Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.
Ne ovat päiväkodissa. Ja Suomeen ei ole enää vuosiin haluttu lisää lapsia kun ongelma ratkaistiin sillä että tuodaan tänne suoraan sitä tuottavaa työvoimaan.
Koko yön valvoneena ei jaksa käydä suihkussa ja pukeutua. On helpompaa pitää lapset kotona, kuin lähteä mukaan päiväkodin vaatimuksiin liian aikaisin.
Meidän 4-vuotias menetti päiväkotipaikkansa korona-aikana. Käskettiin pitää kotona, kun kerran itsekin olin. Ei ollut oikeutta varhaiskasvatukseen, koska korona.
Venäjä pyrkii propagandalla näivettämään Suomen.
######€######€#@€€&+####€€€€##
Levittävät vauva vastaista propagandaa
*
Venäjän propagandaa kirjoitetaan palstalla jokapäivä. Toiminta on ohjattua ja kirjoittajat osaavat Suomea ja saavat palkkaa Pietarin trollitehtaalla.
YLE
https://yle.fi/a/3-7804386
Mieheni nousi joka toinen kerta öisin, kun keskosen unirytmi oli päinvastoin (nukkui päivät) antamaan vauvan minulle imetettäväksi. Ja mies siis kävi töissä, itse olin kotona. Tätä kesti vuoden tai vähän alle, sitten unirytmi kääntyi. Eli meillä kyllä jaettiin tuo asia ja mieheni on muutenkin ollut erinomainen isä.
Uskon, että tuon keskosen (nyt 30) avomies on yhtä osallistuva, heillä nimittäin on koira, jonka kanssa kaikki on sujunut hienosti eli mies hoitaa koiraa tunnollisesti, vaikka koira ei edes ole hänen eikä muutenkaan mitenkään helppo (rescue), vaikka onkin periaatteessa kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Ja sitten isä yllättyy ja uhriutuu, kun vaimo ei jaksa illalla innostua seksistä.
Kiva siisti koti, ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet ja sitä seksiä. Jos ei kotoa, niin sitten jostain muualta.
Niin, mutta kannattaako sun osallistua tähän keskusteluun, kun ei täällä puhuta äiti lapsi suhteesta. Harva äiti varmaan siihen seksiin suostuu niin se varmaan sitten pitää tosiaan hakea muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, kaikki äidit on kotiäitejä?
Aika usein se yövalvominen liittyy vauva-ajan ensimmäisiin kuukausiin. Joten kyllä. Äiti on yleensä kotona äitiyslomalla silloin. Voi sitä varmaan kotiäitiydeksikin kutsua jos välttämättä tahtoo
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten isä nukkuu niin sikeästi, ettei hän herännyt vaikka perhepedissä nukkuva koliikkivauva rääkyi hereillä ollessaan. Itse taas ehkä äitinä, ehkä naisena, havahduin siihen kun lapsi liikutti kättänsäkin unissaan. Kokeilin eri huoneeseen laittamista, lasta siis, mutta sitten en nukkunut silmäystäkään, koska en voinut havannoida vauvaa. Jänniä nuo vaistot.
Joo, tosi jänniä.
Omalla työpaikalla nämä pikkulasten isät puhuivat siitä kuinka totuttavat vaimoja heräämiseen. Ei kuulemma kovin kauaa tarvitse teeskennellä nukkuvaa vauvan huutaessa, niin vaimo oppii nousemaan jo pienemmästäkin inahduksesta ja lopulta sitten ei oikeasti enää herää, kun vaimo on ehdollistunut heräämään pienimpäänkin risahdukseen.
Matala syntyvyys tarkoittaa, että tulevaisuudessa on liian vähän työntekijöitä maksamassa eläkkeitä. Kun maksajia on vähemmän ja eläkkeensaajia enemmän, maksut nousevat väistämättä. Ilman lapsia ei ole tekijöitä - ja ilman tekijöitä ei ole eläkkeitä.
Väestön romahdus on alkanut
Vierailija kirjoitti:
Lapseni alakoulun luokalla on ma-mu-lapsia. Saavat kokeista 5 ja 4. Viedään useita kertoja päivässä ulos luokasta. Olen surullinen.
Mitä töitä he voivat tehdä?
Miksi heitä ei auteta. Toki tuo pilaa muidenkin opiskelua, mutta heidän elämänsä tulee olemaan aikuisena aika hirveää. Yhteiskunta on pettänyt heidät. Jos ei muuten niin yksityisopetusta jokaiselle (jotain on tehtävä). Ei tässä nyt ole mitään järkeä, että käyvät koulussa noin. Ei mitään järkeä. Eivät opi mitään - vaikka systeemi ylikuormittuu.
Niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."
Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?
Kyllä. Tuo pitää varmaan paikkansa ja siinä se ero onkin isien välillä.
Oma mies ei aikoinaan todellakaan halunnut hoivata lapsiaan eikä jakaa vanhemmuuttaan ja tämä on ollut tavallista tuon ajan isillä. Kaikki vastuu jätettiin äidille.
Nyt oma poika sai lapsen ja hoitaa, on hoitanut alusta asti yöllä ja päivällä. On sitä mieltä, että HALUAA hoitaa lastaan ja se on hänestä tärkeätä. Poika on sitä mieltä, että kyllä aikuisen miehen pitää sen verran jaksaa, että osallistuu lapsensa hoitoon, eikä v
Niin, sinulla on kertomus siitä, että se vastuu jätettiin äidille. Lapsikeskeisyys alkoi valtaamaan alaa vasta joskus noin neljäkymmentä sitten ja sitä ennen lapset oli aika omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.
Ne ovat päiväkodissa. Ja Suomeen ei ole enää vuosiin haluttu lisää lapsia kun ongelma ratkaistiin sillä että tuodaan tänne suoraan sitä tuottavaa työvoimaan.
Tuo tutkimus koski 0-6 v lapsia ja suurin osa 2-6v lapsen äideistä on työelämässä, siinä missä isäkin. Suomalainen mies ei elätä perhettä, vaan jopa perhevapaiden aikana oletaan naisen osallistuvan perheen kustannuksiin.
Ja nainen ei voi lyhentää univelkaansa päivällä, koska työelämässä. Ja lähes kaikki lapset tarvitsevat yöhoitoa usein 10v asti, ainakin sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten isä nukkuu niin sikeästi, ettei hän herännyt vaikka perhepedissä nukkuva koliikkivauva rääkyi hereillä ollessaan. Itse taas ehkä äitinä, ehkä naisena, havahduin siihen kun lapsi liikutti kättänsäkin unissaan. Kokeilin eri huoneeseen laittamista, lasta siis, mutta sitten en nukkunut silmäystäkään, koska en voinut havannoida vauvaa. Jänniä nuo vaistot.
Joo, tosi jänniä.
Omalla työpaikalla nämä pikkulasten isät puhuivat siitä kuinka totuttavat vaimoja heräämiseen. Ei kuulemma kovin kauaa tarvitse teeskennellä nukkuvaa vauvan huutaessa, niin vaimo oppii nousemaan jo pienemmästäkin inahduksesta ja lopulta sitten ei oikeasti enää herää, kun vaimo on ehdollistunut heräämään pienimpäänkin risahdukseen.
Mun mies ei ole tuollainen, ennen lapsiakin hän nukahti heti silmät kiinni laittaessaan eikä herää edes täysillä huutavan kahteen herätyskelloon. Asiaa on jopa lääkärissä tutkittu.
Toki uskon, että on paljon mulkkujakin miehiä, jotka voivat toimia kuvatunlaisesti. Mutta haluaisin muistuttaa ettei kaikki ole ainakaan tahallaan. Ja ainakin oma mies otti paljon vastuuta hoidosta hereilläoloaikanaan, mutta en suuttunut kun ei öisin siihen vaan kyennyt. Minä nukuin sitten päivällä.
Tutkittu juttu, että äiti havahtuu pienimpäänkin vauvan ininään mutta isä ei. Isä taas sitten havahtuu jos vaikka ikkunan takaa kuuluu rapinaa. Se on ihan evoluutiobiologiaa, turha siitä on vääntää tasa-arvo kysymystä kun näin on asia ollut 500 000 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Niissä tapauksissa, joissa isä vastasi yöheräämisistä äidin kanssa tasavertaisesti, perusteluksi esitettiin erityisesti isän oma halu hoivata ja jakaa vanhemmuutta."
Voiko tuosta siis päätellä, että ne isät jotka tyytyväisenä nukkuvat yönsä, eivät halua hoivata omaa lastaan ja jakaa vanhemmuutta?
Tottakai voi.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni nousi joka toinen kerta öisin, kun keskosen unirytmi oli päinvastoin (nukkui päivät) antamaan vauvan minulle imetettäväksi. Ja mies siis kävi töissä, itse olin kotona. Tätä kesti vuoden tai vähän alle, sitten unirytmi kääntyi. Eli meillä kyllä jaettiin tuo asia ja mieheni on muutenkin ollut erinomainen isä.
Uskon, että tuon keskosen (nyt 30) avomies on yhtä osallistuva, heillä nimittäin on koira, jonka kanssa kaikki on sujunut hienosti eli mies hoitaa koiraa tunnollisesti, vaikka koira ei edes ole hänen eikä muutenkaan mitenkään helppo (rescue), vaikka onkin periaatteessa kiltti.
Vertaat koiraa ja lasta? Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, enpä olisi uskonut.
Oletko myös sitä mieltä, että turha tutkimus, koska sä tiesit jo ennalta vastauksen?
Ei munkaan ukko koskaan herännyt yöllä. Se että minä heräsin jatku automaattisesti vaan äityislomalta.
Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku.
Täälläkin kaikki jauhaa että niitä eläkkeitten maksajia pitäis tehdä, vaikka kaikki me ollaan tietosia että lapset jotka syntyvät nytten eivät tule mitää omia eläkkeitä koskaan saamaan.
Egoistista ajattelua vanhemmilta sukupolvilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut varhaiskasvatuksesta, se on jokaisen yli 9 kk ikäisen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi nukkua päivällä. Työpaikalla huonommin.
Vaikeaa nukkua päivällä, jos pitää mennä töihin tai hoitaa lasta kotona. Mitkään pikkutorkut tai silppu-unet eivät riitä, vaan pitää saada nukkua kunnolla vähintään 7h niin että joku herättää max. 2 kertaa. Ja niitä hereilläoloaikoja ei lasketa tuohon seitsemään tuntiin.
Työpäivän jälkeen voi tietysti nukkua autossa parkkipaikalla klo 16-23 välisen ajan ja ajaa sitten kotiin valvomaan yö lapsen kanssa. Isä voi hoitaa lasta sen aikaa.
Tai jos on hoitovapaalla, niin voi mennä autoon nukkumaan heti kun mies on lähtenyt töihin. Kyllä klo 8-15 välisenä aikana ehtii nukkua ihan hyvät unet, kunhan joku muu hoitaa lasta sen aikaa.
Mutta ehkä järkevämpää olisi kuitenkin jakaa yöt.
Lapseni alakoulun luokalla on ma-mu-lapsia. Saavat kokeista 5 ja 4. Viedään useita kertoja päivässä ulos luokasta. Olen surullinen.
Mitä töitä he voivat tehdä?
Miksi heitä ei auteta. Toki tuo pilaa muidenkin opiskelua, mutta heidän elämänsä tulee olemaan aikuisena aika hirveää. Yhteiskunta on pettänyt heidät. Jos ei muuten niin yksityisopetusta jokaiselle (jotain on tehtävä). Ei tässä nyt ole mitään järkeä, että käyvät koulussa noin. Ei mitään järkeä. Eivät opi mitään - vaikka systeemi ylikuormittuu.