Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tori.fi ja törkein tinkaus

Vierailija
05.11.2025 |

Mikä on törkein ja aiheettomin kokemasi tinkaus torissa tai miksei muussa vastaavassa kierrätys-/myyntipalvelussa? 

Ystävälleni tuli tällainen: uusi paita (hintalaput edelleen kiinni, trendikas) oli hinnoiteltu 3 euroa, niin joku halusi maksaa siitä 1,50 euroa. 

Itselleni tulee jatkuvasti tällaisia ehdotuksia: maksan tästä kympin postitettuna/tuotuna. Kun huomioi taas kerran korotetut postimaksut, monesti jo sopivan kokoinen paketti maksaa 8,90 euroa. Tuonti taas olisi jonnekin 30 km:n päähän. Miksi muka näkisin mitään vaivaa 1,10 euron "voiton" takia, kun myyn järkevästi hinnoiteltua (20 euroa) uudenveroista tuotetta, jonka hinta kaupassa on 40 euroa. 

Kesällä kun laitoin fillarin myyntiin, heti alkoi sadella pätijäviestejä: et sä tota saa myytyä tuohon hintaan, mä maksan sulle tosta 30 euroa. Myin lopulta pyörän pyytämälläni hinnalla (kaupan hinnasta 60 %) ja laitoin pätijöille tiedoksi myyntihinnan ennen kuin estin ne. 

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajia on moneen lähtöön. Tyhmiin kysymyksiin ei ole pakko vastata. Kuten eräälle, jolla oli yli 150 osto/myynti tapahtumaa torissa, joka kysyi yhden päivän ilmoituksen jättämisen jälkeen onko tuote vielä myynnissä. Ei siis ilmaissut mitään kiinnostusta ostamiseen. Minä kyllä poistan ilmoituksen heti kun se on myyty. 

Vierailija
122/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa 299e maksava sohvapöytä, myin täysin uudenveroisessa kunnossa 90e hinnalla, joku tarjosi 50e.

Ja kun annoin ilmaiseksi tavaraa niin jotkut kehtasivat vielä kysyä kuljettaisinko tavaran heille kotiin. Niin ja yksi alkoi jälkikäteen valittamaan että kaiuttimessa oli naarmu ja yritetty avata saksilla?? Kuka edes yrittää avata kaiuttimia saksilla, eikä kyllä hänkään siinä kohtaa huomauttanut mistään kun oli hakemassa tavaraa minulta. Ilmeisesti itse aiheuttanut jälkiä siihen ja yritti laittaa minun piikkiin, toivottavasti tämä mies jatkossa hakee tavaransa kaupasta uutena. Ylipäätänsä ärsyttää ihmiset jotka olettavat käytetyn tavaran olevan aina aivan uudenveroista, (vaikka minulla kyllä usein onkin), ja ilmaiseksi tietysti pitäisi saada ja kotiinkuljetuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yaawwn... 

Sä et selvästi kuulu tänne ketjuun. Sulla ei oo mitään sisältöön annettavaa, tuomitset muita ja oletat asioita joista sulla ei oo varmuudella tietoa.

Kirjoituksistasi paistaa sellainen tyyli, jolla ei ole kyllä varaa marimekkojen leikkelyyn saati hankintaan edes sillä kympillä :) 

Jatka toki itseksesi kirjoittelua, huvittavaa fiktiota ja viihteen maximointia. Toki jaxuhalit sulle heitän koska tarviit niitä :) 

Vierailija
124/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut tingata, kun annoin käytännössä roskaa ilmaiseksi. Vanhasta sängystä jäi purkaessa jouset, jotka muuten olisi pitänyt jotenkin viedä kaatopaikalle mutta päätin laittaa toriin, kun noita jousia jotkut käyttävät esim. puutarhassa tai askarteluun. Kuvauksessa luki ainoastaan jotenkin lyhyesti "annetaan vanhat sängyn jouset" ja oli selkeä kuva jousista myös. Joku ne sitten tulikin hakemaan ja annoin jopa reilusti hakuaikaa ja sitten sain palautetta, etteivät vastanneet täysin kuvausta. Meinasi palaa käämit, kun ilmaisesta roskasta annetaan paskaa palautetta ja mun 10 keskiarvo torissa meni tuollaisen takia alaspäin.

Minäkin sain 1e ostoksesta muistaakseni 5,8 arvion. Kaikki muut arvioni ovat kymppejä ja niitä on parikymmentä. Tämä kyseinen herra laittoi viestin, johon vastasin 14 minuutissa, hänen vastauksensa tuli yli tunnin päästä ja itse vastasin siihen reilun tunnin päästä. Olin tuolloin töissä, joten puhelin ei ollut koko ajan lähettyvillä. No, kaupat syntyivät 6.9. eli lauantaina. Postitin tuotteen sunnuntaina, mutta eihän silloin tyhjennetä laatikoita, joten lähti laatikosta eteenpäin maanantaina. Sain huonoa palautetta kun yhteydenpito ja postitus kesti... Terkkuja vaan Karkkilaan!

Alkuperäiseen kysymykseen eli minulta eräs vaati postikuluja ilmaiseksi, koska ne olisivat olleet n.20e ja ostajan mielestä suhteettoman kalliit tuotteen hintaan nähden. Tuote maksoi 40e. Ei tullut kauppoja.

Vierailija
125/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin noin vuosi sitten juuri ja juuri kirjekuoreen mahtuvia tuotteita noin 40 kpl, jokaisella hintaa 3-5 e. Sain mielettömän hienon kimppatarjouksen: joku oli valmis maksamaan yhteensä 50 e, jos minä maksan postimaksun (joka olisi ollut noin 10 e). Ei tullut kauppoja, mutta sain aika reippaat moitteet siitä, että en ymmärrä mitään kaupanteosta.

Ostaja ei nyt ymmärtänyt kaupanteosta mitään. Kaikki eivät, yllätys yllätys, halua lahjoittaa hänelle tavaroitaan.

Minä olen yrittänyt myydä jotain tavaroita isona pompsina halvalla, eikä yhtään edes kiinnostunutta ole ilmaantunut. Mutta kun kaikki kuvaa ja hinnoittelee erikseen, suurin osa menee kaupaksi suht nopeasti ja yleensä 3-4 kertaa isommalla hinnalla. Hullua mutta kyllä minulle kelpaa isompi rahamäärä. Esimerkiksi yritin lahjoittaa käsityölehtiä kaksi banaanilaatikollista, kukaan ei kysellyt. Myin ne sitten vuosikertoina ja sain jotain 50-100€. Kyllä kelpasi, kiitos vaan.

Vierailija
126/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostajia on moneen lähtöön. Tyhmiin kysymyksiin ei ole pakko vastata. Kuten eräälle, jolla oli yli 150 osto/myynti tapahtumaa torissa, joka kysyi yhden päivän ilmoituksen jättämisen jälkeen onko tuote vielä myynnissä. Ei siis ilmaissut mitään kiinnostusta ostamiseen. Minä kyllä poistan ilmoituksen heti kun se on myyty. 

On kuitenkin lukemattomia myyjiä jotka syystä tai toisesta eivät niin tee, ja siksi kyseleminen on vähän kuin välttämätön paha kun löytyy itseä kiinnostava tuote. Sori jos kyselen mutta liian usein on tullut myyjältä vastaus että tuote on jo myyty/mennyt (parhaassa tapauksessa vieläpä jossain toisessa myyntikanavassa) kun olen ilmoittanut haluavani ostaa sen, ilman mitään tinkauksia ja muita kitinöitä.

Vierailija
127/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia viestejä pukkaa, joissa tarjotaan 1/10 osaa pyydetystä hinnasta ja yleensä vastauksia ei koskaan edes lueta. Mikä järki tuossakin muka on? 

Vierailija
128/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin lukemattomia myyjiä jotka syystä tai toisesta eivät niin tee, ja siksi kyseleminen on vähän kuin välttämätön paha kun löytyy itseä kiinnostava tuote. Sori jos kyselen mutta liian usein on tullut myyjältä vastaus että tuote on jo myyty/mennyt (parhaassa tapauksessa vieläpä jossain toisessa myyntikanavassa) kun olen ilmoittanut haluavani ostaa sen, ilman mitään tinkauksia ja muita kitinöitä.

Miksi et samassa viestissä kerro että haluat ostaa sen tuotteen, jos se on vielä vapaana? Miksi kysyt vain, että onko vielä vapaana? Ja sitten kun vastaan, että on vielä niin häiviät kuin pieru saharaan.

Vierailija
129/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et samassa viestissä kerro että haluat ostaa

Niin. Ilmoitus on edelleen Torissa mutta myyjä on myynyt sen jo jossain muualla, riippumatta siitä olenko kysynyt häneltä muodossa onko vielä vapaana tai muodossa ostaisin tämän jos vielä on vapaana. Lopputulos on silti sama, varsin usein tuote on jo myyty jossain muualla ja ilmoitus on silti jäänyt roikkumaan.

Vierailija
130/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin joskus autoa jossa vaihdelaatikossa oli alkavaa laakerivikaa. Tyyppivika sen ikäisessä mallissa. Mutta huomion tämän vähintään hyvin hinnassa, ja auto oli kuitenkin ns. ajokelpoinen. Hyvin edullisella saatu ja myös myynnissä hyvin edullisesti. 

Koeajelijat  oli silti ihan oma lukunsa. "Tää laatikkohan pitää ääntä?" No aijaa... Sen takia se siinä ilmoituksessa seisoo heti alussa. Ja Hinta on puolet siitä mitä seuraavaksi edullisimman. Mitä sitäkään tuskin oli korjattu...  toinen Taas kiihdytteli 40km/h alueella rapiat 80+ vauhtia ja mutisi mulle pelkääjän paikalle, että kah... aika pahhoo ääntä pitelöö... Yms. No juu. Älä nyt saatana riko tätä enempää. 

No lopulta tuli tekijämies joka tinkas hinnasta 50€ ja haki auton pois. Laatikko odotti kuulemma hallissa vaihtajaansa. 

Ei paljon hypistellyt muuten. 

Vierailija
131/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku lappilainen myi tavaraa uuden hinnalla. Tavara oli kuitenkin lähes käyttämätön, joten ajattelin "olla ekologinen" ja laitoin toridiilillä tarjouksen, tietenkin halvemmalla kuin mitä kaupasta olisi saanut. Vastasi töykeästi, että hinta on tämä ja älä ala tinkimään jne. Vastasin, että tuolla hinnalla saan kaupastakin. Hän vastasi, että mene sitten kauppaan. Totesin tähän, että niin menenkin, onnea vaan käytetyn tavaran myyntiin uuden hinnalla. Ja hän loukkaantui tästä, "miksi pitää ilkeillä tuntemattomille ihmisille torissa" =D

Vierailija
132/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran joku lappilainen myi tavaraa uuden hinnalla. Tavara oli kuitenkin lähes käyttämätön, joten ajattelin "olla ekologinen" ja laitoin toridiilillä tarjouksen, tietenkin halvemmalla kuin mitä kaupasta olisi saanut. Vastasi töykeästi, että hinta on tämä ja älä ala tinkimään jne. Vastasin, että tuolla hinnalla saan kaupastakin. Hän vastasi, että mene sitten kauppaan. Totesin tähän, että niin menenkin, onnea vaan käytetyn tavaran myyntiin uuden hinnalla. Ja hän loukkaantui tästä, "miksi pitää ilkeillä tuntemattomille ihmisille torissa" =D

Kaksi kiukuttelijaa löysi toisensa. Miksi ei vaan voisi jättää omaan arvoonsa sellaiset ilmoitukset, jotka ovat omasta mielestä ylihintaisia?

Vierailija
133/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin erästä laitetta 250 euron arvoisine tarvikkeineen 700 eurolla, muut vastaavat torissa olivat pyynniltään ilman tarvikkeita 800-1000 euroa. Sain useamman tarjouksen joissa tarjottiin 400-600 euroa. En suostunut tinkimään, kaksi ostajaehdokasta jatkoivat jänkkäämistä kunnes lopulta molemmat myönsivät että alkuperäinen hinta on hyvä ja halusivat ostaa sillä. Sanoin toiselle että hinta on hänelle nyt 1000€ euroa koska olen hukannut aikaani jänkkäämiseen ja toiselle sanoin etten myy hänelle ollenkaan. Molemmat suuttuivat.

Pikkusieluinen ihminen olet. Tinkiminen kun kuuluu kaupankäyntiin, sille et voi mitään. Jos sulle säännöt ei ole selvät, suosittelen ettet käy kauppaa ollenkaan.

Missä on määrätty sääntö, että tinkiminen kuuluu kauppaan?

Voitko sanoa yhtäkään maata, jossa tinkiminen kaupankäynnissä ei toteudu? Tää on ihan yhtä vanha tapa, kuin maailman vanhin ammatti.

Vierailija
134/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin joskus autoa jossa vaihdelaatikossa oli alkavaa laakerivikaa. Tyyppivika sen ikäisessä mallissa. Mutta huomion tämän vähintään hyvin hinnassa, ja auto oli kuitenkin ns. ajokelpoinen. Hyvin edullisella saatu ja myös myynnissä hyvin edullisesti. 

Koeajelijat  oli silti ihan oma lukunsa. "Tää laatikkohan pitää ääntä?" No aijaa... Sen takia se siinä ilmoituksessa seisoo heti alussa. Ja Hinta on puolet siitä mitä seuraavaksi edullisimman. Mitä sitäkään tuskin oli korjattu...  toinen Taas kiihdytteli 40km/h alueella rapiat 80+ vauhtia ja mutisi mulle pelkääjän paikalle, että kah... aika pahhoo ääntä pitelöö... Yms. No juu. Älä nyt saatana riko tätä enempää. 

No lopulta tuli tekijämies joka tinkas hinnasta 50€ ja haki auton pois. Laatikko odotti kuulemma hallissa vaihtajaansa. 

Ei paljon hypistellyt muuten. 

OT, mutta oliko Ooppeli?

Vierailija
135/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kiukuttelijaa löysi toisensa. Miksi ei vaan voisi jättää omaan arvoonsa sellaiset ilmoitukset, jotka ovat omasta mielestä ylihintaisia?

Miksi ei vain voi hylätä toridiilissä tarjousta ja jättää päänaukominen sikseen? Mutta oikeassa olet, siihen ei ole mitään järkeä lähteä mukaan.

Vierailija
136/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän ohis, mutta monella on tapana pyytää käytetystä tuotteesta aivan liian korkeaa hintaa. Otetaan esimerkiksi kallis polkupyörä joka on uutena maksanut 1000 euroa. Ei sitä kukaan osta käytettynä viidellä sadalla eurolla, vaan siitä maksetaan maksimissaan 50 euroa. Se on tuotteen sen hetkinen todellinen arvo.  Eri asia on, jos pyörällä ei ole juurikaan ajettu ja sitä on säilytetty asiallisesti. Silloin siitä voi saada muutaman satasen. Käytetty on kutienkin aina käytetty.

Vierailija
137/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän ohis, mutta monella on tapana pyytää käytetystä tuotteesta aivan liian korkeaa hintaa. Otetaan esimerkiksi kallis polkupyörä joka on uutena maksanut 1000 euroa. Ei sitä kukaan osta käytettynä viidellä sadalla eurolla, vaan siitä maksetaan maksimissaan 50 euroa. Se on tuotteen sen hetkinen todellinen arvo.  Eri asia on, jos pyörällä ei ole juurikaan ajettu ja sitä on säilytetty asiallisesti. Silloin siitä voi saada muutaman satasen. Käytetty on kutienkin aina käytetty.

Vai tonnin pyörän arvo laskee muka 50 euroon, salli mun nauraa. Nyt puhut pötyä, "todellinen arvo" hah hah. Ootkos niitä polkupyörän myyntiasiantuntijoita, joista on jo aloituksessa kerrottu? 

Oon männä vuosina myynyt ihan tavallisen kaupunkifillarin 200 eurolla. Olin sillä yhden kesän sotkenut ja jäi varastoon, kun vaihdoin menopeliä. Vuoden vanha siis, käyttöaikaa siinä oli ollut se 3 kk verran. 

Kaupassa sama tai vastaava malli oli uutena 250-300 euroa, joten meni kyllä parissa viikossa pyyntihinnalla. 

Vierailija
138/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tonnin pyörän arvo laskee muka 50 euroon, salli mun nauraa

Varastetustakin tonnin pyörästä saa helposti 200 euroa. Kuitillisesta paljon enemmän.

Vierailija
139/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli "jälkitinkaus". Myin 1 vuoden käytetyn, kauniin tyttöjen 16-tuumaisen pyörän. Pyysin 60 Euroa, tämä nainen kirjoitti sydäntä särkevän kirjoituksen köyhyydestään ja yksinhuoltajuudestaan. Pyysi, että myisin pyörän 30 Eurolla ja toisin sen vielä siihen hintaan hänelle. En ole ahne ja koen jonkinlaista sosiaalista omaatuntoa, joten ajattelin, että ajetaan sitten tuo ja 30 Eurolla. Tuleepa päivän hyvä työ. Oli iloisena ottamassa pyörää ja pyörähän oli virheetön ja oikein tyttömäinen. Olihan tuo tosiaan vain vuosi takaperin ostettu omalle uutena. 

Tapaamisesta noin tunnin päästä tuli pyyntö, että maksaisin 20 euroa takaisin, koska käsijarru ei toimi ja pitää huoltaa se huoltoliikkeessä. Kyse on "koristekäsijarrusta" kuten pikkulasten pyörissä usein on ja jalkajarruhan siinä käytetään. Se ei kai ottanut kunnolla kiinni. Sen pystyy helposti myös kiristämään. En kyllä tiennyt, ettei se toimi kunnolla, mutta enpä sitä kyllä testannutkaan tai tytärkään koskaan. Ehdotin, että kiristäisi  itse siitä ruuvista, jos haluaa sen toimivan. Vastasi, että kokee tämän nyt sellaisena, että pitää viedä huoltoon ja haluaisi 20 Euroa palautusta. Mulla hirtti täysin kiinni. Vastasin, että en anna alennusta, mutta tulen hakemaan sen pois ja palautan 30 Euroa. Ei koskaan vastannut siihen enää mitään. Siis ihan totta? Mä vien käytännössä uudenveroisen pyörän omilla polttoaineilla hänelle pilkkahintaan ja siitä pitäisi vielä palauttaa 20 Euroa. Lopputuloksena olisin saanut 10 Euroa ja polttoainekulut huomioiden olisin jäänyt tappiolle. 

Ja pyörästä tuli paljon kyselyitä. Olihan se tosi kaunis merkkipyörä, kuitit sai mukaan jne. Mutta kun sorruin tuolle rutisijalle sen antamaan. Jatkossa en kallista noille korvaani tai heitän roskiin. 

Vierailija
140/191 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei antiikki huonekalut meinaa käydä kaupaksi. Siis jos puhutaan oikeasta antiikista, eli sota aikaa edeltävästä tavarasta. Nyky "tyylitietoiset" hankkii uutta tai vintagea (60-80-luvut) ja antiikki pölyttyy mummojen vinteillä.

Aika harvalla on taloa, mihin antiikki edes sopisi. Etenkin kun täällä puhutaan yleensä parhaimmillaankin "talonpoikaisantiikista", mikä on ollut vahvassa käyttöesineen roolissa. Ei yli satavuotias kolhittu ja kulunut tuoli, pöytä tai piironki ole arvoesine vain ikänsä takia. Yleensä pelkkää romua, mihin omistaja liittää vahvasti sukuperinnön arvonlisää, mitä ostajalal ei ole laisinkaan.

Laadukas antiikkihan on selvästi vanhempaa, erinomaisesti säilynyttä ja alunperinkin aikalaistensa keskuudessa ollut arvotavaraa. 

Ukin ukin veistämä pöytä ei mene tähän kategoriaan.

Nyt kyllä puhut mutulla ihan potaskaa. Täällä saa edullisesti laadukkaita antiikkihuonekaluja, joista läntisessä Euroopassa saisi pulittaa 10- tai jopa 100-kertaisen hinnan.

Suomessa on paljon antiikkia, mutta sitä ei osata täällä arvostaa. Siinä se.