Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sota ajan jälkeen syntyneet vanhemmat tuputtaa tekemäänsä ruokaa.

Vierailija
06.11.2025 |

Mä sanoin varsin selvästi monta kertaa ettei mulle tarvitse tehdä annosta syön sitten myöhemmin itse tehtyä ruokaa. Mutta silti hän tekee niitä perheaterioita joka ilta ja haluaa oikein kehuja miten hyvä hän on tekemään ruokaa. Hänen lapsuudessa oli vähemmän ruokaa kuin nykyään sillon 50 luvun Helsingissä, 5 lapsen perheessä että haluaa nyt senkin edestä ruokaa pöytään. Ruokapöytä on täynnä erilaisia ruokia tulee mieleen kuninkaan ruokapöytä, jääkaapissa on lohta ym kallista. En ole koskaan kokenut puutetta mistään niin en ymmärrä tuputtamista :saat luvan syödä tekemäni aterian siitä huolimatta että haluat tehdä itse ruokaa. Onko kokemuksia ruokien tuputtamisesta? Helkkari ei näin 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodanjälkeinen ruuan puute on juurtunut syvälle ja siitä on vaikea päästää irti. Kun ruokaa on tarjolla, niin sitä halutaan tarjota, jotta ei tarvitse olla nälissään. Kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä se on, mutta nuormpi sukupolvi ei sitä tajua, koska ei ole elänyt eikä kokenut sitä aikaa. 

Sodanjälkeen syntynyt itsekin olen ja suurin osa kaikki kirjoittavista on sodan jälkeen syntyneitä.

Vierailija
22/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin Äiti aina tuputtaa ruokaa matkalle mukaan mutta kun kotimatka kestää 3 tuntia kolmella eri julkisella niin hankalaksi menee kun on muutakin rompetta kannettavana. Ja se kylmäketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta syntyy helposti kiistelyä. Mutta toisinaan käy aivan päinvastoin. Hyvänä esimerkkinä toimii tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.

Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.

Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.

Vierailija
24/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin asiallista keskustelua enkä yli kaksikymmentä viestiä haukkumista koska mun on todella tärkeä itsenäistyä ja teidän pitäisi tukea ja kannustaa mua eikä mollata. 

Vierailija
25/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään yritän itsenäistyä kun teen ruokaa ja maksan ne jopa itse omista rahoista. Heti kun joku tarjoaa helpotusta vaivannäköä vaativaan tehtävään pistän hänen kontollensa velvollisuuteni: siivoa sinä sittenkin, vie sinä sittenkin Koira ulos. Paras mitä voi tehdä on vaan pakottaa mut hoitamaan asiat itse ja kieltäytyä enää passaamasta mua. Älkää passatko niitä lapsianne uusavuttomiksi tai niistä tulee samanlaisia kuin minä.

Vierailija
26/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen näitä tekstejä siksi että ne oikeasti auttaa mua muistamaan mitä pitää hoitaa. Kun kirjoitin lenkkeilystä menin seuraavana päivänä kolmen tunnin kävelylle. 

Vierailija
27/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei kauaa pysy täällä. 

Suuret ikäluokat täällä määrää vieläkin, syöt tai itket ja syöt.

Kohta ne tulee senioreiksi. 

Ovat jo 😅

Vierailija
28/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä empatia nuorta kohtaan? 

Vierailija
29/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva meistä on ennen sotia syntynyt.

Vierailija
30/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää kai muuttaa kotoa pois. 

Vieläkö itsekin mummoiässä asut vanhempiesi syötettävänä? Sota-ajan jälkeen syntyneet ovat jo 85 plus vuotiaita.

Vierailija
31/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kai muuttaa kotoa pois. 

Vieläkö itsekin mummoiässä asut vanhempiesi syötettävänä? Sota-ajan jälkeen syntyneet ovat jo 85 plus vuotiaita.

Mä muutan pois heti kun saan rahaa??!?!!!!!!!!! 

Vierailija
32/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään yritän itsenäistyä kun teen ruokaa ja maksan ne jopa itse omista rahoista. Heti kun joku tarjoaa helpotusta vaivannäköä vaativaan tehtävään pistän hänen kontollensa velvollisuuteni: siivoa sinä sittenkin, vie sinä sittenkin Koira ulos. Paras mitä voi tehdä on vaan pakottaa mut hoitamaan asiat itse ja kieltäytyä enää passaamasta mua. Älkää passatko niitä lapsianne uusavuttomiksi tai niistä tulee samanlaisia kuin minä.

Sodan jälkeen syntyneellä ei enää voi olla "nuorta"  lapsenaan.   Lisäännyin myöhäisellä iällä ja nuorinkin on 40.   Itse 80.

Vierailija
33/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä empatia nuorta kohtaan? 

40-luvulla syntyneellä ei voi olla "nuorta."    

Vierailija
34/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on ongelmansa.

Vierailija
35/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodan jälkeen syntyneellä ei enää voi olla "nuorta"  lapsenaan.   Lisäännyin myöhäisellä iällä ja nuorinkin on 40.   Itse 80.

Se tarkoittaa 50 ja 60 lukua koska sota oli 40 luvulla. 

Vierailija
36/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko ette ole sodan jälkeen syntynyt ?   No on mun lapsenlapsetkin syntyneet sodan jälleen.  Minusta ei enää50 - 60-luvuilla syntyneistä voi sanoa"sodan jälkeen."

Vierailija
37/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en halua elää vanhaksi! Elämä on turhaa jos passataan pilalle. Haluaisin olla kuka tahansa muu ihminen mun pitää olla tän itsekkään kermaperseen kehossa ja aivoissa loppuelämäni! En mä tahallani ole näin uusavuton. 

Vierailija
38/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko ette ole

Laskin 20 vuoden tarkkuudella. 

Vierailija
39/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laiska sika! Heittäkää mut ulos en ansaitse kalliita ruokia. 

Vierailija
40/53 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö mun vaan kuolla nuorena kun ei tähän tule muutosta ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän