Ikää 47v ja rahaa kertynyt 325 000€. Koskahan sitä uskaltaisi jäädä pois työelämästä odottelemaan eläkettä?
Kommentit (94)
Onpa vähän. Paljonko tuosta on perintöpummmina saatua?
minua naurattaa nämä kyselijä, milloin eläkkeelle
itse jäin kun halusin enkä muille selittele..
No laske paljonko tarviit rahaa kk loppuelämäsi ajan. Laske yläkanttiin ja muista jättää myös hautajaiskuluihin rahaa sen 3000e.
Kai olet sijoittanut rahasi? Rahalla saa lisää rahaa. Me jäimme oravanpyörästä pois 4kymppisinä. Nyt 6kymmentä lähestyy ja hyvin on pärjätty sijoitustuotoilla.
Ite oon sua pari vuotta nuorempi ja aattelin jatkaa töissä niin pitkään, kun saa. Yt-neuvottelut alkaa todennäköisesti ensivuonna, sitten täytyy etsiä uutta työtä.
Velaton ok-talo myös täällä, kaksi alaikäistä lasta. Säästöjä reilut 100 000. En ole koskaan ollut mikään kovin hyvätuloinen, nytkin palkka noin 3300 bruttona. Mutta oon vaan aina ollut tosi säästäväinen, en oikein kaipaa mitään. En kaipaa kahviloita, merkkivaatteita ym. Raha menee lähinnä ruokaan, bensaan ja lasten tarpeisiin.
Pidätkö työstäsi?
Mitä tekisisit jos jäisit pois työelämästä?
Heti kun pärjää Suomen luonnossa ja kaduilla tyhjin taskuin.
Vierailija kirjoitti:
Kai olet sijoittanut rahasi? Rahalla saa lisää rahaa. Me jäimme oravanpyörästä pois 4kymppisinä. Nyt 6kymmentä lähestyy ja hyvin on pärjätty sijoitustuotoilla.
Tietenkin, tuottoa tulee noin 4-5%. Ap
En vielä tuolla summalla itse jäisi. Tuplasti kun tuo sijoituksissa (maksettu koti lisäksi), niin sitten ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö työstäsi?
Mitä tekisisit jos jäisit pois työelämästä?
Pidän, helpot etähommat. Kalastus ja metsästys harrastus vie paljon aikaani. Ap
Itse olen jäänyt 400000 turvin. Olen nyt 53v .. talo maksettu.. ja olen pieniruokainen
Laskelmaan kannattaa ottaa huomioon myös ansiosidonnaiset päivärahat ja satunnainen työ.
Kun jää pois töistä niin alkaa ansiosidonnainen juosta. Pääoma jää tällöin käyttämättä. Jos kiinnostelee ja on mahdollisuutta, niin sopivalla työpätkällä saa taas uudet ansiosidonnaiset. Käytännössä 2 pätkää ansiosidonnaista tarkoittaa, että 3 vuotta jää säästöt käyttämättä.
Jäisin itse heti. Tuolla summalla pärjää kivasti 18 vuotta siihen asti, kun saa alkaa nostaa OVEa. Reilut 1500e/kk käyttörahaa 18 vuoden ajan..
kymmenenkin prossan tuotolla saat vain 25-30k vuoteen, ei sillä herroiksi edellä. Yleinen FIRE ohje on että pitää löytyä 2mil+ niin alkaa firetys onnistua
Vierailija kirjoitti:
kymmenenkin prossan tuotolla saat vain 25-30k vuoteen, ei sillä herroiksi edellä. Yleinen FIRE ohje on että pitää löytyä 2mil+ niin alkaa firetys onnistua
Mikä on firetys?
Tuolla rahalla ostaa pari pientä sijoitusasuntoa, mihin hankit vuokralaiset. Säästöön jää vielä hyvä summa.
Jos olet lapseton sinkku, elät ehkä pelkillä.vuokratuotoilla.
Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Jäisin itse heti. Tuolla summalla pärjää kivasti 18 vuotta siihen asti, kun saa alkaa nostaa OVEa. Reilut 1500e/kk käyttörahaa 18 vuoden ajan..
No eihän ole.
18 vuodessa on 216 kuukautta. Niin kauan kestää, kunnes ap pääsee eläkkeelle.
Jos rahaa on 100 000 e, niin se jaettuna 18 vuoden aikana jokaiselle kuukaudelle tekee vain 462 euroa. Sillä saa hikiseen ruuan pöytään ja tankkaa auton. Sitten pitäis vielä maksaa asumiseen liittyvät kulut, auton ja talon vakuutukset, lääkärit ja lääkkeet, vaatteita ja tavaroitakin tarvitsee joskus uusia jne.
Ap:n rahat riittäis hikiseen 9 vuodelle, ja silloinki pitäis kituuttaa alle tonnilla per kuukausi.
Meiltäkö sitä kyselet?
Minä olisin jo jäänyt tylsästä työstä. Sen sijaan mielenkiintoiset tehtävät itsevalitulla uralla ovat pikemmin etuoikeus, enkä aio jättää niitä vielä pitkään aikaan. Terveys ja muu hyvinvointi on tietysti a & o, ei varallisuus.