Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tekisi enää lapsia jos saisin palata ajassa 15v taaksepäin

Vierailija
30.10.2025 |

Vika ei ole lapsissa, vaan tässä ajassa ja maailmassa. Siinä millaiseksi se on mennyt.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te historiattomat idiootit että tämä maailmanaika on jotenkin erikoinen? Muistatteko te millaisiin oloihin te olette syntyneet? Minä olen kylmän sodan lapsi. Vanhempani syntyivät ennen sotia. Heidän isänsä olivat vuosikausia rintamalla.

Eliitti ottaa nyt ylivallan, kahmii kaiken varallisuuden ja korvaa rahvaan roboteilla ja tekoälyllä. Tavallinen ihminen kelpaa jatkossa vain elintenluovuttajaksi eliitille.

??? Uskotko oikeasti tähän? Sitten kannattaa kuulua eliittiin, niin voi käyttää tavallista kansaa seksirobotteina.

Vierailija
62/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mielummin kuolet yksin jossain laitoksessa unohdettuna.

Historiaa lukeneena miehenä tiedän miljoonien nuorten miesten kuolleen silpoutuneena taistelukentillä. Heiltä jäi elämä elämättä. Jos oma osani on kuolla vanhuuttaan jossain laitoksessa niin luksustahan tuo on. Ja siksi toisekseen, jokainen kohtaa kuolemansa yksin, vaikka siinä olisi lauma ihmisiä ympärillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te historiattomat idiootit että tämä maailmanaika on jotenkin erikoinen? Muistatteko te millaisiin oloihin te olette syntyneet? Minä olen kylmän sodan lapsi. Vanhempani syntyivät ennen sotia. Heidän isänsä olivat vuosikausia rintamalla.

Tämä. Olen opiskellut historiaa ja mulla ei juurikaan ole huolta nykyisestä maailmantilasta. Ihmiset on aina olleet sekaisin, on sodittu ja maailmanloppua on pelätty lähivuosille ilmansaasteiden vuoksi jo yli 200 vuotta. Hyvillä mielin tein oman lapsen tänne pari vuotta sitten. 

Ihmisiä irtisanotaan nyt tuhansittain ympäri maailmaa ja korvataan tekoälyllä. Uusia palkkatöitä ei tule. Tässä ei ole mitään toiveikkuutta jäljellä.

Ehkä sinulla ei, mutta itse en usko ihmiskunnan olevan issään umpikujassa. Harvempi on historian havinassa missään palkkatöissä ollut. 

Kerro sitten, sinä suuri oraakkeli ja historian tuntija, miten ihmiset tulevaisuudessa pärjäävät jos he eivät ole palkkatöissä ja pysty elättämään itseään? Ja haluatko kertoa mikä on käsityksesi siitä, miten pärjättiin aiemmin, kun ei oltu palkkatyössä? Toivottavasti et jätä pois yksityiskohtia. 

Vierailija
64/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmänsodan aikaan niin Neukuissa kuin länsimaissakin oli paljon realistisemmat ja järkevämmät johtajat kuin tänä päivänä. Nykyjohtajilla kylmäsota olisi äitynyt ydinsodaksi alta aikayksikön. 

Ja valtiot oli paljon itsenäisempiä silloin kuin nykyään. Käytännössä kaikki länsimaat on yritysten talutusnuorassa nykyisin, ja se jos jokin on huolestuttava asia tavankansalaisille. 

Vierailija
65/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, kuinka paljon toivoa tämän päivän lapsilla on? Heidän omaa ilmaisuaan käyttäen: kaikki arvokas on paskottu.

No ajattelehan niitä lapsia, jotka syntyivät -30-luvulla tai viime sotien aikaan tai sotien jälkeen? 

Isä oli ehkä kaatunut tai vaikeasti invalidisoitunut. Mitä ajattelet, oliko näiden lasten  mieli miten toiveikas?

Kaikki on niin suhteellista, niin kuin sanotaan

Kärsivät sotatraumoista koko ikänsä. 

Vierailija
66/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tulevaisuudennäkymät ovat nyt todella paljon paremmat kuin esim. 100 vuotta sitten. Aloittaja on selvästä elänyt pumpulissa, eikä kohdannut elämässään mitään todellisia vaikeuksia. Toki rakennekynnet ovat joskus voineet katketa.

Vierailija
67/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliitti ottaa nyt ylivallan, kahmii kaiken varallisuuden ja korvaa rahvaan roboteilla ja tekoälyllä. Tavallinen ihminen kelpaa jatkossa vain elintenluovuttajaksi eliitille.

??? Uskotko oikeasti tähän? Sitten kannattaa kuulua eliittiin, niin voi käyttää tavallista kansaa seksirobotteina.

Ei se ole mikään uskominen kun maailman rikkaimmat ihmiset on tuollaista tulevaisuutta visioineet puheissaan kun heiltä on kysytty. Miksi emme tuhoa heitä ja pelasta itseämme on se käsittämätön puoli tässä.

Vierailija
68/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, kuinka paljon toivoa tämän päivän lapsilla on? Heidän omaa ilmaisuaan käyttäen: kaikki arvokas on paskottu.

Voitko olla vähän tarkempi? Mikä ns. arvokas on muka paskottu?

Mistä aloittaisin. Työmarkkinat, ilmakehä, eläkejärjestelmä, pohjavedet, perusturvallisuus, kulttuuriset erityispiirteet, eläin- ja kasvilajiston elinvoimaisuus, vanhempien auktoriteetti, koulumenestys ja -motivaatio, terveydenhuolto, kestävällä pohjalla oleva maatalous...

Siinä jotain alkajaisiksi.

Vierailija
69/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tulevaisuudennäkymät ovat nyt todella paljon paremmat kuin esim. 100 vuotta sitten. Aloittaja on selvästä elänyt pumpulissa, eikä kohdannut elämässään mitään todellisia vaikeuksia. Toki rakennekynnet ovat joskus voineet katketa.

Sitten taas, kuitenkin paljon huonommat kuin 20 vuotta sitten, että niin ne ajat muuttuu. 

Vierailija
70/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnyin 80-luvun puolivälissä. Kyllä se oli erilaista aikaa.

1980-luvun puolivälissä Suomi oli vaurastumisen ja kulutuksen aikakaudessa.

Hyvinvointivaltio oli rakentunut vakaalle pohjalle, ja elintaso nousi nopeasti.

Länsimainen kulutuskulttuuri autot, elektroniikka, muoti, matkailu alkoi olla kaikkien ulottuvilla.

Suomalaiset uskoivat koulutukseen, tasa-arvoon ja sosiaaliturvaan hyvinvointivaltio oli kansallinen ylpeyden aihe.

Tulevaisuus näyttäytyi valoisana.

Vaikka maailmassa oli uhkia, kuten ydinaseet ja ympäristöongelmat, suomalaiset uskoivat kehitykseen

80-luvun elintaso oli kaiken lisäksi suomalaisten omalla työllä ansaittu. Toisin kun nykyisessä järjettömällä velanotolla boostatussa kulutuskulttuurissa.

Vierailija
71/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se toivo on katsoa yhteiskunnan tarjoamien mahdollisuuksien ulkopuolelle ja etsiä itse oman onnensa lähteet. Sitähän se elämä on ollut pitkälti aikojen alusta asti. Sopivassa suhteessa sopeuttaa järjestäytyneitä toimintoja omiin kiinnostuksenkohteisiin.

Pieni lapsi on onnellinen keräillessään kiviä. Ei aikuisen elämä oikeasti ole sen kummallisempaa, jos ei adoptoi tätä psykoosia, että elämän pitäisi olla keskiluokkaista unelmaa. Maailma ei ole redusoitunut miksikään, ainoastaan ihmisten kapeakatseisuus on lisääntynyt.

Köyhyys tappaa ja kutistaa valinnanvaran siihen minimiin, jonka yhteiskunta tarjoaa. Tuo minimi näyttää kutistuvan leikkaus leikkaukselta tämän hallituksen alaisuudessa. On ihan selvää, että köyhyys, eli parjaamasi keskiluokkaisen unelman alainen tila, tekee elämästä vaikeaa ja ajaa epäterveellisiin valintoihin ja mielenterveysongelmiin. Puhun yleisellä tasolla, en sinusta enkä naapurin askeetti-Penasta, joka on päättänyt leikkiä kivillä. Suomen kaltaisessa maassa pitää pystyä ylläpitämään katto pään päällä, saamaan juokseva vesi, sähköt, ruokaa, vaatteita ja laite jolla päästä internettiin, noin niin kuin minimissään. Siinä tilassa on jokseenkin julmaa sanoa, että etsi itse oman onnesi lähde, kun ei ole mistä ottaa. 

Vierailija
72/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen opiskellut historiaa ja mulla ei juurikaan ole huolta nykyisestä maailmantilasta. Ihmiset on aina olleet sekaisin, on sodittu ja maailmanloppua on pelätty lähivuosille ilmansaasteiden vuoksi jo yli 200 vuotta. Hyvillä mielin tein oman lapsen tänne pari vuotta sitten. 

Huumeita ei ole koskaan käytetty yhtä paljon, kuin nyt, eikä niiden saanti ole ollut näin helppoa. Lapset ei ole 200 vuoden ajan seikkailleet internetissä pervojen saalistettavana eikä ihmissuhteita ole etsitty Tinderistä. Työllisyystilanne on kaoottinen ja nuorten on vaikea löytää

Huumeet olivat joskus täysin normaali nautintoaine, joka aikojen myötä muuttui kielletyksi.

Vierailija
73/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis sen eriskummallisen logiikan kannattaja, että kun tulevaisuuden pelot eivät aiemmin ole käyneet toteen, ne eivät voi käydä vastaisuudessakaan?

Maailma muuttuu koko ajan ja kaikki muutos ei ole luonteeltaan syklistä. Osa toimistamme todellakin vie meitä kohti katastr

En sanonut niin. Pahoja asioita on tapahtunut aina ja niistä on aina selvitty. Ydinpommeista, kansanmurhista, orjuudesta, sukupuuttoaalloista. Aina joku selviää. Ei elämän kuulukaan olla mikään paratiisi maan päällä, vaan jokaisen elinaikana tapahtuu kamalia asioita, mutta ne eivät ole maailmanloppu. Jokaisen elämässä on pelkoa, surua ja menetystä eikä kellekään olekaan luvattu mitään muuta. Silti maailma menee eteenpäin. 

Vierailija
74/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan selvä ja tutkittu juttu, että keskiluokka on katoamassa koko maailmassa.

Jää jäljelle vain superrikkaat ja superköyhät. Suuri todennäköisyys on kuulua siihen jälkimmäiseen porukkaan, joka taistee ihan pienimmistäkin murusista.

Vierailija
75/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin tuplamäärän jos saisin ajassa palata.

Elettiin lama, taantumat sun muut. Aina tuolla maailmalla on ollut sotia. Sun muita. Jos sitä maailman kurjuutta korostaa. Niin on enemmän oman mielensä vanki. Kuin pahassa jamassa.

Elin itse traumaattisen lapsuuden ja kyl tääl on helppo elää. Ei tarvi juosta kotoaan pakoon.

Niin kauan, kuin ei ole sotaa omalla maalla. Me ollaan turvassa.

Vierailija
76/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa.

Minä tekisin sen kolmannen lapsen ja neljännen myös jos saisin palata ajassa taaksepäin.

Mikään muu ei kaduta näin 60+ iässä kuin se, että tuli tehtyä vain 2 lasta! Ja nyt asiaa ei voi enää auttaa.

Vierailija
77/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saman illuusion vanki kuin esim. Esko Valtaoja. Elämme nyt kehityksen ja kuluttamisen aallonharjalla, jatkossa on luvassa vain laskua, nopeata laskua. Miksikö? Siksi, että me kulutamme resursseja kiihtyvällä vauhdilla loppuun. Viimeisiä puristetaan maapallon uumenista esiin ja enempää ei ole eikä tule. Ei ainakaan 8 miljardille. Hyvä kun prosentille siitä.

Vierailija
78/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin lapsen ehdottomasti uudestaan.

Sen sijaan en menisi naimisiin, enkä muuttaisi yhteen miehen kanssa.

Vierailija
79/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää valkoiset suomalaiset lapsia! Ei anneta tätä maata mmuuttajille.. Itsellä on 5 lasta. N28

Vierailija
80/105 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en olisi tehnyt minäkään, jos olisin tiennyt maailman menevän näin vituralleen. 

Ilmastonmuutos ei kiinnosta, äärioikeisto hallituksessa, rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. 

Tehty mikä tehty. Pahinta katsoa kun teini kipuilee näiden edellä mainittujen asioiden kanssa. 

Missä pahvilaatikossa sinäkin olet elänyt? 

Haha! Pitää varmaan sanoa tolle teinille, että lopettaa huolehtimisen, kun nimetön netissä sanoi niin. 

Et taida yhtään ymmärtää, että aika kivasti on paskottu noiden teinien elämä. Pitäisi tietää mitä opiskella, jotta olisi töitä. Samalla kukaan ei tiedä miten tulevaisuuden työelämässä käy. Työntekijöille ei ainakaan kovin hyvin. Ja se valinta pitää mennä kerralla nappiin, toisia mahdollisuuksia ei ole. 

Eikä kovin luontoa rakastavalle teinille voi oikein miten muutenkaan selittää miksi luonto on paskottu, kuin että ei juuri ketään kiinnosta. 

Ja kyllä nuorilla on vielä oikeudenmukaisuuden ymmärrystä, yritä siinä selittää miksi hallitus paskoo kaiken ja vielä täysin epäoikeudenmukaisesti. 

Parasta vielä, teinien sukupolvi ei tämän velkavuoren alta pääse koskaan. Kiitos Orpo ja Purra velalla mahdollistetuista veroaleista rikkaille ja yrityksille!

Omaani neuvon muuttamaan pois heti kun pystyy. Ehkä jossain muualla voi vielä elää ihmisarvoista elämää.