Miksi jotkut ihmiset ottavat koirikseen saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin?
Kaikista koiraroduista nuo kun on kultaisia noutajia ja labbiksia ym kivan luonteisia koiria. Ymmärrän vielä jotenkin jos asuu maalla ja on tilaa liikkua ja ehkä turvaksi kun asuu syrjässä, mutta kaupungissa. Kuvitteleeko omistaja että raiskaajia ja murhaajia vaanii joka puolella ja sen takia turvaksi? Pienessä asunnossa ihmisen kokoinen eläin.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Sakemannit ja rottikset on vaikeita kasvattaa. Dobermannit helpompia. Sakemanni ja rottis varsinkin väärän ohjaajan käsissä on vaarallinen.
Dobermannit on minun vähäisen kokemuksen perusteella arkoja. Ne on pehmeitä koiria. Riippuu kouluttajan luonteesta, minkälainen koira on sopiva. Itselleni ei ole kovin pehmeä koira kuten shetlanninlammaskoira tai doberman hyvä, koska koira "menee puihin" komentamisesta. Vastaavasti ihmiselle, jolla ei ole kykyä komentaaja määrätä, ei sovi kovin itsenäinen ja kova koira.
Jotta sinulla olisi elämässäsi edes jotain pientä sisältöä asiaa ihmetellessäsi.
Sakemanni ihmisen kokoinen 😂😂😂 No joo, ehkä jonkun kitukasvuisen k ä ä p I ö n.
Hä, ei ole dobermanni sen isompi kuin noutaja. Dobberi on helposti koulutettava, hyvin miellyttämishaluinen palveluskoira. Mahtava perhekoira.
Vierailija kirjoitti:
En minä noita rotuja ihmettele, ns taistelukoiria sen sijaan kyllä. Mitä liikkuu päässä, jos haluaa kotiinsa tappokoneen?
no kato kun rikosrekisterin ja alkoholi perusteisten häiriökäyttäytymis kiinniottojen takia mä en saanut hankittua asetta. pitäähän mun nyt jollain brassailla kaikille m ulkuille. sit mä hankin taisttelukoiran.
terv: riksun peltosaaren taistelukoirayhistys (rekisteröimätön yhdistys)
Vierailija kirjoitti:
Näistä koirista vaarallisen tekee iso koko, voimakkuus ja vahva suojeluvietti. Jalostuksen takia kivut saattavat aiheuttaa aggressiivisuutta, joka on tällaisella koiralla vaarallista.
Saksanpaimenkoira ei ole mitenkään isokokoinen koira. Ei myöskään erityisen voimakas. Suojeluviettiä on kaikilla koirilla, kuten laumaeläimen luontoon kuuluu.
Enemmän minua pelottaa iso höntyilevä noutaja kuin hyvinkoulutettu noutajaa pienempi sakemanni tai doberi.
Miksi miksi miksi eemi rauhoittuu nyt. Kysäsepä isiltäsi asiaa ja pyydä lääkkeesi samalla. Kaikki järjestyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä koirista vaarallisen tekee iso koko, voimakkuus ja vahva suojeluvietti. Jalostuksen takia kivut saattavat aiheuttaa aggressiivisuutta, joka on tällaisella koiralla vaarallista.
Saksanpaimenkoira ei ole mitenkään isokokoinen koira. Ei myöskään erityisen voimakas. Suojeluviettiä on kaikilla koirilla, kuten laumaeläimen luontoon kuuluu.
Virallisen luokituksen mukaan saksanpaimenkoira on keskikokoinen rotu. Se painaa 35-40 kiloa, joskus urokset voivat painaa vähän enemmän. Minulla on ollut pari muutakin rotua omana sakemannien ohella, laumanvartija painoin yli 70 kiloa eli se on iso rotu eikä sitä voi kuljettaa henkilöautolla, ei mahdu kuin pakettiautoon.
Haluan helposti koulutettavan ja itsevarman koiran, joka ei kilahda ulkopuolisista ärsykkeistä. En kaipaa "vauvankorviketta" jolle lässytetään kimittävällä äänellä kuin ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisen luokituksen mukaan saksanpaimenkoira on keskikokoinen rotu. Se painaa 35-40 kiloa, joskus urokset voivat painaa vähän enemmän. Minulla on ollut pari muutakin rotua omana sakemannien ohella, laumanvartija painoin yli 70 kiloa eli se on iso rotu eikä sitä voi kuljettaa henkilöautolla, ei mahdu kuin pakettiautoon.
... Mutta kyllä saksanpaimenkoiralla on suojeluviettiä enemmän kuin seurakoiraroduilla, siihen ne on jalostettu. Tosin nykykoirista harva vartioi niin paljon kuin lapsuuteni koirat, mutta koiran kuuluisi vahtia vaikkapa omistajan reppua, joka jätetään maahan. Monet luontaiset sakemannin tavat tulevat geeneistä kuten vartiointi ja haukkuminen, jos pihassa on vieras ihminen. Koira puree, jos vieras liikkuu ja huitoo. Sen sijaan useimmat seurakoira iloitsee vieraista, joskus sakemannin kanssa joutuu puuttumaan siihen, että se ei halua vieraiden liikkuvan asunnossa ja on "poliisina", jos nämä eivät käyttäydy hillitysti. Omistajan ohjauksessa se poistuu, jos koira on hallinnassa, mutta vieraita ei voi jättää koiran kanssa kahdestaan. Laumanvartijoilla ei aina auta sekään, jos kieltää vahtimasta, ne kun ovat itsenäisiä.
Ja vielä vartioinnista, olen itse pahoillani, kun sitä on pyritty jalostamaan pois, koska se kuitenkin kuuluu rotumääritelmään. Lapsuuteni kaikki koirat olivat sellaisia ja sellaisia myös haluan itselleni. Toisaalta saan sitten hyviä aikuisia koiria itselleni, koska tuo ominaisuus ei nykyisin ole haluttu. Siitä ei koidu mitään ongelmia, jos koira on hallinnassa eli se lopettaa kieltämällä vahtimisen. Vierailla ei ole mitään syytä olla meillä yksinään ilman meitä isäntäväkeä, joten se ominaisuus ei haittaa minua mitenkään.
Rotikoilla on edelleen paljon tuota samaa vartiointitaipumusta mitä pidän erinomaisena. Rotikka on yksi parhaita rotuja, mutta omaa ei ole ollut. Muutaman olen tuntenut hyvin läheisesti.
Nuo ovat oikeissa käsissä kaikki loistavia perhekoiria. Valitettavasti paljon päätyy vääriin käsiin ulkonäön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua pelottaa iso höntyilevä noutaja kuin hyvinkoulutettu noutajaa pienempi sakemanni tai doberi.
Noutajat ja etenkin labbikset ovat kyllä melkoisia höntyilijöitä. Varsinkin nuoret uroslabbikset ovat niin ihmisten perään, että niillä ei tilannetaju aina toimi. Omistajan pitää tässä tapauksessa toimia koiran tilannetajuna ja huolehtia siitä, ettei se mene tervehtimään liian railakkaasti jokaista vastaantulijaa.
Lisään tähän listaan vielä Bokserin, joka noiden muiden lisäksi on vanha saksalainen palveluskoirarotu. Kaikki erittäin hyviä suojeluviettisiä koiria jotka vaativat koulutuksen. Harmillisesti ihmiset ottavat koiria tutustumatta rodun käyttötarkoitukseen ja historiaan. Otetaan pelkän ulkonäön tai koon takia. Itselläni on ollut Boksereita ja Rotweilereita, ja mikäli nykytilanteeni sallisi, minulla olisi edelleen jompikumpi rodun edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Mutta kyllä saksanpaimenkoiralla on suojeluviettiä enemmän kuin seurak
Höpöhöpö. Tunnen useita saksanpaimenkoiria eikä mikään niistä pure vieraita, vaikka nämä huitoisivat kuinka. Ei ole myöskään tuollaista vahtimista, vaan koira antaa vieraan liikkua ihan vapaasti. Avainsana: koulutus. Kun koira koulutetaan oikein, se ei sekoile tuolla tavalla. Edes poliisikoirat eivät toimi noin vapaa-ajalla. Sakemanni on hyvin älykäs rotu ja siksi se ymmärtää, milloin ollaan töissä ja milloin ei.
Vaikkapa vahtimaan taloaan/omaisuuttaan/perhettään esim narkeilta, jengeiltä jne.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset palveluskoirat ovat tarmokkaita ja uskollisia.
Ja tappavia: https://www.fataldogattacks.org
"Höpöhöpö. Tunnen useita saksanpaimenkoiria eikä mikään niistä pure vieraita, vaikka nämä huitoisivat kuinka. Ei ole myöskään tuollaista vahtimista, vaan koira antaa vieraan liikkua ihan vapaasti. Avainsana: koulutus. Kun koira koulutetaan oikein, se ei sekoile tuolla tavalla. Edes poliisikoirat eivät toimi noin vapaa-ajalla. Sakemanni on hyvin älykäs rotu ja siksi se ymmärtää, milloin ollaan töissä ja milloin ei. "
Tuota ominaisuutta on jalostettu pois, koska nykyihminen ei pidä sitä haluttavana. Itselläni on lähes 40 vuoden kokemus rodusta, virkakoiria pääasiassa, myös yksi eläköitynyt sotakoira Niinisalosta. Tosin vielä 30 vuotta sitten ei juuri ollut eroja käyttö- ja näyttelylinjojen välillä. Olen myös SPL:n hyväksymä kasvattaja ysärin alusta eli tunnen rodun melko hyvin.
Sakemannihan on todella helppo kouluttaa kuten palveluskoirat yleensä. Se oppii melkein itsekseen ja rakastaa jokaista käskyä. Kahta asiaa vain ihmettelen nykyään eli miksi koiria ei opeteta kävelemaan hihnassa kunnolla ja sitä, että miksei koiria viedä ihmisten ilmoille enemmän. Koirahan oppii itsekseen, kun se pennusta asti viedään ostareihin ja kaikkialle, missä on hälyä ja ihmisiä ja se oppii käskyt tositilanteessa. Ennen BH-koetta ei tarvitse käydä koulutuskentällä kuin kerran, kaksi, että koira oppii senkin tilanteen.
Tavallisen kotikoiran ei tarvitsisi edes käydä koulutuksissa. Esimerkiksi eurooppalaisissa suurkaupungeissa monikaan tuskin käy koulutuskentällä koskaan, mutta koirat kulkevat koko ajan mukana ja osaavat vapaana seurata kadulla omistajaansa käskyjä totellen. Niin omatkin saksanpaimenkoirani ovat osanneet. Ne eivät kiinnitä mihinkään huomiota, vain haistelevat. Se edellyttää, että ne pentuna viedään usein Saksaan tai muualle, missä koirat saavat olla vapaana kaupungissa ja tietenkin kotonakin on viety kaikkialle mukana. Aikuinenkin koira voi tuon oppia, mutta ei harjoittelematta.