Miksi jotkut ihmiset ottavat koirikseen saksanpaimenkoiran, rottweilerin tai dobermannin?
Kaikista koiraroduista nuo kun on kultaisia noutajia ja labbiksia ym kivan luonteisia koiria. Ymmärrän vielä jotenkin jos asuu maalla ja on tilaa liikkua ja ehkä turvaksi kun asuu syrjässä, mutta kaupungissa. Kuvitteleeko omistaja että raiskaajia ja murhaajia vaanii joka puolella ja sen takia turvaksi? Pienessä asunnossa ihmisen kokoinen eläin.
Kommentit (91)
Haaveilen saksanpaimenkoirasta ja sen kanssa liikkumisesta ja harrastamisesta. Muut rodut ei oikein nappaa
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset palveluskoirat ovat tarmokkaita ja uskollisia.
Tämä. Niiden kanssa voi harrastaa monenlaista ja niistä saa luotettavia ja uskollisia karvakavereita oikein koulutettuina. Kyllä ne ovat mielestäni söpöjäkin, erityisesti saksanpaimenkoirat.
Kaupungissahan niitä raiskaajia ja rikollisia juuri on. Kun asuin nuorena kaupungissa ja meillä on ollut aina saksanpaimenkoiria, niin se oli luonnollinen valinta. Se on Koira, se ainoa oikea eikä koskaan tarvinnut pelätä lähteä iltalenkille. Kahta lukuunottamatta kaikilla koirillani on ollut myös suojelukoulutusharrastusta (muiden harrastusten ohella). Olen siis ollut pk-harrastaja. Isäni oli nuorena maalimies, isoäidilläni oli kennel. Ja kaikki koirani ovat olleet todellisia PR-koiria, hyväkäytöksisiä ja vietävissä mihin tahansa tilanteeseen. Olen matkustellut niiden kanssa paljon myös Euroopassa, siellähän koiran voi ottaa mukaan myös ravintoloihin ym. paikkoihin.
Monet ihmiset itse asiassa ihailevat hyvinkoulutettua saksanpaimenkoiraa. Koskaan ei ole kukaan tullut valittamaan, mutta itäisessä Euroopassa osa vaihtaa toiselle puolelle tietä, koska siellä rotua käytetään paljon vahtikoirana edelleen.
Pitäisikö koiraa hankkivat ihmiset tutkituttaa psykiatrilla ennen kuin saavat koiran itselleen.
Vanhan saksanpaimenkoiran viisaus ylittää monen ihmisen viisauden. Kokeile itse kasvattaa ja totea,älä minua usko.
En minä noita rotuja ihmettele, ns taistelukoiria sen sijaan kyllä. Mitä liikkuu päässä, jos haluaa kotiinsa tappokoneen?
Sakemannit ja rottikset on vaikeita kasvattaa. Dobermannit helpompia. Sakemanni ja rottis varsinkin väärän ohjaajan käsissä on vaarallinen.
Tuntemani rottweileri on kyllä maailman lutusin koira, lapsirakas, lempeä kuin mikä. En ole tavannut pienissä koirissa moista yksilöä.
Vierailija kirjoitti:
En minä noita rotuja ihmettele, ns taistelukoiria sen sijaan kyllä. Mitä liikkuu päässä, jos haluaa kotiinsa tappokoneen?
Koska se on yhtä seksyä kuin ankkahuulet ja rasvapakarat.
Kaikki koirat vaativat koulutusta, mutta toki isot siinä mielessä enemmän, että saavat kouluttamattomina enemmän pahaa aikaan, pahimmassa tapauksessa. Koskee siis myös mainittuja rotuja. Ei pidä ottaa, ellei oikeasti satsaa kouluttamiseen.
Jotkut meistä haluavat harrastaa palveluskoiralajeja. Itse en erityisemmin pidä hössöttävistä, yliystävällisistä noutajista (lukuun ottamatta chessietä, ehkä myös kiharaa), en ole itsekään luonteeltani sellainen.
Meillä on ollut saksanpaimenkoiria vuosia. Kilttejä ja rauhallisia tapauksia, kun kasvatetaan oikein. Älykäs ja tottelevainen rotu. Siksi niitä käytetään mm poliisikoiria.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani rottweileri on kyllä maailman lutusin koira, lapsirakas, lempeä kuin mikä. En ole tavannut pienissä koirissa moista yksilöä.
Pienet koirathan on usein just niitä raivopäisimpiä. Terrierit ja chihut. Monesti ne vielä jätetään kouluttamatta. Ihmiset ei vaan ymmärrettävästi pelkää sellaista parikiloista minisaatanaa.
Noihin rotuihin liittyy ennakkoluuloja ja valitettavasti moni ottaa sellaisen juuri näiden ennakkoluulojen vuoksi.
Koiran luonteeseen kuuluu vahtimisvietti lukuunottamatta muutamia arktisia rotuja, koska ne ovat syntyneet niin syrjäisillä alueilla, ettei sinne rosvot eksy.
Koirat aistii ja tietää monenlaista, mitä niiden ei uskoisi tietävän. Siksi mikä tahansa muukin koira kuin saksanpaimenkoira, rotweiler tai dobermanni osaa tuon tehtävän.
Vastaavasti enollani saksanpaimenkoirat hoitivat metsästyskoiran virkaa, vaikkei eno edes ollut metsästäjä. Koirat löysivät metsästä hirven. Toinen koira jäi paimentamaan hirveä paikoillaan ja toinen juoksi kotiin hakemaan isäntää ja pyssyä.
Kultainennoutaja on keskimäärin isompi kuin saksanpaimenkoiria. Kannattaa vähän ottaa selvää asioista.
Ei noissa roduissa ole mitään ihmeteltävää. Usein tervepäisiä hyviä koiria. Lähempänä luonnollista ne ovat, kuin jotkin käsilaukkuun mahtuvat. Itse ihmettelen täysin sairaiksi jalostettuja rotuja, englanninbulldoggi vaikka.
Näistä koirista vaarallisen tekee iso koko, voimakkuus ja vahva suojeluvietti. Jalostuksen takia kivut saattavat aiheuttaa aggressiivisuutta, joka on tällaisella koiralla vaarallista.
Koska ne on söpöjä