Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhuksilta peritään jo maksu astioiden käytöstä.

Vierailija
31.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b943ef68-5b50-43fd-80ec-dd73d62ed1f3…

Röyhkeydellä ei ole rajaa.. Maksaisitko 37 euroa lautasen ja lusikan käyttämisestä?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä kuolee vuokra asunnossaan eikä missään hoitokodissa.

Mä olen töissä ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja kyllä meillä on köyhiäkin asukkaita. Ovat kunnan palvelusetelillä. Myös hoivakodissa asuva voi saada toimeentulotukea.

Toihan kertokin sitten kaiken.. ELi me veronmaksajat maksetaan astiat pomoille jne jne. Kun ei muuta keksitty, niin fatan kautta sitten rahat.

Vierailija
62/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun suuret ahnuri-ikäluokat ovat haudassa tai ainakin vanhempia, asunnot ja muu omaisuus vaihdetaan vanhuuden hoivaan, jos omaiset eivät suostu heitä hoitamaan. Ennakkoperinnöt tullaan kieltämään. Eläkeläisille pakollinen hoivavakuutus.

Tää onkin mielenkiintoinen juttu yhteiskunnan kannalta jos eläkeläisten omaisuus velvoitetaan käyttämään hoivamaksuihin. Sehän tarkoittaa ajan kanssa sitä, että suomalaisten yksityisomaisuus siirtyy ulkomaille koska nuo hoivakodit ovat monikansallisia yrityksiä. Suomalainen yhteiskunta siis köyhtyy köyhtymistään kun perintörahatkin valuu maksujen myötä ulkomaiseen omistukseen.  En muista, että tästä asiasta olisi julkisesti puhuttu mitään..

No nimenomaan. Tämä ei ole enää edes Hölmölä. Tämä on siirtomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen töissä ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja kyllä meillä on köyhiäkin asukkaita. Ovat kunnan palvelusetelillä. Myös hoivakodissa asuva voi saada toimeentulotukea.

Tässä kun muutamia kymmeniä miljardeja lähivuosina säästellään, loppuu palveluseteleiden osto ja käyttö. Liian kallista.

Pakko laittaa taas tähänkin kommentti että kuinka paljon parempi olisi jos se eutanasia viimein tulis mahdolliseksi - itse en ainakaan miettis otanko elämän loppuvaiheessa palvelusetelin vai jonkun "syanidikapselin". 

Mitäpä sitä asii

EI  lääkäreitä voi velvoittaa murhaajiksi.  Kuka enää edes haluaa lääkäriksi enää tuollaisen päätöksen jälkeen.  Mietippä ite, jos olisit lääkäri, niin pystyisitkö itse alkamaan murhata viattomia  vanhuksia.   Hyi.  Minä en ainakaan pystyisi. 

Vierailija
64/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kun muutamia kymmeniä miljardeja lähivuosina säästellään, loppuu palveluseteleiden osto ja käyttö. Liian kallista.

Pakko laittaa taas tähänkin kommentti että kuinka paljon parempi olisi jos se eutanasia viimein tulis mahdolliseksi - itse en ainakaan miettis otanko elämän loppuvaiheessa palvelusetelin vai jonkun "syanidikapselin". 

Mitäpä sitä asii

Kuten sanottu, jos itse saisin valita makaanko liikuntakyvyttömänä vaipoissa palveluseteli taskussa, vai otanko sen kapselin niin tuo olis  _minun_ valinta. Kristillisdemokraatit voivat sitten maata niissä vaipoissaan kun niin sellaistakin elämää kunnioittavat. 

Erittäin ystävällistä sinulta, että kerrot ettet kunnioita äitini elämää. Vai eikö järki riitä ymmärtämään, mitä tulee esitettyä? 

Vierailija
65/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä täältä kukaan mitään mukaansa saa.

Ei Elon Musk:kaan.

Vierailija
66/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä myös tuollainen systeemi että kaikesta laskutetaan erikseen? Meinaan vaan että kiinnostaa miten yleistä on - mun äiti oli pitkään hoivakodissa eikä siellä mitään ylimääräistä laskutettu vessapapereista yms. mitä näitä nyt saa lukea. Kynnetkin lakattiin ja hiukset hoidettiin ilman eri maksua :-) 

Näitä vessapaperijuttuja minäkin ihmettelen. On kokemus Esperistä, Attendosta ja kunnan omista hoivkodeista. Joku hygieniapaketti veloitetaan, mutta kulut saavat olla vai

Tässä menee sekaisin ympärivuorokautinen palveluasuminen ja yksityiset palvelutalot. Palvelutalot ovat kuin vuokra-asuntoja, joissa jokainen voi tilata itselleen sopivan palvelun tai olla ilman palveluita. Nuo vessapaperimaksut liittyvät näihin palvelutaloihin. Jos on niin dementoitunut ettei enää osaa vaihtaa rullaa, silloin paras vaihtoehto on ympärivuorokautinen palveluasuminen.

Asiaa sekoittaa sekin, että usein nämä kaksi vaihtoehtoa on tarjolla samassa rakennuksessa.

Vierailija
67/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mielestäsi eut

Tässä taas ymmärretään tahallaan väärin. Kun näköjään kaikesta leikataan, niin mielelläni ITSE valitsisin noin. Samoin olisivat valinneet äitini ja isoäitini, vaikka olivatkin hyvässä hoidossa. 

Ei. Itse ymmärrät tahallasi väärin. Tiedätkö mitä tarkoittaa influensseri? Jos ihmisten mielipiteen ilmaisuilla ei vaikutettaisi muidenkin ajatteluun, heitä ei olisi. Koska ei olisi influenssia. Tällä hetkellä ihmiset viljelevät viattoman oloisena juttuja, jotka toteutuessaan johtavat siihen, ettei vanhoja ihmisiä ole. Heidät joko autetaan kuolemaan tai jätetään hoidotta, koska eihän sun ole pakko olla täällä. Tätäkö haluat? Ymmärrätkö, että sellaista pidetään hirviömäisenä ihan syystä? Ja että kaikesta leikataan nimenomaan siksi, että sinun kaltaisesi typerykset markkinoivat nihilismiä ja ennenaikaista poistumista edistyksellisenä ajatteluna. Koska meillä ei näköjään ole varaa? No on ollut vuosisatoja ja -tuhansia varaa. Mihinköhän se vara nyt on kadonnut? Pitäisikö sinun ennemmin mekastaa sen perään? 

Vierailija
68/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"EI  lääkäreitä voi velvoittaa murhaajiksi.  Kuka enää edes haluaa lääkäriksi enää tuollaisen päätöksen jälkeen.  Mietippä ite, jos olisit lääkäri, niin pystyisitkö itse alkamaan murhata viattomia  vanhuksia.   Hyi.  Minä en ainakaan pystyisi. "

Voi tsiisös teitä hihhuleita. Saatte kyllä kärsiä kun sitä niin haluatte. Niin ärsyttävää ja typerää tää argumentointi "sitten meitä kaikkia ruvetaan murhaamaan". 

Vierailija
69/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja että kaikesta leikataan nimenomaan siksi, että sinun kaltaisesi typerykset markkinoivat nihilismiä ja ennenaikaista poistumista edistyksellisenä ajatteluna. Koska meillä ei näköjään ole varaa? No on ollut vuosisatoja ja -tuhansia varaa. Mihinköhän se vara nyt on kadonnut? Pitäisikö sinun ennemmin mekastaa sen perään? "

Voi jumaliste. Ymmärrätkö että AINA on ollut ihmisiä jotka haluaisivat ITSE, omasta tahdostaan saada kuolla? Tätä minä peräänkuulutan, kuten muutkin eutanasian kannattajat. Inhimillinen vaihtoehto kitumiselle. Ne jotka haluaa vaipoissaan kitua, voivat sen kirjata omaan hoitotahtoonsa. No, ei näytä menevän perille. 

Vierailija
70/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja että kaikesta leikataan nimenomaan siksi, että sinun kaltaisesi typerykset markkinoivat nihilismiä ja ennenaikaista poistumista edistyksellisenä ajatteluna. Koska meillä ei näköjään ole varaa? No on ollut vuosisatoja ja -tuhansia varaa. Mihinköhän se vara nyt on kadonnut? Pitäisikö sinun ennemmin mekastaa sen perään? "

Voi jumaliste. Ymmärrätkö että AINA on ollut ihmisiä jotka haluaisivat ITSE, omasta tahdostaan saada kuolla? Tätä minä peräänkuulutan, kuten muutkin eutanasian kannattajat. Inhimillinen vaihtoehto kitumiselle. Ne jotka haluaa vaipoissaan kitua, voivat sen kirjata omaan hoitotahtoonsa. No, ei näytä menevän perille. 

Aina ovat saaneet itse omasta tahdostaan kuolla. Jos vanhuus pelottaa liikaa, sen voi tehdä ajoissa. Vanhempasikin olisit voinut auttaa kuolemaan, paperit vaan kuntoon ja homma videolle, itsemurhassa saa auttaa, ja varmaan on olemassa miljoona konstia asiaan. Jälleen kerran paljastuu ohjelmallinen eutanasia-aktivismi viattomasti esitetyn "kansalaismielipiteen" takaa. Ja aktivisti itse ei ole lainkaan kiinnostunut siitä, että hänen ajamana idean varjolla köyhiä ihmisiä tapetaan jo nyt, ja sitä oikein suositellaan, koska eihän sulla ole vaihtoehtoja. Ei joskus mahdollisesti ehkä jos kaikki menisi pieleen. Meni jo. 

Vierailija
71/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että palvelutalon johtajan palkka nousee parilla tonnilla.

Vierailija
72/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä vaan alkavat jo eläessään ja järjissään kokoamaan kotiin arsenakkivarastoa.  Kai niillä  on järkeä vetää varastot itse omista kurkuistaan alas, kun kerran ymmärtävät vielä vaatia eutanasiaa.   Ei kukaan  kiellä.  Älköön siihen hommaan viattomia sekoittako.   Lääkäri.

Vierailija
73/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, etteivät vanhuksienne käyttämät astiat ja tilat kulu ollenkaan heidän käytössään eikä niitä tarvitse koskaan uusia?

Hoitakaa itse vanhuksienne. 

Noilla hinnollla niiden pitäisi olla jo kultaisia. Ajattele nyt järjellä.

Vierailija
74/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 3-kymppisenä järjestänyt asumiseni niin, ettei minun tarvitsisi tuollaisessa hoivakodissa pitkään kitua. Mulla on esteetön talo. Toivon, et lähden ns. saappaat jalassa. 

Vierailija
75/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä myös tuollainen systeemi että kaikesta laskutetaan erikseen? Meinaan vaan että kiinnostaa miten yleistä on - mun äiti oli pitkään hoivakodissa eikä siellä mitään ylimääräistä laskutettu vessapapereista yms. mitä näitä nyt saa lukea. Kynnetkin lakattiin ja hiukset hoidettiin ilman eri maksua :-) 

Näitä vessapaperijuttuja minäkin ihmettelen. On kokemus Esperistä, Attendosta ja kunnan omista hoivkodeista. Joku hygieniapaketti veloitetaan, mutta kulut saavat olla vai

Mä olen Attendolla töissä, mutta olen ollut myös julkisella töissä ja vuosi sitten olin julkisella ikäihmisten hoivakodissa harjoittelussa sairaahoitajan opintoihin liittyen. Monessa julkisen puolen paikassa vaippa vaihdetaan aamulla ja illalla, joillekin harvoille myös päivällä. Attendolla taas vaihdetaan monelle vaippa lounaan jälkeen. Aina Attendoa parjataan, mutta ei ne asiat jokaisessa yksikössä ole huonosti ja vastaavasti julkisella voi olla asiat huonommin. 

Vierailija
76/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin optimitilanne, että saa kotiinsa kuolla. 

Vierailija
77/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhukset pidetään hoitolaitoksissa vaipoissa, eikä avustetaan tarvittaessa vessaan?

Muistan miten häpeissään äitini oli, kun hänet pakotettiin ympäri vuorokauden käyttämään vaippaa, vaikka olisi vain vähän apua tarvinneena lähinnä perään katsoen päässyt itse vessaan.

Eikä tarvitse lässyttää, että se on vanhuksen parhaaksi. Kaikki pienikin liikkuminen on vanhuksen parhaaksi.

Vierailija
78/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Kunta maksaa siinä tapauksessa. Ei ne mitenkään rikkaille ole. Varakkaille on sitten yksityiset hoivakodit, jos sellaiseen haluavat mennä itse maksavana asukkaana.  

Vierailija
79/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä aivan saatanan paksua!

Vierailija
80/86 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÖRKEETÄ TÄÄ HOIVAKOTIEN  RAHASTUS ..KEKSITÄÄN KOKO AJAN JOTAIN.ON KUN APRILLIPILA TÄÄ 37.40  ASTIOIDEN JA YHTEISIEN TILOJEN TUOLIEN YM LASKUTUS ...KUULUU PAKETTIIN SITÄ SITTEN NOSTETAAN PIAN 50.00....JOS VANHUS HALUNNUT SÄÄSTÄÄ SUKAN VARTEEN RAHAA ....MENKÄÄ PANKKIIN JA JÄTTÄKÄÄ SINNE  VÄHÄN RAHAA ..SITTEN KAIKKI  ASUNTO YM TUET KÄYTTÖÖN..  RAHA KÄDESTÄ SUUHUN.VAIHTAA OMISTAJAA...... ITSE HÄVITÄN HYVISSÄ AJOISSA  SÄÄSTÖT...JA OTAN  HYVINVOINNILTA ..SEN VERRAN OLEN MAKSANUT VEROJA TÄHÄN VEROPARATIISIIN  .....