Uskovat: Onko oikein, että leipäjonosta saa ruokaa vain jos osallistuu ensin uskonnolliseen ohjelmaan?
Asun sellaisessa kaupungissa, jolla leipäjonoja/ruokajakeluja järjestää useampi taho. Yksi näistä (ei ev.lut.) jakaa ruokaa vain niille, jotka osallistuvat sitä ennen uskonnolliseen ohjelmaan. Ohjelma kestää noin tunnin ja sisältää yhteislauluja, Raamatun lukemista, siihen liittyvän opetuspuheen, rukousta ja kolehdin, jolla kerätään rahaa ruokajakelusta aiheutuvien kulujen kattamiseksi. (Kolehdin kohdalla mainitaan aina, että lahjoittaminen on täysin vapaaehtoista eikä kenenkään pidä lahjoittaa vasten tahtoaan. Toisaalta yleensä sanotaan myös, että omastaan antaminen koituu siunaukseksi ja Jumala rakastaa iloista antajaa) Ovi laitetaan lukkoon 15 minuuttia ohjelman alkamisen jälkeen, joten kaikkien täytyy kuunnella uskonnollista sanomaa vähintään 45 minuuttia.
Kysyisin lähinnä palstan uskovaisilta, onko tällainen toimintatapa mielestänne hyvä tai edes hyväksyttävä? Vai pitäisikö ruokaa jakaa kaikille tarvitseville ja jättää jokaisen oman harkinnan varaan, haluavatko he kuunnella uskonnollista paasausta vai ei?
Kommentit (1097)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se kyseenalaista. Suomessa kuitenkin on uskonnonvapaus, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen saa uskoa tai olla uskomatta. Jokaisella pitäisi olla oikeus saada se ruokakassi heti, jos ei sitä hengellistä osuutta halua kuunnella.
T. Ei uskova
Eihän sinua kukaan pakota uskomaan. Voisi kuitenkin sen verran kunnioitusta/kiitollisuutta osoittaa ettei ylenkatso ja tuomitse auttajien hengellistä tarjontaa. Et kovin taloudellisessa hädässä ole jos tunti raamatunlukua ja hengellisten laulujen laulua yms pilaa elämäsi ruokakassia odotellessa.
En uskokaan, enkä minä pakota ketään olemaan uskomatta.
Mielestäni vain on hyvin kyseenalaista pakottaa heikossa asemassa olevia ihmisiä kuuntelema
Jos kansalaiset haluaisivat aidosti auttaa lähimmäisiään, he lahjoittaisivat rahojaan tuttavilleen eikä johonkin keräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se kyseenalaista. Suomessa kuitenkin on uskonnonvapaus, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen saa uskoa tai olla uskomatta. Jokaisella pitäisi olla oikeus saada se ruokakassi heti, jos ei sitä hengellistä osuutta halua kuunnella.
T. Ei uskova
Ymmärrä jos kuolet ilman uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä vietät viiemeisentuomion jälkeen ikuisuutesi helvetin tulijärvessä. Uskossa kuolleet pääsevät Paratiisiin elämään ikuisesti koska he ovat ottaneet vastaan Jeesuksen tarjoaman syntien sovituksen. Heillä on uusi ylösnousemus ruumis ja he elävät ikuisesti kuten ihminen ennen syntiinlankeemusta oli tarkoitettu. Helvettiin tuomittu ilman uskoa kuollut joutuu kärsimään synnin rangaistuksen eli elää ikuisesti helvetin tulessa kärsien rangaistustaan ikuisesti. Tuli polttaa mutta ruumis eikä sielu kuole. Jeesus itse varoitti maan päällä ihmisenä ollessaan Helvetistä useamm
Mitä horiset? Sekoitat nyt täysin kaksi eri asiaa: vilpittömän uskon ja horinoiden kuuntelun. Minä olen uskova jo 35 vuotta, mutta en kertakaikkiaan pysty istumaan kuuntelemassa niitä höpinöitä ja lallatuksia, jotka eivät itselle nappaa lainkaan. Olen neurokirjolla, ja rehellisesti sanottuna seurakuntauskovista suurin osa on höperöitä ja arvostelukyvyttömiä, suolattomia ja mauttomia. Ehkä he itse tykkäävät tuommoisista happeningeista, minä en. Harmittaa, että oikea, aito Hyvä Sanoma on pilattu kaiken sen ihmistekoisen hömpän alle. Kävin aikoinaan herätys/telttakokouksissa, kun niitä vielä viime vuosituhannella järjestettiin kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ilmainen ruokakassi uskonnollista hapatusta kuunnellen, kuin 9 euroa rahaa päivätyöstä.
Moniammatillisiin palavereihin verrattuna uskonnolliset tilaisuudet ovat paljon mielekkäämpiä, siellä sentään tiedetään mistä saarnataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ei uskova
Ymmärrä jos kuolet ilman uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä vietät viiemeisentuomion jälkeen ikuisuutesi helvetin tulijärvessä. Uskossa kuolleet pääsevät Paratiisiin elämään ikuisesti koska he ovat ottaneet vastaan Jeesuksen tarjoaman syntien sovituksen. Heillä on uusi ylösnousemus ruumis ja he elävät ikuisesti kuten ihminen ennen syntiinlankeemusta oli tarkoitettu. Helvettiin tuomittu ilman uskoa kuollut joutuu kärsimään synnin rangaistuksen eli elää ikuisesti helvetin tulessa kärsien rangaistustaan ikuisesti. Tuli polttaa mutta ruumis eikä sielu kuole. Jeesus itse varoitti m
Jos seurakunnassa opetetaan Raamatun sanan mukaan se ei ole koskaan horinaa vaan Jumalan sanaa. Voit myös itse lukea Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Käsittääkseni avun antajalla on vapaus toimia omien käytäntöjensä mukaan. Eikä ketään pakoteta mihinkään avustustilaisuuteen.
Jos ovi on lukossa, se on paitsi paloturvallisuusmääräysten vastaista myös rikos jota kutsutaan pakottamiseksi.
Joo kuulostaakin todella uskottavalta, siellä varmasti onnmolemminpuolin lukittu ovi ja mummovartijat pyssyn kanssa paimentamassa laumaa ja jakamassa leipää. Kuulostaa niin oudolta koko aloitus.
Kyllähän jokaisella järjestöllä on oikeus jakaa tuotteensa niinkuin haluaa, jossei kiinnosta niin aina voi hakea muualta tai olla hakematta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ei uskova
Ymmärrä jos kuolet ilman uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä vietät viiemeisentuomion jälkeen ikuisuutesi helvetin tulijärvessä. Uskossa kuolleet pääsevät Paratiisiin elämään ikuisesti koska he ovat ottaneet vastaan Jeesuksen tarjoaman syntien sovituksen. Heillä on uusi ylösnousemus ruumis ja he elävät ikuisesti kuten ihminen ennen syntiinlankeemusta oli tarkoitettu. Helvettiin tuomittu ilman uskoa kuollut joutuu kärsimään synnin rangaistuksen eli elää ikuisesti helvetin tulessa kärsien rangaistustaan ikuisesti. Tuli polttaa mutta ruumis eikä sielu kuole. Jeesus itse varoitti m
On helluntalaisissakin Raamatussa pysyviä saarnaajia kun taas valtionkirkon opettajista monet ovat luopuneet ja opettavat ihmisen mielihalujen mukaan.
No sitten mennään ruokajakeluun, joka ei one uskonnollinen. Ongelma ratkaistu. Vaikka eihän tuo tuollaisenaan tietysti oikeinkin ole, jakelun tulee tapahtua ilman pakkoa osallistua ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, turmeltuuko saatanllinen musta sielusi jos joudut hetken seuraamaan kristillistä sanomaa?
Käytkö itse hädässä ja nälässä kuulemassa ylistystä Allahille?
Muslimit ei järjestä leipäjonoja, eivätkä muutenkaan auta vähäosaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Käsittääkseni avun antajalla on vapaus toimia omien käytäntöjensä mukaan. Eikä ketään pakoteta mihinkään avustustilaisuuteen.
Vaihtoehdot on vähissä silloin kun tili on tyhjä ja kotona odottaa joukko nälkäisiä lapsia.
Sanan kuuleminen ei ole huono asia lapsillekaan. T. Eri
Tässä Raamatunkohta, josta on tehty jopa sketsejä:
"Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'. Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'. Niin herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi" (Luukas 14. luvusta).
Ehkä vitsi uppoaa vain uskoviin, koska uskovat ovat tästä ottaneet hupinsa irti. Vertauksessa Jumalan kutsumat ihmiset alkavat estellä pitoihin menoa, joten Taivasten valtakunnan juhlissa on vielä tilaa. Uskovat toimivat siis Raamatun mukaisesti pakottaessaan ihmisiä leivän varjolla tulemaan sisälle.
Taaskaan ei kelpaa että uskovat noudattavat Raamatun sanaa (huomatkaa nyt huumori viestin takana), vaikka eipä taida tämä huumori kelvata niille jotka on pakotettu hakemaan leipäkassi ja joutuu samalla väkipakolla kuulemaan kutsun iankakkiseen elämään
Heikossa asemassa olevien hyväksikäyttöä, jos noin on.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta. En usko, että kukaan pakottaa osallistumaan ja kuuntelemaan koko tilaisuutta. Varmasti voit odottaa sen ajan käytävässä tai vessassa. Kysy joltain onko pakko istua salissa? Joidenkin ihmisten mielenterveys ei kestä Jeesus sanomaa. Mielestäni ihan ymmärrettävää. Kristitty kyllä auttaa vaikket kuuntelisi saarnaa. Uskominen on vapaaehtoista. Epäilen että henkilö on tehnyt omia olettamuksia ja asia selviäisi kysymällä.
En ole ap, mutta olen itse kuullut Turun Elämä Sana -seurakunnan Leipäilta-tilaisuudessa pastori Håkan Westergårdin sanovan, että ovet laitetaan tilaisuuden alkuvaiheessa lukkoon eikä myöhässä tuleville anneta ruokaa lainkaan. Tästä on n. 10 vuotta aikaa enkä tiedä, onko kyseinen seurakunta muuttanut sen jälkeen toimintatapojaan, mutta tällaista on todella tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot on vähissä silloin kun tili on tyhjä ja kotona odottaa joukko nälkäisiä lapsia.
Sanan kuuleminen ei ole huono asia lapsillekaan. T. Eri
Jes. 13:16 - Heidän pienet lapsensa murskataan heidän silmäinsä edessä, heidän talonsa ryöstetään, ja heidän vaimonsa raiskataan.
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ei-uskova avuntarvitsija ei sitten saa sitä ruokakassia kuuntelematta uskonnollista ohjelmaa? Joudutko sinä kuuntelemaan humalaisia ihmisiä saadaksesi ruokaa?
Eikai sitä uskoa tarvitse kuunnellakseen ohjelmaa? Etkö voi katsoa TV:stäkään mitään elokuvaa/sarjaa tai lukea kirjaa minkä tapahtumia et usko oikeasti tapahtuneen?
Mutta jos ne ohjelman pitäjät ovat humalassa niin se kyllä hieman outoa toimintaa.
Se leipäpussin hakeminen on myös täysin vapaaehtoista ei kukaan pakota sinne menemään.
"Turhaan te nousette varhain, turhaan valvotte myöhään ja raadatte leipänne tähden. Yhtä lailla Herra antaa omilleen vaikka he nukkuisivat."
Epärehellinen taloudenhoitaja
Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida. Mies mietti: Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani. Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. Paljonko olet velkaa isännälleni? hän kysyi ensimmäiseltä. Sata astiaa öljyä, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä. Sitten hän kysyi toiselta: Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa? Tämä vastasi: Sata tynnyriä vehnää. Taloudenhoitaja sanoi: Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.
Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.
Väärä ja todellinen rikkaus
Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä vilpillinen, se on vilpillinen myös paljossa. Jos te ette luotettavasti hoida väärää rikkautta, kuka uskoo teille todellista? Ja jos te ette luotettavasti hoida toisen omaisuutta, kuka teille kerran antaa sen, mikä on teidän omaanne? Yksikään palvelija ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän on liittynyt toiseen, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.
Fariseukset kuulivat kaiken tämän. He olivat rahanahneita, ja niinpä he ivailivat Jeesusta.
Jeesus sanoi heille:
Ihmisten edessä te olette olevinanne hurskaita, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne. Se, mikä on ihmisten silmissä arvokasta, on Jumalalle iljetys.
Onko oikein, että kaikkea pitäisi saada ilmaiseksi? Kommunistin mielestä on.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen itse kuullut Turun Elämä Sana -seurakunnan Leipäilta-tilaisuudessa pastori Håkan Westergårdin sanovan, että ovet laitetaan tilaisuuden alkuvaiheessa lukkoon eikä myöhässä tuleville anneta ruokaa lainkaan. Tästä on n. 10 vuotta aikaa enkä tiedä, onko kyseinen seurakunta muuttanut sen jälkeen toimintatapojaan, mutta tällaista on todella tapahtunut.
ovet lukkoon kun tilaisuus on alkanut, tuo on tapana kyllä monissa muissakin tilaisuuksissa.
Ei se tarkoita etteikö sieltä ulos silti pääsisi, ei niitä ulkopuolelta lukita
Mieluummin ilmainen ruokakassi uskonnollista hapatusta kuunnellen, kuin 9 euroa rahaa päivätyöstä.