Käsitöiden arvostus on nykyään täysi NOLLA!
On harmillista miten paljon käsitöiden arvostus on mennyt alas jo vuosikymmenten ainana, ja viime vuosina erityisen rajusti.
Mikään ei saisi maksaa mitään, kun Temusta saa "samaa tavaraa" halvemmalla. Kudotut villasukat, patalaput, jopa neulepuserot kaikki pitäisi myydä lähes tappiolla että hinta olisi monien mielestä "oikealla tasolla". Samaa myös kaikessa muussa, pitsiliinat, savityöt yms, kukaan ei halua maksaa mitään.
Tietynlaista käsityötä, ainakin kädentaitoa on myös leivonta. Just muutama päivä sitten näin Faceryhmässä jutun kun joku pöyristyneenä valitti kuinka kakkuleipomo kehtasi pyytää 400 euron tilauksessa maksun etukäteen, että pitäisi jotain maksaa ennen kun näkee valmiit kakut. Jostain syystä juttu poistui pian, kun ihmiset eivät olletkaan tämän valittajan puolella.
Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS. Tiedän että teitäkin vielä on, jotka tukee suomalaista kädentaitoa.
Kommentit (109)
Ongelmana on myös se, että käsitöitä tekevät tarjoavat aina sitä samaa tavaraa. Minulla on villasukkia omiksi, lapseni ja todennäköisesti lapsenlapsien tarpeeksi. Niitä tulee lahjana aina. Sen sijaan mistään ei löydä esimerkiksi käsin tehtyä kravatteja, taskuliinoja tai läppäripusseja. Sellaisia ostaisin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Muutama neuleita instassa esittelevä on kertonut selkeästi, miksi ei tee myyntiin: kukaan ei suostu maksamaan 800 euroa neuletakista. Niitä kyllä ihaillaan, niitä halutaan ostaa - mutta niistä ei haluta maksaa.
Ei, koska Etsystä löytyy itäeurooppalaisten käsin tekemiä esim. hintaan 200 euroa. Itsekin olen tilannut ukrainalaisilta ja puolalaisilta monenlaista. Viimeksi upean islantilaisvillapaidan, sitä islantilaista villaa, käsin neulottu, hinta 250 e.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on myös se, että käsitöitä tekevät tarjoavat aina sitä samaa tavaraa. Minulla on villasukkia omiksi, lapseni ja todennäköisesti lapsenlapsien tarpeeksi. Niitä tulee lahjana aina. Sen sijaan mistään ei löydä esimerkiksi käsin tehtyä kravatteja, taskuliinoja tai läppäripusseja. Sellaisia ostaisin mielelläni.
Kyllä Etsystä löytyy tuommoisia. Itsekin tilasin jokunen aika sitten ukrainalaiselta käsityöläiseltä läppärikassin, jossa nahkaa ja etuosassa ristipistokirjontaa.
Olen tosiaan huomannut, että kirpputoreilta saa hienoja puukäsitöitä pilkkahintaan. Joskus ihan hävettää maksaa vain euro pari. Monet eivät taida enää arvostaa kykyä käsitellä puuta ja tehdä siitä hienoja esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama neuleita instassa esittelevä on kertonut selkeästi, miksi ei tee myyntiin: kukaan ei suostu maksamaan 800 euroa neuletakista. Niitä kyllä ihaillaan, niitä halutaan ostaa - mutta niistä ei haluta maksaa.
Ei, koska Etsystä löytyy itäeurooppalaisten käsin tekemiä esim. hintaan 200 euroa. Itsekin olen tilannut ukrainalaisilta ja puolalaisilta monenlaista. Viimeksi upean islantilaisvillapaidan, sitä islantilaista villaa, käsin neulottu, hinta 250 e.
Mutta puolalaisille se 200 euron tuote maksaa periaatteessa saman kuin se 800 euron tuote Suomessa suomalaiselle. Ulkomaiden halpojen hintojen ihailijat yleensä unohtaa, että palkatkin ovat matalampia siellä Itä-Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta puolalaisille se 200 euron tuote maksaa periaatteessa saman kuin se 800 euron tuote Suomessa suomalaiselle. Ulkomaiden halpojen hintojen ihailijat yleensä unohtaa, että palkatkin ovat matalampia siellä Itä-Euroopassa.
Totta. Mutta tällaiselle keskituloiselle suomalaiselle, jolla ei olisi varaa laittaa 800 euroa villapaitaan, käsityömarkkinoiden kansainvälistyminen on hyvä asia. Pystyy saamaan aitoa käsityötä, vaikkakaan ei kotimaista.
Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta ehkä kannattaa pitää käsityöt vain harrastuksena. Eikä kuvitella, että globaalissa maailmassa sillä elättäisi itsensä.
Kun mun nyt jo edesmennyt äitini noin 6 vuotta sitten lakkasi neulomasta lapsenlapsilleen villasukkia, niin nyt nämä nuoret onkin vähän ihmeissään, kun käsinkudotut villasukat onkin niin kalliita. Ja katse on kääntynyt Lampaaseeen päin. Kyllähän mä niitä sukkia teen, mutta en reumasormillani kovin nopeasti
Tee käsitöitä omaksi iloksesi. Sillä säästyy monelta päänvaivalta.
Ei kenelläkään keskituloisella ole mahdollisuutta ostaa 800e takkia, niin ikävä kuin se on. Kyllähän sitä haluaisi :(