Ekaluokkalaisen kouluaamut
Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15.
Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi.
Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi viikonloppuaamuista, lomista. Teksti lainautuu jotenki oudosti, niin vastaan ilman. Viikonloppuisin ja lomilla herää n. klo 7 aikoihin ja nousee samantien ylös. Ap
Entä silloin pukeminen, saako vaatteet (melkein) oma-aloitteisesti päälle?
Laita lapsi piirtämään omat aamutoimensa "sarjakuvamaiseen" ruudukkoon siinä järjestyksessä missä ne tehdään ja sitten seuraatte sitä joka aamu.
Tuo annettiin kaikille tehtäväksi erityisluokalla ja se selkeyttää, mitä kaikkea pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Meillä se alkoi heräämiskuvasta, sitten vessassa käynti jne aina koulutaksille menoon saakka. Eli siinä oli aamun kaikki hommat ennen kouluun lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
Lasten aamuhommien aikaan hän on jo matkalla töihin. Ap
No miksipä hän ei herätä lasta ennen töihin lähtöään vaan jättää sen sinulle?
Ai mies herättää lapsen, lähtee itse töihin ja lapsi tulee sit herättämään kaikki muutkin? En nyt saa ihan kiinni tuon järjestelyn hyödystä. Ap
Onko se niin paha asia, että lapset heräävät hieman aiemmin kuin nyt, eli heidän aamutoimien suorittamiseen jää vähän enemmän aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
En ole AP, mutta minä esimerkiksi lähden töihin aamulla kolmelta. Oikeastikko ajattelet että joku aikaisin lähtevä herättää lapsen?
Kaikilla ei ole toimistotyöajat, ehkä AP.n miehelläkään ei ole.
Tunkekaahan noi nepsyt, adhd:t ja diagnoosit jo jonnekin muualle kuin tähän keskusteluun. Pelottavaa mielestäni, että nykypäivänä joillain ihmisillä on niin hirveä tarve diagnosoida ja lokeroida, lapsia etenkin. Ja sitten hingutaan ihmepillereitä aivan normaalien arjen haasteiden ratkaisuun. Eiköhän tässäkin paras lääke ole aikuisen määrittämä toimintatapojen muutos. Eli vastuutetaan lasta enemmän, järjestetään lisää aikaa, joku motivaattori lisätään, tms. Ja se toisto, josta joku täällä aiemmin mainitsikin. Toistoa, toistoa, toistoa... Huoh. Niin olisko vinkkejä, mikä teillä on toiminut lapselle? joka huom. EI ole nepsyadhdkirjolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Laita lapsi piirtämään omat aamutoimensa "sarjakuvamaiseen" ruudukkoon siinä järjestyksessä missä ne tehdään ja sitten seuraatte sitä joka aamu.
Tuo annettiin kaikille tehtäväksi erityisluokalla ja se selkeyttää, mitä kaikkea pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Meillä se alkoi heräämiskuvasta, sitten vessassa käynti jne aina koulutaksille menoon saakka. Eli siinä oli aamun kaikki hommat ennen kouluun lähtöä.
Tämä piirtäminen on kiva vinkki, kiitos! Teemme sen heti tänään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millanen lapsi, sellanen vanhempi.
Nyt meni kyllä mutkat suoriksi 😆🙈
Kuinka avuttomia nykyajan kersat on? Ennen osattiin olla yksin kouluun lähtiessä ja koulusta tultua. Käytiin kaupassa ostamassa välipalaa tai tehtiin itse.
Minä tein aamupalan ihan itse. Penkkivelliä ja muki kaakaota. Jos vanhemmat olivat hereillä ja keittäneet kahvinsa, otin sen kaakaon ja pullan. Monesti he olivat menneet jo aiemmin aamulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tunkekaahan noi nepsyt, adhd:t ja diagnoosit jo jonnekin muualle kuin tähän keskusteluun. Pelottavaa mielestäni, että nykypäivänä joillain ihmisillä on niin hirveä tarve diagnosoida ja lokeroida, lapsia etenkin. Ja sitten hingutaan ihmepillereitä aivan normaalien arjen haasteiden ratkaisuun. Eiköhän tässäkin paras lääke ole aikuisen määrittämä toimintatapojen muutos. Eli vastuutetaan lasta enemmän, järjestetään lisää aikaa, joku motivaattori lisätään, tms. Ja se toisto, josta joku täällä aiemmin mainitsikin. Toistoa, toistoa, toistoa... Huoh. Niin olisko vinkkejä, mikä teillä on toiminut lapselle? joka huom. EI ole nepsyadhdkirjolla. Ap
Ei ole vinkkejä, mutta olen samaa mieltä kanssasi diagnooseista. Ihmiset ovat omia persoonallisuuksia eikä kaikki vaikeudet ole aina merkki tarpeesta diagnoosille. Jotenkin ajattelisin, että toinen on vain vielä pieni ja kaipaa aikuisen tukea aamutoimissa.
Kuulostaa tutulta!
Lapseni on juuri tuollainen samanikäisenä. Kokeilin kuvatuen, tarrat jne. Hetken ne toimi, mutta mikään ei pidempään. Jossain vaiheessa lakkasin paapomasta kun huomasin, että lähtee pääsee lähtemään kouluun niinä aamuina, kun kotona ei ole enää ketään. Silti edelleen välillä kaikki tapahtuu viimeisellä minuutilla ja on joo ärsyttävää seurata.. Lapsi esim. juoksee joka aamu 700m bussipysäkille, johon vaan nykyään lakonisesti totean, että tuleepahan päivän lenkki samalla.
Lapsi on nyt 12v. Lapselle on kavereita ja pärjää koulussa ja harrastuksissa hyvin. Jotain ADD- tyyppistä on tai sitten on vaan haahuileva luonne. Ja kyllä tämäkin lapsi toimii, kun motivaatio asiaan on kohdallaan.
Ja lisään vielä, että meillä ainakaan se, että herää aikaisemmin, ei auttanut. Ei väliä haahuillaanko puoli tuntia tai tunti, kun kaikki tehdään kumminkin viimeisellä minuutilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko hän muulloin normaalisti? Onko koulussa kiusaamista tai muuta miksi hän ei haluaisi sinne mennä? Ensimmäinen vaihtoehto, haaveileva lapsi, on tehty asiat lapsen puolesta silloin kun hänen olisi pitänyt opetella. Itsellä kävi kuopuksen kanssa näin vaikka tiedostin asian.
Tykkää koulusta, viihtyy, on kavereita, ei mitään ongelmia siellä, mutta aamulähteminen on tällaista tahmeaa.... Ap
Anna viikon ajan hoitaa aamutoimet omatoimisesti ja mennä kouluun milloin kerkeää. Katso tapahtuuko eroa maanantain ja perjantain välillä.
Ei ihmiset varmaan mitään ikävää tarkoita, jos tyrkyttää jotain diagnoosia. Toiminnanohjauksen vaikeudet liittyvät nepsydiagnooseihin, niin helpostihan se tulee mieleen.
Lapsesi on vielä pieni. Onko koulussa jotain sellaista, miksi hän ei sinne haluaisi? Onko tämä uusi ongelma vai ollut aina jossain muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
En ole AP, mutta minä esimerkiksi lähden töihin aamulla kolmelta. Oikeastikko ajattelet että joku aikaisin lähtevä herättää lapsen?
Kaikilla ei ole toimistotyöajat, ehkä AP.n miehelläkään ei ole.
Jos hän on lasten aamutoimien aikaan työmatkalla, ei hänen työnsä kovin aikaisin voi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä sellaista herätyskelloa jota voi säätää soimaan aikaisemmin?
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
Ai mies herättää lapsen, lähtee itse töihin ja lapsi tulee sit herättämään kaikki muutkin? En nyt saa ihan kiinni tuon järjestelyn hyödystä. Ap
Onko se niin paha asia, että lapset heräävät hieman aiemmin kuin nyt, eli heidän aamutoimien suorittamiseen jää vähän enemmän aikaa?
Jos töissä pitää olla kello 6 ja työmatka on 1h niin ei niitä lapsia kello 4.45 herätetä.
Mulla oli sama tilanne oman kanssa. Kun ei ollut oikein vaihtoehtoja niin aloin uhkailemaan sossulla, että sossu vie laitokseen jos ei mene reippaasti kouluun. Kerroin myös että laitoksessa ei saa pitää kännykkää hallussa 24/h. Kysyin että haluaako olla kotona ja käyttäytyä vai mennä laitokseen missä on vielä tiukempaa niin mielummin päätti totella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne oman kanssa. Kun ei ollut oikein vaihtoehtoja niin aloin uhkailemaan sossulla, että sossu vie laitokseen jos ei mene reippaasti kouluun. Kerroin myös että laitoksessa ei saa pitää kännykkää hallussa 24/h. Kysyin että haluaako olla kotona ja käyttäytyä vai mennä laitokseen missä on vielä tiukempaa niin mielummin päätti totella.
Heh, heh
Vi tuttaa kuunnella kun oma esiteini itkee ettei ole mitään tekemistä vaikka sillä on älypuhelin missä kaikki maailman pelit, äänikirjat ihan kaikki ohjelmat. Lapsena mulla ei ollu tietokonetta taskussa mutta ei silti tarvinnu itkua ja rääkyä tylsyyttään.
Kuinka avuttomia nykyajan kersat on? Ennen osattiin olla yksin kouluun lähtiessä ja koulusta tultua. Käytiin kaupassa ostamassa välipalaa tai tehtiin itse.