Käsitöiden arvostus on nykyään täysi NOLLA!
On harmillista miten paljon käsitöiden arvostus on mennyt alas jo vuosikymmenten ainana, ja viime vuosina erityisen rajusti.
Mikään ei saisi maksaa mitään, kun Temusta saa "samaa tavaraa" halvemmalla. Kudotut villasukat, patalaput, jopa neulepuserot kaikki pitäisi myydä lähes tappiolla että hinta olisi monien mielestä "oikealla tasolla". Samaa myös kaikessa muussa, pitsiliinat, savityöt yms, kukaan ei halua maksaa mitään.
Tietynlaista käsityötä, ainakin kädentaitoa on myös leivonta. Just muutama päivä sitten näin Faceryhmässä jutun kun joku pöyristyneenä valitti kuinka kakkuleipomo kehtasi pyytää 400 euron tilauksessa maksun etukäteen, että pitäisi jotain maksaa ennen kun näkee valmiit kakut. Jostain syystä juttu poistui pian, kun ihmiset eivät olletkaan tämän valittajan puolella.
Jos arvostat käsityötä ja haluat maksaa tekijälle oikeasti sopivan summan työstään, niin KIITOS. Tiedän että teitäkin vielä on, jotka tukee suomalaista kädentaitoa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa perinteisistä käsitöistä on auttamattomasti liian tyylittömiä nykyaikaan. Ei riitä se, että tekijällä on intoa ja taitoa.
Päivitä asenteesi nykyaikaan ja ota selvää mitä kaikkea käsitteen "käsityöt" alta löytyy. Osa muuten arvostaa juuri niitä perinteisiä.
Vierailija kirjoitti:
"out of day"
OLIKO PAKKO tunkea ANGLISMI TAAS SINNE SUOMALAISEEN TEKSTIIN!
Helkkari näitä hienostelijoita!
Mä maksan esim villasukista myyjäisissä ihan mielelläni pyydetyn hinnan. Viime joulukuussa ostamani pitkät kuvioidut sukat on nytkin mun jalassa. Ne maksoi 55 euroa ja täällä keskusteluissa tuollaista hintaa on kauhisteltu. Nää on todella kauniit ja hyvin tehty, yltää lähes polveen asti - pidän siis pienituloisenakin hintaa oikeana. Sukkiin on mennyt aikaa ja ne on vaatineet taitoa. Mieluiten neuloisin itse, mutta mun paha käsiekseema ärtyy nykyisin siitäkin niin en pysty.
Leivon kyllä itse, eli leivonnaisten hinnoista en tiedä. Mutta uskon aloittajaa, mistään ei haluta maksaa juuri mitään. Johtunee siitä kun rahaa ei ole. Olen itsekin säästäväinen, mutta ymmärrän paljonko käsitöihin menee aikaa. Ei voi pelkkien lankojen hinnalla kuvitella ostavansa valmista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tuollaista enkä kuluta tuollaiseen krääsää. En myöskään syö leivonnaisia. Päivitä itsesi tähän päivään äläkä vaadi muita muuttumaan.
Käsityöt harvemmin ovat krääsää. Asiaa sivuten; mielestäni on lyhytnäköistä väheksyä kädentaitoja ja niiden opettamista jo peruskoulussa. Olisi hyvä olla ns omavarainen ja osata taitoja joilla pärjää jos - kuten mahdollista - jostain syystä ei enää voisikaan ostaa/niitä ei tuotettaisi/saisi markkinoille mitään halpoja tehdastuotteita. Ja ihan muutenkin, miksi jotkut kehuvat sillä etteivät arvosta toisten taitoja? Kuten se yksikin joka vain omia tai läheistensä tekemisiä? Käsitöiden teko muuten saattaa ehkäistä dementiaa ym. Onhan niissä vaikka mitä hyviä puolia, tekee sitten itse tai ostaa toisen tekemiä. Omasta mielestäni käsintehty on aina kauniimpi ja persoonallisempi kuin teollisuustuotanto.
Go girl, sä voit ihan vapaasti palata jonnekin 1300-luvulle ja ehkäistä sitä dementiaasi. Se, että minä en arvosta samoja asioita ei ole mitenkään sulta pois.
Kyllä moni vielä arvostaa kädentaitoja, mutta valtaosalla ei ole rahaa ostaa. Kutominen, ompeleminen ym. taitaa olla 50+ ikäisten harrastus.
Kankaat ja langat ovat nykyisin paljon heikompilaatuisia ja kalliimpia kuin ennen vanhaan, joten kun siihen laskee päälle työhön kuluneen ajan, hinta nousee laatuun nähden tavoittamattomiin tavalliselta kuluttajalta. Esim. 80-luvulla kannatti vielä ommella itse vaatteita. Nykyään kankaat ovat niin kalliita, että täytyy olla todella hyvä ompelija, että laatu olisi parempi kuin ostetun tuotteen.
Uusia, itse kudottuja sukkia saa kirppareilta alle kympillä, mikä on ihan kohtuullinen hinta. Olen ostanut sekä kirppikseltä, että markkinoilta sukkia ja lapasia. Mutta kyllä se kirpaisee, kun tuote maksaa yhtä paljon kuin päivän ruoat.
Jos joku antaisi rahaa tai hinnat laskee, ehkä voisin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien välinen kuilu.
Olen 70-luvulla syntynyt, eikä äitini leiponut, eikä tehnyt käsitöitä. Enkä edes tiedä missä olosuhteissa tarvitsin villasukkia.
Kylläpä sinulla oli laiska äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni vielä arvostaa kädentaitoja, mutta valtaosalla ei ole rahaa ostaa. Kutominen, ompeleminen ym. taitaa olla 50+ ikäisten harrastus.
Kankaat ja langat ovat nykyisin paljon heikompilaatuisia ja kalliimpia kuin ennen vanhaan, joten kun siihen laskee päälle työhön kuluneen ajan, hinta nousee laatuun nähden tavoittamattomiin tavalliselta kuluttajalta. Esim. 80-luvulla kannatti vielä ommella itse vaatteita. Nykyään kankaat ovat niin kalliita, että täytyy olla todella hyvä ompelija, että laatu olisi parempi kuin ostetun tuotteen.
Uusia, itse kudottuja sukkia saa kirppareilta alle kympillä, mikä on ihan kohtuullinen hinta. Olen ostanut sekä kirppikseltä, että markkinoilta sukkia ja lapasia. Mutta kyllä se kirpaisee, kun tuote maksaa yhtä paljon kuin päivän ruoat.
Kangadzungelista löytää halvempia ja laadukkaampia kankaita.
"Go girl"
JOKU anglismihullu taas löytynyt!
Vierailija kirjoitti:
Juu, en arvosta täysin vieraan ihmisen käsitöitä pätkääkään. Niitä arvostan mitä teen itae tai mitä läheiset tekee. Kakut ja leivonnaiset teen itse tai tilaan joltain oikealta ja verot maksavalta catering-yritykseltä enkä miltään kotileipurilta jonka hygieniatasoa ei voi tietää.
Kyseletkö itse ennen muiden juhliin menoa mistä tuotteet on tilattu vai leipooko itse?
Kakkutaiteilijoista ja suklaataiteilijoista on upeita dokumentteja. Todella upeita taideteoksia, mutta ei niitä pysty maksamaan. Samoin kukkataiteilijat, floristit, tekevät mahdottoman upeita asetelmia ja kimppuja.
Ruokaa jatkuvasti taiteillaan lautaselle, mutta sellainen ei saavuta perinteisiin taipuvaista suomalaista.
Taidetta kaikki ja kallita taidetta.
Olen kiinnostunut puutöistä ja niihin panostan. Sormia hivelevä puinen kannellinen astia viimeisin hankintani.
Ajatelkaa, että jossain vaiheessa taidokkaat puutyöt ja taidolla niihin veistetyt ornamentit raakataan kierrätykseen.
Sota-aikana tehtyjä upeita käsitöitä, niin ei edes niitä arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tuollaista enkä kuluta tuollaiseen krääsää. En myöskään syö leivonnaisia. Päivitä itsesi tähän päivään äläkä vaadi muita muuttumaan.
Käsityöt harvemmin ovat krääsää.
Ihan rehellisesti: suurin osa just niistä savi/keramiikka/porsliininmaalaustöistä ja pitsiliinoista ON krääsää. Siis siinä mielessä, että sille ei ole mitään järjellistä käyttöä. Ja itse kyllä käytän villasukkia, mutta en niitä käsitöinä myytäviä kirjosukkia, joiden kirkoneule on niin joustamaton, ettei niitä saa kunnolla jalkaan eikä ne asetu kengän sisään. Nekin ovat siis käytännössä krääsää. Ostan myös lapasia, mutta vain kaksinkertaisia ja/tai vuoritettuja. Voisin ostaa myös kivoja pipoja tai hattuja (tosin en sovita missään myyjäisissä/kirpparilla koska en halua täitä) kaulaliinoja ja kaulureita - mutta ei niitä ole tarjolla tai jos on, niin ne on jostain halpiskeinomohairista, joka kutittaa ja raapii.
voisin ostaa ja olen ostanut myös käsityönä tehtyjä koruja, jos ne olisivat jotenkin omalaatuisia ja tyyliini sopivia. Mutta en osta jotain mikä näyttää lasten askartelulta tai teollisen helmipussin mainokselta. Olen ostanut käsityönä tehtyjä olkalaukkuja ja reppuja yms. - ja etsinyt useamminkin, mutta usein ne on järjettömän pieniä, eivätkä sovi työssäkäyvän ihmisen tai opiskelijan tarpeisiin.
TS lakatkaa tekemästä käsitöitä, joiden tarkoitus on seistä pöydällä. Tehkää tavaroita, joilla on käyttötarkoitus ja jotka toimivat siinä käyttötarkoituksessa hyvin!
Käsitöitä arvostetaan kyllä mutta kun ei ole tarvetta. Tavaraa on liikaakin, paljon voisi antaa pois. Leipoa osataan itsekin ja ystävän saa avuksi jos on tarvis. Niin siis arvostetaan muttei tarvita eikä oteta vastaan tavaraa vaikka saataisi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa perinteisistä käsitöistä on auttamattomasti liian tyylittömiä nykyaikaan. Ei riitä se, että tekijällä on intoa ja taitoa.
Päivitä asenteesi nykyaikaan ja ota selvää mitä kaikkea käsitteen "käsityöt" alta löytyy. Osa muuten arvostaa juuri niitä perinteisiä.
Kaikki aloituksessa mainitut käsityöt ovat silkkaa krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan esim villasukista myyjäisissä ihan mielelläni pyydetyn hinnan. Viime joulukuussa ostamani pitkät kuvioidut sukat on nytkin mun jalassa. Ne maksoi 55 euroa ja täällä keskusteluissa tuollaista hintaa on kauhisteltu. Nää on todella kauniit ja hyvin tehty, yltää lähes polveen asti - pidän siis pienituloisenakin hintaa oikeana. Sukkiin on mennyt aikaa ja ne on vaatineet taitoa. Mieluiten neuloisin itse, mutta mun paha käsiekseema ärtyy nykyisin siitäkin niin en pysty.
Leivon kyllä itse, eli leivonnaisten hinnoista en tiedä. Mutta uskon aloittajaa, mistään ei haluta maksaa juuri mitään. Johtunee siitä kun rahaa ei ole. Olen itsekin säästäväinen, mutta ymmärrän paljonko käsitöihin menee aikaa. Ei voi pelkkien lankojen hinnalla kuvitella ostavansa valmista työtä.
Oliko sukat kantapäävahvistuksella tehdyt? Se tapa on oikeastaan vain suomalaista perinnettä.
On tokisuomalaiset koneella tehdyt sukatkin kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Täysin makuasia
Vierailija kirjoitti:
Jos joku antaisi rahaa tai hinnat laskee, ehkä voisin ostaa.
Temuttaja taidat olla. Nappia ei osata kiinnittää puseroon.
Onko koulussa enää kädentaitoja oppitunneilla?
Sama pointti talon ulkopuolella. Kiinteistön hoitoon liittyvistä töistä ei haluta maksaa, kun opiskelijat kolaa pihat ja leikkaa nurmet (asiakkaan millä sattuu kalustolla) kympin kerta. Kiinteistöhoito ooyyt tekee niin vähällä kuin vain pystyy pihan hoidon tyypillisesti kun taloyhtiöt maksaa hurjia kausimaksuja töistä joihin menee paljonko kuussa työaikaa per taloyhtiö? Aivan tabu että moni taloyhtiö maksaa liputukset ja ruohonleikkuut kesäkauteen mitä, 5000 ylöspäin euroa että hoitofirman kiiltävät ajoleikkurit ja sähköpakettiautot käy pihassa vartin pyörimässä neljästi kuussa. Se mitä ei trimmerillä ja lehtipuhaltimella saa tehdyksi jää aina tekemättä.
Sitten kotitalkkarille joka saa pihaan reilusti enemmän siisteyttä tuntihintaan nähden ei makseta mieluusti kuin pikkurahaa jonka pääelinkeino olisi se ok-talojen pihojen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kuule mistä kankaat ja langat ostaa. Markketti langat marketti laatu. Kiinakankaat kiinakankaan laatu. Itse ostan laadukkaat lankani alan liikkeestä ja laatu langat maksavat. Teen itselleni asusteita ja vaatteita. En edes yritä myydä kun marina alkaa heti siitä kun kerron mitä materiaalit maksoivat.
Ps. Teemun langat ja kankaat ovat jo vitsi.
"Problem solved." MIKSI ihmeessä aina laitat tuon anglismin juttuun kuin juttuun, ollaan SUOMESSA
ja tuolle on suomenkielinenkin kommentti olemassa!