Muistikuvia 60- ja 70-lukujen töistä ja työskentelystä???
Oliko ennen oikeasti paremmin? Oliko työtahti hitaampaa?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se urbaanilegendaa, että ennen sai helpommin palkallaan ostettua auton tai talon?
Ennen se talokin rakennettiin useasti talkoo voimilla, kukaan ei tee sitä nykyään.Kun aletaan heti kyselemään saatko siitä palkkaa taikka muita etuja.
Hiukan ohis, mutta nykyään nuoret eivät tee yhtään mitään ilmaiseksi. Kaikesta pitää saada rahaa. En ihmettele yhtään vaikka joku olisi pyytänyt rahaa siitä kun mummeli on kaupassa pyytänyt nuorta antamaan jotain mihin itse ei yletä.
Auttaisiko se mummo vastavuoroisesti jotain nuorta, jos sillä nuorella olisi hätä?
Ei toimi näin päin.
No, millainen hätä esimerkiksi?
Kun kävin sairaalassa niin kopissa oli sihteeri, joka naputteli kaikkien potilaiden tiedot paperille ja kansioon. Ois kyllä nykyäänkin parempi että olis sihteereitä lääkäreillä niin ei aika kuluisi tietokoneella ja voisi keskittyä potilaaseen. Nyt kun menee lääkärille niin se vaan naputtaa koneella eikä edes katso potilasta samalla kun kirjoittaa hurjaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se urbaanilegendaa, että ennen sai helpommin palkallaan ostettua auton tai talon?
Ennen se talokin rakennettiin useasti talkoo voimilla, kukaan ei tee sitä nykyään.Kun aletaan heti kyselemään saatko siitä palkkaa taikka muita etuja.
Hiukan ohis, mutta nykyään nuoret eivät tee yhtään mitään ilmaiseksi. Kaikesta pitää saada rahaa. En ihmettele yhtään vaikka joku olisi pyytänyt rahaa siitä kun mummeli on kaupassa pyytänyt nuorta antamaan jotain mihin itse ei yletä.
Auttaisiko se mummo vastavuoroisesti jotain nuorta, jos sillä nuorella olisi hätä?
Ei toimi näin päin.
No, millai
No, esimerkiksi vaikkapa kakka-.
1960 ja 1970 luvuilla influenssa oli kansan suussa vain lentsu.
1968 oli hongkongilsin influenssa ja 1977 moskovalainen influenssa.
Ajankuvaa kuvasti sekin että neuvostoliitto hermostui moskovalaisesta influenssasta ja siihen loppui suomessa influenssien nimeäminen.
Työtahti oli hitaampaa, mutta toisaalta työntekijät oli kohtelussa sitä alinta kastia.
Uskokaa tai älkää, huonomminkin on ollut.
Hyviä ja huonoja puolia.
Ehdin 70-luvun lopussa olemaan kesätyössä pankissa. Töitä tehtiin osin tietty sen mukaan, minkä verran oli asiakkaita ja tilipäivinä riitti väkeä pitkiksi jonoiksi asti. Välillä tehtiin sitten sellaisia töitä, joita asiakkaat eivät nähneet. Laskin esimerkiksi yhteen erilaisia lippuja ja lappuja täsmäämään pääkassan kanssa ja syötin alkeelliselle tietokoneelle muihin pankkeihin siirtyviä maksuja.
80-luvulla tein töitä muun muassa varastokirjanpitäjänä samaa lappuhommaa käsitellen sen rinnalla, että vietiin läpi kirjanpitoa atk:lle Mikro-Mikkoa näpytellen.
Työtahti oli tasainen ja tauot säännellyt. Ainoa työpaikka, jossa aidosti lorvittiin sijoittui valtionhallintoon.
Konttoriin ja toimistoon pukeuduttiin siististi, oli tarkat kahvi- ja ruokatauot. Käsin tai kirjoituskoneella kirjoitettiin ja täytettiin lomakkeet. Oli enemmän aikaa tehdä työt kun ei ollut nettiä ja somea jossa tänä päivänä työaikana roikutaan heti mahdollista. Ennen ei ollut tietoakaan etäpäivistä ja sairaslomaa sai vaan kun oli kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Konttoriin ja toimistoon pukeuduttiin siististi, oli tarkat kahvi- ja ruokatauot. Käsin tai kirjoituskoneella kirjoitettiin ja täytettiin lomakkeet. Oli enemmän aikaa tehdä työt kun ei ollut nettiä ja somea jossa tänä päivänä työaikana roikutaan heti mahdollista. Ennen ei ollut tietoakaan etäpäivistä ja sairaslomaa sai vaan kun oli kuumetta.
Saiko töissä olla kännissä vai lähettikö pomo kotiin huilimaan loppupäiväksi?
Ehkä parasta aikaa työelämässä on ollut työkuorman kannalta 2000-2008. Oli sihteerit yms eikä tarvinnut itse tehdä aivan kaikkea. Ja mikä parasta, oli omat työhuoneet. Sitten poistettiin sihteerit ja työhuoneet. Eipä ole enää, joku perhanan virikekanala tullut tilalle. En ole tottunut tähän nykyiseen hulluuteen ja tuskin totunkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko töissä olla kännissä vai lähettikö pomo kotiin huilimaan loppupäiväksi?
Paljon oli paikkoja, missä sai olla. Jos oli paljon vaarallisia koneita yms. silloin pomot lähettivät siltä päivältä kotiin. Luonnollisesti sai kuitenkin täyden palkan tuolta päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet muuttivat keskeneräiseen taloon ja sitten rakennettiin samalla, niin ei tarvinnut maksaa kahta asuntoa.
Piti olla keittiö ja yksi huone ja vessa, ellei ollut ulkohuussi joillakin alueilla.
60-luvulla lapsetkin sai tehdä töitä. 12 v olin lastenhoitajana koko kesän: 3 v poika ja1,5 v dow- tyttö. Puhelinta ei ollut ja lapset olivat n 6 h päivässä minun vastuullani.
13 ja 14 v olin sitten kesät kioskin vastaavana myyjänä. Tein tilaukset ja tilitin veikkaukset yms.
Sitten 15 v täysiaikaiseksi myyjäksi sähköliikkeeseen, jossa tein myös esim jatkojohtoja asiakkaille ja hinnoittelin asentajien työt tarjouksia varten.
Työelämäni alkuhistoriaa tässä. Pitkä tarina tulisi, jos jatkaisin🤔
Töitä oli tehtävä, jos halusi käydä oppikoulua, vanhemmilla ei ollut rahaa kuin just ja just elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla lapsetkin sai tehdä töitä. 12 v olin lastenhoitajana koko kesän: 3 v poika ja1,5 v dow- tyttö. Puhelinta ei ollut ja lapset olivat n 6 h päivässä minun vastuullani.
13 ja 14 v olin sitten kesät kioskin vastaavana myyjänä. Tein tilaukset ja tilitin veikkaukset yms.
Sitten 15 v täysiaikaiseksi myyjäksi sähköliikkeeseen, jossa tein myös esim jatkojohtoja asiakkaille ja hinnoittelin asentajien työt tarjouksia varten.
Töitä oli tehtävä, jos halusi käydä oppikoulua, vanhemmilla ei ollut rahaa kuin just ja just elämiseen.
Nyt ei saa mennä, vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei saa mennä, vaikka haluaisi.
"Ajatelkaa edes lapsia!"
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun mielestäsi ennen paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun mielestäsi ennen paremmin?
Ennen oli paremmin. Selvään se.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaako kukaan menneille vuosikymmenille, joka oikeasti muistaa nuo ajat?
Muistan kyllä nuo ajat, mutta en sinne kaipaa, koska silloinkin oli elämässä myös ongelmia. Ei se aika mikään onnela ollut monestakaan syystä.
Sen palkan eteen joutui tekemään enemmän töitä.
Myös lauantai oli työpäivä klo 13.00. Moni arkipyhä oli palkaton.Vuosiloma 24 päivää/v , joka tuli vasta 3v työsuhteen jälkeen.
Sairasajan omavastuu palkaton ensimm. 2-3 pv, sairaanlapsenhoitoa ei ollut, äitiysloma 1-3 kk, 60-luvulla naisilla avioliitto oli irtisanomisperuste.
Töitä oli enemmän tarjolla, koska avustavia työtehtäviä , jotka nyt teknologia vienyt. Toisaalta, tukia ei ollut, jostakin työtä oli saatava. Ihmiset menivät vain aamuisin esim. raksalle kysymään töitä ja jos töitä oli, jäätiin töihin tai lähdettiin kotiin.
Kaipaan sellaiseen aikaan/vaihtoehtotodellisuuteen, missä maata ei ole pilattu moniosaajilla.