Vanhempien saikuttaminen, kun +8 vuotias lapsi on sairaana?
Meillä on työyhteisössä lukuisia, joilla lapset ovat jo niin isoja, että vaikka olisivat sairaana, eivät he tarvitse jatkuvaa valvontaa. Lapseni ollessa sairaana olen etätyössä. Hän sairastaa toisessa huoneessa, jossa käyn välillä katsomassa häntä. Ei minun tarvise olla poissa.
Meillä töissä osa on alkanut systemaattisesti käyttämään hyväksi +8 vuotiaan lapsensa sairastumista, että voivat olla poissa työstä. Mielestäni tätä asiaa olisi hyvä tutkia, jos työpaikoilla on etätyön mahdollisuus ja jompi kumpi vanhempi voi lapsen perään katsoa ne lyhyet hetket mitä tarvitsee. Ei lapsen sairauden hoito ole kovin intensiivistä. Siinä pystyy hyvin hoitamaan työt samalla.
Miksi saikutat, jos sinulla on etätyön mahdollisuus ja lapsesi on jo +8 vuotias koululainen, eikä erityislapsi?
Kommentit (42)
Työkaveri yritti olla pois 14-vuotiaan tyttärensä flunssan takia. :D
Meni sitten palkattomana se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdollisuudet olla poissa töistä käytetään tietysti hyväksi niin kauan kuin se on mahdollista. Houdetaan 15 vuotiasta intensiivisesti kotona, jos nuhakuume iskee.
Se on sitten palkatonta.
Eiköhän lapset mene työn edelle, sanoi Petteri Urpo ta Riikka Purra mitä vain.
Onko sulla ap oikeasti lapsi? Eikös se ikäraja ole 10 vuotta, siihen asti saa olla saikulla lapsen takia?
Joten 8 ikäisen kanssa tottakai voi ottaa vapaata. Ja sairaus voi vaatia lääkärikäyntiä, istutkö päivystyksessä montakin tuntia sen läppärisi kanssa ja etäilet kun lääkäri tutkii lasta?
Niin, siis oletko oikeasti koskaan ollut sairaan lapsen kanssa kotona? Voi onnistua työnteko, tai sitten todellakaan ei.
Lain mukaan alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan lapsen sairastuessa.
Mun työpaikalla tilapäiset hoitovapaat eli sairaan lapsen hoitamiseen liittyvät poissaolot ovat romahtaneet laajentuneen etätyön myötä, koska suomalaiset ovat älyttömän tunnollisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy, enää ei tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen.
Saikuttajat irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap oikeasti lapsi? Eikös se ikäraja ole 10 vuotta, siihen asti saa olla saikulla lapsen takia?
Joten 8 ikäisen kanssa tottakai voi ottaa vapaata. Ja sairaus voi vaatia lääkärikäyntiä, istutkö päivystyksessä montakin tuntia sen läppärisi kanssa ja etäilet kun lääkäri tutkii lasta?
Niin, siis oletko oikeasti koskaan ollut sairaan lapsen kanssa kotona? Voi onnistua työnteko, tai sitten todellakaan ei.
Meneekö sulla monta päivää siellä lääkärissä?
Miten intensiivisesti hoidat sitä lastasi hänen sairastaessaan?
En ymmärtänyt. Miksi vanhempi olisi sairaslomalla, jos lapsi on sairas? Saahan alle 10-vuotiasta jäädä kotiin hoitamaan joka tapauksessa.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
"Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman perusteltua syytä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Juu, toki TES voi tarjota lakia paremmat edut. Mutta tuo oli siis minimivaatimus, mikä tulee työsopimuslaista.
Vierailija kirjoitti:
No, tuollainen poissaolo olisi jo naurettava ! Kun mitään ei hävetä !
Itse tein töitä sairaanakin , ei voinut olla poissa, yrittäjä. Synnyttämäänkin läksin töistä ja kotiin tullessa alkoivat työt
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla tilapäiset hoitovapaat eli sairaan lapsen hoitamiseen liittyvät poissaolot ovat romahtaneet laajentuneen etätyön myötä, koska suomalaiset ovat älyttömän tunnollisia työntekijöitä.
Kyllä, niin omallakin kohdalla. Osalla taas ei ja poissaolot ovat ihan henkilökohtaisesta syystä useamman päivän. Jos on niin sairas lapsi, että tarvitsee intensiivistä hoitoa, eikä voi etänä työssä olla, pitää lapsi viedä sairaalaan.
Osa etätyötä tekevistä hyväksikäyttävät systeemiä ja kuormittavat työyhteisöä. Laki on luotu lähityötä varten. Siihen olisi hyvä saada porrastus.
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
14 vuotias osaa ihan itse mennä lekuriin ja apteekkiin
Itse läksin 15 vuotiaana maailmalle
Kaikki mahdollisuudet olla poissa töistä käytetään tietysti hyväksi niin kauan kuin se on mahdollista. Houdetaan 15 vuotiasta intensiivisesti kotona, jos nuhakuume iskee.