstan roskakommentista, niin tuollaista se on. Sä tarviit ehkä itsekin jotain psyykkisen puolen apua, vaikka ei sussa tietenkään omasta mielestä mitään vikaa ole.
Muutama sairain tapaittes-kommentti jo poistettu, mutta mitäs niistä kun kehoituksen kohde on (tai on olevinaan) mies. Koko juttu voi olla pelkkä trolli, mutta mieslapset sitä ja rassukat tätä. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan ekana hanki itsellesi keskusteluapua. Tilanne kuulostaa niin kuormittavalta, että yksin on vaikea jaksaa jatkaa. Terveyskeskuksen Mt-puoli tai Mieli Ry:n kriisipuhelin auttaa ainakin.
Olen itsekin ollut im partaalla, kun vaikea sairastuminen ja kaltoinkohteleva läheinen tuntui liian raskaalta taakalta. Etäisyyden otto/välien katkaisu kaltoinkohtelevaan läheiseen auttoi mun mt-asioihin.
Sun puolison käytös kuulostaa tutulta. Joko hän uupuu kuormansa alle ja siksi tiuskii tai sitten voi olla narsismi kyseessä, kuten omassa lähipiirissä.
Pelasta ensin itsesi. Kyllä viranomaiset järkkää myöhemmin niin, että saat jatkossakin nähdä lastasi.
Jatkan vielä:
Jos puolisosi on vastikään synnyttänyt, hän voi kärsiä vaikeasta raudanpuutteesta tai anemiasta. Nämä vaikuttaa niin, ettei oikeesti jaksa mitään ja siksi on pinna kireellä, kun vauvaa ja kotia ei voi jättää hoitamatta + jos vauva vielä valvottaa.
Yritä saada sun puoliso labraan. Pvk + ferritiini. Esim. ArvoTerveys, Fimlab, Nordlab on edullisia ja Puhti, jos tk ei suostu määrään labroja.
Vauva vie äidin kehon raudat yleensä nolliin ja osa synnytyksen jälkeisistä masennstiloista / uupumus-ärtymyksestä johtuu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäs vaan ottaa ittees nyt niskasta kii ja lopettaa valittaminen. Tuollainen naislapsen valitus on säälittävää katsottavaa, ei heru empatiaa täältä. Olen ollut todella paljon tilannettasi pahemmassa jamassa ja nyt on elämä hyvää. Joten pää kiinni ja niskasta kiinni ja sitä rataa, kuten ketjun aloittajalle neuvottiin. Vika on sinussa itsessäsi joka tapauksessa.
Kukaan toinen ihminen ei ymmärrä mitä on olla sairas ja kipeä. Ihmiset väsyy kuuntelemaan ja sietämään. Ymmärtävät sitten kun itse sairastuvat ja jäävät yksin. Minäkin olen saanut pahimmat kettuilut omalta perheeltä. Karjumista, pilkkanaurua, halveksuntaa ym. Sairastuminen aiheuttaa jostain syystä vihaa sairastunutta kohtaan. Asia jota minä en ymmärrä koskaan.
Oletko kokeillut koskaan huutaa ja suuttua kunnolla? Sanonut että et ole tätä valinnut etkä halunnut? Puoliso voisi herätä ajattelemaan. Voi myös olla että siivoaminen ja pikkuasioihin takertuminen on hänen tapansa paeta tosiasiaa että sinä et pysty auttamaan enää yhtä paljon.
Äitini esimerkiksi oli ihan hysteerinen siivoamaan ja kulki pihallakin suunnilleen suurennuslasin kanssa etsien korjattavaa tai siivottavaa ja kaikki piti tehdä nyt heti, raatoi itsensä uuvuksiin kun teki surutyötä isän sairastumisen ja kuoleman vuoksi.
Ehkä puolisosi suree myös näin. Voisit lohduttaa että ei häntä kukaan tuomitse jos ei koko koti ole tiptop ja peitot suorassa tai ikkunat pesty. Selkeästi teillä on jäänyt keskusteluja tekemättä. Ehkä siellä tunnelin päässä on vielä valoa.
Osallistutko kodin ja lapsen hoitoon lainkaan? Vai joutuuko puolisosi tekemään kaiken?
Tätä ketjua kun lukee, niin ymmärtää miksei Suomessa synny lapsia. Kaikkihan ovat täällä aivan sekaisin.
"Puoliso ei joko ymmärrä, tai ei halua ymmärtää kroonisen sairauden ja lääkityksen taakkaa. Kaikki on minun syytäni ja hän tiuskii päivät pitkät. Viimeisin on seksistä valitus. Ei minua kiinnosta seksi alistavan valaan kanssa, ei minun ole pakko hänen halujaan tyydyttää. 15 vuoteen häntä ei seksi kiinnostanut, mutta nyt kun sairastuin, pitäisikin yhtäkkiä toimia hieromasauvana hänelle."
Niin sait selville että mies on nar sisti kun sairastuit? Järkyttävä tyyppi, jätä se ennenkun se sairastuttaa lisää.
Ilmeisesti sulla on epäkypsä mies. Miehelläsi on nyt tilanne, jossa ilmeisesti häntä tarvitaan aiempaa enemmän hoitamaan monia eri asioita - ja se ei häntä huvia / hän kokee ettei kuulu hänelle. Hän on keksinyt idean: alkaa todella ikäväksi ihmiseksi, arvostelemalla ja painostamalla monella eri asialla. Ja avot: sinä otat eron! Lopputulema: hän voi itkeä tuttaville, kuinka vaimo halusi erota. (Eikä hän saa sairaan vaimonsa jättäneen KP:n leimaa otsaansa.) Näytä tämä teksti hänelle.
Terveiset vaan sulle AP:n mies, olet totaali luuseri, rusinat pullasta -tyyppi, laiska vätys! Tää on nyt se vastamäki, koitappa kestää se.
AP: koita puhua miehesi kanssa. Kerro miltä tuntuu, kysy koittaako kurjalla käytöksellään saada sut ottamaan ero. Koittakaa saada joku sopuratkaisu aikaan. Ei ole muuta tietä kuin asiasta jutteleminen ja eri vaihtoehtojen punnitseminen ja jonkunsortin muutoksen aikaansaaminen. Sulla menee loppukin terveys, jos joudut tuota pitkään kokemaan.
Sama. Itsellä ocd ja siivous kestää ikuisuuden. Puoliso ei koskaan siivoa vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Itsellä ocd ja siivous kestää ikuisuuden. Puoliso ei koskaan siivoa vain minä.
Siivoan yhtä huonetta 12-14 h.
Käsi pystyyn, kuka yllättyi, ettei Ap vastaa.