Puoliso manipuloi väsymyksellä
En nyt tiedä onko otsikko täysin kuvaava, mutta tilanne on siis se, että puolisollani on itseaiheutettu nukkumisongelma, jonka vuoksi hän on jatkuvasti väsynyt. Kyseessä on aikuinen perheellinen jhminen, joka on vastuullisessa kokoaikatyössä. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä (yli 10v), hän on iltaisin vitkutellut nukkumaan menon kanssa, saattaa alkaa pelata videopeliä klo 22 illalla, vaikka herätyskello soi klo 06.30. Aloittaa vakavia keskusteluja siinä vaiheessa kun minä olen pesemässä hampaita jne. Hän menee siis jatkuvasti liian myöhään nukkumaan, stressaa sängyssä sitä, ettei heti pysty nukahtamaan ja sitten ei tietenkään heti uni tule. Aamuisin on luonnollisesti väsynyt.
Työn hoitaa moitteetta, mutta me muut perheen jäsenet saadaan koko ajan kuulla kuinka väsynyt hän on. Viikonloppuisin aamupalapöydässä on poissaoleva, minä saan vastailla lasten kysymyksiin ja olla henkisesti läsnä koko ajan. Jos huomautan asiasta, niin vastaus on että hän on väsynyt. Joku aika sitten minulla meni hermot tähän ja sanoin, että en aio jatkossa reagoida mitenkään ilmoituksiin väsymyksestä. Tästä seurasi pitkä keskustelu siitä kuinka en tue häntä ja minulle ei pysty kertomaan ollenkaan negatiivisia asioita kun odotan vain täydellistä suoriutumista kaikessa jne.
Kun olimme vielä lapsettomia, ei tämä haitannut kun pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit. Nyt homma on mennyt siihen, että minä kannattelen liian usein yksin perheen sisäistä harmoniaa sillä, että olen emotionaalisesti saatavilla ja pystyn olemaan läsnä lapsille. Mies kyllä tekee lasten kanssa juttuja, mutta lähes päivittäin tarvitsee enemmän lapsivapaata kun on niin väsynyt. Minusta tuntuu, että käyttää tätä manipuloinnin välineenä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti on luontaisesti yörytmin ihminen. Minäkin olen ja en ole ikinä tottunut siihen, että pitäisi tehdä aikaisia aamuvuoroja. Tuntuu täysin luonnottomalta mennä esim iltakymmeneltä nukkumaan. Ei minun elimistö ole ikinä silloin vielä lähellekään siinä tilassa. Sitten jos on ollut pakollisia aamuherätyksiä, niin heti kun on vapaata, niin rytmi kääntyy luontaisesti taas yökukkujan rytmiksi. Se on ihan sama kuin aamuihmistä yritettäisiin pakottaa yökyöpeliksi. Se mikä on luontainen sisäinen kello niin se on. Minä en ole yli 40 vuoteen ollut aamuihminen. En edes kouluaikoina, joten vaikea on kuvitella, että sellaiseksi joskus vielä noin vain muuttuisi. Tuskin ikuiset aamuihmisetkään muuttuu noin vain yökyöpeleiksi.
No miksi se sitten tekee aamuvuoroja? Ja on se jännä miten se sama yöhön asti valvominen jatkuu v
No monessa työpaikassa ei tehdä muita kuin aamuvuoroja. Itse olen siitä onnellisessa tilanteessa, että saan tehdö iltavuoroja. Ja mitä pimeyteen tulee, niin en minä ainakaan ikinä ole nukkunut tai ollut väsynyt valoisuuden mukaan. Menen nukkumaan noin klo 03 aamuyöllä, oli sitten pimeää tai kesän yötön yö. Näin minun sisäinen kelloni vaan toimii, on aina toiminut.
Olisiko kannattanut miettia silloin kun valitsi alaa? Ei aikuinen ihminen voi syyttää muita omista ongelmistaan. Uhrimentaliteetti.
Voisit itse piirtää kelloon 03 tai siirtää sen 03:een silloin kun pitäisi mennä nukkumaan jos se on se taikasana.
Vierailija kirjoitti:
Voisit itse piirtää kelloon 03 tai siirtää sen 03:een silloin kun pitäisi mennä nukkumaan jos se on se taikasana.
Olet vain väsynyt trolli.
Mulla on krooninen väsymys, enkä kyllä kestäisi ihmissuhdetta jossa mua syyllistetään väsymyksestä. Ei siinä taida auttaa kuin ero.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mies jonka mielestä alistin häntä kun pyysin olemaan vauvan päiväuniaikaan hiljempaa.
Ei liity asiaan, mutta mun lapsuudenkodissa mua syytettiin "terrorisoinnista" ja "kiusaamisesta" kun pyysin yöllä olemaan hiljaa. Niin kieroutuneita voivat ihmiset olla. En enää itsekään varmaan tiedä mikä on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mies menee nukkumaan usein jo klo 18-20 välillä väsymykseensä vedoten. Ei kuitenkaan heti nuku, vaan selaa kännykkää sängyssä suljetun oven takana. Tiedän tämän, koska me muut, minä ja teinit eletään vielä tuohon aikaan muissa touhuissa, eli olen vienyt esim puhdasta pyykkiä makkariin tai hakenut sieltä jotain.
Usein tuohon aikaan kuskaan vielä teinejä treeneihin ja näitähän tavoitteellisesti pelaavilla nuorilla on useat viikossa. Samoin on alkuillasta vielä ihan tavalliset kotityöt käynnissä, ihan samoin olen itsekin työssäkäyvä, joten pyykit, ruoanlaitto, kaupassa käynti, tiskit jne täytyy nekin hoitaa.
Eli kaikki perheeseen ja kotiin liittyvä on jäänyt ko muutaman vuoden mun harteille. Aika loppu olen. Omille harrastuksille ei paljon jää aikaa tai energiaa.
Kyllähän tuo on muutakin mun miehen puolelta kuin väsymystä, pakoilua p
Ehkä erikoisinta ja huolestuttavinta tuossa on vetäytyminen omiin oloihin muiden seurasta ja lisääntyneet työpaikalla viihtymiset ilman ns liukuvaa työaikaa tai varsinaisia ylitöitä tai muita lisävastuita, mun mies tekee samaa ja näin ei ole aina ollut. Itselläni on kyllä epäilykseni tästä mutta vielä olen vailla vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on krooninen väsymys, enkä kyllä kestäisi ihmissuhdetta jossa mua syyllistetään väsymyksestä. Ei siinä taida auttaa kuin ero.
Miksi hankit lapsia jos tiedät ettet pysty osallistua vastavuoroisesti lapsiperhearkeen? Teitkö tämän kumppanille selväksi ennen kuin hän sitoi itsensä tällaiseen elämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mies jonka mielestä alistin häntä kun pyysin olemaan vauvan päiväuniaikaan hiljempaa.
Ei liity asiaan, mutta mun lapsuudenkodissa mua syytettiin "terrorisoinnista" ja "kiusaamisesta" kun pyysin yöllä olemaan hiljaa. Niin kieroutuneita voivat ihmiset olla. En enää itsekään varmaan tiedä mikä on normaalia.
Minun äiti ja sisko ns. minua vastaan, koska mun siskolla on elämä. (eli ilmeisesti tärkeämpi kuin minulla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hankit lapsia jos tiedät ettet pysty osallistua vastavuoroisesti lapsiperhearkeen? Teitkö tämän kumppanille selväksi ennen kuin hän sitoi itsensä tällaiseen elämään?
Tämä. Älä hanki lapsia, jos olet sohvanpohjalla ikuisesti väsymystä nurkuva nahjus.
Niin se vaan on, että aina saa kärsiä jos syyttää muita omista ongelmistaan.
Enhän minä tätä laivaa ohjaa.
Kyllä jokainen aikuinen saa nukkua silloin kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuomitset lapset kärsimään sinun vaivastasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen aikuinen saa nukkua silloin kun siltä tuntuu.
Ja kun tuntuu siltä aina, toinen vanhempi hoitakoon kodin ja lapset aina.
Vai miten se meni?
En voi mitään sille milloin aurinko nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että "olen liian herkkä" ja puolusteltiin jatkuvaa vttuilua ja kiusantekoa lauseella "no mutta sinähän olet tottunut huonoon käytökseen" :D Tämä viimeinen lause ja asian maton alle lakaiseminen katkaisi kamelin selän, ja aika pian sen jälkeen katkoin sukuun välit.
Älä ota vätystä kotiisi. Ei lähde ikinä oma-aloitteisesti. Ei saa aikaiseksi lähteä, kuten ei saa aikaiseksi mitään muutakaan. Näitä ketjuja on aina kamala lukea. Kauhulla ihmettelen, että minkälaisissa "parisuhteissa" ihmiset suostuu elämään.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitään sille milloin aurinko nousee.
Näinhän se menee😎
Luulen että miehesi on kyllästynyt parisuhteeseenne ja perhe-elämäänne ja väsymys on vain tekosyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että "olen liian herkkä" ja puolusteltiin jatkuvaa vttuilua ja kiusantekoa lauseella "no mutta sinähän olet tottunut huonoon käytökseen" :D Tämä viimeinen lause ja asian maton alle lakaiseminen katkaisi kamelin selän, ja aika pian sen jälkeen katkoin sukuun välit.
Minulle ne sanoivat, että kaikki on mun päässä eikä ne ole tehneet mitään väärää. Meinasivat jopa, että minut pitäisi laittaa johonkin suljetulle osastolle. Aina kun puolustin itseäni he vaativat, että annan jonkun esimerkin missä he ovat toimineet väärin. Kaikki esimerkit olivat kuutenkin vanhentuneita rikoksia heidän mielestään ja minun olisi pitänyt päästä niistä jo yli. Sitten alkoi se "keksit tämän päästäsi ei sinulla ole edes mitään esimerkkejä!".
Eli väsyttää klo. 03 vaan, koska silloin kellossa lukee 03? Valo ei liity asiaan? Eikö se olisi sitten kuitenkin talviaikaan klo. 02 jos kesällä nukuttaa klo 03? Jos muuttaisit Kiinaan niin mihin aikaan joutuisit siellä mennä nukkumaan?