Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso manipuloi väsymyksellä

Vierailija
31.10.2025 |

En nyt tiedä onko otsikko täysin kuvaava, mutta tilanne on siis se, että puolisollani on itseaiheutettu nukkumisongelma, jonka vuoksi hän on jatkuvasti väsynyt. Kyseessä on aikuinen perheellinen jhminen, joka on vastuullisessa kokoaikatyössä. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä (yli 10v), hän on iltaisin vitkutellut nukkumaan menon kanssa, saattaa alkaa pelata videopeliä klo 22 illalla, vaikka herätyskello soi klo 06.30. Aloittaa vakavia keskusteluja siinä vaiheessa kun minä olen pesemässä hampaita jne. Hän menee siis jatkuvasti liian myöhään nukkumaan, stressaa sängyssä sitä, ettei heti pysty nukahtamaan ja sitten ei tietenkään heti uni tule. Aamuisin on luonnollisesti väsynyt.

Työn hoitaa moitteetta, mutta me muut perheen jäsenet saadaan koko ajan kuulla kuinka väsynyt hän on. Viikonloppuisin aamupalapöydässä on poissaoleva, minä saan vastailla lasten kysymyksiin ja olla henkisesti läsnä koko ajan. Jos huomautan asiasta, niin vastaus on että hän on väsynyt. Joku aika sitten minulla meni hermot tähän ja sanoin, että en aio jatkossa reagoida mitenkään ilmoituksiin väsymyksestä. Tästä seurasi pitkä keskustelu siitä kuinka en tue häntä ja minulle ei pysty kertomaan ollenkaan negatiivisia asioita kun odotan vain täydellistä suoriutumista kaikessa jne.

Kun olimme vielä lapsettomia, ei tämä haitannut kun pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit. Nyt homma on mennyt siihen, että minä kannattelen liian usein yksin perheen sisäistä harmoniaa sillä, että olen emotionaalisesti saatavilla ja pystyn olemaan läsnä lapsille. Mies kyllä tekee lasten kanssa juttuja, mutta lähes päivittäin tarvitsee enemmän lapsivapaata kun on niin väsynyt. Minusta tuntuu, että käyttää tätä manipuloinnin välineenä. 

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta sä kuulostat aivan kamalalle. Ei kai kukaan puhu puolisolleen noin tai ei ainakaan pitäisi. Järkyttävää tekstiä. 

Tuo mies kuulostaa aivan kamalalta eli eiköhän hän ollut ihan ansaittua.

No ei ole. Ketään ei kuulu haukkua ja nimitellä noin. Ero ennen tuollaista. Aivan sama millainen vätys mies on, mutta joku vastuu on sillä naisellakin siitä, millaiseksi heittäytyy. Tuollainen nimittely on henkistä väkivaltaa ja ei sitä voi perustella niin, että "toinenkin on." 

Vierailija
42/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta sä kuulostat aivan kamalalle. Ei kai kukaan puhu puolisolleen noin tai ei ainakaan pitäisi. Järkyttävää tekstiä. 

No ei ole. Ketään ei kuulu haukkua ja nimitellä noin. Ero ennen tuollaista. Aivan sama millainen vätys mies on, mutta joku vastuu on sillä naisellakin siitä, millaiseksi heittäytyy. Tuollainen nimittely on henkistä väkivaltaa ja ei sitä voi perustella niin, että "toinenkin on." 

No mieshän voi ottaa ero. Ei kuitenkaan ottanut vaan ryhdistäytyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap...

Vierailija
44/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit vaikka kävi töissä? 

päikkäreiksi niitä silti sanotaan, vaikka ne otettaisiin vähän myöhemmin päivästä, vaikka just niiden töiden jälkeen.

Vierailija
45/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas mies menee nukkumaan usein jo klo 18-20 välillä väsymykseensä vedoten. Ei kuitenkaan heti nuku, vaan selaa kännykkää sängyssä suljetun oven takana. Tiedän tämän, koska me muut, minä ja teinit eletään vielä tuohon aikaan muissa touhuissa, eli olen vienyt esim puhdasta pyykkiä makkariin tai hakenut sieltä jotain. 

Usein tuohon aikaan kuskaan vielä teinejä treeneihin ja näitähän tavoitteellisesti pelaavilla nuorilla on useat viikossa. Samoin on alkuillasta vielä ihan tavalliset kotityöt käynnissä, ihan samoin olen itsekin työssäkäyvä, joten pyykit, ruoanlaitto, kaupassa käynti, tiskit jne täytyy nekin hoitaa. 

Eli kaikki perheeseen ja kotiin liittyvä on jäänyt ko muutaman vuoden mun harteille. Aika loppu olen. Omille harrastuksille ei paljon jää aikaa tai energiaa. 

Kyllähän tuo on muutakin mun miehen puolelta kuin väsymystä, pakoilua perheestä ja vastuusta. Lisäksi usein menee töihin

Lainaukset toimivat huonosti, mutta lisään vielä kommenttiini, että usein mä olen se, joka sitten valvoo myöhempään esim lukien tai elokuvaa/sarjaa katsoen. Se on yksinkertaisesti ainoa aika jolloin ehdin, eikä kukaan hetkeen halua multa mitään tai tarvitse mitään.

Vierailija
46/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä manageroi puolisoasi. Älä ala hänen äidiksi. Parisuhde on myös kompromissi. Miten muuten aiot ratkaista tämän keissin ja oman pahanolosi ?

Vierailija
47/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas mies menee nukkumaan usein jo klo 18-20 välillä väsymykseensä vedoten. Ei kuitenkaan heti nuku, vaan selaa kännykkää sängyssä suljetun oven takana. Tiedän tämän, koska me muut, minä ja teinit eletään vielä tuohon aikaan muissa touhuissa, eli olen vienyt esim puhdasta pyykkiä makkariin tai hakenut sieltä jotain. 

Usein tuohon aikaan kuskaan vielä teinejä treeneihin ja näitähän tavoitteellisesti pelaavilla nuorilla on useat viikossa. Samoin on alkuillasta vielä ihan tavalliset kotityöt käynnissä, ihan samoin olen itsekin työssäkäyvä, joten pyykit, ruoanlaitto, kaupassa käynti, tiskit jne täytyy nekin hoitaa. 

Eli kaikki perheeseen ja kotiin liittyvä on jäänyt ko muutaman vuoden mun harteille. Aika loppu olen. Omille harrastuksille ei paljon jää aikaa tai energiaa. 

Kyllähän tuo on muutakin mun miehen puolelta kuin väsymystä, pakoilua perheestä ja vastuusta. Lisäksi usein menee töihin

Lopeta hyväksymästä tuollaista lusmuilua mieheltä!

Vierailija
48/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen mies pelaa jotain pleikkaa. Se aika mikä menee siihen pelaamiseen vois käyttää suhteen vahvistamiseen ja yhteiseen aikaan. Mun mielestä ihan törkeetä keskittyä johonkin peliin kun aikuiset on parisuhteessa. Kuulostaa ihan äiti-poika suhteelta kun toinen ottaa myöhään yöllä jotain konsolia esille vaikka aamulla pitäis herätä ajoissa. Ei oo kyllä henkisesti kypsän käytöstä tollanen luonne.

Vierailija
49/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iltavirkku ja aamuntorttu. Todella vaikea saada unta ennen puolta yötä ja olen ns. parhaimmillani illalla ja alkuyöstä. Vaikka olisin nukkumatta yhden vuorokauden putkeen, en saa alkuillasta unta. En ikinä myöskään saa päivisin unta. En siis pysty nukahtamaan millään klo. 22, vaikka toinen sitä vaatisi. Arkisin itsekin herään 6.30 ja viikonloppuisin n. 10 (minulla on jo aikuiset lapset). Olen usein aamuisin väsynyt enkä juttutuulella ja nyt vaihdevuosien lähestyessä tuntuu ettei vaan millään jaksa.

Koska itselläni on oikeasti ollut henkisesti sairas kumppani, nousee niskavillani pystyy, kun joku pitää tällaista käytöstä manipulointina. Onhan se kurjaa kun on eri rytmit, mutta ei näille asioille kauheasti mitään voi. Voit pistää miehesi sänkyyn kello 20:00, mutta en usko, että tulee nukkumaan paremmin. Voit myös pyytää häntää olemaan keskustelematta kanssasi klo. 22 jälkeen, se ei ole tietenkään liikaa vaadittu. Voit myös syyttää ja kiukutella tästä hänelle, luultavasti päädytte eroon. Sinä tiesit millainen miehen luontainen rytmi on ja tämän kanssa teidän on jotenkin opittava elämään. Kompromisseja se vaatii kummaltakin. Muutamien (?) vuoden päästä lapsenne on teinejä ja teillä kaikki muut valvoo yöt, paitsi sinä. 

Vierailija
50/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa seurustella apn miehen kanssa? Ei kukaan muu paitsi ap.

Vierailija
51/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene itsekin samaan aikaan nukkumaan ja käske teinien soittaa iskä hakemaan. Jätä kaikki muiden hoidettavaksi, ehkä oppisivat osallistumaan.

Vierailija
52/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut ilta- ja aamuihmisistä? Entä kronotyypistä, ihmisen luontaisesta vuorokausirytmistä? 

En ole ap, mutta olen iltaihminen, onneksi en sentään yöihminen, se olisi oikeasti hankalaa. Onhan se hankalaa, mutta lapset eivät ainakaan ole syyllisiä tähän ominaisuuteen. MInun väsymyksen ei pitäisi haitata heidän elämää. 

Vierailija
53/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta! Aito miesvauva, ja vielä perheellinen! Onneksi olen jo vanha eikä voi joutua tuollaisiin eläviin helvetteihin! 

Vierailija
54/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen iltavirkku ja aamuntorttu. Todella vaikea saada unta ennen puolta yötä ja olen ns. parhaimmillani illalla ja alkuyöstä. Vaikka olisin nukkumatta yhden vuorokauden putkeen, en saa alkuillasta unta. En ikinä myöskään saa päivisin unta. En siis pysty nukahtamaan millään klo. 22, vaikka toinen sitä vaatisi. Arkisin itsekin herään 6.30 ja viikonloppuisin n. 10 (minulla on jo aikuiset lapset). Olen usein aamuisin väsynyt enkä juttutuulella ja nyt vaihdevuosien lähestyessä tuntuu ettei vaan millään jaksa.

Koska itselläni on oikeasti ollut henkisesti sairas kumppani, nousee niskavillani pystyy, kun joku pitää tällaista käytöstä manipulointina. Onhan se kurjaa kun on eri rytmit, mutta ei näille asioille kauheasti mitään voi. Voit pistää miehesi sänkyyn kello 20:00, mutta en usko, että tulee nukkumaan paremmin. Voit myös pyytää häntää olemaan keskustelematta kanssasi klo. 22 jälkeen, se ei ole tietenkään liikaa vaadittu. Voit myö

Teinien äitinä kommentoin, että juu valvon kyllä tai nukun koiran unta pitäen puhelimen äänillä kun nuoriso on menoissaan. Kokemukseni on kuitenkin, että mieslapsipuoliso ja yhtälailla teinien vanhempi voi valvoa tai olla valvomatta, mutta jos ja kun teini tarvitsee yöllä jotain (myöhästyy viimeisestä bussista/ bensa ja/tai rahat loppuu/ pitää hakea kaverilta/kaupungilta oksentelevana maisteltuaan siideris ekan kerran/ you name it) ei tästä lapsi-vanhemmasta ole mitään hyötyä. 

Ei tarvitse olla henkisesti sairas manipuloidakseen kumppaniaan. Kyllä nämä jatkuvasti väsyneet, vessassa istuvat, paidoillaan itseään viilentelevät valittajat ja töihinsä pakenevat miehet manipuloivat ei pelkästään puolisojaan, vaan koko perhettä. 

Vierailija
55/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep. 

Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä

Vaikutat kamalalta ihmiseltä. Kuka haukkuu puolisoaan läskiksi. 

Vierailija
56/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko vielä jatkaa. Kukaan ei täällä perustelisi, että ihan oikein, jos mies olisi haukkunut naistaan läskiksi hikoilevaksi siaksi! 

Hyvä me naiset, tällaisiako me halutaan olla? 

Vierailija
57/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska itselläni on oikeasti ollut henkisesti sairas kumppani, nousee niskavillani pystyy, kun joku pitää tällaista käytöstä manipulointina. Onhan se kurjaa kun on eri rytmit, mutta ei näille asioille kauheasti mitään voi. Voit pistää miehesi sänkyyn kello 20:00, mutta en usko, että tulee nukkumaan paremmin. Voit myös pyytää häntää olemaan keskustelematta kanssasi klo. 22 jälkeen, se ei ole tietenkään liikaa vaadittu. Voit myö

Ei tässä ap:n tapauksessa pelkästään kellonajoista ole kyse, vaan unenlaadusta! Itsekin olen iltavirkku, enkä tosiaankaan voi arkisin aloittaa pelaamaan tietokoneella klo 22 tai selata somea pari tuntia ennen puoltayötä. Tällöin en varmasti saa unta aikanaan eikä varsinkaan laadukasta sellaista. 

Iltavirkkukin siis joutuu olemaan aikuinen ihminen ja parhaalla mahdollisella tavalla sovittaa nukkumisensa työelämään. Ja se nyt vaan tarkoittaa sitä, että illat pitää rauhoittaa aikanaan, jotta saa nukuttua edes kohtuullisen määrän laadukasta unta.

Vierailija
58/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä lehmänhermoisia naisia. Hyväksytään aikuiselta ihmiseltä, jonka tulisi olla tasa-vertainen kumppani, lapsen tasoista käytöstä. En vaan ymmärrä. Minä suuttuisin jo ensimmäisestä lusmuilusta ihan tosissaan ja olisin niin vttumainen, että mies varmasti muistaisi jatkossa.

Vierailija
59/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se kirjoittaja, joka kertoi miehen menevän nukkumaan jo 18-20 välillä. 

Huh, miehen lusmuilun määrä jotenkin konkretisoitui kun kirjoitin asiasta. Lisäksi kuulostaa ihan hullulta kun kirjoitan sen tähän, että mies ei hakisi teinejä mistään, vaikka soittaisivat isälleen. Ei koska työ ja vielä hullumpaa, olen hoitanut kaikki kuskaukset jo pari vuotta ja mies ei sanojensa mukaan osaa ajaa kentille/halleille. 

Juu, mieshän tässä kusettaa perhettään. Jostsin pitäisi löytyä vielä voimat lähteä tästä liitosta.

Vierailija
60/128 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kidutusmenetelmä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi