Uusi tieto tai mielipide, joka saa sinut heti kunnioittamaan jotakuta vähemmän?
Itse esimerkiksi pidin uutta työkaveria tosi järkevänä ja koulutettuna, rationaalisesti ongelmia ratkaisevana ihmisenä. Kunnes yksi päivä hän ihan täydellä vakavuudella kertoi kuinka pelkää miten X ja Y (tärkeitä töihin liittyviä asioita) onnistuvat, kun hänen horoskooppinsa on ollut jossain laskevassa merkissä nyt... En voi mitään, mutta oikein tunsin sen sisälläni, kuinka aloin automaattisesti pitää tätä ihmistä paljon tyhmempänä kuin aiemmin sen takia, että hän uskoo horoskooppeihin.
Mitkä piirteet/mielipiteet/tiedot saa teillä kanssaihmisten "pisteet putoamaan" tällä lailla?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ilkeys ja se jos tekee tietoisesti pahaa toiselle.
Myös tämä!
"Välillä tulee eräiltyä".
Jos etsin seuraa, niin kiinnostus loppuu heti. Minuun ei kosketa samoilla käsillä, millä on nyljetty vaikka joku pieni jänis.
Lihansyönti sinällään ei haittaa vaan se, että haluaa tehdä jotain tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
"Välillä tulee eräiltyä".
Jos etsin seuraa, niin kiinnostus loppuu heti. Minuun ei kosketa samoilla käsillä, millä on nyljetty vaikka joku pieni jänis.
Lihansyönti sinällään ei haittaa vaan se, että haluaa tehdä jotain tuollaista.
Syötkö itse lihaa?
"Näissä ammateissa on eniten psykopaatteja:
1. Toimitusjohtajat 2. Lakimiehet 3. Media (televisio/radio) 4. Myyntihenkilöt 5. Kirurgit 6. Journalistit 7. Poliisit 8. Papisto 9. Kokit 10. Valtion virkamiehet "
Se että Suomessakin on koulutettuja korkeassa asemassa olevia ohmidiä, jotka ovst syyllistyneet sivan törkeisiin rikoksiin tavallisia kansalaisia kohtaan.
Osaan ovat syyllistynertvitse ja osaan niin sekaantuneet, että tietävöt mutta eivät estä tai paljasta rikoksia. En olisi uskonut että tuollainen voisi olla mahdollista Suomessa.
Onhan tämä kunnollisten ja rehellisten lainkuuliaisten ihmisten maa.
Koulutettujen ja korkeassa asemassa olevien henkilöiden poti olla kunniallisia ja lainkuuliaisia, mutta näin ei ole.
Moni on siis moraaliltaan sysipaska. Että sellaisissa käsissä Suomi on. En ikinä ajatellut,,että mitään ihmeellistä ei tapahtuisi kulissien takana ja aina mentäisiin ihan lakien mukaan, mutta etyä niin sairasta ja moraalitonta voi tapahtua Suomessa, mistä tiedän, en olisi ikinä uskonut.
Venäjä-myönteisyys - edelleenkin, rokotevastaisuus, naisviha.
Rokotevastaisuus/ vaihtoehtohoitoihin uskominen.
Vierailija kirjoitti:
Israelin valtion puolustaminen/ihannointi.
Palestiinan terroristien ihannointi🤮
Lestadiolaisuus.
Työpaikallani eli sairaalassa oli oikein miellyttävän ja suvaitsevaisen oloinen nainen, joka paljastui 14 lapsen äidiksi ja veljensä oli joskus ollut SRK:n johtokunnassa. Tämän nainen siis asui ruuhka-Suomessa, oli tummapiirteinen ja sukunimensä oli harvinainen. Eikä ollut lähtöisin Oulun seudulta. Hänestä pystyi jopa kuvittelemaan, että hän olisi ehostanut itseään. Jotenkin oli kauhea järkytys tajuta, että tämä herttainen rouva ajattelee että 99% maailman ihmisistä, näistä meidän viattomista lapsipotilaistakin, joutuu helvetin liekkeihin.
Oulunsalosta kotoisin olevana yleensä tunnistan kuka on VL ja kuka ei, jopa Pohjois-Pohjanmaan ulkopuolella. Tunnistan myös eri sukujen jäsenet ulkonäöstä. VL:t ovat yleensä vaaleita, eivät tummia.
Minulla on myös iso osa suvusta lestadiolaisia. Toinen vanhemmistani kasvoi siinä lahkossa ja tiedän sen herttaisuuden taakse kätketyn julmuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen öyhötys. Jos joku yhtäkkiä tuo työpaikan kahvipöydässä esiin vaikkapa poliittisiksi naamioidut rasistiset mielipiteensä niin en halua olla juntin kanssa missään tekemisissä. Tulee olo että ihmisessä on muutakin vikaa kuin vain tyhmät mielipiteet kun ei osaa lukea missä tilanteessa ja kenelle niistä avautuu. Menköön terapeutille niitä vatvomaan jos haluaa jonkun pehmeästi kyseenalaistavan tai öyhökerhoon jos haluaa niille vain vahvistusta. Herää myös ajatus että eikö tyypillä ole ystäviä joiden kanssa jutella ei-smalltalkkia.
No tämä. Olin todella ihastunut aikoinaan työkaveriini ja ihastus taisi olla molemminpuolista. Yhtenä päivänä kävi ilmi että ihana työkaverini olikin fanaattinen rajat kiinni -öyhökki jonka vapaa-ajasta valtaosa meni tämän ideologian mukaan olemiselle. Olin niin järkyttynyt että tunteet siirtyy pakkasen puolelle ihan parissa silmänräpäyksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelin tekojen kritisoiminen ei ole yhtä kuin terroristin ihannoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin on sanonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku vakavissaan uskoo näihin "ancient aliens"-juttuihin. Että on muka paljon uskottavampaa, että ufoilla laskeuduttiin kasaamaan muinaiset temppelit ja pyramidit, kuin että silloin eläneet ihmiset (jotka eivät olleet edes "sivistyneitä valkoisia"!) Olisivat keksineet itse miten kiviä saadaan läjään.
On kuitenkin täyttä faktaa, että muinaisessa historiassa on tehty asioita joita ei vielä nykypäivänäkään oikein kyetä selittämään. Tuhansiakin vuosia vanhoissa taideteoksissa on kuvia avaruuspukuun pukeutuneista olennoista ja taivaalla näkyy usein lentäviä koneita. Vaikka julkisesti asiasta ei pahemmin keskustella niin monella tutkijalla on vahva epäilys siitä, että muinaisihmisellä oli käytössään sellaista teknologiaa mitä heillä ei periaatteessa olisi pitänyt vielä olla. Siitä ei olla kuitenkaan päästy yksimielis
Fakta on, että ympäri maailmaa on rakennettu pyramideja ja muita rakennelmia kivitekniikalla, jota kukaan ei osaa vielä selittää miten. Tämä avaa monta erilaista spekulaatiota. Lisäksi samoja kuva-aiheita löytyy ympäri maailmaa. Jossain vaiheeessa on ollut kansa, joka kynen viemään tietoatitoa ympärimaapalloa.Luulen, että tällä kansalla oli kysy tehdä geopolymeerejä, eli valaa kiviä.
Jos leikin ajatuksella, teräs ja rauta ovat ruostuneet aikoja sitten pois, vain kivet ovat jääneet.
12800 vuotta sitten tapahtui katastrofi, joka pyyhki ihmiskunnan melkein pois. Samalla hävisi kykeneviä sivilisaatioita. Jos heillä oli paperia ja kirjoitusta, kaikki ovat hävinneet. Ainoastaan kivet ovat säilyneet ja merkinnät niissä.
Jos ihminen osoittautuu ns. naimattomaksi avioliittoneuvojaksi ts. vahva mielipide löytyy joka asiaan, vaikka ei mitään omakohtaista kokemusta tai tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin on sanonut?
Äitisi
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaisuus/ vaihtoehtohoitoihin uskominen.
Siis yleensä se, että uskoo omassa öyhötyksessään olevansa paljon älykkäämpi kuin tieteellistä tutkimustyötä tekevät alan ihmiset.
@AP:lle:
Aika pinnallista ajatella näin mustavalkoisesti asioista - kyllä fiksukin ihminen voi haluta jotain mystisismiä ja "ei-rationalisuutta" elämäänsä - olen esimerkiksi itse todella looginen ja rationaalinen monessa asiassa, mutta mitä tulee parisuhteisiin ja naisiin olen aina ollut TODELLA romanttinen ja uskonut rakkauden voimaan, kohtaloon ja sellasiin elokuvamaisiin "love at first sight" hetkiin. Kyllästyttää olla 100% ajasta rationaalinen, edes joskus on mukavaa olla hieman romanttinen.
Horoskooppi ja energiakivijuttuja en ymmärrä, mutta ei tommonen hetkauta minua ollenkaan jos työelämässä tulisi vastaan :)
Se että ihminen kertoo ääneen ettei pidä jostain ihmisryhmästä.
Esimerkiksi "en pidä lapsista / romaneista / vantaalaisista / ruotsalaisista"
Välttelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän että joku on jäänyt orvoksi lapsena ja ollut tekemisissä sosiaaliviranomaisten kanssa.
Vau...no nyt tuli mielipide, joka vei kaiken kunnioituksen sinua kohtaan.
Se, että kohtelee lapsiaan huonosti ja arvostamatta heitä yksilöinä/ihmisinä.