Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempiensa omistamassa asunnossa asuva Inka Kuusijärvi menettää yli puolet asumistuestaan syynä opiskelijoiden asumistuen iso muutos

Vierailija
02.07.2025 |

Turussa asuva kemian opiskelija Inka Kuusijärvi kuuluu siihen ryhmään opiskelijoita, jonka asumistuessa tapahtuu roima pudotus elokuun alussa. Kuusijärven tuki tippuu 217 eurosta 83 euroon.

Kuusijärveä harmittaa, sillä hänen tukensa putoaa erityisen paljon siksi, että hän asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa.

Samalla tavalla maksan tästä vuokraa kuin muutkin, Kuusijärvi sanoo.

Inka Kuusijärven mielestä muutos on erikoinen, koska tukirahat päätyvät asunnon omistajalle, olipa sitten kyseessä sijoittaja tai oma vanhempi.

https://yle.fi/a/74-20168244

Kommentit (760)

Vierailija
1/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa betalar

Vierailija
2/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija maksaa vanhemmilleen vuokraa ja kerryttää omaisuuttaan. Hän myös perii vanhemniltaan asuntoon liittyvän omaisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sniif nyyh. :D

Vierailija
4/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkareen itku on parasta itkua. Näin se triple down efekti toimii heidän mielestään

Vierailija
5/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kehdannut valittaa moisesta asiasta ainakaan omalla nimelläni. 🤦🏼 Joitakin vuosia sitten, kun itse vielä opiskelin, nämä vanhempiensa hankkimissa asunnoissa asuvat tyypit iloitsivat täysin avoimesti siitä, että saavat vuokrarahat vanhemmiltaan omaan käyttöönsä. 

Vierailija
6/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei näille asumistukia ollenkaan. Samahan se ois jos asuis vanhempien kesämökillä. Tai kotona. Itelleen kerryttää perintöään vaan asumistuilla. Vanhemmathan voi laittaa vuokran ihan mihin haluaa, vaikka 10000/kk ja valtio  maksaa maksimit. Tai, voivat sanoa että pelkät kulut. mut kelalle ilmottaakin isommat, ottaa rahat välistä itelleen.

Vierailija
7/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkareen itku on parasta itkua. Näin se triple down efekti toimii heidän mielestään

et sitte suomeksi...anglismit on ahterista

Vierailija
8/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi kehdannut valittaa moisesta asiasta ainakaan omalla nimelläni. 🤦🏼 Joitakin vuosia sitten, kun itse vielä opiskelin, nämä vanhempiensa hankkimissa asunnoissa asuvat tyypit iloitsivat täysin avoimesti siitä, että saavat vuokrarahat vanhemmiltaan omaan käyttöönsä. 

Juuri, eikä tarvitse edes opiskelijakaan olla. Asuu vaikka kokoajan vanhempien vuokrakämpässä. Kieroa peliä. En toson tiedä sääntöjä , saako sillon asumistukea vai ei, nää on muuttunut

Vierailija
9/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS mulla ois asunto ollut antaa lapselleni "vuokralle", varmaan joo pyytöisin vuokraa "Oikeasti"

hyvä että moinen kusetus loppuu noilta!

Vierailija
10/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat jo vuosia sitten ostivat asuntoja ja me veljeni kanssa muutettiin heidän ystävien asuntoihin ja heidän lapset vanhempien.

Vierailija
11/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija maksaa vanhemmilleen vuokraa ja kerryttää omaisuuttaan. Hän myös perii vanhemniltaan asuntoon liittyvän omaisuuden.

Mitä se periminen ehkä 70 -vuotiaana siihen suttaa, jos on 20 -vuotiaan nälkä?

Vierailija
12/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän kerryttää vanhempiensa omaisuutta, ei omaansa. Joskus tulevaisuudessa ehkä tuleva perintö ei ole (vielä) omaa omaisuutta.

13/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei näille asumistukia ollenkaan. Samahan se ois jos asuis vanhempien kesämökillä. Tai kotona. Itelleen kerryttää perintöään vaan asumistuilla. Vanhemmathan voi laittaa vuokran ihan mihin haluaa, vaikka 10000/kk ja valtio  maksaa maksimit. Tai, voivat sanoa että pelkät kulut. mut kelalle ilmottaakin isommat, ottaa rahat välistä itelleen.

Tosi moni on tehnyt ennen näin, tiedän tapauksia.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
14/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa järkevää. Vanhemmat maksavat verot vuokratulosta - kymppitonnista kuussa jää verotettavaa melkein kymppitonni, mutta opiskelijan saama tuki on 83 euroa kuussa.

Vierailija
15/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkan täytyy nyt löytää samassa tilanteessa oleva toinen opiskelija ja vanhemmat vuokraavat asunnot lapsilleen ristiin. Simsalabim, asumistuet säilyy.

Vierailija
16/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS mulla ois asunto ollut antaa lapselleni "vuokralle", varmaan joo pyytöisin vuokraa "Oikeasti"

hyvä että moinen kusetus loppuu noilta!

Meneehän siitä yhtiövastike ja useimmilla lainanlyhennyksetkin. Siksi opiskeluasunnon ostaminen lapselle ei ole kauhean hyvä diili, kun ei sillä pääse varsinaisesti tienaamaan. Suurempi hyöty tulee siitä, että lapsen ei tarvitse opiskelujen ohessa käydä jossain hesburgerissa töissä.

Vierailija
17/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kateuden puuskassaan muistaa, että vanhemmat maksavat ilmoitetusta vuokrasta pääomaveroa. Itse lopettaisin koko nimellisenkin vuokran perimisen. Pitäköön valtio tunkkinsa ja laskekoon Riikka että kannattiko.

Vierailija
18/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ns sijoitusasunto, eli olen perinyt sen. Voisin laittaa lapseni sinne, mutta ei hänellä ole varaa vastiketta maksaa. Koska asunnossa on tehty putkiremontti ja yhtiövastike ja rahoitusvastike ovat 680 euroa. 

Minulla ei ole varaa avustaa lastani, eli en pysty maksamaan kahden asunnon putkiremontteja.

Eli jouduIn ottamaan vieraan vuokralaisen. Tässä häviävät kaikki.

Vierailija
19/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali. Vähän vähemmän tupakkaa ja alkoa.

Vierailija
20/760 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaat niin kieroutunutta tukipolitiikkaa korjataan ja se on maksajan kannalta erinomainen asia,ja KOK- hallituksen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä