Puoliso manipuloi väsymyksellä
En nyt tiedä onko otsikko täysin kuvaava, mutta tilanne on siis se, että puolisollani on itseaiheutettu nukkumisongelma, jonka vuoksi hän on jatkuvasti väsynyt. Kyseessä on aikuinen perheellinen jhminen, joka on vastuullisessa kokoaikatyössä. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä (yli 10v), hän on iltaisin vitkutellut nukkumaan menon kanssa, saattaa alkaa pelata videopeliä klo 22 illalla, vaikka herätyskello soi klo 06.30. Aloittaa vakavia keskusteluja siinä vaiheessa kun minä olen pesemässä hampaita jne. Hän menee siis jatkuvasti liian myöhään nukkumaan, stressaa sängyssä sitä, ettei heti pysty nukahtamaan ja sitten ei tietenkään heti uni tule. Aamuisin on luonnollisesti väsynyt.
Työn hoitaa moitteetta, mutta me muut perheen jäsenet saadaan koko ajan kuulla kuinka väsynyt hän on. Viikonloppuisin aamupalapöydässä on poissaoleva, minä saan vastailla lasten kysymyksiin ja olla henkisesti läsnä koko ajan. Jos huomautan asiasta, niin vastaus on että hän on väsynyt. Joku aika sitten minulla meni hermot tähän ja sanoin, että en aio jatkossa reagoida mitenkään ilmoituksiin väsymyksestä. Tästä seurasi pitkä keskustelu siitä kuinka en tue häntä ja minulle ei pysty kertomaan ollenkaan negatiivisia asioita kun odotan vain täydellistä suoriutumista kaikessa jne.
Kun olimme vielä lapsettomia, ei tämä haitannut kun pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit. Nyt homma on mennyt siihen, että minä kannattelen liian usein yksin perheen sisäistä harmoniaa sillä, että olen emotionaalisesti saatavilla ja pystyn olemaan läsnä lapsille. Mies kyllä tekee lasten kanssa juttuja, mutta lähes päivittäin tarvitsee enemmän lapsivapaata kun on niin väsynyt. Minusta tuntuu, että käyttää tätä manipuloinnin välineenä.
Kommentit (128)
Voi luoja miten nää miehet aina löytää jonkun äidinkorvikkeen. Mitä takasanoja käyttävät? Onko se hokkuspokkus nyt "rakastan sinua" se taikasana joka tehoaa niin että kaikki sikailu on sillä pyhitettyä? Potku persseelle pitäs niille antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas mies menee nukkumaan usein jo klo 18-20 välillä väsymykseensä vedoten. Ei kuitenkaan heti nuku, vaan selaa kännykkää sängyssä suljetun oven takana. Tiedän tämän, koska me muut, minä ja teinit eletään vielä tuohon aikaan muissa touhuissa, eli olen vienyt esim puhdasta pyykkiä makkariin tai hakenut sieltä jotain.
Usein tuohon aikaan kuskaan vielä teinejä treeneihin ja näitähän tavoitteellisesti pelaavilla nuorilla on useat viikossa. Samoin on alkuillasta vielä ihan tavalliset kotityöt käynnissä, ihan samoin olen itsekin työssäkäyvä, joten pyykit, ruoanlaitto, kaupassa käynti, tiskit jne täytyy nekin hoitaa.
Eli kaikki perheeseen ja kotiin liittyvä on jäänyt ko muutaman vuoden mun harteille. Aika loppu olen. Omille harrastuksille ei paljon jää aikaa tai energiaa.
Kyllähän tuo on muutakin mun miehen puolelta kuin väsymystä, pakoilua p
Minä alkaisin vihaamaan tuollaista miestä. Miten ihmeessä kukaan nainen jaksaa tuollaista? Mies on pettänyt sinut kumppanina ja lastenne vanhempana täysin. Täysin anteeksiantamaton teko omaa puolisoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
On täällä lehmänhermoisia naisia. Hyväksytään aikuiselta ihmiseltä, jonka tulisi olla tasa-vertainen kumppani, lapsen tasoista käytöstä. En vaan ymmärrä. Minä suuttuisin jo ensimmäisestä lusmuilusta ihan tosissaan ja olisin niin vttumainen, että mies varmasti muistaisi jatkossa.
Niinpä. Eikö se ole #miesvihaa, että pidetään miestä niin heikkona ja lapsellisena otuksena, että häneltä ei voi odottaa aikuisen ihmisen vastuullista käytöstä? Jos arvostat miestä, älä suhtaudu häneen kuin vajaakykyiseen.
Missä miesvihahullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä lehmänhermoisia naisia. Hyväksytään aikuiselta ihmiseltä, jonka tulisi olla tasa-vertainen kumppani, lapsen tasoista käytöstä. En vaan ymmärrä. Minä suuttuisin jo ensimmäisestä lusmuilusta ihan tosissaan ja olisin niin vttumainen, että mies varmasti muistaisi jatkossa.
Oh hoh, mies ottaisi eron tuollaisesta justiinasta.
Ei ota ellei oo valmiiks jo seuraava katsottuna. Miehet ei mihinkään tyhjänpäälle eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ottaa. Oikein hyvä varmasti kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ota ellei oo valmiiks jo seuraava katsottuna. Miehet ei mihinkään tyhjänpäälle eroa.
Eivät eroa tyhjän päälle ja kun vaimo jo kerran hoitaa kaiken, niin vaimo myös hoitaa eron. Lisäksi usein nämä ovat samoja miehiä, joille ero tulee ihan puskista. Kaikkihan oli niin hyvin, mikä sille vaimolle nyt tuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei haittaa. Normaali nainen ei halua elämäänsä lapsen tavoin käyttäytyvää miestä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep.
Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä
Nukahti suurieleisesti? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kidutusmenetelmä
Kyllä näin voi sanoa. Kauankohan aloittaja vielä jaksaa ennen kuin uupuu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep.
Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä
Jättimäisen ilmalämpöpumpun? Ei se sisäyksikkö ole iso 😅
Parikymmentä senttiä syvyys ja 30 korkeus, leveys n 60 cm Järkevä hankinta kaikin puolin
Kommenteissa vilahtivat jo viittaukset mielenterveysasioihin. En halua aloittaa mitään juupas-eipäs-kissanhännänvetoa enkä johtaa keskustelua harhapoluille. Keskustelu voi varmaan kuitenkin rönsyillä ja silti pysyä asiallisena.
Narsistisesti käyttäytyvän miehen eksänä tunnistan useita näistä käytösmalleista. Duunari katoaa tärkeyttä uhkuen töihin kuin valvoisi koko vapaan maailman tulevaisuutta ja samalla kätevästi luistaa vanhemman velvollisuuksistaan. Miehen oma mukavuus/tarpeet/harrastukset/haluamiset tulevat aina perheen muiden jäsenten edelle. Jopa pikkulapset, vauvat, oma puoliso jäävät takaa-alalle, eikä kyse ole kerrasta tai kahdesta, vaan jatkuvasta muiden suoranaisesta laiminlyönnistä.
Eksäni jätti aikoinaan minut itkemään väsymystäni huonosti nukkuvien kaksosvauvojen kanssa, pelkän harrastusmenon vuoksi. Sama mies suuttui kun sairastuin keuhkokuumeeseen ja joutui jäämään kotiin hoitamaan parivuotiaita lapsiaan. Ja kyllä näiden tapausten väliin mahtui paljon kitinää kuumasta/kylmästä, paljon vessassa istumista, kieltäytymistä hakemasta sittemmin jo isompia lapsiaan, ei voinut käydä kaupassa tai laittaa ruokaa, mutta ei syönyt minunkaan ruokiani, vaan osti kalliita valmisvoileipiä. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
Narsisti ei näyttäydy ulospäin minään mahtailevana tai äänekkäästi itseään esiin tuovana kukkoilijana. Ihan tavallisen oloinen ja näköinen perusduunari voi olla äärimmäisen itsekäs ja itsekeskeinen narsismiin saakka. Eikä tätä maan suolaa pääse nauttimaan isommissa annoksissa kuin puoliso ja lapset, muillehan hän on niin mukava heppu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää kummankin olla aamupalapöydässä samaan aikaan?
Niin, AP voisi tosiaan herätä lasten kanssa, huolehtia lapsille aamupalan pöytään, siivota kaatuneet maidot, pyyhkiä pöydät ja sen jälkeen pukea lapset ulkoilemaan. Mies saisi sitten ihan rauhakseen herätä klo 11 aikaan hiljaisessa talossa, kun AP on pyörittänyt kaikki pienten lasten aamuhommat joka ainoa aamu.
Toki voisihan sen niinkin päin tehdä, että se olisi AP joka jäisikin nukkumaan, tai vaikka lukemaan kirjaa sänkyyn. Miehen olisi sitten pakko vastata lasten vuorovaikutuspyrkimyksiin, kun ei olisi äitiä tekemässä kaikkea tunnetyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit vaikka kävi töissä?
Viikonloppuisin lapseton usein ehtii nukkumaan pidempään, ja arkipäivisin nukkumaan päikkäreitä kun ei tarvitse kaitsea niitä kakaroita.
Minä pystyn lasten kanssakin nukkumaan niitä päikkäreitä, ja meillä asuu kolme erityislasta ja yksi aikuinen = minä. En ihan hahmota, miten kahden aikuisen taloudessa ei voi levätä.
"Ei tässä ap:n tapauksessa pelkästään kellonajoista ole kyse, vaan unenlaadusta! Itsekin olen iltavirkku, enkä tosiaankaan voi arkisin aloittaa pelaamaan tietokoneella klo 22 tai selata somea pari tuntia ennen puoltayötä. Tällöin en varmasti saa unta aikanaan eikä varsinkaan laadukasta sellaista.
Iltavirkkukin siis joutuu olemaan aikuinen ihminen ja parhaalla mahdollisella tavalla sovittaa nukkumisensa työelämään. Ja se nyt vaan tarkoittaa sitä, että illat pitää rauhoittaa aikanaan, jotta saa nukuttua edes kohtuullisen määrän laadukasta unta."
Hyvä jos sinulla toimii. Minulla on ihan sama mitä teen. Makaan sängyssä, luen kirjaa, katson tylsää dokumenttia, selaan somea tms. Uni ei vaan tule. En minäkään tässä nyt erityisesti puolustele ap.n miestä. Kyllä itse olen lapseni aikoinaan hoitanut aamusta iltaan, vaikka iltaihminen olenkin. Mietin vain, että jos mies päivisin ja iltaisin osallistuu arkeen ja kaivaa pleikkarinsa esiin vasta lasten mentyä nukkumaan, niin ei hän nyt mikään toivoton tapaus ole (tätä en toki tiedä kirjoituksen perusteella). Ilmeisesti osaa keskustellakin, mutta väärään aikaan. Aamupalalle ei minusta kaikkien pakko ole mennä samaan aikaan. Toinen voi ottaa vastuun aamulla ja toinen sitten myöhemmin. Erirytmisissä perheissä kaikkien on pakko tehdä kompromisseja, jos haluaa perheensä pitää kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit vaikka kävi töissä?
Viikonloppuisin lapseton usein ehtii nukkumaan pidempään, ja arkipäivisin nukkumaan päikkäreitä kun ei tarvitse kaitsea niitä kakaroita.
Minä pystyn lasten kanssakin nukkumaan niitä päikkäreitä, ja meillä asuu kolme erityislasta ja yksi aikuinen = minä. En ihan hahmota, miten kahden aikuisen taloudessa ei voi levätä.
Jos siitä toisesta aikuisesta on vain ylimääräistä työtä ja hankaluutta, niin ei se mitenkään helpota asiaa.
Erottuani minunkin elämäni muuttui mukavaksi ja helpommaksi yksinhuoltajana kahden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit, että kyllä se mies siitä sitten muuttuu kun saatte lapsia?
Miten naiset pystyvät vaihtamaan sen dinkkurentoilun lapsiperheen asialliseen pyörittämiseen, kun on sen aika, mutta miehet eivät? Jokin vastuuntuntojuttu?
Ehkä miehet ovat keskimäärin tyhmempiä. Eivät ymmärrä. Johtuisiko se puuttuvasta kromosomista?
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa vilahtivat jo viittaukset mielenterveysasioihin. En halua aloittaa mitään juupas-eipäs-kissanhännänvetoa enkä johtaa keskustelua harhapoluille. Keskustelu voi varmaan kuitenkin rönsyillä ja silti pysyä asiallisena.
Narsistisesti käyttäytyvän miehen eksänä tunnistan useita näistä käytösmalleista. Duunari katoaa tärkeyttä uhkuen töihin kuin valvoisi koko vapaan maailman tulevaisuutta ja samalla kätevästi luistaa vanhemman velvollisuuksistaan. Miehen oma mukavuus/tarpeet/harrastukset/haluamiset tulevat aina perheen muiden jäsenten edelle. Jopa pikkulapset, vauvat, oma puoliso jäävät takaa-alalle, eikä kyse ole kerrasta tai kahdesta, vaan jatkuvasta muiden suoranaisesta laiminlyönnistä.
Eksäni jätti aikoinaan minut itkemään väsymystäni huonosti nukkuvien kaksosvauvojen kanssa, pelkän harrastusmenon vuoksi. Sama mies suuttui kun sairastuin keuhkokuumeeseen ja joutui jäämään kotiin hoitamaan parivuotiait
Narsistin tunnistaa siitä että mikään ei ole koskaan hyvin. Aikuinen mies kitisee kylmää/kuumaa tai jos joku tavara tai ihminen ei toimi halutulla tavalla. Siis ihan onnettomia sählääjiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta sä kuulostat aivan kamalalle. Ei kai kukaan puhu puolisolleen noin tai ei ainakaan pitäisi. Järkyttävää tekstiä.
Tuo mies kuulostaa aivan kamalalta eli eiköhän hän ollut ihan ansaittua.
No ei ole. Ketään ei kuulu haukkua ja nimitellä noin. Ero ennen tuollaista. Aivan sama millainen vätys mies on, mutta joku vastuu on sillä naisellakin siitä, millaiseksi heittäytyy. Tuollainen nimittely on henkistä väkivaltaa ja ei sitä voi perustella niin, että "toinenkin on."
No ei kai siinä ole muita vaihtoehtoja kuin alistua, taistella vastaan tai lähteä.