Ex-miehen mielestä 18v täyttävän lukiolaisen tulee mennä töihin
Ex-puoliso on sitä mieltä, että kun lukiota käyvä nuori täyttää tammikuussa 18v, niin nuoren pitää hommata itselleen työ ja kattaa omat kulunsa, kun hän ei enää haluaisi maksaa täysi-ikäisen elatuksesta mitään.
Just joo. Lukiota päivittäin 8.15 - 15/16 ja päälle matkat julkisilla noin tunnin suuntaansa. Läksytkin pitäisi tehdä ja kokeisiin lukea.
Mun mielestä nuoren kulut katetaan kun opiskelee lukiossa ja sen jälkeen katsotaan tilannetta uusiksi. Nuori saa 14€/kk opintotukea, koska kotona-asuvan osalta lähivanhemman tulot vaikuttavat. Ja mistä niitä töitä edes saisi, kun on tosi surkeat ajat.
Mitä mieltä olette? Saako nuori keskittyä opiskeluun lukiossa vai pitääkö 18v kotona asuvan nuoren elättää itsensä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea toimeentulotukea. Lukiolaista ei yleensä velvoiteta ottamaan opintolainaa.
Kyllä lukiossa todellakin pakotetaan ottaa opintolainaa. Mitään toimeentulotukia ei lukiolainen koskaan saa.
Olet väärässä.
"Sen sijaan samassa tilanteessa oleva lukiolainen kuuluu poikkeuksiin: hän voi saada toimeentulotukea, vaikkei olisi hakenut opintolainaa. Poikkeustilanteisiin liittyy etuuskäsittelijän omaa tapauskohtaista harkintaa."
P*skapuhetta. Minä lukiossa ja kaikki tuntemani lukiolaiset ei ole saaneet mitään toimeentulotukia vaan opintolainalla sitä on kaikki joutuneet elämään. Ei kukaan elä ilmaiseksi lukioaikoina.
Oletko siis nyt lukiolainen?
Kertoo äijän asenteesta omaan lapseen, kaikkia se leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Arvosanat kärsivät mikä taas vaikuttaa negatiivisesti jatko-opiskelupaikan saantiin.
Koko ajan todistuskiintiötä on kasvatettu, eli arvosanoilla todellakin on merkitystä.
Aika paska vanhempi saa olla, jos lapsen tulevaisuus ei yhtään kiinnosta, lapsia tehdään kuitenkin aina itsekkäistä syistä, kukaan ei itse valitse syntyä tänne. Jos haluaa pitää kaikki rahat itsellään, niin voi aivan hyvin pysytellä lapsettomana.
Järkyttävää luettavaa! "Eilen olit vielä lapseni tänään kun täytät 18-vuotta niin tervemenoa ja kuole vaikka nälkään who cares!" Ei jumaliste mitä vanhempia, suomalaiset on sadistista kansaa, huomaahan sen tästä palstastakin kun vähäosaisia sorretaan jatkuvasti! Ei ihme, että monet voivat huonosti ja on mielensairauksia, he ovat niitä, joilla on vielä inhimillisyys säilynyt sadistinen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea toimeentulotukea. Lukiolaista ei yleensä velvoiteta ottamaan opintolainaa.
Mikä oletus on, että nuorella ei olisi mitään säästöjä tai varallisuutta?
Voihan hän yrittää saada töitä jos haluaa.Se töiden saaminen vaan ei nykyään ole mikään helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla voidaan katsoa olevan velvollisuus tukea nuoren toisen asteen opintoja, myös taloudellisesti. Jos sopimukseen ei päästä, nuori voi vaatia tukea oikeusteitse, mutta se kuulostaa jo sitten hankalalta. Joskus opinnot ja työn voi yhdistää, mutta se voi käydä nuorelle liian raskaaksi.
Ai on vai? Ei minun vanhemmat ainakaan tukenut yhtään, pennin hyrrää en heiltä saanut kun pari vuotta sitten opiskelin lukiossa. Todella tiukkaa oli rahasta, heillä olisi ollut varaa tukea mutta yhtään ei tukenut. Meinaatko tosiaan, että heillä olisi ollut laillinen velvollisuus tukea minua taloudellisesti? Kuulostaa aika omituiselta että olisi velvollisuus elättää vielä täysi-ikäistä.
Täydennänpä vielä, että lakisääteisen elatusvelvollisuuden lisäksi minusta on täysin käsittämätöntä, että vanhemmat eivät haluaisi maksaa lapsensa peruskoulutusta, johon lukiokin lasketaan, koska se ei valmista ammattiin. Esimerkiksi meille on aivan selvää, että lapsi asuu kotona vähintään lukion ajan ja me maksamme kulut. Yliopisto-opinnot pitää sitten rahoittaa itse vakka opintotuella, mutta silloinkin tuemme lapsiamme, jos apua tarvitaan. Olemme esimerkiksi maksaneet lasten matkapuhelinliittymät siihen asti, että ovat valmistuneet yliopistosta ja saaneet töitä. On täysin itsestään selvää, että omia lapsia tuetaan, jos siihen on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mies voi ottaa nuoren asumaan luokseen ja sinä voit olla maksamatta mitään.
Minäkin voin ottaa tänne asumaan jos on näyttävä tapaus. T Erkki
Vierailija kirjoitti:
Lähetä exälle tää linkki ja käske lukemaan kohta koulutusavustus
https://thl.fi/aiheet/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/perheoikeu…
Eikö 18 vuotiaana valmistuta lukiosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen mies on hankkinut lapsia? Pitäisi olla ihan itsestään selvää, että lukiolainen saa keskittyä opiskeluun ja vanhemmat hoitavat kulut.
Ex-ukkosi on idiootti.
Et ole selvästikään itse ollut koskaan siellä maksaja puolella kun olet selvästikin ollut se joka ex mieheltä niitä maksuja kerää. Teillä naisilla on joku sairas käsitys että luulette sen itse aiheuttamanne eron jälkeenkin vielä hallitsevan miestä ja miehen rahan käyttöä ja luulette olevan oikeutettu vaatimaan miestä käyttämään rahansa vain sinun vaatimiin asioihin mite et itsekään halua maksaa
Kunp uhutaan lukiolaisesta, se ex voi (ja oikeastaan pitääkin) maksaa tukensa suoraan lukiolaiselle itselleen. Ei sitä tukea tarvitse (eikä pidäkään) puolison kautta kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen mies on hankkinut lapsia? Pitäisi olla ihan itsestään selvää, että lukiolainen saa keskittyä opiskeluun ja vanhemmat hoitavat kulut.
Ex-ukkosi on idiootti.
Tarkoitin kyllä, että ensi vuonna kun täyttää 18 ja valmistuu lukiosta, niin sen jälkeen kuuluu mennä töihin ja elättää itsensä, mikäli aikoo pitää muutoin vain pari välivuotta kun vähän laiskottaa ja nukuttaa.
Ajattelin vain kertoa tämän minun näkemykseni asiasta, kun exä taas jättää puolet kertomatta. T Ex mies
Mitä kaikkea sitten maksatte 18 v. lukiolaiselle, joka asuu kotona? Me maksamme kuntosalin, bussilipun, lääkkeet ja puhelinlaskun, sekä koulusta tulevat satunnaiset kulut. Tyttö käy töissä niin, että saa noin 200e/kk ja kesätöistä on parin tonnin säästöt. Maksaa itse vaatteet ja huvitukset, matkat, työeväät jne. Mitä mieltä olette kulujen jaosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukiossa todellakin pakotetaan ottaa opintolainaa. Mitään toimeentulotukia ei lukiolainen koskaan saa.
Olet väärässä.
"Sen sijaan samassa tilanteessa oleva lukiolainen kuuluu poikkeuksiin: hän voi saada toimeentulotukea, vaikkei olisi hakenut opintolainaa. Poikkeustilanteisiin liittyy etuuskäsittelijän omaa tapauskohtaista harkintaa."
P*skapuhetta. Minä lukiossa ja kaikki tuntemani lukiolaiset ei ole saaneet mitään toimeentulotukia vaan opintolainalla sitä on kaikki joutuneet elämään. Ei kukaan elä ilmaiseksi lukioaikoina.
En enää. Mutta pari vuotta sitten olin. Nyt olen jo valmistunut
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se sinun ex joutuu maksamaan yksin kaiken tai ainakin suurimman osa ja siihen päälle myös ainkin osan sinun elämisestä. Ethän sinä muuten vaatisi elatusipimuksen ylläpitämistä vielä sen jälkeen kun lapsi muuttuu aikuiseksi
Tollukkamies ei osaa päätellä mitään naisen tuloista vaikka aloituksessa lukee selvästi, että lapsi saa opintotukea 14 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Elatussopimukset päättyy silloin kun täyttää 18
Koulutuksen takia voi jatkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-ukkosi on idiootti.
Tarkoitin kyllä, että ensi vuonna kun täyttää 18 ja valmistuu lukiosta, niin sen jälkeen kuuluu mennä töihin ja elättää itsensä, mikäli aikoo pitää muutoin vain pari välivuotta kun vähän laiskottaa ja nukuttaa.
Ajattelin vain kertoa tämän minun näkemykseni asiasta, kun exä taas jättää puolet kertomatta. T Ex mies
18 vuotta täyttävä on vasta lukion tokaluokalla. Maksa vaan kiltisti siihen asti, että lapsi saa lukion loppuun ja yo-todisstuksen käteen.
Asenteisiin vaikuttaa paljon myös vanhempien oma kouluttuneisuus eli ymmärrys nykyisen yhteiskunnan vaatimuksista koulutuksen ja tutkintojen suhteen. Lukio meni itsellä siten, että vanhemmat eli isä kustansi ne koulutuksen maksut ja piti sitä tärkeänä, kotirouva äidin mielipidettä ei edes kysytty. Ensimmäistä tutkintoa suorittaessani hämmästyin äitini kielteistä asennetta opintoihin ja esim. vaatimusta maksaa vuokraa huoneestani silloin kun kävin harvakseltaan kotona. Kustansin kuitenkin opintoni itse lainarahalla. Isäni oli taistellut itselleen koulutuksen, äidilläni ei ollut mitään koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea sitten maksatte 18 v. lukiolaiselle, joka asuu kotona? Me maksamme kuntosalin, bussilipun, lääkkeet ja puhelinlaskun, sekä koulusta tulevat satunnaiset kulut. Tyttö käy töissä niin, että saa noin 200e/kk ja kesätöistä on parin tonnin säästöt. Maksaa itse vaatteet ja huvitukset, matkat, työeväät jne. Mitä mieltä olette kulujen jaosta?
Me maksettiin ihan kaikki. Meille oli ihan selvää, että lapsista pidetään huoli siihen asti, että he saa ammatin.
Pääsääntöisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan loppuu, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Vanhemmat vastaavat kuitenkin lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista. Vanhempien vastuu täysi-ikäisen lapsen koulutuksesta aiheutuvista kuluista on tarkoitus koskea lähinnä toisen asteen koulutuksesta aiheutuvia kuluja.
No olihan se aika kohtuutonta, mutta kyllä siitä selvisi ottamalla maksimiopintolainat ja töissä käymällä. Nyt niitä sitten makselen ja maksan vielä kauankin, kun vanhempia ei yhtään kiinnostanut tukea, vaikka näköjään lain mukaan olisi pitänyt.