Vanhuksilta peritään jo maksu astioiden käytöstä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b943ef68-5b50-43fd-80ec-dd73d62ed1f3…
Röyhkeydellä ei ole rajaa.. Maksaisitko 37 euroa lautasen ja lusikan käyttämisestä?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä kuolee vuokra asunnossaan eikä missään hoitokodissa.
Sehän onkin optimitilanne, että saa kotiinsa kuolla.
No ei ole, moni haluaisi turvaan hoivakotiin, saisi seuraakin. Monet vanhukset on yksinäisiä ja pelkäävätkin asua yksin.
Yksinäisyys on monelle vanhukselle raskasta, liikuntakyvytön vanhus on kotinsa vanki. Omaiset ovat kaukana tai valtavan kuormittuneita omassa elämässään, helpottaa kun itsekin pääsevät eläkkeelle mutta sekin on siinä ja siinä, kun se vanhempi on siinä vaiheessa jo ehtinyt kuolla.
Hoivakodeissa näkee sen seuran tarpeen, monikaan vanhus ei huoneessaan yksin viihdy, ei malttaisi mennä päivälevollekaan.
Hoivakodit olisivat yksinäiselle vanhukselle hyvä juttu, mutta kotipaikkakunnallani sinne ei pääse edes liikuntakyvytön vanhus, vaan hänet hoidetaan kotiinsa, jossa kodinhoitaja piipahtaa 5-15 minuuttia 3 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun suuret ahnuri-ikäluokat ovat haudassa tai ainakin vanhempia, asunnot ja muu omaisuus vaihdetaan vanhuuden hoivaan, jos omaiset eivät suostu heitä hoitamaan. Ennakkoperinnöt tullaan kieltämään. Eläkeläisille pakollinen hoivavakuutus.
Tarkoititko, että on hyvä, että ahnurien kärsivät jälkeläiset eivät saa ennakkoperintöjä ja lapsuudenkotejaan, kesämökkejä, autoja ja pankkitilejä perinnöksi, vaan niillä maksetaan ahnurien hoito? Jos jotain jää, jos ahnuri kuolee pian eläkkeelle pääsemisessä jälkeen, kuten monet kuolevat, niin kuuluuko perintö silloin hoivapalveluille vai ahnurien jälkeläisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhukset pidetään hoitolaitoksissa vaipoissa, eikä avustetaan tarvittaessa vessaan?
Muistan miten häpeissään äitini oli, kun hänet pakotettiin ympäri vuorokauden käyttämään vaippaa, vaikka olisi vain vähän apua tarvinneena lähinnä perään katsoen päässyt itse vessaan.
Eikä tarvitse lässyttää, että se on vanhuksen parhaaksi. Kaikki pienikin liikkuminen on vanhuksen parhaaksi.
Ainakin mun äidillä oli se, ettei sinne vessaan sitten kuitenkaan ehtinyt. Tuli hätä, pyydettiin avustajaa, mutta pissa ehti tulla jo ennen kuin pöntölle ehdittiin.
Mun äiti halusi vessaan heti, kun oli tullut vessasta. Ei muistanut käyneensä. Tulehdusta ei ollut, se varmistettiin. Täti ei suostu käyttämään vaippoja, vaan liruttelee kävellessään rollaattorin kanssa pitkin lattioita ja sänky ja tuoli on märkiä. Hänen mielestään mitään ongelmaa ei ole ja hänen oikeuksiaan loukataan jo ehdottamalla vaippoja. Hoivakotipaikkaa odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja kyllä meillä on köyhiäkin asukkaita. Ovat kunnan palvelusetelillä. Myös hoivakodissa asuva voi saada toimeentulotukea.
Tässä kun muutamia kymmeniä miljardeja lähivuosina säästellään, loppuu palveluseteleiden osto ja käyttö. Liian kallista.
Pakko laittaa taas tähänkin kommentti että kuinka paljon parempi olisi jos se eutanasia viimein tulis mahdolliseksi - itse en ainakaan miettis otanko elämän loppuvaiheessa palvelusetelin vai jonkun "syanidikapselin".
Mitäpä sitä asiiota korjaamaan joka ongelmaan vaan "pilleri"
Onko sulla jokin korjausehdotus lainaamasi viestiin?
Mitäpä sitä asiiota korjaamaan joka ongelmaan vaan "pilleri"
Onko sulla jokin korjausehdotus lainaamasi viestiin?
Niin arvelinkin!
Olisi kiva tietää, minkä ikäinen olet. Jotain nelikymppisenä on vielä todella helppo ajatella, ettei ikäihmisen elämällä ole mitään arvoa enää. Saattaa mieli muuttua monta kertaa matkan varrella.
- myöskin nelikymppinen, mutta en toivo vanhoille läheisilleni mitään syanidikapseleita
Eikä tässäkään toivottu. Toivoi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen töissä ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja kyllä meillä on köyhiäkin asukkaita. Ovat kunnan palvelusetelillä. Myös hoivakodissa asuva voi saada toimeentulotukea.
Tässä kun muutamia kymmeniä miljardeja lähivuosina säästellään, loppuu palveluseteleiden osto ja käyttö. Liian kallista.
Mihin ne vanhukset sitten kuskataan? Krematorioon vai kaatopaikalle, siinäpä kunnille mietittävää.
Kuten sanottu, jos itse saisin valita makaanko liikuntakyvyttömänä vaipoissa palveluseteli taskussa, vai otanko sen kapselin niin tuo olis _minun_ valinta. Kristillisdemokraatit voivat sitten maata niissä vaipoissaan kun niin sellaistakin elämää kunnioittavat.
Joo. Sanovat syyksi miksi eutanasiaa eivät kannata, että jumala päättää milloin täältä lähdetään, mutta silti kutsuvat lääkärin puuttumaan asiaan ,jos sattuu onnettomuus tai on jokin kuolemaanjohtava sairaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko laittaa taas tähänkin kommentti että kuinka paljon parempi olisi jos se eutanasia viimein tulis mahdolliseksi - itse en ainakaan miettis otanko elämän loppuvaiheessa palvelusetelin vai jonkun "syanidikapselin".
Ok, mielestäsi eutanasia on parempi vaihtoehto kuin parantaa vanhusten
Miten sinä parantaisit vanhustenhoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Kunta maksaa siinä tapauksessa. Ei ne mitenkään rikkaille ole. Varakkaille on sitten yksityiset hoivakodit, jos sellaiseen haluavat mennä itse maksavana asukkaana.
Jos vanhus tarvitsee ympärivuorokauden tehostettua palveluasumista eli on vaikka muistisairas niin kulut maksaa yhteiskunta omavastuuden jälkeen ja hyvä niin. Siinä ei varallisuutta katsota vaan ainoastaan tuloja, joka on ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsem urha nytkään kiellet
Sehän olisi jokaisen työntekijän oma valinta haluaako osallistua eutanasiaan, ei olis pakko. Tällaista on ehdotettu.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko, etteivät vanhuksienne käyttämät astiat ja tilat kulu ollenkaan heidän käytössään eikä niitä tarvitse koskaan uusia?
Hoitakaa itse vanhuksienne.
Tiesitkö, että ne vanhukset maksaa 700-800e vuokraa jostain 10 neliön huoneesta. Luulis hintaan kuuluvan lautasten käyttö. Ateriat tietty maksetaan tähän päälle erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun suuret ahnuri-ikäluokat ovat haudassa tai ainakin vanhempia, asunnot ja muu omaisuus vaihdetaan vanhuuden hoivaan, jos omaiset eivät suostu heitä hoitamaan. Ennakkoperinnöt tullaan kieltämään. Eläkeläisille pakollinen hoivavakuutus.
Ei tule koskaan onnistumaan. Tiesitkö, että nämä hoivalaitokset ovat pääomasijoittajien kovaa bisnestä. Yhteiskunnalta kupataan verorahat paratiisiyhtiöhin.
Mihin hävisi kunnalliset vanhainkodit? Tulisi taatusti halvemmaksi kuin nykyinen malli. Ja ennen kaikkea inhimillisemmäksi. Meillä on ja tulee olemaan valtava määrä esim. tyhjillään olevia kouluja, joita voisi muuttaa vanhainkodeiksi.
Varmasti niitä rikkoutuu ja katoaa, mutta tuolla rahallahan ostaa jo joka viikko uudet ruokailuvälineet IKEAsta jokaiselle. Aivan naurettavaa touhua, hävettäisi olla se johtaja, joka on näin hävyttömän paskan idean keksinyt.
Varmaan tosin kiertävät jotain hva:n ostopalvelun matalaa maksua tällä tavoin, koska niitähän ei tarvitse korottaa vaikka julkkarin omia palkkoja korotellaaan.
Vierailija kirjoitti:
juu, ollaan niinkuin 1800-luvulla, vanhukset ovat huutolaisia,,,, kuna hoitaa halvimmalla ja YKSI RUOKAKUPPI LAITETAAN KESKELLE PÖYTÄÄ ja jokainen syö siitä samasta omalla lusikalla. Näinkö 2026 tämän päivän Suomessa.
Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia. Oisko näillä ulkomaisten omistuksessa olevilla terveysjäteillä tohon jotain asiaa.
Vierailija kirjoitti:
se missä eutanasia on otettu käyttöön , on tullut ihan karmeita tapauksia ja eutanasiasta tosi iso kuolinsyy. tapetaan masentuneita, tapetaan ne jotka kokee olevansa taakka jne
KUN kivunhoito on olemassa
Jos joku kuvittelee että eutanasialla tavoiteltaisiin jotain hyvää niin voisi herätä . SE ON SÄÄSTÖKEINO jota media ja poliitikot puffaa
Älä ota ,älä anna eutanasiaa, anna vaan kärsiä ja mee ihan vierestä katsomaan, miten hyvin ,aina ja jokatapauksissa, palliatiivinen hoito( ei) tehoaa.
Erittäin ystävällistä sinulta, että kerrot ettet kunnioita äitini elämää. Vai eikö järki riitä ymmärtämään, mitä tulee esitettyä?
Kannattaisko jo harkita? Kun tuo luetun ymmärtäminen ei enää onnistu.? Kognitiiviset kyvyt eivät enää pelitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu, ollaan niinkuin 1800-luvulla, vanhukset ovat huutolaisia,,,, kuna hoitaa halvimmalla ja YKSI RUOKAKUPPI LAITETAAN KESKELLE PÖYTÄÄ ja jokainen syö siitä samasta omalla lusikalla. Näinkö 2026 tämän päivän Suomessa.
Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia. Oisko näillä ulkomaisten omistuksessa olevilla terveysjäteillä tohon jotain asiaa.
Suomi on valinnut eläkkeiden maksuksi nykymallin, jossa rahaa kerätään eläkkeillä oleville eläkemaksuilla sen hetkisessä työelämässä olleilta ja yrityksiltä. Lisäksi puskurina on iso määrä rahaa eläkerahostoissa, joista saadaan tuottoa.
Työtä tehneet on eläkkeensä ansainneet. Moni pienipalkkaisessa työssä koko elämänsä ollut (ja maksanut työeläkemaksua ja työnantaja myös) ei saa juuri enempää eläkettä kuin takuueläke, jonka saa olla tekemättä koko elämänsä aikana yhtään mitään.
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki