Vanhempiensa omistamassa asunnossa asuva Inka Kuusijärvi menettää yli puolet asumistuestaan syynä opiskelijoiden asumistuen iso muutos
Turussa asuva kemian opiskelija Inka Kuusijärvi kuuluu siihen ryhmään opiskelijoita, jonka asumistuessa tapahtuu roima pudotus elokuun alussa. Kuusijärven tuki tippuu 217 eurosta 83 euroon.
Kuusijärveä harmittaa, sillä hänen tukensa putoaa erityisen paljon siksi, että hän asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa.
Samalla tavalla maksan tästä vuokraa kuin muutkin, Kuusijärvi sanoo.
Inka Kuusijärven mielestä muutos on erikoinen, koska tukirahat päätyvät asunnon omistajalle, olipa sitten kyseessä sijoittaja tai oma vanhempi.
Kommentit (760)
Opiskelija maksaa vanhemmilleen vuokraa ja kerryttää omaisuuttaan. Hän myös perii vanhemniltaan asuntoon liittyvän omaisuuden.
Kokkareen itku on parasta itkua. Näin se triple down efekti toimii heidän mielestään
En olisi kehdannut valittaa moisesta asiasta ainakaan omalla nimelläni. 🤦🏼 Joitakin vuosia sitten, kun itse vielä opiskelin, nämä vanhempiensa hankkimissa asunnoissa asuvat tyypit iloitsivat täysin avoimesti siitä, että saavat vuokrarahat vanhemmiltaan omaan käyttöönsä.
ei näille asumistukia ollenkaan. Samahan se ois jos asuis vanhempien kesämökillä. Tai kotona. Itelleen kerryttää perintöään vaan asumistuilla. Vanhemmathan voi laittaa vuokran ihan mihin haluaa, vaikka 10000/kk ja valtio maksaa maksimit. Tai, voivat sanoa että pelkät kulut. mut kelalle ilmottaakin isommat, ottaa rahat välistä itelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kokkareen itku on parasta itkua. Näin se triple down efekti toimii heidän mielestään
et sitte suomeksi...anglismit on ahterista
Vierailija kirjoitti:
En olisi kehdannut valittaa moisesta asiasta ainakaan omalla nimelläni. 🤦🏼 Joitakin vuosia sitten, kun itse vielä opiskelin, nämä vanhempiensa hankkimissa asunnoissa asuvat tyypit iloitsivat täysin avoimesti siitä, että saavat vuokrarahat vanhemmiltaan omaan käyttöönsä.
Juuri, eikä tarvitse edes opiskelijakaan olla. Asuu vaikka kokoajan vanhempien vuokrakämpässä. Kieroa peliä. En toson tiedä sääntöjä , saako sillon asumistukea vai ei, nää on muuttunut
JOS mulla ois asunto ollut antaa lapselleni "vuokralle", varmaan joo pyytöisin vuokraa "Oikeasti"
hyvä että moinen kusetus loppuu noilta!
Mun vanhemmat jo vuosia sitten ostivat asuntoja ja me veljeni kanssa muutettiin heidän ystävien asuntoihin ja heidän lapset vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija maksaa vanhemmilleen vuokraa ja kerryttää omaisuuttaan. Hän myös perii vanhemniltaan asuntoon liittyvän omaisuuden.
Mitä se periminen ehkä 70 -vuotiaana siihen suttaa, jos on 20 -vuotiaan nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Hän kerryttää vanhempiensa omaisuutta, ei omaansa. Joskus tulevaisuudessa ehkä tuleva perintö ei ole (vielä) omaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
ei näille asumistukia ollenkaan. Samahan se ois jos asuis vanhempien kesämökillä. Tai kotona. Itelleen kerryttää perintöään vaan asumistuilla. Vanhemmathan voi laittaa vuokran ihan mihin haluaa, vaikka 10000/kk ja valtio maksaa maksimit. Tai, voivat sanoa että pelkät kulut. mut kelalle ilmottaakin isommat, ottaa rahat välistä itelleen.
Tosi moni on tehnyt ennen näin, tiedän tapauksia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Onpa järkevää. Vanhemmat maksavat verot vuokratulosta - kymppitonnista kuussa jää verotettavaa melkein kymppitonni, mutta opiskelijan saama tuki on 83 euroa kuussa.
Inkan täytyy nyt löytää samassa tilanteessa oleva toinen opiskelija ja vanhemmat vuokraavat asunnot lapsilleen ristiin. Simsalabim, asumistuet säilyy.
Vierailija kirjoitti:
JOS mulla ois asunto ollut antaa lapselleni "vuokralle", varmaan joo pyytöisin vuokraa "Oikeasti"
hyvä että moinen kusetus loppuu noilta!
Meneehän siitä yhtiövastike ja useimmilla lainanlyhennyksetkin. Siksi opiskeluasunnon ostaminen lapselle ei ole kauhean hyvä diili, kun ei sillä pääse varsinaisesti tienaamaan. Suurempi hyöty tulee siitä, että lapsen ei tarvitse opiskelujen ohessa käydä jossain hesburgerissa töissä.
Kannattaa kateuden puuskassaan muistaa, että vanhemmat maksavat ilmoitetusta vuokrasta pääomaveroa. Itse lopettaisin koko nimellisenkin vuokran perimisen. Pitäköön valtio tunkkinsa ja laskekoon Riikka että kannattiko.
Minulla on ns sijoitusasunto, eli olen perinyt sen. Voisin laittaa lapseni sinne, mutta ei hänellä ole varaa vastiketta maksaa. Koska asunnossa on tehty putkiremontti ja yhtiövastike ja rahoitusvastike ovat 680 euroa.
Minulla ei ole varaa avustaa lastani, eli en pysty maksamaan kahden asunnon putkiremontteja.
Eli jouduIn ottamaan vieraan vuokralaisen. Tässä häviävät kaikki.
Jaxuhali. Vähän vähemmän tupakkaa ja alkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten huomaat niin kieroutunutta tukipolitiikkaa korjataan ja se on maksajan kannalta erinomainen asia,ja KOK- hallituksen aikana.
Pappa betalar