Käsitöiden arvostus on nykyään täysi NOLLA!
On harmillista miten paljon käsitöiden arvostus on mennyt alas jo vuosikymmenten ainana, ja viime vuosina erityisen rajusti.
Mikään ei saisi maksaa mitään, kun Temusta saa "samaa tavaraa" halvemmalla. Kudotut villasukat, patalaput, jopa neulepuserot kaikki pitäisi myydä lähes tappiolla että hinta olisi monien mielestä "oikealla tasolla". Samaa myös kaikessa muussa, pitsiliinat, savityöt yms, kukaan ei halua maksaa mitään.
Tietynlaista käsityötä, ainakin kädentaitoa on myös leivonta. Just muutama päivä sitten näin Faceryhmässä jutun kun joku pöyristyneenä valitti kuinka kakkuleipomo kehtasi pyytää 400 euron tilauksessa maksun etukäteen, että pitäisi jotain maksaa ennen kun näkee valmiit kakut. Jostain syystä juttu poistui pian, kun ihmiset eivät olletkaan tämän valittajan puolella.
Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS. Tiedän että teitäkin vielä on, jotka tukee suomalaista kädentaitoa.
Kommentit (121)
Ongelmana on myös se, että käsitöitä tekevät tarjoavat aina sitä samaa tavaraa. Minulla on villasukkia omiksi, lapseni ja todennäköisesti lapsenlapsien tarpeeksi. Niitä tulee lahjana aina. Sen sijaan mistään ei löydä esimerkiksi käsin tehtyä kravatteja, taskuliinoja tai läppäripusseja. Sellaisia ostaisin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Muutama neuleita instassa esittelevä on kertonut selkeästi, miksi ei tee myyntiin: kukaan ei suostu maksamaan 800 euroa neuletakista. Niitä kyllä ihaillaan, niitä halutaan ostaa - mutta niistä ei haluta maksaa.
Ei, koska Etsystä löytyy itäeurooppalaisten käsin tekemiä esim. hintaan 200 euroa. Itsekin olen tilannut ukrainalaisilta ja puolalaisilta monenlaista. Viimeksi upean islantilaisvillapaidan, sitä islantilaista villaa, käsin neulottu, hinta 250 e.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on myös se, että käsitöitä tekevät tarjoavat aina sitä samaa tavaraa. Minulla on villasukkia omiksi, lapseni ja todennäköisesti lapsenlapsien tarpeeksi. Niitä tulee lahjana aina. Sen sijaan mistään ei löydä esimerkiksi käsin tehtyä kravatteja, taskuliinoja tai läppäripusseja. Sellaisia ostaisin mielelläni.
Kyllä Etsystä löytyy tuommoisia. Itsekin tilasin jokunen aika sitten ukrainalaiselta käsityöläiseltä läppärikassin, jossa nahkaa ja etuosassa ristipistokirjontaa.
Olen tosiaan huomannut, että kirpputoreilta saa hienoja puukäsitöitä pilkkahintaan. Joskus ihan hävettää maksaa vain euro pari. Monet eivät taida enää arvostaa kykyä käsitellä puuta ja tehdä siitä hienoja esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama neuleita instassa esittelevä on kertonut selkeästi, miksi ei tee myyntiin: kukaan ei suostu maksamaan 800 euroa neuletakista. Niitä kyllä ihaillaan, niitä halutaan ostaa - mutta niistä ei haluta maksaa.
Ei, koska Etsystä löytyy itäeurooppalaisten käsin tekemiä esim. hintaan 200 euroa. Itsekin olen tilannut ukrainalaisilta ja puolalaisilta monenlaista. Viimeksi upean islantilaisvillapaidan, sitä islantilaista villaa, käsin neulottu, hinta 250 e.
Mutta puolalaisille se 200 euron tuote maksaa periaatteessa saman kuin se 800 euron tuote Suomessa suomalaiselle. Ulkomaiden halpojen hintojen ihailijat yleensä unohtaa, että palkatkin ovat matalampia siellä Itä-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta puolalaisille se 200 euron tuote maksaa periaatteessa saman kuin se 800 euron tuote Suomessa suomalaiselle. Ulkomaiden halpojen hintojen ihailijat yleensä unohtaa, että palkatkin ovat matalampia siellä Itä-Euroopassa.
Totta. Mutta tällaiselle keskituloiselle suomalaiselle, jolla ei olisi varaa laittaa 800 euroa villapaitaan, käsityömarkkinoiden kansainvälistyminen on hyvä asia. Pystyy saamaan aitoa käsityötä, vaikkakaan ei kotimaista.
Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta ehkä kannattaa pitää käsityöt vain harrastuksena. Eikä kuvitella, että globaalissa maailmassa sillä elättäisi itsensä.
Kun mun nyt jo edesmennyt äitini noin 6 vuotta sitten lakkasi neulomasta lapsenlapsilleen villasukkia, niin nyt nämä nuoret onkin vähän ihmeissään, kun käsinkudotut villasukat onkin niin kalliita. Ja katse on kääntynyt Lampaaseeen päin. Kyllähän mä niitä sukkia teen, mutta en reumasormillani kovin nopeasti
Tee käsitöitä omaksi iloksesi. Sillä säästyy monelta päänvaivalta.
Ja taas kerran käsitöitä ovat vain ne villasukat, pitsit ja savikipot. Mihin unohtui uuninmuuraajat, puusepät, hirrenveistäjät, sepät ja vaikka automaalarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin jonkin verran käsitöitä tekevänä olen huomannut saman asian. Maailma on muuttunut ja ihmiset sen myötä, eihän sille mitään voi. Ja onhan se niinkin, että todella kauniita tehdastekoisia esim. kirjoneulepuseroita saa halutessaan paljon halvemmalla kuin käsintehtyjä. Samoin kauniita lapasia saa vaikka fleecevuorisina Partioaitasta jne. Ymmärrän erittäin hyvin sen, ettei ole mitään järkeä maksaa moninkertaisesti jostain, mitä vastaavan voi saada paljon edullisemminkin.
Ei ne vastaa kyllä toisiaan pätkän vertaa. Käsityöläiset, käsityötä harrastavat ja käsityötä arvostavat tietävät tämän.
Mä olen käsitöitä tekevä ja arvostava, mutta kyllä mä näen, että koneella valmistetuille tuotteille on paikkansa, ja monen tarkoituksen ne täyttävät jopa paremmin kuin käsityöt.
Ylipäätään näkisin, että tässä tavaraa pursuavassa maailmassa myös käsitöiden tekijöiden pitäisi harkita tarkkaan, miten käyttävät maapallon rajallisia resursseja. Kierrätysmateriaalit toimivat usein aivan mainiosti, ja jos ostaa uusia kankaita tai lankoja, sen olisi hyvä tapahtua siten, että lopputulokselle on jo olemassa tilaaja tai vähintään potentiaalinen ottaja, jonka makua työ vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään keskituloisella ole mahdollisuutta ostaa 800e takkia, niin ikävä kuin se on. Kyllähän sitä haluaisi :(
Työstä ei olla valmiita maksamaan. Neuletakki ei synny itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni vielä arvostaa kädentaitoja, mutta valtaosalla ei ole rahaa ostaa. Kutominen, ompeleminen ym. taitaa olla 50+ ikäisten harrastus.
Kankaat ja langat ovat nykyisin paljon heikompilaatuisia ja kalliimpia kuin ennen vanhaan, joten kun siihen laskee päälle työhön kuluneen ajan, hinta nousee laatuun nähden tavoittamattomiin tavalliselta kuluttajalta. Esim. 80-luvulla kannatti vielä ommella itse vaatteita. Nykyään kankaat ovat niin kalliita, että täytyy olla todella hyvä ompelija, että laatu olisi parempi kuin ostetun tuotteen.
Uusia, itse kudottuja sukkia saa kirppareilta alle kympillä, mikä on ihan kohtuullinen hinta. Olen ostanut sekä kirppikseltä, että markkinoilta sukkia ja lapasia. Mutta kyllä se kirpaisee, kun tuote maksaa yhtä paljon kuin päivän ruoat.
Riippuu ihan kuule mistä kankaat ja langat ostaa. Markketti langat marketti laatu. Kiinakanka
Kiinasta tulee tälläkin elämänalueella maailman surkein ja maailman paras laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tuollaista enkä kuluta tuollaiseen krääsää. En myöskään syö leivonnaisia. Päivitä itsesi tähän päivään äläkä vaadi muita muuttumaan.
Käsintehdyt vaatteet on krääsää, netistä tilatut tai kaupasta ostetut ei?
Aivan ohiksena sanon, että olen ihan kohtuullisen kätevä käsistäni, mutta kyllä kaupan vaatteet on pääsääntöisesti ommellut joku taitavampi. Esimerkiksi toppavaatteiden vetoketjut, vuorit ym. eivät todellakaan onnistuisi minulta yhtä siististi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle joka pidät krääsänä ja turhana esinettä jolla ei ole käyttötarkoitusta: joillekin ihmisille estetiikka itsessään on arvo. Jonkin tavaran tarkoitus voi olla tuottaa iloa olemassolollaan ilman että sillä tehtäisiin mitään. Ymmärrän sinun mielipiteesi mutta se ei ole kaikkien mielipide eikä tarvitsekaan olla ja sama toisinpäin. Siinä on myös eroa mikä kenenkin silmää miellyttää, makuja on niin monenlaisia. Sen ymmärrän erittäin hyvin että taloudellinen tilanne on tiukka tai lähes mahdoton monellakin meistä mutta sitä en ymmärrä että sen varjolla haukutaan ja väheksytään kädentaitajia.
Olen eri, mutta jotenkin ajattelisin, että jos esineen ainoa arvo on tuottaa iloa, on eettisintä hankkia tuollainen esine käytettynä, koska esineen ilon tuottamisen kyky näyttää loppuvan huomattavasti nopeampi kuin sen fyysinen olemassaolo lakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Krääsäilijälle", kaupat pursuavat massatuotantona halpamaissa tuotettua sisustus- ym krääsää. Sille siis kumminkin on markkinarakonsa ja varsin laaja sellainen. Enemmän sitä kauhistelisin, visuaalisuuden, laadun ja ympäristön kannalta kuin kunnon materiaaleista tehtyä omintakeisempaa "krääsää".
Ei mun koti tursua tuollaisestakaan krääsästä.
Voi olla, että koet ahdistavaa oloa kotona. Suomalainen koti on eloton. Suomalaisen kodin asukkaat eivät viihdy kotona eivätkä kutsu vieraita kotiinsa. Tämä on merkillistä kun ajatellaan miten muualla kutsutaan kotiin kahville ja rupattelemaan.
Super ahdistava ajatuskin jos kotini olisi joku basaari jossa olisi hirveä häjy koko ajan.
Häjy basaarissa? Se oli jo aitoa monikulttuurisuutta. En kyllä tiedä kuka haluaa kotiinsa ylipäätään hirveitä tyyppejä.
Syy miksi itse en osta on se että näillä käsityöläisillä yleensä kyllä taitoa on mutta.. tyylitajua ei minkään vertaa, varsinkaan sille mikä olisi tällä hetkellä niinsanotusti muodikasta. Käsitöiden tekemiseen tarvitaan muutakin kuin intoa ja taitoa, täyttt olla näkemystä yhteensopivista väreistä jne, mielellään ehkä jopa niin ettei tuotteesta välttämättä huomaa sen olevan itse tehty.
Joulumarkkinoilla kauhistuneena aina katselen mummojen ja täti-ihmisten tekemisiä erikoisia virityksiä (anteeksi) ja pohdin mielessäni että teen itse paljon tyylikkäämpiä (ainakin omasta mielestä) ja ompa kotonani ihasteltukin monesti erinäisiä juttuja että mistä olen ostanut ja kerron että itse olen tehnyt.
Myyjäisissä näkyy jotain ihme risukransseja joihin liimattu tyyliin jotain pinkkejä ja mustia joulupalloja ja sitten joku jouluhahmo yhteen kohtaan.. tai piparitalot sen näköisiä kuin joku lapsi olisi ne tekaissut läjään. Sama villasukissa, HARVOIN näkee kauniita väriyhdistelmiä tai kuviointeja, ennemmin jotain lonkero logoa tai ruskea-pinkki-keltainen yhdistelmää jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käsityöt kelpaavat joululahjaksi.
Mulla on ompelun/vaatesuunnittelun taustaa, vaikka en ole päivääkään tätä työkseni tehnyt. Joka joulunalus lähetän ystäville viestin, että saa tulla glögille + tuomaan ommeltavaa, korjattavaa jne. Aina on riittänyt glögiseuraa.
Kanttailen tabletteja, korjailen saumoja, vaihdan vetoketjuja jne. Perustarvikkeet toki tarjoan (metriketjut ja lukot, paltteet, langat). Nahkatöihinkin on välineet.
Päivätöiltäni en mitään suuritöistä ennätä, mutta tästä on tullut jo kiva perinne.
Tämä! Vanhan korjaaminen on yhtä arvokasta kuin uuden tekeminen ja vaatii usein enemmän osaamista.
Ehkä ihmisillä ei vain ole varaa maksaa sellaisia hintoja, joita käsityöläiset itse pitävät asiallisina. Ei ostamattomuus aina tarkoita, ettei arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään keskituloisella ole mahdollisuutta ostaa 800e takkia, niin ikävä kuin se on. Kyllähän sitä haluaisi :(
Työstä ei olla valmiita maksamaan. Neuletakki ei synny itsestään.
Tee kampanja, jossa kehotat ihmisiä jättämään syömättä, jotta saavat 800 euron neuletakin.