Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitöiden arvostus on nykyään täysi NOLLA!

Vierailija
05.11.2025 |

On harmillista miten paljon käsitöiden arvostus on mennyt alas jo vuosikymmenten ainana, ja viime vuosina erityisen rajusti.

Mikään ei saisi maksaa mitään, kun Temusta saa "samaa tavaraa" halvemmalla. Kudotut villasukat, patalaput, jopa neulepuserot kaikki pitäisi myydä lähes tappiolla että hinta olisi monien mielestä "oikealla tasolla". Samaa myös kaikessa muussa, pitsiliinat, savityöt yms, kukaan ei halua maksaa mitään.

Tietynlaista käsityötä, ainakin kädentaitoa on myös leivonta. Just muutama päivä sitten näin Faceryhmässä jutun kun joku pöyristyneenä valitti kuinka kakkuleipomo kehtasi pyytää 400 euron tilauksessa maksun etukäteen, että pitäisi jotain maksaa ennen kun näkee valmiit kakut. Jostain syystä juttu poistui pian, kun ihmiset eivät olletkaan tämän valittajan puolella.

Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS. Tiedän että teitäkin vielä on, jotka tukee suomalaista kädentaitoa.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan: villasukkia

En arvosta: enkelipatsaita

En tarvitse: poppanoita, pitsiliinoja, puukauhoja, suklaakakkuja

Joillakuilla käsityötavaran arvostus menee vähän överiksi: anoppi arvostaa jo edesmenneen appinsa tekemää pientä ruokapöytää pöytää niin paljon, että esim. jouluna syödään kolmessa tai neljässä vuorossa, kun uutta isompaa pöytää ei voi hankkia. Vähät ihmisistä ja mukavuudesta, kun on KÄSITYÖNÄ tehty tavara.

Ruokaa tarvitsen ja osaan tehdä sitä omin käsin. En tosin ole omavarainen, koska asun kerrostalossa. Ruuan loppuminen on paljon pahempi skenaario kuin pitsiliinojen loppuminen.

Ei tästä kädentaitojen arvostuksesta nyt ihan kansanliikettä taida tulla, sori vain ap.

Vierailija
82/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Krääsäilijälle", kaupat pursuavat massatuotantona halpamaissa tuotettua sisustus- ym krääsää. Sille siis kumminkin on markkinarakonsa ja varsin laaja sellainen. Enemmän sitä kauhistelisin, visuaalisuuden, laadun ja ympäristön kannalta kuin kunnon materiaaleista tehtyä omintakeisempaa "krääsää".

Ei mun koti tursua tuollaisestakaan krääsästä. 

Voi olla, että koet ahdistavaa oloa kotona. Suomalainen koti on eloton. Suomalaisen kodin asukkaat eivät viihdy kotona eivätkä kutsu vieraita kotiinsa. Tämä on merkillistä kun ajatellaan miten muualla kutsutaan kotiin kahville ja rupattelemaan.

Mun koti on viihtyisä ja kutsun sinne ystäviä. Käsitöitä siellä ei juurikaan loju. Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Krääsäilijälle", kaupat pursuavat massatuotantona halpamaissa tuotettua sisustus- ym krääsää. Sille siis kumminkin on markkinarakonsa ja varsin laaja sellainen. Enemmän sitä kauhistelisin, visuaalisuuden, laadun ja ympäristön kannalta kuin kunnon materiaaleista tehtyä omintakeisempaa "krääsää".

Ei mun koti tursua tuollaisestakaan krääsästä. 

Voi olla, että koet ahdistavaa oloa kotona. Suomalainen koti on eloton. Suomalaisen kodin asukkaat eivät viihdy kotona eivätkä kutsu vieraita kotiinsa. Tämä on merkillistä kun ajatellaan miten muualla kutsutaan kotiin kahville ja rupattelemaan.

Super ahdistava ajatuskin jos kotini olisi joku basaari jossa olisi hirveä häjy koko ajan. 

Kodin rauhaa ja hiljaisuutta oppii arvostamaan jo viikon ulkomaanmatkan jälkeen.🤣 

Vierailija
84/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaan sut heti, jos osaat muurata takkaa. 

Vierailija
85/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin kankaat yms olivat edullisia, kirppareita tai halpatuontia ei ollut. Sen sijaan Suomessa valmistettiin kangasta. Silloin kannatti tehdä itse, koska tehtaiden kakkoslaatua sai halvalla. Mutta ei enää pitkään aikaan. Nykyään kannattaa ostaa Tokmannilta.

Vierailija
86/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS."

Jokainen päättäköön itselleen sopivan summan, sekä myyjä että ostaja. 

Ennen villasukat maksoivat vähemmän, sillä jokainen kotikutoja ei laskenut itselleen ministeritason tuntipalkkaa, kotinsa sähkön- ja vedenkulutusta, ruokataukojensa kuluja ynnä muuta, vaan tajusivat, että kutominen on heille kivaa ja tärkeää ihan muutenkin ja siitä saatavat tulot pelkkää plussaa. Nyt on palstalla ohjeet, että kaikki elämän kulut pitää saada niillä katettua, vaikka ihminen joka tapauksessa kutoisi sukkia kotinsa täyteen. 

Minä myyn käsitöitä vaikka tappiolla, jos haluan, enkä välitä, jos joku toinen ei sen takia saa omia 300 euron sukkiaan sen takia myytyä. Mitäs läksi. 

Vierailija
87/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan käsillä tekijöitä, mutta ostan ja käytän palveluita vaan omaan tarpeeseen. Meidän lähellä on seppä joka takoo todella taidokkaita esineitä, olen ostanut häneltä esim ulkohuussin saranat ja helat, takkavälineitä ym tarpeellista. Tänään olen vielä menossa suutarille korjauttamaan käsilaukun vetoketjun.

Jostain joulumyyjäisistä tms en taas löydä yleensä mitään ostettavaa, en tarvitse koriste-esineitä tai pitsiliinoja. Sappaissakin villasukkia paremmat on kunnon syylingit, sellaisia ei myyjäisissä näy vaan ne pitää tilata netistä tai ostaa pienkoneliikkeistä.

Vierailija
88/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käsityöt kelpaavat joululahjaksi.

Mulla on ompelun/vaatesuunnittelun taustaa, vaikka en ole päivääkään tätä työkseni tehnyt. Joka joulunalus lähetän ystäville viestin, että saa tulla glögille + tuomaan ommeltavaa, korjattavaa jne. Aina on riittänyt glögiseuraa.

Kanttailen tabletteja, korjailen saumoja, vaihdan vetoketjuja jne. Perustarvikkeet toki tarjoan (metriketjut ja lukot, paltteet, langat). Nahkatöihinkin on välineet.

Päivätöiltäni en mitään suuritöistä ennätä, mutta tästä on tullut jo kiva perinne.

Vierailija
89/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap kai valittanut että kukaan ei elätä itseään käsitöitä myymällä ja kaikkien pitäisi nyt alkaa hirveästi ostelemaan erilaisia käsitöitä? Ihan aiheellisesti totesi että käsitöitä ei todellakaan arvosteta kuten ennen eikä olla valmiita maksamaan niistä käypää hintaa, ei se tekijä voi tappiolle jäädä, materiaalit maksaa ja niin maksaa työkin/ajankäyttö vaikkei mitään ministeritason hinnoittelua tekisikään.

Ketjussa puhutaan myös yhtä sun toista eri asiaa, joku halveksii kaikkea käsitöitä, osa vain muiden kuin omiaan tai kavereidensa, osa arvostaa ainoastaan käyttöesineitä, joku vihaa keramiikkaa, toinen arvostaa halpaa kiinatuotantoa.. eikä siinä mitään, kaikilla on omat mielipiteensä ja makunsa mutta se mikä itseäni ärsyttää on että asia esitetään kiistättömänä faktana joka koskee kaikkia, ihan kuin se oma mielipide olisi ainoa oikea. Näkemyksensä voi esittää myös asiallisesti, pilkkaamatta toisen mieltymyksiä tai tekemisiä.

Vierailija
90/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama pointti talon ulkopuolella. Kiinteistön hoitoon liittyvistä töistä ei haluta maksaa, kun opiskelijat kolaa pihat ja leikkaa nurmet (asiakkaan millä sattuu kalustolla) kympin kerta. Kiinteistöhoito ooyyt tekee niin vähällä kuin vain pystyy pihan hoidon tyypillisesti kun taloyhtiöt maksaa hurjia kausimaksuja töistä joihin menee paljonko kuussa työaikaa per taloyhtiö? Aivan tabu että moni taloyhtiö maksaa liputukset ja ruohonleikkuut kesäkauteen mitä, 5000 ylöspäin euroa että hoitofirman kiiltävät ajoleikkurit ja sähköpakettiautot käy pihassa vartin pyörimässä neljästi kuussa. Se mitä ei trimmerillä ja lehtipuhaltimella saa tehdyksi jää aina tekemättä.

Sitten kotitalkkarille joka saa pihaan reilusti enemmän siisteyttä tuntihintaan nähden ei makseta mieluusti kuin pikkurahaa jonka pääelinkeino olisi se ok-talojen pihojen hoito.

Siis missä kiinteistönhuoltofirmassa on jonkun peruskerrostalon kk-maksu 5000 euroa. Työskentelen alalla enkä olen koskaan nähnyt tuollaisia hintoja. Saa olla aika pirun iso rakennuskompleksi pihoineen, että siitä joutuu 5000 euroa kk maksamaan!

Vierailija
91/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kyllä käsitöitä, mutta mitään villasta tehtyä en pysty pitämään päälläni, kutittaa älyttömästi.

Vierailija
92/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä tuollaista enkä kuluta tuollaiseen krääsää. En myöskään syö leivonnaisia. Päivitä itsesi tähän päivään äläkä vaadi muita muuttumaan.

Käsityöt harvemmin ovat krääsää. Asiaa sivuten; mielestäni on lyhytnäköistä väheksyä kädentaitoja ja niiden opettamista jo peruskoulussa. Olisi hyvä olla ns omavarainen ja osata taitoja joilla pärjää jos - kuten mahdollista - jostain syystä ei enää voisikaan ostaa/niitä ei tuotettaisi/saisi markkinoille mitään halpoja tehdastuotteita. Ja ihan muutenkin, miksi jotkut kehuvat sillä etteivät arvosta toisten taitoja? Kuten se yksikin joka vain omia tai läheistensä tekemisiä? Käsitöiden teko muuten saattaa ehkäistä dementiaa ym. Onhan niissä vaikka mitä hyviä puolia, tekee sitten itse tai ostaa toisen tekemiä. Omasta mielestäni käsintehty on aina kauniimpi ja persoonallisempi kuin teollisuustuotanto. 

Mielestäni käsintehty voi olla persoonallisempi, mutta ei todellakaan välttämättä kauniimpi. Itse neulon jonkin verran ja oma kädenjälkeni on tasaista, mutta voi pojat, miten epätasaisesti neulottuja villasukkia ym. on myynnissä. Itseäni häiritsee todella paljon neuleen epätasainen jälki tai esim. se, kun on neulottu aivan liian isoilla puikoilla.

Jos lähtökohtana pidetään sitä, että pitäisi osata taitoja, joilla pärjää epätavallisessa maailmantilanteessa , niin ehkä ne perinteiset kädentaidot eivät kuitenkaan olisi tänä päivänä ihan listan kärkipäässä. 

Vierailija
93/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin hinnasta ja mistä tuotteesta kyse. Mulla oli kesällä juhlat. Katselin kakkuja konditoriasta ja yhden kakun hinta oli 80e. Tarvitsin neljä kakkua. Päätin tehdä itse,neljän kakun aineet maksoi yhteensä n. 120e. Ja siihen mahtui mukaan vielä yksi kakkuvuoka. 

Vau! Enpä olisi ikinä uskonut, että pelkät raaka-aineet voisivat olla edullisemmat kuin valmiiden lopputuotteiden ostaminen yritykseltä. Ihan hämmentävää kerta kaikkiaan.

Vierailija
94/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan taitoa, mitä käsitöiden tekemiseen tarvitaan. Siltikään en halua itselleni mitään virkattuja tai värkättyjä juttuja. En tee niillä mitään. Ei ole minun tyyliä millään tavalla. 

Virkkausmallit tehdään jo koneella hetkessä. Suomalainen pukeutuminen, kun nyt mainitsit TYYLIN, on kyllä alhaisinta mitä voi olla. Ei todellakaan tyylikästä.

Harmi on myös, kun mustia pikimustia vaatteta tuntuu olevan pääasiassa tarjolla. Katukuva on ahdistava.

Koneella ei voi virkata, eli en tiedä mitä virkkausmalleja koneella muka tehdään. Tosin onhan nykyään tuotteita, jotka näyttävät virkatuilta, mutteivät ole, koska ne on tehty koneella.

Vierailija
95/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöille ei enää ole samanlaista tarvetta kuin ennenvanhaan. Nykyisin käsityöt ovat vain harrastus. Itsekin neulon ja virkkaan, mutta vain omaksi ilokseni ja läheisilleni. En koskaan myyntiin. En myöskään koskaan itse ostaisi käsitöitä vaikka käsitöitä arvostankin. Mielummin ostan lankaa ja teen itse. Vaikka käsintehtyä pidetään usein laadukkaampana kuin kaupasta ostettua niin ei se sitä aina ole. Mitä oon katsonut toreilla myytäviä käsitöitä niin niissä usein käsiala on tosi paljon löysempää kuin mitä itse neulon, usein myös epätasaista ja joskus on näkyvillä ihan selkeitä virheitäkin. Mallit ovat myös aina niitä ihan perus tavallisia villasukkia raidoilla vaikka upeita malleja on maailma täynnä. Jos ostaisin käsityötä niin sen pitäisi olla sitten sellainen jota en itse osaisi tehdä. 

Vierailija
96/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä tuollaista enkä kuluta tuollaiseen krääsää. En myöskään syö leivonnaisia. Päivitä itsesi tähän päivään äläkä vaadi muita muuttumaan.

Käsityöt harvemmin ovat krääsää. Asiaa sivuten; mielestäni on lyhytnäköistä väheksyä kädentaitoja ja niiden opettamista jo peruskoulussa. Olisi hyvä olla ns omavarainen ja osata taitoja joilla pärjää jos - kuten mahdollista - jostain syystä ei enää voisikaan ostaa/niitä ei tuotettaisi/saisi markkinoille mitään halpoja tehdastuotteita. Ja ihan muutenkin, miksi jotkut kehuvat sillä etteivät arvosta toisten taitoja? Kuten se yksikin joka vain omia tai läheistensä tekemisiä? Käsitöiden teko muuten saattaa ehkäistä dementiaa ym. Onhan niissä vaikka mitä hyviä puolia, tekee sitten itse tai ostaa toisen tekemiä. Omasta mielestäni käsintehty on aina kauniimpi ja persoonallisempi kuin teollisuustuotanto. 

Siis tottakai se on näin. Mutta jos sitten yksittäinen ihminen niitä käsitöitä tekee myydäkseen niitä ja on huomannut, etteivät mene kaupaksi. Niin silloin ei varmaan kannata enää myyntiin tehdä

Vierailija
97/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en tuntisi ketään virkkaajaa, voisin ilman muuta ostaa käsityönä valmistetut villasukat ja voisin aivan hyvin maksaa niistä esim. 50€. Mutta kun tunnen, useitakin.

Vierailija
98/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arvostus ole laskenut, vaan korona sai aikaan sen, että ihmiset haluavat ennemmin tehdä itse kuin ostaa valmiina. Kun ei päässyt viihteelle niin piti keksiä vaihtoehtotekemistä kotona. Tuo on taas johtanut siihen, että markkinoilla on ylitarjontaa kun yritetään saada taskurahoja niistä tekeleistä ilman osaamista markkinataloudesta (=myydään liian halvalla). Oikeat osaajat jäävät jalkoihin kun ihmiset katsovat vaan hintaa ja harrastelijatkin nopeasti lopettaa kun viimein tekevät kannattavuuslaskelmia eikä ne ole plussan puolella.

Vierailija
99/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käsityöt kelpaavat joululahjaksi.

Mulla on ompelun/vaatesuunnittelun taustaa, vaikka en ole päivääkään tätä työkseni tehnyt. Joka joulunalus lähetän ystäville viestin, että saa tulla glögille + tuomaan ommeltavaa, korjattavaa jne. Aina on riittänyt glögiseuraa.

Kanttailen tabletteja, korjailen saumoja, vaihdan vetoketjuja jne. Perustarvikkeet toki tarjoan (metriketjut ja lukot, paltteet, langat). Nahkatöihinkin on välineet.

Päivätöiltäni en mitään suuritöistä ennätä, mutta tästä on tullut jo kiva perinne.

Onpa kiva idea!  Minäkin tulisin mielelläni luoksesi glögille:)

Vierailija
100/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan käsityötä, ja olen valmis laadukkaasta tuotteesta maksamaan. Ja olen maksanutkin. Olen myös tilannut minulle räätälöityjä tuotteita (käsitöitä).

Mutta. Myyjäisissä, messuilla jne. on ihan käsittämätön määrä tavaraa, käsintehtyä joo, jota ei vaan tarvitse. Kaikenkokoisia pussukoita, liinoja, huiveja, korvakoruja - etenkin korvakoruja! - on sadoittain ellei tuhansittain.  Minulla on paljon korvakoruja ja käytän niitä, mutta täytyy olla todella kaunista ja persoonallista, jotta ne saavat huomioni. En halua korviini mitään vitsikoruja enkä lähinnä ehkä lapsille tai varhaiskasvatuksen opettajille sopivia karkkeja tai eläimiä. 

Kässämessut netissä -tapahtuman jälkeen jotkut yrittäjistä valittivat, kun kauppa ei käynyt. Niin, joku oli juurikin tällainen pussukoiden tekijä, joku teki keramiikkikukkia. Ihan kivoja, mutta ei noille ole markkinoita määräänsä enempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän