Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistikuvia 60- ja 70-lukujen töistä ja työskentelystä???

Vierailija
01.11.2025 |

Oliko ennen oikeasti paremmin? Oliko työtahti hitaampaa?

Kommentit (425)

Vierailija
221/425 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei tehty yötöitä joka tehtaassa ja kaupassa, ja sunnuntai oli vapaa.

Nykyään on vaikeampi yhdistää perhe ja työ, siksi niitä lapsia ei tehdäkkään. 

Ja ennen palkalla pystyi elämään.

No jaa. Elämään kyllä muttei mihinkään muuhun.

60-80- luvuilla asuminen (energia), ruoka sekä kengät ja vaatteet olivat todella kalliita. Melkein kaikki rahat meni siihen.

Ylimääräistä jos jäi niin saattoi laittaa vähän säästöön. Lomailtiin kotimaassa autolla (jos oli auto), sukulaisten luona. Omaa kotia varten säästettiin ja lainaa maksettiin pitkään. Mökkejä väsättiin jos oli rahaa. Mökit olivat yksinkertaisia.

Nykyään kaikilla on varaa muotivaatteisiin, tekniikkaan, lomamatkoihin ulkomailla.

Kirjastot olivat ennen todella kovassa käytössä koska kirjat ja levyt olivat kalliita. Radiota kuunneltiin kun ei ollut levyihin varaa jne. Lapset peri toistensa kengät ja vaatteet, sukulaisilta saatiin vanhoja vaatteita.

Vierailija
222/425 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-80- luvuilla asuminen (energia), ruoka sekä kengät ja vaatteet olivat todella kalliita. Melkein kaikki rahat meni siihen.

Ylimääräistä jos jäi niin saattoi laittaa vähän säästöön. Lomailtiin kotimaassa autolla (jos oli auto), sukulaisten luona. Omaa kotia varten säästettiin ja lainaa maksettiin pitkään. Mökkejä väsättiin jos oli rahaa. Mökit olivat yksinkertaisia.

Nykyään kaikilla on varaa muotivaatteisiin, tekniikkaan, lomamatkoihin ulkomailla.

Kirjastot olivat ennen todella kovassa käytössä koska kirjat ja levyt olivat kalliita. Radiota kuunneltiin kun ei ollut

Ennen sähkölaskut olivat suhteessa pienempiä kuin tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/425 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 60-luvulla ja 70-luvun alussa töissä Kelan pääkonttorissa Töölössä. Muistan, kun äitini joskus ylitöinä lajitteli reikäkortteja kotonamme. En tiedä miten se tapahtui (sukkaneulalla?), mutta tämä on kuitenkin aito muisto niiltä ajoilta. Tietääkö joku enemmän asiasta? Se vielä että Kelan pääkonttorin sisätilat ovat mielestäni yhdet kauneimmat Alvar Aallon suunnittelemista tiloista, mitkä olen nähnyt. Kysymykseen  aikoinaan tehdyt työt, muistoni oli siis reikäkortit Kelan tietojenkäsittelyssä.

Vierailija
224/425 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paremmin ja turvallista.

Vierailija
225/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karseaa aikaa, kun keskussairaalan poliklinikoidenkin odotustiloissa sai röökata. Ja pitkänmatkan linja-autoissa. Kiva siinä oli lasten olla kauheassa katkussa ja savussa. 

70-luvulla oli koulubussit erikseen. Ei niissä mitään aikuisia kulkenut, eikä kukaan polttanut mitään, bussi oli täynnä kakaroita. Oikein oli järjestetty kerrostaloalueen ja keskuskoulun välille kuljetus. Uudella kerrostaloalueella oli paljon mukuloita.

Ei ollut erikseen täällä maalla koulubusseja ennen kuin vasta tällä vuosikymmenellä alkoivat olla tilausajoja, joihin ei muita matkustajia oteta.

Olen käynyt sellaisen lääkärin vastaanotolla, joka poltti samalla tupakkaa, ja myös työnvälityksessä. Se oli tosiaan silloin työnvälitys.

Vierailija
226/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai kaikkien lainojen korot vähentää 100% ja asuntolaina maksettiin pois tyypillisesti 5-8 vuodessa 1960-70-luvulla. Marinin hallitsuhan muutti 0%:iin asuntolainan korkovähennysoikeuden, sillä yksin on valtava negatiivinen vaikutus suomalaisten ostovoimaan.

Höpöhöpö

Kulutuslainankin korot sai kyllä vähentää 1980-luvun lopussa. Siis jos otti lainan vaikka autoa tai lomamatkaa varten.

Verotuksessa oli myös sairauskuluvähennys.

Oli perheverotus, eli paremmin ansaitseva puoliso sai jonkun puolisovähennyksen ja oli myös lapsivähennys. Lapsilisä tulo vain 4 kertaa vuodessa.

Vierailija
227/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli puhe 60- ja 70-luvuista eikä 30-luvusta.

Työttömät ja vangit tekivät tie- ja rakennustöitä mm. nykyisen Helsinki-Vantaan lentokentän alueella. Muistan itse jo koko 1970-luvun, nykynuoret eivät ymmärrä miten paljon Suomi on kehittynyt vielä viimeisten vuosikymmenien aikanakin. Suurin osa työstä oli nykytermein raskasta paskaduunia tai jotain manuaalista konttorinäpertelyä josta maksettiin erittäin pientä palkkaa. Autot olivat surkeita, kuten myös tiet, työmaiden olosuhteet, työturvallisuus jne.

Erityisesti 1960-luvulla yleiset julkiset "lapiolinjatyömaat" olivat yksi keskeisimmistä työllistämisen muodoista, johon työttömiä ohjattiin. Nämä työt olivat usein raskaita ja hidastivat koneiden käyttöä, koska ne oli tarkoitettu työllistämään mahdollisimman monta ihmistä.

Vierailija
228/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin 6pv työviikkoa. Lauantai oli myös työpäivä.  Vuosiloma 17-24 pv 3v työsuhteen jälkeen. Äitiysloma 1-2 kk, sairasloman 1-3 pv palkaton. Hierarkia oli tarkkaa. 

Nykyään kaikki on paremmin, vaikka omat ongelmat. 

Missä tehtiin, missä ei. Kaupat sulkivat jopa klo 13.

Eikä työpaikoilla ollut samat naamat viikosta toiseen, oli vkonloput vapaita.

Nykyään nuo vkonloput annetaan eläkeläisille.

Vierailija
229/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastot olivat ennen todella kovassa käytössä koska kirjat ja levyt olivat kalliita. Radiota kuunneltiin kun ei ollut

Autot olivat kestäviä, mutta niitä oli harvalla.

Moni perhe osti ekan autonsa 80-luvun lopulla.

Nykyään kaikilla on 50 tonnin maasturi, liikkeestä ajaessa arvo pudonnut 30 tonnia.

Jos nuokin rahat laittaisivat muuhun kuin Kiinan autoteollisuuteen, saattaisi Suomessa olla asiat paremmin.

Mutta kun muillakin on.

Vierailija
230/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli puhe 60- ja 70-luvuista eikä 30-luvusta.

Työttömät ja vangit tekivät tie- ja rakennustöitä mm. nykyisen Helsinki-Vantaan lentokentän alueella. Muistan itse jo koko 1970-luvun, nykynuoret eivät ymmärrä miten paljon Suomi on kehittynyt vielä viimeisten vuosikymmenien aikanakin. Suurin osa työstä oli nykytermein raskasta paskaduunia tai jotain manuaalista konttorinäpertelyä josta maksettiin erittäin pientä palkkaa. Autot olivat surkeita, kuten myös tiet, työmaiden olosuhteet, työturvallisuus jne.

Erityisesti 1960-luvulla yleiset julkiset "lapiolinjatyömaat" olivat yksi keskeisimmistä työllistämisen muodoista, johon työttömiä ohjattiin. Nämä työt olivat usein raskaita ja hidastivat koneiden käyttöä, koska ne oli tarkoitettu työllistämään mahdollisimman monta ihmistä.

Tuostapa maksettiin työttömille oikeaa palkkaa.

Työpaikan sai kortistosta viikossa

Vierailija
231/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se urbaanilegendaa, että ennen sai helpommin palkallaan ostettua auton tai talon?

Luuletko että duunaritaustaiset talonomistajat ovat lottovoitolla talonsa hankkineet?

Luulen että palkka pysyi paremmin näpeissä ja säästössä kun ei ollut mitään puhelinta minkä maksuja maksaa tai käyty joka päivä bufeella syömässä. Ei 60 - 70- luvulla palkkalla ostettu kokoajan jotain vaan vuokra, ruuat ja oltiin kotona ja katsottiin TVstä mitä nyt sieltä tulikaan, yksi kanava ja 2 - 3 tuntia lähetystä. Itsekin 70 -luvulla mietin viikon et ostanko puhelimen (lankapuhelin) ja tarvinko minä sitä ja siihen tarvii sen puhelinpöydänkin, mitähän se maksaa vai käynkö aina kopilla..?

Vierailija
232/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

##

Nykyään kaikilla on 50 tonnin maasturi, liikkeestä ajaessa arvo pudonnut 30 tonnia.

Jos nuokin rahat laittaisivat muuhun kuin Kiinan autoteollisuuteen, saattaisi Suomessa olla asiat paremmin.

Mutta kun muillakin on.##

Tosin valtaosalla liisatulla rahoituksella. Ei siinä Suomi pelastu.

Vierailija
233/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1960-luvun 'oikea palkka' ja 'oikea työpaikka' hallituksen määrääminä aiheuttaisivat nykypäivänä ulinan joka kuuluisi avaruuteen asti. Porukalla on aika harhaisia käsityksiä täällä menneiden aikojen elintasosta, tai jopa siitä miten muualla maailmassa menee työttömillä ym. vähemmän tienaavalla kansanosalla.

Vierailija
234/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1960-luvun 'oikea palkka' ja 'oikea työpaikka' hallituksen määrääminä aiheuttaisivat nykypäivänä ulinan joka kuuluisi avaruuteen asti. Porukalla on aika harhaisia käsityksiä täällä menneiden aikojen elintasosta, tai jopa siitä miten muualla maailmassa menee työttömillä ym. vähemmän tienaavalla kansanosalla.

Olet hieman höpö. Ei se hallitus mitään työpaikkaa määrännyt. Itse ne kyseltiin tai käytiin työvoimasta kysymässä avoimia paikkoja. Lehdissä oli myös ilmoituksia.

Vierailija
235/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla lapsetkin sai tehdä töitä. 12 v olin  lastenhoitajana koko kesän: 3 v poika ja1,5 v dow- tyttö. Puhelinta ei ollut ja lapset olivat n 6 h päivässä minun vastuullani.

13 ja 14 v olin sitten kesät kioskin vastaavana myyjänä. Tein tilaukset ja tilitin veikkaukset yms.

Sitten 15 v täysiaikaiseksi myyjäksi sähköliikkeeseen, jossa tein myös esim jatkojohtoja asiakkaille ja hinnoittelin asentajien työt tarjouksia varten.

Työelämäni alkuhistoriaa tässä. Pitkä tarina tulisi, jos jatkaisin🤔

Töitä oli tehtävä, jos halusi käydä oppikoulua, vanhemmilla ei ollut rahaa  kuin just ja just elämiseen.

Oliko sinun mielestäsi ennen paremmin?

Ei tässä suhteessa ollut, mutta silloinkin oli rikkaampia ihmisiä, joiden lasten ei tarvinnut tehdä töitä. Minä olin heille kateellinen ja he olivat minulle kateellisia, koska olin paljon itsenäisempi joka suhteessa.

Nyt ei koulu jää käymättä rahapulan takia. 

Toisaalta vanhemmat luottivat kaikessa minuun. Koska minulla piti olla bussilippu koulua varten, niin hoitelin myös koulureissuilla vanhempien pankkiasioita, koska olisi ollut tuhlausta ajella bussilla pankkiin. Onneksi isä sai tehtaalta palkan käteisenä. En ymmärrä, miten alaikäinen sai valtakirjan vanhempiensa pankkiasioiden hoitoon. Hoidin siis esim asuntolaina yms asioita.

Mulla oli vanhempia sisaruksia, mutta eivät käyneet oppikolua, joten heidänkin matkarahat olivat liikaa.😨

Vierailija
236/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hieman höpö. Ei se hallitus mitään työpaikkaa määrännyt. Itse ne kyseltiin tai käytiin työvoimasta kysymässä avoimia paikkoja. Lehdissä oli myös ilmoituksia.

Ei määrännyt, mutta jos et ilmaantunut työmaalle aamulla kello 7.00, ei tullut työttömyyskorvaustakaan. Tukityöt eivät olleet vaihtoehto työttömyyskorvauksille -> ei työpanosta ei rahaa. Ja ne korvaukset eivät olleet kummoisia.

Vierailija
237/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se urbaanilegendaa, että ennen sai helpommin palkallaan ostettua auton tai talon?

Luuletko että duunaritaustaiset talonomistajat ovat lottovoitolla talonsa hankkineet?

Luulen että palkka pysyi paremmin näpeissä ja säästössä kun ei ollut mitään puhelinta minkä maksuja maksaa tai käyty joka päivä bufeella syömässä. Ei 60 - 70- luvulla palkkalla ostettu kokoajan jotain vaan vuokra, ruuat ja oltiin kotona ja katsottiin TVstä mitä nyt sieltä tulikaan, yksi kanava ja 2 - 3 tuntia lähetystä. Itsekin 70 -luvulla mietin viikon et ostanko puhelimen (lankapuhelin) ja tarvinko minä sitä ja siihen tarvii sen puhelinpöydänkin, mitähän se maksaa vai käynkö aina kopilla..?

Itse puhelinhan ei maksanut paljoa, mutta sitä varten piti ostaa puhelinosuuskunnan osake, joka oli kallis. Oma palkkani oli nettona noin 5000 markkaa kuukaudessa, puhelinosake maksoi vajaat 4000 markkaa. Myös puhelut oli kalliita.

Palkka pysyi paremmin näpeissä, kun 70-luvulla ei ollut pankkikortteja ja käteistä sai vain pankin konttorista. Ne meni kiinni klo 16.30, joten töistä oli kiire pankkiin, jos rahaa halusi. Muutaman kerran kävi niin, että perjantaina ei ehtinyt lähteä ajoissa töistä ja viikonloppu meni sitten rahattomana.

Vierailija
238/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimittaja ja mikäli esim. 70-luvulla työskennelleiden toimittajien puheita on uskominen, niin ala oli todella märkä eli juotiin paljon. Ilmeisesti oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että tiedotustilaisuuksissa yms pressilounailla oli alkoholia tarjolla niin paljon kurkkuun ehti kaataa. Töissä oltiin kännissä, juttuja kirjoitettiin kännissä, nukuttiin jossain toimituksen sohvalla, mistä siivooja herätteli aamulla ja ei kun uuteen päivään. 

Oma urani on alkanut 2000-luvun alussa enkä muista, onko missään tiedotustilaisuudessa ollut alkoa tarjolla. Jos olisin töissä kännissä, saisin kenkää heti. 

Vierailija
239/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 70 luvulla töissä vanhassa postikonttorissa. Kun juna kulki ohi,niin katosta varisi jotain sahajauhon näköistä niskaan.Ei puhuttu mistään sisäilma ym ongelmista.Mutta kukaan ei valittanut, tunnelma oli leppoisa, talonmies oli iso vaitonainen heppu,joka ilmestyi aina vähän ennen viittä (klo 17) eteiseen sulkemaan ulko-oven. Jotkut asiakkaat taisivat vähän pelätä tyyppiä. Ihan turvamiehestä olis mennyt,

Vierailija
240/425 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen toimittaja ja mikäli esim. 70-luvulla työskennelleiden toimittajien puheita on uskominen, niin ala oli todella märkä eli juotiin paljon. Ilmeisesti oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että tiedotustilaisuuksissa yms pressilounailla oli alkoholia tarjolla niin paljon kurkkuun ehti kaataa.

Kuulopuheet pitivät paikkansa. Aloitin kesätöissä 1980-luvun alussa. Työmaajuoppoja oli joka paikassa, sekä toimistoilla että rakennuksilla. Nykyään samanlainen menisi ei menisi läpi juuri missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi