Ekaluokkalaisen kouluaamut
Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15.
Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi.
Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?
Kommentit (195)
Ihan alkuun, kaikki ylimääräinen virike pois. Kaikki ruudut pois. Keskitytään aamiaiseen ja tulemiseen/lähtemiseen.
Mä teen silleen, että pyydän nätisti pukemaan päälle.
Jos ei tapahdu, hetken päästä käsken asiallisesti pukemaan päälle ja sanon etten muistuta asiasta kolmatta kertaa.
Jos ei vieläkään ole vaatteet päällä, en enää sano mitään (en anna enää huomiota) vaan puen ne hänelle päälle ja sit lähdetään.
Loppujen lopuksi lapsi tekee tuota huomion takia, oli se sitten positiivista tai negatiivista. Kun lapsi oppii että kyyti kylmenee mitä enemmän vetkuttelee, etkä osoita raivoa, turhautumista yms vaan pysyt viileänä, niin kyllä se siitä.
Jos haluaa kikkailla niin esim Time timeria voi käyttää, jotta lapsi ymmärtää ajan kulumisen. Jos lapsi ymmärtää kellotaulun, voi niiden kuvia käyttää ajan kulun määritykseen.
Näin on kaikki kolme oppineet, yksi ADHD autisti ja kaksi muuta tehostetun tuen piirissä.
M43
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/perhe/art-2000001015877.html tuolta löytyy taulukko monelta lapsen pitää mennä nukkumaan. Jos on 7v, herää 6:30 niin nukkumaan pitää mennä klo 19:45.
Tämä on kyllä lapsikohtaista, jotkut tarvitsevat unta enemmän kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.
Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen lähtöä tehdä. Varmaan täytyy kokeilla laittaa kuude
Ei sekään kuulemma kannata. Kerroin joskus neuvolassa että pakko alkaa iltatoimet pikkukakkosen aikoihin, kun muuten menee myöhäiseksi että päästään nukkumaan. Terv.hoitaja katsoi suu auki että ei tuokaan kyllä kannata. Teet niin tai näin, niin aina väärin päin.
Joku kommentoi ruuduista. Tällä 7v lapsella ei todellakaan ole kännykkää, tablettia tms. laitteita käytössä. Arkisin alkuillasta on joskus puolen tunnin tv-hetki, ei kuitenkaan joka ilta. Ei tulisi mieleenkään tuoda lapsen aamuihin ruudun kaltaisia ärsykkeitä, haloo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
Lasten aamuhommien aikaan hän on jo matkalla töihin. Ap
Kysypäs lapselta, mitä tapahtuu, jos myöhästyy lähtemisestä vitkuttelun takia. Anna hänen itsensä hoksata jotakin ja saada ahaa-elämys.
Millanen lapsi, sellanen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Kysypäs lapselta, mitä tapahtuu, jos myöhästyy lähtemisestä vitkuttelun takia. Anna hänen itsensä hoksata jotakin ja saada ahaa-elämys.
Tämä on hyvä vinkki, kiitos! Ap
Vierailija kirjoitti:
Millanen lapsi, sellanen vanhempi.
Nyt meni kyllä mutkat suoriksi 😆🙈
Älä vaivu epätoivoon. Samaa oli meilläkin vielä ekalla. Vähän tokallakin. Kolmannella alkoi sujua. Samat tunteet kävin läpi.. lopulta puin itse lapselle vaatteet säästääkseni aikaa ja hermoja. Raivoamalla tämä ei mene eteenpäin ollenkaan. Ottaa aikansa. Lasta ei välttämättä motivoi yhtään enempää vaikka tulis kuinka monta myöhästymismerkintää.
Diagnoosin huutelijoille: meillä tehtiin adhd testit. Ei ole. Add tyyppiä on varmasti, mutta niin lievänä ettei puututa. Itsellä on aikuisena diagnosoitu adhd, joka on enemmän add tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
No miksipä hän ei herätä lasta ennen töihin lähtöään vaan jättää sen sinulle?
Menet nyt vain kiltisti hakemaan lapselle jonkun meemidiagnoosin. Sen jälkeen sitten uhriutumaan someen nepsu lapsen vanhemman rankasta arjesta ja vaatimaan yhteiskunnalta tukea ja tukia.
Mä vaan pukisin ja syöttäisin sen lapsen ja sillä siisti. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa tuntua ällöltä että äiti pukee. Sit alkaa itse toimia. On aika paljon kaikkea uutta hänellä, ehkä vaan ei enää kapasiteetti riitä? Varmaan väärä ohje mutta itse tekisin näin ja olen tilanteissa tehnytkin, tosin yksittäistilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.
Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen lähtöä tehdä. Varmaan täytyy kokeilla laittaa kuude
Miten hän toimii viikonloppuaamuina? Entä lomilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä?
No miksipä hän ei herätä lasta ennen töihin lähtöään vaan jättää sen sinulle?
Ai mies herättää lapsen, lähtee itse töihin ja lapsi tulee sit herättämään kaikki muutkin? En nyt saa ihan kiinni tuon järjestelyn hyödystä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Menet nyt vain kiltisti hakemaan lapselle jonkun meemidiagnoosin. Sen jälkeen sitten uhriutumaan someen nepsu lapsen vanhemman rankasta arjesta ja vaatimaan yhteiskunnalta tukea ja tukia.
Joo ei kiitos 😵💫 ap
Taas jonkun nepsyn toiminnanohjauksen häiriö.
Joku kysyi viikonloppuaamuista, lomista. Teksti lainautuu jotenki oudosti, niin vastaan ilman. Viikonloppuisin ja lomilla herää n. klo 7 aikoihin ja nousee samantien ylös. Ap
Ja lässyn lässyn. Tuo lapsihan osaa pukeutua. Tässä on kysymyksessä muuta