Uusi tieto tai mielipide, joka saa sinut heti kunnioittamaan jotakuta vähemmän?
Itse esimerkiksi pidin uutta työkaveria tosi järkevänä ja koulutettuna, rationaalisesti ongelmia ratkaisevana ihmisenä. Kunnes yksi päivä hän ihan täydellä vakavuudella kertoi kuinka pelkää miten X ja Y (tärkeitä töihin liittyviä asioita) onnistuvat, kun hänen horoskooppinsa on ollut jossain laskevassa merkissä nyt... En voi mitään, mutta oikein tunsin sen sisälläni, kuinka aloin automaattisesti pitää tätä ihmistä paljon tyhmempänä kuin aiemmin sen takia, että hän uskoo horoskooppeihin.
Mitkä piirteet/mielipiteet/tiedot saa teillä kanssaihmisten "pisteet putoamaan" tällä lailla?
Kommentit (252)
Että i$l@m on rauhanuskonto 🤣🤣🤣🤣
OK mutta oudosti epäilyttävä ihminen muuttui full HD epäilyttäväksi kun kuulin hänen toimineen pitkään aktiivisesti demareissa. Epäilykset vahvistuivat 100% kun kuulin hänen alkaneen harrastamaan polyamoriaa.
Jos paljastuu että ihminen ei arvosta eläimiä ja tykkää niitä ilokseen tappaa ja rääkätä.
Kunnioitukseni laskee, jos tulee ilmi että ihminen käyttäytyy huonosti alempiarvoiseksi kokemiaan kohtaan. Tai eläimiä. Vastaavasti kunnioitukseni nousee, jos huomaan että ihminen on kaikille aidosti ystävällinen.
- Käytöstapojen puute, töksäyttely
- Öyhötys
- Äärioikeistolaisuus
- Pseudotieteellisen hömpän kuten rokotevastaisuuden tai litteän maan kannattaminen
- Sanoo olevansa elämänkoululainen
Olin opiskellessa ammattiin lyhyessä työharjoittelussa erään yrittäjän mukana. Ihailin hänen osaamistaan ja koska tämän ammatin piirit ovat pienet, hänen nimensä pompahti esiin milloin missäkin yhteydessä ja kunnioitukseni kasvoi. En siis ollut hänen kanssaan tekemisissä henkilökohtaisesti tai että olisimme höpötelleet työn ulkopuolisia asioita. Sitten tuli eduskuntavaalit ja huomasin hänen nimensä ehdokkaiden listalla. Vilkaisin tarkemmin ja hän onkin perussuomalaisten ehdokas ja kun kävi katsomassa hänen vastauksiaan vaalikoneen kautta, ne erosivat minun näkemyksistä aika reippaasti. Kyllä siinä leuka loksahti auki. Kunnioitukseni häntä kohtaan ei ole täysin hävinnyt, mutta vähentynyt reippaasti.
Sosiaalinen media on poistanut arvostuksen monelta naiselta jota olen alunperin pitänyt fiksuna..
Töröhuuli, hei mulla on perse tai tissit julkaisu instagramissa saa itselle vaan niin negatiivisen fiiliksen ihmisestä.
Junailee jotain mun selän takana. Valmistautuu puukottamaan sillä tiedolla, mitä minusta omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten toistuvat reaktiot hiukankin poikkipuolisiin mielipiteisiini ovat muuttaneet käsitykseni naisista.
Ja siis juuri tällä palstalla, ja niin usein, toistuen samanlaisina, että käsitän asian koskevan suurinta osaa kyseisestä sukupuolesta.
Samanlaista tulennee tähänkin kommenttiin.
No, tulipahan "nostettua kissa pöydälle".
Moni mies trollaa täällä naisena.
hyvä esimerkki siitä mitä sanoinkin. syy miesten- ja siihen heti ryöppy yläpeukkuja! koska eihän naiset voi...
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen puhuu autismin kirjosta "muotidiagnoosina" jne. roskaa, niin kyllä se välittömästi laskee kunnioitusta tällaista henkilöä kohtaan.
Sehän on muotia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen puhuu autismin kirjosta "muotidiagnoosina" jne. roskaa, niin kyllä se välittömästi laskee kunnioitusta tällaista henkilöä kohtaan.
Sehän on muotia?
Sitten pitää sivuuttaa ties kuinka paljon vertaisarvioitua neurotieteellistä ja psykologista tutkimuskirjallisuutta omalla mututiedolla, jos esittää sen olevan "muotidiagnoosi".
Monipiippuinen juttu.
Ehkäisymenetelmien kehittyessä ja niiden käytön yleistyessä sekä yleisten moraalikäsitysten löystyessä yksi merkittävä ongelma, eli haulikkohäät a.k.a pakkoavioliitot alkavat olla katoavaa kansanperinnettä.
Itse olen sitä sukuplolvea, joka kasvoi alkumetreiltä saakka riitaisassa kodissa, enkä tod. tiedä oliko vanhempieni yhdessä sinnittely paras ratkaisu. Entisaikaan, ja käsittääkseni vielä tänäänkin, viranomaiset olisivat hoitaneet minut avioerossa äidilleni, vaikka se olisi hänen ongelmansa huomioiden ollut täydellinen katastrofi. Isäni kanssa olisin ehkä selvinnyt.
Summa summarum: rakkaudettomassa ja riitaisessa liitossa on hurha kärvistellä. Ns. pettäminen voi joskus olla toimiva (väliaokais)ratkaisu. Myös monia muita hyviä syitä pistää lusikat jakoon on helppo löytää.
Mitä pettämiseen tulee, se on sen verran yleistä (kansanhuvia), että sitä on ilmiönä vaikea lähteä tuomitsemaan, jollei pariskunnalla ole jälkeläisiä. Jos järjenjuoksu on sillä tasolla, että ei ymmärrä, että nykyään seksiä voi harrastaa lisääntymättä, syyttäköön itseään.
Käytännössa tärkeintä on pitää mielessä vanha matematiikasta tuttu sääntö Jos jakaa ei pidä kertoa.