Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mielenterveysdiagnooseja, joilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
07.11.2025 |

Masentunutta minusta ei saa, joten jotain muita, kiitos.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin nuorena epävakaan persoonan diagnoosilla. Mua kyllä hyvin raivokkaasti pyrittiin kuntouttamaan ja olinkin lopulta työkyvyttömyyseläkkeellä noin pari vuotta. 

Niin, 25 vuotta sitten pääsit/pääsi.

Vierailija
42/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minulle sanottiin suoraan, ettei nykyisin pääse edes psykoosisairauksilla. Kuntoutetaan ja työkokeillaan vuosikymmeniä.

No mutta, jos on jo työelämässä ja saanut palautetta dissosiatiivisista poissaolokohtauksista, jotka ovat aiheuttaneet vaaratilanteita töissä. Eikö työterveyshuollon kautta lähdetä silloin eläkeasiaa edistämään? Mikään lääkitys ei paranna persoonallisuushäiriötä, eikä lievintä sen oireita.

ap

Aina voit kokeilla, mutta noin 90 prosentin varmuudella et eläkettä tule nykypäivänä saamaan. Luonnevikoihin puree terapia ja ihan töihin pakottaminen ( työkokeilu).

Suurimmalla osalla työelämässä olevista on joku luonnevika eli on ihan normaalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niuvaniemeen tietysti pääsee, jos tarpeeksi riehuu vaikka kirveen kanssa. Voihan joku ajatella senkin eläkkeenä.

Mutta onko tuo loppupeleissä huono paikka? Katto pään päällä, oma sänky, ravitsevaa ruokaa, harrastelua, ulkoilua luonnon läheisyydessä. Paremmalta tuo kuulostaa kuin istua yksin dementoituneena sonnat housuissa ylikalliissa itsariyksiössä eikä kukaan huolehdi.

Vierailija
44/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin nuorena epävakaan persoonan diagnoosilla. Mua kyllä hyvin raivokkaasti pyrittiin kuntouttamaan ja olinkin lopulta työkyvyttömyyseläkkeellä noin pari vuotta. 

Niin, 25 vuotta sitten pääsit/pääsi.

2017.

Vierailija
45/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia 

Vierailija
46/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriödiagnoosin lisäksi epäily kaksisuuntaisesta, ADHD:sta sekä autismista. Nämä tutkitaan seuraavaksi.

ap

Vierailija
47/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minulle sanottiin suoraan, ettei nykyisin pääse edes psykoosisairauksilla. Kuntoutetaan ja työkokeillaan vuosikymmeniä.

No mutta, jos on jo työelämässä ja saanut palautetta dissosiatiivisista poissaolokohtauksista, jotka ovat aiheuttaneet vaaratilanteita töissä. Eikö työterveyshuollon kautta lähdetä silloin eläkeasiaa edistämään? Mikään lääkitys ei paranna persoonallisuushäiriötä, eikä lievintä sen oireita.

ap

Niitä hoidetaan pitkällä psykoterapialla.

Vierailija
48/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisessa työkokeilussa on sellainen, joka on *poissa* kymmeniä noin kolmen minuutin jaksoja joka päivä? Eli on fyysisesti läsnä, mutta ei näe tai kuule mitään.  Henkilö ei itse voi vaikuttaa siihen, milloin menee tuollaiseen tilaan ja milloin se päättyy.

Vierailija
49/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niitä hoidetaan pitkällä psykoterapialla.

Joo, olen aloittamassa talvella toisen kolmen vuoden traumaterapian, jos se Kelalle vain millään sopii. Käyn nyt omakustanteisesti ja hinta 480€/kk.

ap

Vierailija
50/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikealla skitsofrenialla päässee, mutta elät päänsisäisessä helvetissä loppuikäsi.

Skitsofreniadiagnoosi on vaikea saada. Joudut menemään laitokselle pakkohoitoon monta kertaa, etkä siltikään välttämättä saa diagnoosia. Ja pelkällä diagnoosilla ei vielä eläkettä laiteta.

Kyllä ne aika lailla laittaa. Vai miksi 70-90% skitsofreenikoista on työkyvyttömyyseläkkeellä? Itse sain määräaikaisen kuntoutustuen  sillä, että kerroin uskovani telepatiaan ja nähneeni valveunen, jossa kirkas valo kutsui minua luokseen. Sillä pääsi jo ihan pakkohoitoon, ei kovin vaikeaa. Olin sitä ennen päässyt kolmeen yliopistoon opiskelemaan ja myöhemmin valmistuin tuplamaisteriksi. Lopetin kuntoutustuen pian koska sain töitä, enkä ollut hoidossa kuin alle vuoden. Mutta olen varma, että todellakin olisin päässyt pysyvälle tk-eläkkeelle. Ne idiootit pitää ihmistä mielisairaana heti, jos puhut vähän höpönassuja ja kärsit vaikka lievistä psykososiaalista haasteista. 

Vierailija
51/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei auta. Sulle etsitään uusi työ, missä kohtaukset ei haittaa. 

Siis kuka etsii? 😂 Oispa kyllä mahtavaa.

Mulla ei ole dissosiaatiosta diagnoosia, varmaan kun ei ne osaa mua hoitaa muutenkaan. Minkälaisessa ammatissa sitä pärjäisi? Aika monessa olis turvallisuusuhka. Tai vaikka jos joku kirjastontäti, hyllyttäjä ja kassa ei saa niillä vaaraa aikaan, niin kuka näitä pitää töissä ja maksaa vielä palkkaa?

Oon itse sinnitellyt "kuntouttavassa työtoiminnassa" varmaan 7 vuotta yhteensä ja kun alan psyykeäni oireideni kanssa miettimään, niin ei mua kukaan hitto palkkais enää. Viimeksi pääsin töihin kun jätin kertomatta mistään. Kuntouttavassa siksi kun haluan tehdä jotain, vaikka mun olot ja oireet vaan pahenee koko ajan. Toimivia lääkkeitähän ei saa.

Ehkä joku yksinäinen taiteilija tai kirjailija mutta harvemmat niillä onnistuu uraa luomaan.

Mä teen parempina kausina käsitöitä, joita saan myytyä mutta ei mua kukaan töissä pitäis vaikka pääsisinkin. Varmasti kolmannesta paniikkikohtauksesta pihalle, kun oon vaan rasite ja on tehokkaampia työntekijöitä.

Vierailija
52/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksellinen syrjäytyminen, askeettisuus, minimalismi. 

Askeettisuus ja  on laatuominaisuuksia, joihin vain harva kykenee.

Vierailija
53/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työkaverilla skitsofrenia, mukava ihminen ei halunnut eläkkeelle. Ei mitenkään vaarallinen kenellekään 

Vierailija
54/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos pystyt todistamaan olevan työkyvytön ja pelkästään haitaksi.

Vierailija
55/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuus on tarpeeksi kattava. Silloin on kakin tavoin houru ja pösilö. Tod.näk. vesipääkin ja varas.

Vierailija
56/89 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Töihin siitä vaan.

Vierailija
57/89 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia, skitsoaffektiivinen häiriö ja 1 tyypin bipo. Mahdollisesti myös vaikea masennus, jos on kestänyt vuosia ja kaikki hoidot kokeiltu. Dissosiaatiohäiriökin voi olla, jos sama juttu.

Vierailija
58/89 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei auta. Sulle etsitään uusi työ, missä kohtaukset ei haittaa. 

Kuka sen mahtaa etsiä? Olen aina itse etsinyt omat työpaikkani.

ap

Sinä etsit itse. Tai työeläkeyhtiö tai Kela saattavat ammatillisena kuntoutuksena kouluttaa sut uudelleen, jos se on tarpeen.

Vierailija
59/89 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä teeskentelemällä saa. Mutta käytä humehia silleen reilysyi et joudut tosi pahaan psykoosiin. Sitten EHKÄ. 

Vierailija
60/89 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallisuushäiriödiagnoosin lisäksi epäily kaksisuuntaisesta, ADHD:sta sekä autismista. Nämä tutkitaan seuraavaksi.

ap

No sithän sulla on jo prosessit käynnissä. Mut ei siinä eläkettä haeta ensisijaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi