Mikä on sellainen vanhanaikainen ruoka jota hyvin harva syö nykypäivänä?
Ainakin kaurapuuro, lihakeitto ja kinkkukiusaus.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ritarit eli leipävanukas
Onko tää sama kuin ns. pappilan hätävara?
Vierailija kirjoitti:
Verikeitto eli tumma ruisleipä, jonka taikinaan lisätään verta, paloitellaan ja keitetään sianlihanpalojen kanssa keitoksi. Liemi vettä. Pohjalainen ruoka. Jäi syömättä minulta.
Miksi ihmeessä? Oletko vegetaristi vai muuten poikkeava.
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko. Kaikki tuntuvat inhoavan ja hirveä yököttely, jos kerron että on yksi lempiruoistani.
Amszonista tilasin lihaisaa kaalisoppaa ja oli tosi hyvää eikä maksanut paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
OT:
Mielenkiintoinen ketju. Mä itse olisi varmasti unohtanut suurimman osan näistä ruuista, jos työpaikkani ei olisi pelastanut mua historialtani. ;) Eli siis mä pääsin töihin erään yhdistyksen keittiöön, jossa tehdään pääosin iäkkäämpien asiakkaiden toiveruokia. Siellä oli emäntä jäämässä eläkkeelle, joten hän sitten koulutti mut talon tavoille.
Peruna on keskiössä. Keitin potut, muusi, kiusaukset, keitot. Ruskeaa kastiketta ainakin kerran viikossa ja toisinaan kanamunakastiketta. Hernekeittoa kahdesti kuussa, kaalilaatikkoa kerran, uunimakkaraa perjantaiksi tai vaihtoehtosesti wienerleikettä muusilla.
Raastesalaatit ovat kova juttu, porkkanaraaste marjoilla tai ananakselle. lantturaaste... Säilöttiin punajuuria ja kurkkuja. Itse muistn mummoni kaaliraastepikkelöinnit.. - ihastusta heti ja stä pitää olla Aina.
Makaronilaatikko on ainoa pastaruoka, jota pyydetään. Kerran joku mainitsi spagettibolognesen,
Mahtavaa ja melkein olin unohtanu ton kananmunakastikkeen, maitokastike. Lapsena sitä sai. Ei siinä silloin mitään lihoja sen kanssa ollu. Nyt vois ehkä jotain lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Talkkunaa ei tosiaan moni tunnu edes tietävän, saati syövän. Vaikka se on hyvää.
Talkkuna on aivan kamalaa.
Vanhaan aikaan pistettiin siansorkkia keittoon
..ei ehkä enää
Vierailija kirjoitti:
Uunissa lämmitetyt juustoleivät.
Meillä syödään melkein joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuulunko vanhempaan väestöön 54-vuotiaana, mutta peruna ja liha on pop ilman muuta, ja kala.
En käsitä mikä vika perunassa on, sehän on kasviskin vielä.
Eihän siinä olekaan muuta vikaa, että siinä kestää. Pasta, riisi, nuudelit tms tulevat vartissa.
Pottu on hyvää.
N53
Vierailija kirjoitti:
Kuoritut keitetyt perunat ja jauhelihakastike.
No ainakin koululaisille tätä tarjotaan.Meillä on kyllä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veri ohukaiset. Maistuisi nyt oikeasti kun on runsaat kuukautiset, katson vesi kielellä 50 luvun veriohukais mainosta:ei enää hankalaa veren ostamista. Sinne lähtisi tämä raudanpuute
Verrilettuja saa kaupasta, kuten vertakin puolen litran pulloissa - pakkasesta. Tällä viikolla löysin myös jauhemaksapihvitaikinaa puolen litran pulloissa - pakkasesta.
Teen harvakseltaan jauhemaksapihvejä valmiiksi jauhetusta maksasta (löytyy kaupasta sitäkin, mut ei aina). Itse tehtynä erinomaista ja perunamuusin kanssa erityisesti. Nam!
Sanottakoon että lapsena ei kuulunut suosikkeihin, mutta iän myötä pikkuhiljaa. Kun asuin omillani, niin kerran tuli niin suuri halu saada maksapihvejä, että oli pakko tehdä. Siitä se sitten lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoa varmaan kovin moni syö enää tänä päivänä. Yököttää vieläkin se kouluajan perjantai hernekeitto ja rieska
Taitaa esim. monissa työpaikkaruokaloissa olla hernekeittoa
Mutta vain torstaina
Niin, että hyvin harva syö hernekeittoa. Useita ruokailijoita kuitenkin syö vaaaaan 52kertaa vuodessa eli vain torstaina. Voi luoja tätä logiikkaa. :D
Aika moni syö hernekeittoa. Lähes koko ikäluokallinen miehiä syö hernekeittoa torstaisin.
Ja koulussa sitä on välillä. Tuntuu maistuvan oppilaille.
Soosiperunat + puolukkasurvos. Njammi !
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi ja nakit
Kyllä toimii aina. Varsinkin kankkusessa . Lots of sinappi
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty hernekeitto
Höpö höpö. Meillä ainakin syödään. Purkkihernekeitto ei ole mistään kotoisin itse tehtyyn verrattuna.
Aloitusviestin tuotteita oon syönyt kaikkia ihan hiljattain. Jos jauhelihakeitto lasketaan? Tai kanakeitto
Mutta.... Joo Veripalttu, alatoopi ja naudan kieli tuli mieleen. Mitä oon syönyt joskus mummoni tekemänä. Ja ihan tykännyt. Näkee noita kaupassa vieläkin, mutta ei oo käsi tarttunut jostain syystä.. :D