Mikä on sellainen vanhanaikainen ruoka jota hyvin harva syö nykypäivänä?
Ainakin kaurapuuro, lihakeitto ja kinkkukiusaus.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veri ohukaiset. Maistuisi nyt oikeasti kun on runsaat kuukautiset, katson vesi kielellä 50 luvun veriohukais mainosta:ei enää hankalaa veren ostamista. Sinne lähtisi tämä raudanpuute
Verrilettuja saa kaupasta, kuten vertakin puolen litran pulloissa - pakkasesta. Tällä viikolla löysin myös jauhemaksapihvitaikinaa puolen litran pulloissa - pakkasesta.
Verikeitto eli tumma ruisleipä, jonka taikinaan lisätään verta, paloitellaan ja keitetään sianlihanpalojen kanssa keitoksi. Liemi vettä. Pohjalainen ruoka. Jäi syömättä minulta.
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko. Kaikki tuntuvat inhoavan ja hirveä yököttely, jos kerron että on yksi lempiruoistani.
Myös mun lemppari!
Kaikki sisäelimiä tai kieltä sisältävät ruuat vaikuttavat kadonneen. Maksaa vielä jonkin verran käytetään, mutta sekin vähentynyt aivan todella paljon. En ole aikoihin kuullut että kukaan olisi esimerkiksi naudan kieltä syönyt kotiruokana.
Tätä on ihan tutkittu. Paljon menee hyvää tavaraa halpavientinä Kiinaan, jossa sisäelimet ovat haluttuja herkkuja. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/3d8c1ead-ec52-545d-a0d5-377e8…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoa varmaan kovin moni syö enää tänä päivänä. Yököttää vieläkin se kouluajan perjantai hernekeitto ja rieska
Taitaa esim. monissa työpaikkaruokaloissa olla hernekeittoa
Mutta vain torstaina
Niin, että hyvin harva syö hernekeittoa. Useita ruokailijoita kuitenkin syö vaaaaan 52kertaa vuodessa eli vain torstaina. Voi luoja tätä logiikkaa. :D
Aika moni syö hernekeittoa. Lähes koko ikäluokallinen miehiä syö hernekeittoa torstaisin.
No sitähän tuossa juuri tarkoitettiin.
Voi apua, taidan olla tosi vanhanaikainen, kun täällä on tosi paljon ruokia joita meillä syödään aina silloin tällöin. Perunamuusi, jauhelihakastike, mannavelli, suklaapuuro, uuni ohrapuuro, hernekeitto jne.
kuivalihavelli ja kampsut ovat mielestäni sellaisia vanhanaikaisia ruokia, joita harvat enää syö
Leipäreissu. Me syötiin tätä lapsena silloin tällöin ja mielestäni vieläkin hyvää on, vaikka on nyt rahaa maksaa kunnon ruoasta. Eli maito kuumennetaan hellalla ja sekaan ruisleipää, voita ja suolaa. Toki myös purjoperuna keitto ja muut sen aikaiset ruoat. Olin jo 60-luvulla vegaani, kun sitä sanaa ei tunnettu silloin lainkaan. Inhotti vain lihan haju jo silloin ja en pystynyt sitä syömään lainkaan.
Konalan lihamestarin jauhenliha pata 👴🏻🥩💜🧺
Vierailija kirjoitti:
Leipäreissu. Me syötiin tätä lapsena silloin tällöin ja mielestäni vieläkin hyvää on, vaikka on nyt rahaa maksaa kunnon ruoasta. Eli maito kuumennetaan hellalla ja sekaan ruisleipää, voita ja suolaa. Toki myös purjoperuna keitto ja muut sen aikaiset ruoat. Olin jo 60-luvulla vegaani, kun sitä sanaa ei tunnettu silloin lainkaan. Inhotti vain lihan haju jo silloin ja en pystynyt sitä syömään lainkaan.
Ei vegaani kylläkään syö maitotuotteita.
OT:
Mielenkiintoinen ketju. Mä itse olisi varmasti unohtanut suurimman osan näistä ruuista, jos työpaikkani ei olisi pelastanut mua historialtani. ;) Eli siis mä pääsin töihin erään yhdistyksen keittiöön, jossa tehdään pääosin iäkkäämpien asiakkaiden toiveruokia. Siellä oli emäntä jäämässä eläkkeelle, joten hän sitten koulutti mut talon tavoille.
Peruna on keskiössä. Keitin potut, muusi, kiusaukset, keitot. Ruskeaa kastiketta ainakin kerran viikossa ja toisinaan kanamunakastiketta. Hernekeittoa kahdesti kuussa, kaalilaatikkoa kerran, uunimakkaraa perjantaiksi tai vaihtoehtosesti wienerleikettä muusilla.
Raastesalaatit ovat kova juttu, porkkanaraaste marjoilla tai ananakselle. lantturaaste... Säilöttiin punajuuria ja kurkkuja. Itse muistn mummoni kaaliraastepikkelöinnit.. - ihastusta heti ja stä pitää olla Aina.
Makaronilaatikko on ainoa pastaruoka, jota pyydetään. Kerran joku mainitsi spagettibolognesen, joku nuorisolainen 62v. Olen tonnikalapastapaistosta tehnyt ja siitä tykättiin myös, vaihtelun vuoksi.
Joskus tulee pyyntöä kasvisruuista, mutta ne ei saa niin paljoa kannatusta. Jos listassa lukee kasvissosekeitto, tai wokkinuudelit, linssikeitto/paistos... Tiedän, että vakkarit tulee ja pari muuta, mutta yleisöryntäystä ei ole. Vegehernaria olen alkanut tekemään, niin se ja pannari saa torpan täyteen (60 hlöä).
Kyllä vanhempi väestö vielä perunalla ja ruskealla sianlihakastikkeella kulkee.
Läskisoossi ja kuoripottu. Kastike oli ainoa hyvä lapsena mutta se vähä mitä sai tarttui niiihin kuoriin ja päätyi kuoriessa roskiin.
Minunkin herkkua on kaalilaatikko,samoin vasikantanssi ja piimäjuusto.
En tiedä kuulunko vanhempaan väestöön 54-vuotiaana, mutta peruna ja liha on pop ilman muuta, ja kala.
En käsitä mikä vika perunassa on, sehän on kasviskin vielä.
Mykyrokka tulee mieleen
The only fears we have to fear is these fears itself.
Vierailija kirjoitti:
Lipeäkala, silakkalaatikko, veripalttu, talkkuna ja perunavelli.
Klimppisoppa, tikkupuuro
Vierailija kirjoitti:
Minunkin herkkua on kaalilaatikko,samoin vasikantanssi ja piimäjuusto.
En ole kuullu vasikantanssista? Mitä se on ?
Kokkisotaa katsoessa tajusin, että en ole tehnyt nakkikastiketta varmaan kymmeneen vuoteen. Korjaan tilanteen alkuviikosta, nakit on jo ostettu.
Risotto. Porkkanalaatikko joka tehty pahanmakuisella reseptillä. Liian rasvaiset piirakkapohjat sienipiirakoissa.
Aika moni syö hernekeittoa. Lähes koko ikäluokallinen miehiä syö hernekeittoa torstaisin.