Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas ekonomistit valittaa aamu-tv:ssä kun suomalaiset ei kuluta

Vierailija
04.11.2025 |

Miksi et kuluta? 

Kommentit (421)

Vierailija
301/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös myös kiinteistöverot kolminkertaistu. 

Pitäisikö etsiä kevään budjettiriihen linkki? 

Vierailija
302/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse yhtään mitään ja ostan vaan osakkeita. Muutenkin vähentänyt tavaraa ja sitä lähtenyt paljon. Ensi kesänä seuraavat ostokset. Suurin syy on meidän hallitus eli on pakko säästää.

Minä ostan vain kahvia ja saippuaa eläkeikään asti eli seuraavat 20 vuotta. Vaatteita on ainakin sinne asti, olen onneksi niitä ostanut kirpputorilta parempana aikana. Ehkä voin silloin tällöin jonkun 5 euron kirpputori vaatteet ostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä on tämä ihmisarvo josta puhut kuin sitä voisi olla olemassa muitakin määriä kuin joko sitä on tai ei ole?"

Ihmisarvo on usein tuntematon käsite niille joilla on itsellä ollut aina kaikki hyvin.

MIeti vaikka että mitä sinä itse tarvitsisit että voisit elää jollain tavalla mielekästä elämää. Tarvitsetko riittävästi ruokaa? Tarvitsetkö katon pään päälle? Tarvitsetkö lämpöä ja vettä? Tarvitsetko vaatteet Suomen ilmastoon? Tarvitseko sellaiset kommunikaatiovälineet että voit käyttää yhteiskunnan palveluita? Tarvitsetko yksityisyyttä jne.

Vierailija
304/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten palkoista heräsi kysymys - Ei ole mitään jakovaraa, olemme kollektiivisesti köyhtyneet kaikki, vastaa tutkimusjohtaja

Suomalaisten ostovoimaa ovat syöneet inflaatio ja kilpailijamaita matalammat palkankorotukset. 

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/0ba53a46-1f96-4286-ac77-ef6c9805fd1c

Hulavesimaksuja tulossa monessa kunnassa.

Vierailija
305/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun edes ekonmistit eivät tiedä miksi kansa ei kuluta, niin voisiko vastaus löytyä karjataloudesta?

Miksi lehmä ei anna maitoa

Stressitekijät. Olosuhteiden muuttaminen, henkilökunnan (käsien) vaihtaminen, epäpätevä lypsy - kaikki tämä ja eläin voi reagoida negatiivisesti ja maitotuotot vähenee tai katoaa.

Parempi vain kun pitäydyt vertauskuvissa joita ymmärrät.

Okei,  kai se on sitten niin että kun olosuhteet muuttuvat stressaaviksi ja tulevaisuuden toimeentulo epävarmemmaksi, ihmiset toimivat eri tavalla ja alkaa kulutusjuhlat.

Tekoälyltä kaivelemasi mukanokkela vertaus jätti muutamia täysin oleellisia seikkoja maidontuotannosta täysin noteeraamatta.  Mitään asiasta tietämättä meni se sinulle täysin läpi.

Jauhat propagandaa kiivaalla aatteen palolla tietoa vailla. Loistavaa.

Vierailija
306/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on sitä mieltä että nyt pitää säästää, niin säästetään nyt sitten.

Vierailija
307/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus antoi kunnille ja kaupungeille luvan nostaa kunnolla kiinteistöveroa talouden paikkaamiseen, kun kuntaosuuksista leikataan ja työttömien sakkomaksut kasvavat. 

Saa sitten palkkoja maksettua kaupungin työntekijöille. 

Vierailija
308/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä on tämä ihmisarvo josta puhut kuin sitä voisi olla olemassa muitakin määriä kuin joko sitä on tai ei ole?"

Ihmisarvo on usein tuntematon käsite niille joilla on itsellä ollut aina kaikki hyvin.

MIeti vaikka että mitä sinä itse tarvitsisit että voisit elää jollain tavalla mielekästä elämää. Tarvitsetko riittävästi ruokaa? Tarvitsetkö katon pään päälle? Tarvitsetkö lämpöä ja vettä? Tarvitsetko vaatteet Suomen ilmastoon? Tarvitseko sellaiset kommunikaatiovälineet että voit käyttää yhteiskunnan palveluita? Tarvitsetko yksityisyyttä jne.

Noniin.  Eli mitenkäs se ihmisarvo.

Onko sinun ihmisarvosi 0.5 ihmisarvoa?

Minun 3.7?

Täh?

Miten nuo luettelemasi tarpeet liittyvät asiaan, katto päänpäällä +0.3 ihmisarvoa?

Propagandisti.

Vierailija
309/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kiristän vyötä lisää ja jätän "turhat" tavarat ja palvelut ostamatta nyt keskitytään vain hengissä pysymiseen.😆

Vierailija
310/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kevään budjettiriihen linkki 

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011188208.html

Vierailija
311/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsen palkkatyötä.

Vierailija
312/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

Vain tes-palkkatyö kelpaa. 

Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6278341

Hyvä. Loppuu se hevonpaska-tempputyöllistämisillä kikkailu.

Ei ihan kokonaan. Puolitoista vuotta työttömänä olleille on tulossa palkaton aktivointi työvelvoite. 

Kyllä se kikkailu loppuu ihan kokonaan, kun sakkomaksuja ei voi enää välttää ohjaamalla työttömiä hevonpaska-ilmaistöihin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskoisin olevani töissä vielä viidenkin vuoden päästä (ja mahdollisesti sen jälkeenkin), kuluttaisin aivan surutta. Kävisin ravintoloissa, remontoisin kotiani, vaihtaisin auton jne. jne.

Valitettavsti en usko, joten kaikki ylimääräinen menee säästöön.

Tuossa edellä sanottiin, että sinäkin alkaisit kuluttaa, jos saisit työttömäksi jouduttuasi enemmän ansiosidonnaista. 

Varmaan sanottiin, mutta ei pidä paikkaansa. Ansiosidonnaisen kesto ei vaikuta mitään, vaan usko työpaikan säilymiseen tai uudelleen työllistymiseen.

Mä ajattelen vähän toisin. Kun aikoinaan otin asuntolainan, niin kyllä mun turvallisuuttani lisäsi ajatus siitä, että JOS jäisin työttömäksi, mulla olisi 2 vuotta aikaa joko löytää uusi työpaikka tai saada asuntoni myytyä. Nykyisin tuo aika on huomattavasti lyhyempi ja tilanne se, että moni muukin on muuttunut rahankäyttönsä suhteen varovaisemmaksi eikä asuntokaupatkaan välttämättä onnistuisi siinä ajassa kuin on pakko. Tai ehkä onnistuisi, jos myisi tarpeeksi halvalla, mutta pahimmillaan jäisikin sitten pankille edelleen velkaa. 

Vierailija
314/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomistit katsovat vain nykyhetken ostovoimaa, mutta ihmiset eivät mieti talouttaan noin lyhytjänteisesti. Pitää varautua terveydenhuollon romahtamiseen, kun verovarat kiikutetaan kaiken maailman pörriäisille ja verokustanteinen terveydenhuolto puretaan. Luulisi kokoomuslaisten tietävän, että hyvää ei saa halvalla ja vakuutukset ovat hintavia. Kun sosiaaliturvajärjestelmä romahtaa, niin pitää varautua pahemman päivän varalle, jos menettää työnsä tai jää työkyvyttömyyseläkkeelle. Kokoomuslaiset eivät varmaan tiedä, että heidänkin ansiosidonnainen työttömyyspäivärhansa maksetaan suurelta osin verovaroin. Kun koulutus muutetaan maksulliseksi, niin pitää varautua omien jälkeläisten koulutusmaksuihin, jotka kokoomusfantasiassa on satoja tuhansia euroja per nuppi. Itse mieluummin säästän ulkomaisiin osakkeisiin ja kerrytän puskuria pahan päivän varalle, kuin tuhlaan rahojani turhaan krääsään. Ulkomaalaiset yhtiöt sentään keskittyvät johonkin muuhun kun voittojen ulosmaksuun osakkeenomistajille. 

Vierailija
315/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset alkaa kuluttamaan, kun ansiosidonnainen palautetaan entiselleen, sitä ennen ei.

Eikö olisi parempi, että he saisivat ihan vaan oikeaa palkkaa työstä, vai puhutko nyt ideologisista työttömistä, jotka haluavat elää ansiosidonnaisella?

Ideologiset työttömät ei elä ansiosidonnaisella vaan kelarahalla.

Ansiosidonnaiseen on tehtävä vähintään vuosi työtä päästäkseen sille ja sekin loppuu aikanaan.

En päinvastaista väittänytkään. On kyllä vaan aika omituista, jos väliaikainen ansiosidonnainen päiväraha on se asia, jolla suomalaiset saadaan kuluttamaan. Sinu

Juu, Asfalttimiehet ovat lomailleet jo 30 talvea kotona tai Thaimaassa. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. 

Asfalttimiehet ovat tehneet ja tekevät oikeaa, tuottavaa työtä ja vielä kaikkien hyödyksi, ovat tasan varmasti ansiosidonnaisensa ansainneet.

Toisin kuin  julkisen sektorin konttoreissa luuhaavat jakkukalkkunat, jotka ei tee mitään hyödyllistä tai tarpeelista, ainoastaan hussuttavat muiden tienaamia verovaroja. Ja sen lisäksi tekevät tuhoa ja myyräntyötä äänestämällä demarisyöpäläisiä, jotka taas osaltaan puuhaavat lisää jakkukalkkunoita ja julkisen sektorin syöpäläisiä äänestämään itseään.

Vierailija
316/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnon mukaan tuloja ei lyödä kassaan, palkkoja maksetaan pimeästi ja työnantajamaksuja ei makseta.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/8968980

Vierailija
317/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasukit on kyllä melkoisia, hehe.

"Minä ostan kommunistisesta Kiinasta. Ostan Suomesta vasta kun Suomi on kommunistinen, eli vasta kun voin ostaa muiden rahoilla."

... ja silloinkin ostaisi vain kommunistisesta Kiinasta.

Minä olen vasemmalle kallellaan, mutta en todellakaan tilaile mitään krääsää Kiinasta, en ole koskaan tilannut.

Toinen asia on sitten se, ettei minulla enää oltuani pitkään työttömänä ole varaa tukea euroillani suomalaista työtä. Ollessani töissä pidin silmällä tuotteiden valmistusmaata ja suosin monesti suomalaista, mutta työmarkkinatuella elellessä ostan vain halvinta ja se ei monestikaan ole Suomessa valmistettua. Joo, alv voi jäädä Suomeen mutta liikevaihto ja työllistävä vaikutus menevät kyllä muualle.

Vierailija
318/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ansiosidonnaisen kesto ei vaikuta mitään, vaan usko työpaikan säilymiseen tai uudelleen työllistymiseen."

No tietenkin vaikuttaa. On aika eri asia että meneekö kämppä ja auto alta kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen vai kahden vuoden. Parissa vuodessa löytää uuden työpaikan yleensä heikompanakin aikana, kolmessa kuukaudessa ei aina hyvänäkään aikana.

Vierailija
319/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskoisin olevani töissä vielä viidenkin vuoden päästä (ja mahdollisesti sen jälkeenkin), kuluttaisin aivan surutta. Kävisin ravintoloissa, remontoisin kotiani, vaihtaisin auton jne. jne.

Valitettavsti en usko, joten kaikki ylimääräinen menee säästöön.

Tuossa edellä sanottiin, että sinäkin alkaisit kuluttaa, jos saisit työttömäksi jouduttuasi enemmän ansiosidonnaista. 

Varmaan sanottiin, mutta ei pidä paikkaansa. Ansiosidonnaisen kesto ei vaikuta mitään, vaan usko työpaikan säilymiseen tai uudelleen työllistymiseen.

Mä ajattelen vähän toisin. Kun aikoinaan otin asuntolainan, niin kyllä mun turvallisuuttani lisäsi ajatus siitä, että JOS jäisin työttömäksi, mulla olisi 2 vuotta aikaa joko löytää uus

Itse en ole koskaan laskenut toimeentuloani sosiaalitukien varaan, enkä laske jatkossakaan. Varsinkaan asuntolainan suhteen, hulluahan se olisi. Nykyhallitus ei ole myöskään leikannut ansiosidonnaisen kestoa.

Vierailija
320/421 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noniin.  Eli mitenkäs se ihmisarvo."

Jos et vielä ymmärtänyt niin ihmisarvo yhteiskunnallisella tasolla tarkoittaa sitä että ihminen pystyy elämään sellaista elämää jossa hänen perustarpeensa on täytetty ja hän pystyy osallistumaan täysipainoisesti yhteiskuntaan.

En tiedä miksi tämä on niin hankala ymmärtää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme