Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitöiden arvostus on nykyään täysi NOLLA!

Vierailija
05.11.2025 |

On harmillista miten paljon käsitöiden arvostus on mennyt alas jo vuosikymmenten ainana, ja viime vuosina erityisen rajusti.

Mikään ei saisi maksaa mitään, kun Temusta saa "samaa tavaraa" halvemmalla. Kudotut villasukat, patalaput, jopa neulepuserot kaikki pitäisi myydä lähes tappiolla että hinta olisi monien mielestä "oikealla tasolla". Samaa myös kaikessa muussa, pitsiliinat, savityöt yms, kukaan ei halua maksaa mitään.

Tietynlaista käsityötä, ainakin kädentaitoa on myös leivonta. Just muutama päivä sitten näin Faceryhmässä jutun kun joku pöyristyneenä valitti kuinka kakkuleipomo kehtasi pyytää 400 euron tilauksessa maksun etukäteen, että pitäisi jotain maksaa ennen kun näkee valmiit kakut. Jostain syystä juttu poistui pian, kun ihmiset eivät olletkaan tämän valittajan puolella.

Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS. Tiedän että teitäkin vielä on, jotka tukee suomalaista kädentaitoa.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Andiamon mahdollisuudet ovat olleet? Viktoria Ruotsista on niitä vaatteita käyttänyt. Täällä ulkomailla luen muotiotsiloista, että hän käyttää H&M vaatteita ei niin, että suomalainen valmistaja tai suunnittelija olisi siinä mainittu.

Vierailija
62/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta käsityön arvostus sinänsä ole vähentynyt. Päinvastoin. Monet haluavat tehdä käsitöitä. Se on hyvä luova harraste, joka kehittää ja pitää yllä mielipkuvitusta, motorisia taitoja, avaruudellista hahmotuskykyä ja rauhallista mielenlaatua.

Mutta juuri siksi - koska haluavat tehdä itse - ihmiset eivät silti ole kiinnostuneita ostamaan käsitöitä. Ja osin myös siksi, että iso osa noista käsitöinä usein tehtävistä jutuista on täysin hyödyttömiä ja käyttökelvottomia. Neulotut patalaput, savityöt, pitsiliinat, joulukoristeet - mihin niitä muka tarvitaan? Mihin niitä edes VOI käyttää? Jos haluatte myydä jotain, tehkää sellaista käsityötä, jolle on jotain järkevää käyttöä.  

Mihin tehdastekoisia patalappuja, savitöitä, pitsiliinoja ja joulukoristeita tarvitaan?

Ei mihinkään, enkä tuossa niin väittänytkään. En osta sellaisia teollisesti tuotettuinakaan. Tai no patalapuissa on siis se pointti, että kunnolla lämpösuojakankaasta tehty patalappu suojaa kättä kuumalta astialta, mutta ne neulotut patalaput eivät juuri koskaan ole tähän tarpeeksi paksuja ja tiiviitä. Jos haluatte myydä patalappuja, tehkää ne puuvillakankaasta ja täyttäkää puuvillavanulla, älkää yrittäkö niitä neulottuja tai pahimmillaan jostain reikäpitsistä virkattuja, ei ne toimi käytössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käsityöläiset nostaisivat systemaattisesti kaikki hinnat pilviin, heidän tuotteistaan tulisi luksustuotteita, joista maksettaisiin se hinta, mikä niistä pyydetään. No, teoriassa voisi noin käydä. Utopistisessa teoriassa.

Olen oikein hyvä ompelija ja neuloja, mutta en enää myy tuotteitani enkä tee tilaustöitäkään. Silloin, kun aikoinani vielä hairahduin keskustelemaan hinnasta, kaiken henkisen kärsimyksen jälkeen päädyin olemaan myymättä. Nykikööt tutut ja puolitutut turhaan hihasta ja kyselkööt, paljollako tekisin tällaisen heillekin. "Minä voisin vähän maksaakin" on huono lähtökohta hintaneuvotteluihin. 

Niin ja se tyytymättömyys tulokseen. Jo 90-luvulla hyvä koneneulontaan erikoistunut tuttavani sanoi, ettei enää tee kenellekään yksityiselle, kun aina ovat tyytymättömiä tulokseen ja tinkivät siten vielä hinnasta. Harmin harmi.

Vierailija
64/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Krääsäilijälle", kaupat pursuavat massatuotantona halpamaissa tuotettua sisustus- ym krääsää. Sille siis kumminkin on markkinarakonsa ja varsin laaja sellainen. Enemmän sitä kauhistelisin, visuaalisuuden, laadun ja ympäristön kannalta kuin kunnon materiaaleista tehtyä omintakeisempaa "krääsää".

Ei mun koti tursua tuollaisestakaan krääsästä. 

Vierailija
65/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan taitoa, mitä käsitöiden tekemiseen tarvitaan. Siltikään en halua itselleni mitään virkattuja tai värkättyjä juttuja. En tee niillä mitään. Ei ole minun tyyliä millään tavalla. 

Vierailija
66/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita tulee pesurättejä jo muutaman pesun jälkeen, ovat T-paidat sitä luokkaa ja hinta pesurätin arvoinen, bangladesh tai muut halpamaat tuottavat näitä.

Muutenkaan edes pesuun saakka ei takit joudu kun jo on uudet tilalla.

On niin turhakäyttöä vaatteilla.

Vierailija
67/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa esim myyjäisistä villasukat näkee ja tuntee, ei niitä jalkaan vedetä (eikä sukkia missään kaupassakaan jalkoihin sovitella) mutta voi ihan kokeilla sormilla miltä ne tuntuvat, millainen se tuote on laadultaan ja tietää mistä langasta tehdyt. Miten siinä ostaa sikaa säkissä tietämättä yhtään tasoa?

Kauppojen sukissa koot on standardia, ei tarvitse sovittaa. Myyjäisten villasukissa ei koko kokolappuja ja jos myyjä sanoo että koko on 38, voi se olla todellisuudessa jotain ihan muuta. Olen saanut lahjaksi kahdet kauniit myyjäisistä ostetut kirjoneulesukkaparit ja molemmat ovat jääneet kaapin perälle kun ei niitä voi käyttää kun jäävät kurttuun saappan sisään tai puristavat pohkeesta. Jos tarvitsen villasukkia, teen itse että varmasti saan oikean kokoiset.

Vierailija
68/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan taitoa, mitä käsitöiden tekemiseen tarvitaan. Siltikään en halua itselleni mitään virkattuja tai värkättyjä juttuja. En tee niillä mitään. Ei ole minun tyyliä millään tavalla. 

Virkkausmallit tehdään jo koneella hetkessä. Suomalainen pukeutuminen, kun nyt mainitsit TYYLIN, on kyllä alhaisinta mitä voi olla. Ei todellakaan tyylikästä.

Harmi on myös, kun mustia pikimustia vaatteta tuntuu olevan pääasiassa tarjolla. Katukuva on ahdistava.

Vierailija
69/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta käsityön arvostus sinänsä ole vähentynyt. Päinvastoin. Monet haluavat tehdä käsitöitä. Se on hyvä luova harraste, joka kehittää ja pitää yllä mielipkuvitusta, motorisia taitoja, avaruudellista hahmotuskykyä ja rauhallista mielenlaatua.

Mutta juuri siksi - koska haluavat tehdä itse - ihmiset eivät silti ole kiinnostuneita ostamaan käsitöitä. Ja osin myös siksi, että iso osa noista käsitöinä usein tehtävistä jutuista on täysin hyödyttömiä ja käyttökelvottomia. Neulotut patalaput, savityöt, pitsiliinat, joulukoristeet - mihin niitä muka tarvitaan? Mihin niitä edes VOI käyttää? Jos haluatte myydä jotain, tehkää sellaista käsityötä, jolle on jotain järkevää käyttöä.  

Mihin tehdastekoisia patalappuja, savitöitä, pitsiliinoja ja joulukoristeita tarvitaan?

"Ei mihinkään, enkä tuossa niin väittänytkään. En osta sellaisia teollisesti tuotettuinakaan. Tai no patalapuissa on siis se pointti, että kunnolla lämpösuojakankaasta tehty patalappu suojaa kättä kuumalta astialta, mutta ne neulotut patalaput eivät juuri koskaan ole tähän tarpeeksi paksuja ja tiiviitä. Jos haluatte myydä patalappuja, tehkää ne puuvillakankaasta ja täyttäkää puuvillavanulla, älkää yrittäkö niitä neulottuja tai pahimmillaan jostain reikäpitsistä virkattuja, ei ne toimi käytössä."

Miksi sitten ostelet käyttökelvottomia tavaroita, höpsö?

Neulotut tai reikäpitsistä virkatut patalaput? Missä ihmeessä sinä olet tuollaisia edes nähnyt? Ettei nyt vain sattuisi olemaan känkkäränkkäpäivä, etkä löytänyt mitään muuta ketjua, jonne voisit mennä kitisemään. :D

Vierailija
70/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Krääsäilijälle", kaupat pursuavat massatuotantona halpamaissa tuotettua sisustus- ym krääsää. Sille siis kumminkin on markkinarakonsa ja varsin laaja sellainen. Enemmän sitä kauhistelisin, visuaalisuuden, laadun ja ympäristön kannalta kuin kunnon materiaaleista tehtyä omintakeisempaa "krääsää".

Voi olla, että koet ahdistavaa oloa kotona. Suomalainen koti on eloton. Suomalaisen kodin asukkaat eivät viihdy kotona eivätkä kutsu vieraita kotiinsa. Tämä on merkillistä kun ajatellaan miten muualla kutsutaan kotiin kahville ja rupattelemaan.

Vierailija
71/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen ompelun osaajaa kaivataan, kun on Temusta ostettu se unelmien tanssiaismekko ja tarvitaan apua, jossa asusta tulee sopiva. Mutta koska mekko maksoi 50 e, niin korjaukset (noin 8 tunnin työ) tulee tehdä 25 eurolla, koska "eihän tässä ole mitään järkeä, jos sulle pitää maksaa enemmän kuin ompelijoille".

Tai kun lempitakista menee vetoketju rikki, se pitäisi vaihtaa 5 eurolla, vaikka jo pelkkä ketju maksaa 14 e.

Käsityötaitoja ei todellakaan arvosteta, mutta niitä osataan pyytää ja jopa vaatia. Tietenkin ilman oikeaa korvausta, koska äkkiäkös sinä osaava ihminen yhden hääpuvun lyhennät, ei siinä olekaan helmaa kuin 4 kerrosta ja yhteensä noin 50 metriä.

Vierailija
72/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuplassani on asiat toisin. Taas saa tehdä ympäripyöreitä päiviä, että saan myyjäisiin tuotteita, että etukäteen tilatut tehtyä.

Mä olen tehnyt selvät sävelet, etten isoja neuleita edes tee myyntiin, kun ihmiset ei käsitä mistä hinta koostuu. Lapaset, pipot, sukat.. 

Kun ei toi neulominen aina nappaa, niin aloin ompelemaan pieniä vaatteita (keskos/nukelle) ja esim lasten patakinnasta ja essua. Markkinoilla on tilaa, kun ei ole muita tullut vastaan. Menevät kaupaksi pkseudulla ainakin.

Vierailija
73/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Andiamon mahdollisuudet ovat olleet? Viktoria Ruotsista on niitä vaatteita käyttänyt. Täällä ulkomailla luen muotiotsiloista, että hän käyttää H&M vaatteita ei niin, että suomalainen valmistaja tai suunnittelija olisi siinä mainittu.

Oikeastiko Victoria käyttää Andiamon asuja? Minä kuvittelin, että se vaatemerkki on Andiata.

Vierailija
74/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että koet ahdistavaa oloa kotona. Suomalainen koti on eloton. Suomalaisen kodin asukkaat eivät viihdy kotona eivätkä kutsu vieraita kotiinsa. Tämä on merkillistä kun ajatellaan miten muualla kutsutaan kotiin kahville ja rupattelemaan.

Niin, kotini on minulle vain nukkumapaikka ja se elämä muualla. 

Vierailija
75/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama neuleita instassa esittelevä on kertonut selkeästi, miksi ei tee myyntiin: kukaan ei suostu maksamaan 800 euroa neuletakista. Niitä kyllä ihaillaan, niitä halutaan ostaa - mutta niistä ei haluta maksaa.

Vierailija
76/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkkausmallit tehdään jo koneella hetkessä. Suomalainen pukeutuminen, kun nyt mainitsit TYYLIN, on kyllä alhaisinta mitä voi olla. Ei todellakaan tyylikästä.

Harmi on myös, kun mustia pikimustia vaatteta tuntuu olevan pääasiassa tarjolla. Katukuva on ahdistava.

Olisiko se tyylikkäämpää jos ihmiset kulkisivat batiikkivärjätyissä kaavuissa, päässä huovutettu lakki ja sukupuolielimeltä näyttävät muovikorvikset, kantaen virkattua pussukkaa (jossa sisällä saviastioita ja pitsiliinoja) ja jalassa riemunkirjavat pitkät villasukat?

Sori, mutta tyylikkyys ei kyllä ole ihan eka sana joka (etenkin aloittajan mainitsemista) käsitöistä tulee mieleen. Kyllähän ne on ennemmin sellaisia elämäntapaintiaani hippi-Iidan varusteita, jotka päällä on turha haaveilla esim toimistotöihin menevänsä. 

Vierailija
77/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tuntuu lohduttavalta neuloa patalappuja ja pitsiliinoja? Kodista tulee eloisa ja ilon lähde tuikkukipoista, tyynyistä, mietelausesta, yms krääsästä?

Vierailija
78/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä korjaantuu jos sinne haalii (tarkistaa muistiinpanot)... Pitsiliinoja ja savikuppeja? 

Vierailija
79/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Super ahdistava ajatuskin jos kotini olisi joku basaari jossa olisi hirveä häjy koko ajan. 

Vierailija
80/101 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ostanut viime kuukausien aikana käsitöitä - mutta ulkomailta.

Ostin Ranskasta pellavaiset lautasliinat jouluksi. Tallinnasta leikkuulaudan. Italiasta toin pienellä verstaalla puhalletun lasivaasin. Samalla reissulla ostin käsityöpuodista servettirenkaat aikaisemmin ostamiini lautasliinoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan