Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saan kunnian valmistaa sukujoulun ruokineen, pukkeineen ja kaikkineen, mutta miten estän lohen ahmijat ja saan kaiken ruoan riittämään?

Vierailija
31.10.2025 |

Täällä oli aiemmin ylioppilasjuhlia koskeva viestiketju, jossa kysyttiin neuvoja kuinka estää ahmijat. Otsikossa lukeekin, joten minä ja mieheni saimme kunnian järjestää sukujoulun yhdessä ja tietysti juuri vuotena jolloin kaikki maksaa enemmän kuin ennen. Olemme tehneet laskelmia ja seuraamme aktiivisesti tarjouksia aina lohen, kinkun,  konvehtien ja kahvin kohdalla, mutta väkeä tulee paljon ja muutama ahne suursyömäri, jotka hotkivat ruokaa enemmän kuin maha ja terveys kestäisi. Siskojeni miehet (3 kpl) ovat pahimpia ahmatteja ja kun ilmaiseksi saa, niin ahmivat senkin edestä enemmän. :( Siskot ja siskojen teini-ikäiset tyttäret auttavat kattamisessa, mutta mieheni ehdotti ettei meidän kannata ostaa muita lahjoja, koska tarjoamme kaiken ylläpidon. Mielestäni se on loistava ajatus, mutta sellaista ei ole koskaan ennen ollut, joten pitäisi pian ilmoittaa sukulaisille. 

En ole ammatiltani suurtalouskokki, mutta määrä mitä me miehen kanssa kahdestaan jouluna syömme ei tule riittämään isolle porukalle. Olen tehnyt havaintoja aimmista sukujuhlista aina jouluun, ylioppilasjuhliin ja häihin, niin etenkin näillä suursyömäreillä on tapana maistaa kaikkea tarjolla olevaa ja hakea lisää, vaikka edellinen lautanen on hädin tuskin tyhjennetty. 

Miten selvitä joulusta uupumatta ja saada ruoka riittämään? -Nuori Joulumuori

Kommentit (226)

Vierailija
181/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätte vieraita osallistumaan. Voitte pyytää, että osa toisi pienen määrän lohta mukanaan ja osa jotain muuta. Ei kuitenkaan kenellekään mitään suuria ja kalliita pyyntöjä. Jos useampi tuo lohta, niin siitä ei tulisi kenellekään liian suurta rasitetta, mutta saisitte sen riittämään.

Meillä on järjestetty sukujouluja jo 20 vuoden ajan, ja olen huomannut että ihmiset tuovat mielellään jotain mukanaan. Esim yksi tuo joka vuosi rosollia ja yksi vihersalaattia. Ei siis mitään ihmeellistä, vaan ihan tavallisia ruokia. Itse hankitaan kalat, kinkut, laatikot ja kaikki suuret jutut, sekä juomat.

Jos saan kutsun juhliin, jonne pitää tuoda omat ruuat mukana, niin vastaan kauniisti, että kiitos ei, meillä oli jo muuta sovittuna. Ei se ole mikään juhla, jos sinne täytyy ottaa omat eväät, se on nyyttikestit ja sellaisia oli opiskelijoilla, ei enää työssäkäyvillä aikuisilla. Ei pidä kutsua väkeä joulupöytään, jos ei kykene tarjoamaan ruokaa.

Vierailija
182/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydätte vieraita osallistumaan. Voitte pyytää, että osa toisi pienen määrän lohta mukanaan ja osa jotain muuta. Ei kuitenkaan kenellekään mitään suuria ja kalliita pyyntöjä. Jos useampi tuo lohta, niin siitä ei tulisi kenellekään liian suurta rasitetta, mutta saisitte sen riittämään.

Meillä on järjestetty sukujouluja jo 20 vuoden ajan, ja olen huomannut että ihmiset tuovat mielellään jotain mukanaan. Esim yksi tuo joka vuosi rosollia ja yksi vihersalaattia. Ei siis mitään ihmeellistä, vaan ihan tavallisia ruokia. Itse hankitaan kalat, kinkut, laatikot ja kaikki suuret jutut, sekä juomat.

Paljon selkeämpää tilata tarjottavat pitopalvelusta ja laskuttaa jokaiselta 32 e. Kukaan ei joudu muiden ruokien maksumieheksi, kukaan ei joudu kantamaan rosollikulhoa junassa mukanaan eikä kukaan joudu miettimään, riittääkö ruoka, kun sitä on tilattu 1,3-kertainen määrä o

Eihän tuo ole ratkaisu, jos seurueessa on rohmuja. Ne rohmut ottavat kaiken itselleen riippumatta siitä, paljonko pitopalvelu on ruokaa valmistanut. Jos eivät jaksa edes syödä kaikkea ottamaansa ruokaa, niin ottavat silti, mutta jättävät sitten syömättä lautaselleen. Sitä se rohmu tarkoittaa, että ottaa itselleen muidenkin osuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee vegaaninen joulupöytä niin ruikuttajat ei jatkossa napsauta sulle nakkia. Porkkalaa ja seitania, juomaksi vettä ja pakuriteetä.

Ai että mä nauttisin nähdä sen kärpäsenä katossa :D 

Lihavat setämiehet kiroilis ääneen :DDDDD

Joo tollasille sivistymättömille, läskeille ja laiskoille ahmiville miehille en tekisi kuin korkeintaan jotain maustamatonta vegaanista mössöä.

Mutta oikeasti en huolisi tuollaisia ihmisiä pöytääni ollenkaan. Oksettavuuden huippu. 

Eiköhän nuo oksettavat miehet osaisi ilmoittaa, että kiitos kivasta joulutarjoilusta, mutta me lähdemme nyt kotiin. Sitten sinä jäisit seitanisi ja porkkalasi kanssa ihmettelemään, että mitä tälle hiilihydraattilimalle oikein pitäisi tehdä. Ja kun seuraavan kerran tarvitsisit muuttoapua tai autoa lainaan, niin sivistymätön läski mies sanoisi, että onhan noita autovuokraamoja.

Vierailija
184/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? En minä ymmärtänyt aloituksesta, että ap:n pitäisi ostaa lahjat koko suvulle, vaan että se, joka on ruokatarjoiluvuorossa, järjestää paikalle myös joulupukin. Jokainen perhe sitten laittaa joulupukille jaettavaksi omat lahjakassinsa.

Ymmärsit ihan oikein. Tänä vuonna minä ja mieheni olemme vetovastuussa sukujoulusta tarjottavineen ja joulupukkineen. Ilmoitimme sukulaisille, että ylimääräisiä lahjoja emme aio ostaa, mutta majoituksen tarjoamme myös. Ap

Vierailija
185/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kamalaa viettää joulua niin ettei saisi nauttia lempiruoistaan kun pihit pihistelevät kaikessa. Jokaiselle pikku lautanen, jossa on ohut siivu lohta ja keitetty peruna, jestas mikä idioottimainen ajatus.

Kerro suvulle että olette liian pihejä järjestämään kunnollista joulua ja vetäydytte kunniasta. 

Kyllä. Jokainen syö omassa kodissaan niin paljon kuin syö. Ihmisten ilmoille kun lähtee, pitää olla vähän käytöstapoja.

Juuri näin. Meidän perhe menee aina juhliin niin, että syödään kotona tai jossain juhlapaikan lähellä hyvin, joten varsinaisissa juhlissa voidaan hieman närppiä tarjoiluja ja sanoa, että ei nyt jaksa, kun syötiin ennen tänne tuloa. Lapsille muistute

Olenkin ajatellut, että rohmut ovat luonteeltaan poikkeavia, jonkinlaisia persoonallisuushäiriöisiä, ja siinä muilta ruokaakin varastamisessa on selvästi elementtinä jonkinlainen lähisuhdeväkivalta. Sinä juuri vahvistit käsitystäni, kun osoittauduit passiivis-aggressiiviseksi. Eli jos et saa syödä muiden ruoka-annoksia, et tule ollenkaan. Arvaa mitä, muut ovat vain helpottuneita, jos kerrankin pysyt poissa sukujuhlista.

Vierailija
186/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon selkeämpää tilata tarjottavat pitopalvelusta ja laskuttaa jokaiselta 32 e. Kukaan ei joudu muiden ruokien maksumieheksi, kukaan ei joudu kantamaan rosollikulhoa junassa mukanaan eikä kukaan joudu miettimään, riittääkö

Missä tuossa on ongelma? Maksetaan 55 e ja saadaan ruokaa enemmän ja kaikki on tyytyväisiä! 

Vierailija
187/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei aikuinen ihminen saa suutaan auki ja todettua porukan istuessa pöytään että "Toivon kaikken nauttivan ruoasta mutta huomioivan sen että kaikille riittää." Onko vaikeaa? Itse sanon aina kun tarvetta on ja huolehdin että tulee ymmärretyksi. Jos joku on esim santsi kierroksella kun kaikki ei vielä ole ensimmäistäkään saaneet niin totean että" Odotahan hei sen santsauksen kanssa sen aikaa että kaikki halukkaat on ensin saaneet ensimmäisen kierroksen jotta kaikille varmasti riittää". Oletko sä vässykkä? Vai miten sä et saa suutasi auki? 

Vierailija
188/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurtalouskokki ei osaa tehdä ruokaa niin että riittää myös ahmateille, niin miten muut onnistuu ? Osta sitä lohta enemmän kuin kahdelle, niin muutkin saa. 

Vierailija
189/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon selkeämpää tilata tarjottavat pitopalvelusta ja laskuttaa jokaiselta 32 e. Kukaan ei joudu muiden ruokien maksumieheksi, kukaan ei joudu kantamaan rosollikulhoa junassa mukanaan eikä kukaan joudu miettimään, riittääkö ruoka, kun sitä on tilattu 1,3-kertainen määrä o

Pitopalvelujen ruoat on aina aika huonoja.

Vierailija
190/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kutsuvat väkeä joulupöytään, jos ei ole halua tarjota kuin pöytäpaikka ja tuoli, ruuat pitää tuoda itse? Teillä on omituisia sukujuhlia, jos kutsuja ei järjestä mitään juhlaa vaan olettaa, että vieraat hoitavat niin tarjoilun kuin loppusiivouksen.

Onneksi olen kotoisin Turusta enkä mistään köyhästä Karjalasta, jossa vieraiden oletetaan tuovan ruuat mukanaan. Meillä sukujouluun kutsuja pitää kunnia-asianaan, että ruokaa riittää ja tarjolla on jokaiselle jotakin. Meillä pidetään huonona käytöksenä, jos vieras tulee salaattikulho kainalossa vähän kuin osoittaen, että et sinä osaa edes ruokaa laittaa, joten tuotiin pöytään edes tämä.

Jos ei ole rahaa tarjoiluihin, ei pidä sukujoulua järjestää. Ei juhla ole mikään opetustilaisuus, jossa maistellaan hapansilakkatacoja ja seitania, juhla on kaikille mukava tilaisuus. Jos ei sellaista halua järjestää, kannattaa juhlia yksin.

Vierailija
191/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes suostut moiseen järjestelyyn? Jokainen voi syödä kotonansa mitä ja kuinka paljon haluaa. Ja jos nyt kuitenkin ruokit ison porukan, ei siihen pöytään kaikkea kaupan tarjontaa tarvitse kattaa. Kinkku ja laatikot, jotain makeaa jälkkäriksi, tortut/piparit, suklaata/marmeladia. Mitä vähempi, sen parempi. Ehkä jatkossa ovat tunkeutumatta toisten pöytiin.

No onhan aloittaja miehineen ollut muiden luona jouluisin syömässä, nyt kitisee kun tuli oma vuoro. 

Vierailija
192/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sellainen lappu että " 2kpl per henkilö " tms

Vierailija
193/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat annoskippoihin. Isoihin astioihin halpaa ja täyttävää jouluruokaa, kuten kalan yhteyteen keitettyjä kananmunia ja itse tehtya katkarapusalaattia (tulee itse tehtynä paljon halvemmaksi kuin ostettu).

Ainahan toki voi luistella vastuusta ja esim. päivää ennen jouluaattoa ilmoittaa sairastuneensa norovirukseen. Saa olla rauhassa koko joulun :)

Vierailija
194/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian stressaavaa, en suostuisi. Pitäkää nyyttärit tästä eteenpäin. Perinteitä voi muuttaa ihan vapaasti! Joulurauhaa kaikille. 

Vierailija
195/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kunnia tuo muka on????!!! Rölli... 

Vierailija
196/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei aikuinen ihminen saa suutaan auki ja todettua porukan istuessa pöytään että "Toivon kaikken nauttivan ruoasta mutta huomioivan sen että kaikille riittää." Onko vaikeaa? Itse sanon aina kun tarvetta on ja huolehdin että tulee ymmärretyksi. Jos joku on esim santsi kierroksella kun kaikki ei vielä ole ensimmäistäkään saaneet niin totean että" Odotahan hei sen santsauksen kanssa sen aikaa että kaikki halukkaat on ensin saaneet ensimmäisen kierroksen jotta kaikille varmasti riittää". Oletko sä vässykkä? Vai miten sä et saa suutasi auki? 

No kuulehan olen sanonut kaikille aiemminkin, mutta ei ole toiminut, vaikka olen topakasti sanonut. Rohmuavat eivät muuta tapojaan ja viime jouluna tädin luona siskojen miehet ahnehtivat, niin että ruoka loppui kesken. Saan suuni auki, mutta en ala kasvattamaan aikuisia miehiä eli juurikin näitä rohmuajia. Ap

Vierailija
197/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suurtalouskokki ei osaa tehdä ruokaa niin että riittää myös ahmateille, niin miten muut onnistuu ? Osta sitä lohta enemmän kuin kahdelle, niin muutkin saa. 

Mitä et nyt ymmärtänyt? Kerroin aloituksessa että EN ole suurtalouskokki. Ap

Vierailija
198/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon selkeämpää tilata tarjottavat pitopalvelusta ja laskuttaa jokaiselta 32 e. Kukaan ei joudu muiden ruokien maksumieheksi, kukaan ei joudu kantamaan rosollikulhoa junassa mukanaan eikä kukaan joudu miettimään, riittääkö

Itse tekisin ruokaa rajatun määrän ja sanoisin, että jos ruokaa ei riitä kaikille voivat rohmut tilata omaan laskuunsa lopuille syömistä woltilla. Luojan kiitos en ole ap enkä vietä sukujoulua. 

Vierailija
199/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita sellainen lappu että " 2kpl per henkilö " tms

Rohmu ajattelee että kerrankin päästään syömään kunnolla ja ottaa kahden sijaan kuusi kappaletta. 

Vierailija
200/226 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidämme siskollani  kanssa yhteisjoulun joka vuosi noin 10 hengelle. sisko tekee laatikoita ja pienen kinkun, mie vien karjalanpiirakat munavoilla, savulohta, sisko tyttö vegeruokia ja rosollin. Joulupukkikin vielä käy kun nuorin joulun viettäjä on 8v.