Naisena ymmärrän, miksi monet miehet ovat turhautuneita naisiin. Tässä syitä:
1. Naisilla on ollut oikeutettu syy vapautua mutta seuraukset eivät ole yksinkertaisia
Naiset ovat viime vuosikymmeninä saaneet valtavasti lisää vapauksia ja mahdollisuuksia (hyvä niin), mutta samalla moni on omaksunut ei tarvitse miestä mihinkään -mentaliteetin, tai sekoittanut tasa-arvon kilpailuun, jossa miehen kanssa ei olla tiimi, vaan vertailun kohde.
2. Osa naisista on omaksunut epärealistiset odotukset
Monet miehet kokevat, että moderni naisihanne kumppanista on menestyvä, kunnianhimoinen, sosiaalisesti taitava ja emotionaalisesti kypsä, samalla vahva mutta herkkä, ja tietenkin pidempi kuin minä, mutta ei liian dominoiva.
Toisin sanoen: fantasiamies, ei oikea mies.
Deittikulttuuri ja sosiaalinen media ruokkivat tätä. Instagram, TikTok ja dating-sovellukset luovat illuusion, että jossain on aina parempi vaihtoehto. Tämä tekee sitoutumisesta vaikeampaa ja ruokkii valinnan yltäkylläisyyden paradoksia: mitä enemmän valinnanvaraa, sitä vähemmän tyytyväisyyttä.
3. Naisetkin voivat pelata uhriasemalla
Feministinen keskustelu on tuonut esiin tärkeitä epätasa-arvon muotoja, mutta samalla se on joskus muuttunut retoriikaksi, jossa kaikki miesten ongelmat selitetään miesten syyksi, eikä tunnisteta, että myös miehet kärsivät yhteiskunnallisista paineista vain eri tavoin.
Tuloksena on tilanne, jossa nainen voi puhua vapaasti kokemastaan epäoikeudenmukaisuudesta, mutta miehen kokemus torjutuksi tulemisesta, yksinäisyydestä tai riittämättömyydestä leimataan valittamiseksi tai uhriutumiseksi.
4. Naisetkin hyötyvät miesten turhautumisesta
Yhteiskunta rakentuu nyt pitkälti tavalla, joka palkitsee naisia enemmän. Koulutuksessa tytöt menestyvät keskimäärin paremmin. Työelämässä monet alat suosivat pehmeitä arvoja, tunneälyä ja verkostoitumista. Miehille luontaisia vahvuuksia (kuten kurinalaisuus, suoruus, looginen ongelmanratkaisu) ei enää arvosteta yhtä paljon sosiaalisissa suhteissa.
Tämä luo tilanteen, jossa naisten ääni kuuluu kaikkialla, mutta miesten kokemus jää varjoon.
Kommentit (731)
Tämä kuulostaa neutraalilta analyysiltä, mutta oikeastaan se vain kierrättää vanhaa asetelmaa, jossa naiset syyllistetään yhteiskunnallisista muutoksista, joihin heillä ei yksin ole valtaa.
Kun sanotaan, että naiset hyötyvät miesten turhautumisesta tai että feminismi on mennyt liian pitkälle, sivuutetaan se, että suurin osa naisista edelleen kohtaa epätasa-arvoa, väkivaltaa ja työelämän eriarvoisuutta.
On myös ristiriitaista puhua miesten kokemusten vaientamisesta ja samalla rakentaa keskustelu, jossa naisten kokemukset mitätöidään ja naiset esitetään ongelman lähteenä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluu olla jälleen vapaita ,sen jälkeen kun on muksut tehty . Sitten on aika hajoittaa perhe . Mies jätetään , biletys odottaa , toista miestä metsästämään. Tällaisia vaimoja on paljon!! Ja turha väittää vastaan! Tutkittu asia , naiset jättävät eniten .
Näin käy, kun miehistä tulee vapaamatkustajia, jotka eivät pidä huolta parisuhteestaan.
Kyllä miehenä olen parinkymmenen avioliittovuoden jälkeen tullut siihen tulokseen, että jos unohdetaan pillu kokonaan, niin mies elää huomattavasti onnellisempaa elämää yksin kuin naisen kanssa.
Monesta kohdasta ymmärrän, että tilanne saattaa tuntua siltä. Esimerkiksi tuo, että naisilla olisi kohtuuttoman suuret odotukset. Totuus on kuitenkin myös se, että naiset kokevat usein suurta kuormitusta ja työtaakkaa parisuhteessa/perheessä. Naiset tavallaan kantavat tällaisista valinnoista myös suurimman vastuun, joten yksinkertaisesti on oltava valikoiva. Jokin syyhän sille myös on, että naiset kokevat nykyisissä parisuhteissa näin eivätkä ole enää tuohon valmiita.
Sen sijaan viimeiseen työkohtaan haluaisin vahvoja perusteluita, että asia olisi oikeasti näin eikä vain mutu. Monet työpaikat kulkevat edelleen hyvin vanhanaikaisilla (=mieslähtöisesti?) tavoilla ja metodeilla ja ennen kaikkea tuottavuus edellä. Keskitetään, tehostetaan ja irtisanotaan porukkaa. Siihen nähden on aika paksu väitös mielestäni nykytyöelämästä, jonka moni nainen etenkin kokee raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Näiden ap:n nostamien syiden vuoksi yhä useampi mies etsiikin vaimoa ulkomailta maista, joissa naiset ovat vanhakantaisempia eikä feminismi ole päässyt turmelemaan. Erityisesti Aasian maat,utta myös Itä-Euroopan ovat suosittuja kohteita.
Naisia on kuitenkin enemmän suhteessa miehiin, joten luulisi löytyneen omasta kotimaasta. Se, että roudataan naisia konservatiivisimmista maista, ei edesauta yhtään suomalaisten jatkuvuutta ja olemassaoloa vaan on toinen keino edesauttaa väestönvaihtoa vaikka vaikutukset ovat erilaiset. Hankalaa ajaa valkoista nationalismia, jos valkoisia naisia kohtaan lietsotaan vihaa. Syystäkään ketään miestä tai naista ei pidä kannustaa hakemaan vierasperäisiä lajeja tänne. Aasialainen nainen kun ei voi saada suomalaisia lapsia.
Eikä poliittinen kanta automaattisesti korreloi henkilön elämänvalintojen ja -arvojen kanssa. Moni pelkäämäsi feministikin voi olla hyvä vaimo ja äiti oikeanlaisen miehen kanssa, ja mitä itse havainnut, niin heilläkin on valkoiset miehet ja valkoiset lapset. Katsomalla vaikka vasemman laidan puolueiden rivejä, niin enemmistö naisjäsenistä on pariutunut valkoisen miehen kanssa tehden näille valkoisia lapsia toisin kuin jollain vihaisella ylijäämämiehellä, jolle on muodostunut käsitys naisista nettimeemien kautta. Ehdota vaikka persuja äänestävälle naiselle kotiäitiyttä ja irtosuhteista luopumista, niin näet sen reaktion: moni vaan islamin takia äänestää persuja, koska islam asettaisi rajoituksia.
Kannattaa muuten muistaa, että reipas enemmistö naisista on epäpoliittisia ja naisilla on myös taipumusta konformismiin. Kyselyiden mukaan pituus ei ole niin tärkeää tai on tärkeää, ettei mies ole "rasisti" mutta valinnat ovat päinvastaisia kuin kyselyissä yms. esitetyt vastaukset biologian tullessa vastaan. Kyllä tällainen "rasisti" on saanut naisystävän, jos muuten on pakka kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden ap:n nostamien syiden vuoksi yhä useampi mies etsiikin vaimoa ulkomailta maista, joissa naiset ovat vanhakantaisempia eikä feminismi ole päässyt turmelemaan. Erityisesti Aasian maat,utta myös Itä-Euroopan ovat suosittuja kohteita.
Naisia on kuitenkin enemmän suhteessa miehiin, joten luulisi löytyneen omasta kotimaasta. Se, että roudataan naisia konservatiivisimmista maista, ei edesauta yhtään suomalaisten jatkuvuutta ja olemassaoloa vaan on toinen keino edesauttaa väestönvaihtoa vaikka vaikutukset ovat erilaiset. Hankalaa ajaa valkoista nationalismia, jos valkoisia naisia kohtaan lietsotaan vihaa. Syystäkään ketään miestä tai naista ei pidä kannustaa hakemaan vierasperäisiä lajeja tänne. Aasialainen nainen kun ei voi saada suomalaisia lapsia.
Eikä poliittinen kanta automaattisesti korreloi henkilön elämänvalintojen ja -arvojen kanssa. Moni pelkäämäsi fem
Kirjoitat naisista kuin eri lehmäroduista ja näiden eroavaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa neutraalilta analyysiltä, mutta oikeastaan se vain kierrättää vanhaa asetelmaa, jossa naiset syyllistetään yhteiskunnallisista muutoksista, joihin heillä ei yksin ole valtaa.
Kun sanotaan, että naiset hyötyvät miesten turhautumisesta tai että feminismi on mennyt liian pitkälle, sivuutetaan se, että suurin osa naisista edelleen kohtaa epätasa-arvoa, väkivaltaa ja työelämän eriarvoisuutta.
On myös ristiriitaista puhua miesten kokemusten vaientamisesta ja samalla rakentaa keskustelu, jossa naisten kokemukset mitätöidään ja naiset esitetään ongelman lähteenä.
En usko, että naiset hyötyvät miesten syrjäytymisestä ja turhautumisesta. Asia ei kosketa minua, mutta terve yhteiskunta ei ole sellainen, jossa puolet ihmisistä ovat vasten tahtoaan ilman parisuhdetta tai lapsia.
Jos miehet näkevät mahdollisuutensa työelämässä ja deittimarkkinoilla surkeina, moni heistä valitsee videopelit ja päihteet. Jos naiset tapaavat näitä miehiä, toteavat he, että on parempi olla ilman.
Lopputuloksena yhteiskunta, jossa hyvin harva lisääntyy ja tekee tuottavaa työtä vaikkapa vientiteollisuudessa. Kenen kokonaisetua tämä palvelee? Tuollainen yhteiskunta on nimittäin kaikkea muuta kuin vauras ja vakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä poliittine
Kirjoitat naisista kuin eri lehmäroduista ja näiden eroavaisuuksista.
Kyse on rotupetturuudesta. Vanhemmatkin toivovat, että lapsenlapset muistuttaisi heitä. He kokevat jopa vieraan, vastaantulevan oman rodun edustajankin samaistuttavaksi kuin puoliaasialaisen tai -afrikkalaisen lapsenlapsen, joka ei edes etäisesti muistuta suomalaista vanhempaansa. Nationalismi on ihan luonnollista.
Sinänsä ei yllätä yhtään, että sinulta meni koko pointti ohi. Rautalangasta: ET ARVOSTA NAISIA.
"Tuloksena on tilanne, jossa nainen voi puhua vapaasti kokemastaan epäoikeudenmukaisuudesta, mutta miehen kokemus torjutuksi tulemisesta, yksinäisyydestä tai riittämättömyydestä leimataan valittamiseksi tai uhriutumiseksi."
No tottakai nainen saa aina pelätä kun tapaa tuntemattoman miehen. Miehen ei tarvi lähtökohtasesti pelätä naista niin miksi miehen pitää uhriutua? Miehen pitäis olla mies, muuten on pelkkä ruikuttaja.
Tämä luo tilanteen, jossa naisten ääni kuuluu kaikkialla, mutta miesten kokemus jää varjoon.
Ai ääni kuuluu? Miksi sitten synnyttäviä naisia kohdellaan Suomessa kuin karjakkoa?
Sanan rotupetturuus voi kukin sanaa käyttävä työntää sinne minne aurinko ei paista. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Sanan rotupetturuus voi kukin sanaa käyttävä työntää sinne minne aurinko ei paista. Kiitos.
Suosittelen myös lämpimästi tekemään geenitestin, omalla DNA:llaan. Voi olla tajunnanräjäyttävä kokemus.
Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin naiset muuttivat lapsuudenperheestä suoraan yhteen miehen kanssa, heillä ei ollut kokemusta itsenäisestä elämästä. Sellainen varmaan pelottikin.
Nykyään taas suurin osa naisista on elänyt vuosia itsenäisesti ennen yhdessä asumista, on siis vertailukohta. Moni nainen huomaa että elämä onkin raskaampaa, työlämpää yhdessä miehen kanssa.
Niinpä. Naisille tulee yllätyksenä että nykyään parisuhde tosiaan vaatii myös heiltä työtä.
Ei se tule naisille yllätyksenä, vasn teille miehille. Nainen tekee parisuhteessa kaiken tunnetaan ja metatyön, ja se kuormittaa naista. Se on yksi syy,miksi nainen sitten hakee lopulta sen eron. Tässäkin asiassa miehet ovat parisuhteessa vapaamatkustaja.
Teille mieh
Sinä et edelleenkään mikään nainen ole. Sen näkee heti kommentin alusta. Kommentin lopussa vielä halveksut naisia. Kuvaat itseäsi syrjästä seuraajaksi, sivusta katsojaksi, paitsi jääneeksi.
Joku elämästä ja muista ihmisistä vieraantunut pöpipää teki aloituksen ja sinnikkäästi jankkaa joka väliin. Sen tunnistaa siitä, että puhuu koko ajan aiheen vierestä. Aloituskin oli sekava, vailla kunnon ydintä ja rakennetta.
Ap on varmaankin joku todella kehitysvammainen tms. joka ei kerta kaikkiaan kykene saamaan itselleen ihmissuhdetta. Jotain on tosi pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen mutta/ja allekirjoitan kyllä ap:n pitkän aloituksen. Itse en ryhtyisi enää parisuhteeseen minkään sukupuolisen kanssa, mutta kaikkein vähiten nuoren heteronaisen kanssa. Jo ystävyyssuhteista heteronaisten kanssa on jäänyt vähän kehno ja rasittava maku.
Miten sä ap jaksat kommentoida jatkuvasti, valheellisesti, vieläpä naisena esiintyen?
Ai. Mä taas oon saanut nimenomaan miehiltä kilpailuasetelmaa joskus, vaikka en itse kilpaile xD
Vierailija kirjoitti:
Alieeni kirjoitti:
Naiset eivät ole mitään velkaa miehille. Asia on päinvastoin. Miehet ovat sortaneet naisia vuosituhansia. Takaisinmaksun aika. Itse en uskalla edes ajatella miehen tapailua. Olen jo lähes 30 vuotias ja neitsyt. Minulla on myös autisminkirjon syndrooma ja en pidä siitä että käsketään minkälainen pitäisi olla tai mitä pitäisi tehdä
Kiitos!
Juuri tätä tässä ajetaankin takaa... takaisinmaksun aika
Vai sillä tavalla. Miten autistinainen tukijoukkoineen pärjää julistamassaan sukupuolten välisessä sodassa?
Tuskin kovin hyvin, tosipaikan tullen. Mutta ainahan voi taas uhriutua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa kuin naiset olisivat jotain velkaa miehille. Mitä pahaa siinä on jos naiset haluavat elää itsenäisesti? Jos kokee että on onnellisempi niin?
Ei ollut minulle osoitettu, mutta tähän on helppo vastata. Elämä on helpompaa, kun sitä ei tarvitse elää yksin. Kyllä se yksinkin onnistuu, mutta helpompaa se olisi, jos olisi rinnalla "me olemme tiimi" -tavalla ajatteleva puoliso.
Valitettavan usein tuntuu nykyisin siltä, että joko nainen ei halua muuta kuin olla itsenäisenä ilman, tai sitten halutaan vain muuttaa toisen nurkkiin odottaen, että mies hoitaa kaiken. Sellainen yhdessä rakentamisen asenne on valitettavan harvinainen. Halutaan tulla niin sanotusti valmiiseen pöytään, jossa kaikki on jo valmiina.
Kyllä se elämä omalla kohdallani on ollut helpompaa yksin.
Toki tuollainen rakastava kumppanuus olisi kelvannut jo ihan sieltä nuoresta pitäen, mutta sellaista parisuhdetta en ole kokenut. Sen sijaan olen kokenut niitä, joissa olen se pääasiallisen taakan kantaja. Joissa minä en toisen mielestä tarvitse mitään, ja jos mitään olen odottanut, on se johtanut vain riitaan.
Yksin on vaan helpompi. Voi ainakin joskus haaveissaan kuvitella sen onnellisen suhteen, sen lähemmäs sellaista tuskin pääsen.
Olen nainen mutta/ja allekirjoitan kyllä ap:n pitkän aloituksen. Itse en ryhtyisi enää parisuhteeseen minkään sukupuolisen kanssa, mutta kaikkein vähiten nuoren heteronaisen kanssa. Jo ystävyyssuhteista heteronaisten kanssa on jäänyt vähän kehno ja rasittava maku.