En tekisi enää lapsia jos saisin palata ajassa 15v taaksepäin
Vika ei ole lapsissa, vaan tässä ajassa ja maailmassa. Siinä millaiseksi se on mennyt.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin, silloin lapset olivat se, mitä elämässä eniten halusin. Välillä tietysti mietin, kumpi on muuttunut enemmän, maailma vai minä itse. Kuinka vain, itse en tähän aikaan haluaisi syntyä.
Ap
Lapsia tehdään silkasta itsekkyydestä tyydyttämään omia narsistisia tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, kuinka paljon toivoa tämän päivän lapsilla on? Heidän omaa ilmaisuaan käyttäen: kaikki arvokas on paskottu.
No ajattelehan niitä lapsia, jotka syntyivät -30-luvulla tai viime sotien aikaan tai sotien jälkeen?
Isä oli ehkä kaatunut tai vaikeasti invalidisoitunut. Mitä ajattelet, oliko näiden lasten mieli miten toiveikas?
Kaikki on niin suhteellista, niin kuin sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te historiattomat idiootit että tämä maailmanaika on jotenkin erikoinen? Muistatteko te millaisiin oloihin te olette syntyneet? Minä olen kylmän sodan lapsi. Vanhempani syntyivät ennen sotia. Heidän isänsä olivat vuosikausia rintamalla.
Miksi nimittelet? Sota on kamalaa, mutta se on vain vaihe historiassa, ohimenevä sellainen. Ja sodan jälkeen toivo voi aina viritä uudelleen.
Maailmassa, joka on pohjavesistä taivaankanteen saastunut ja jonka resurssit on kulutettu loppuun, tilanne on aivan erilainen. Ei ole jälleenrakennusta, uutta nousua ja toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt 35v ja en tiedä tekiskö vai ei. No ei tietysti ehkä mahdollistakaan enää.
On mahdollita 50v ja vielä myöhemmin. Toki olen tötterömies että 70 ei ongelma minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te historiattomat idiootit että tämä maailmanaika on jotenkin erikoinen? Muistatteko te millaisiin oloihin te olette syntyneet? Minä olen kylmän sodan lapsi. Vanhempani syntyivät ennen sotia. Heidän isänsä olivat vuosikausia rintamalla.
Eliitti ottaa nyt ylivallan, kahmii kaiken varallisuuden ja korvaa rahvaan roboteilla ja tekoälyllä. Tavallinen ihminen kelpaa jatkossa vain elintenluovuttajaksi eliitille.
Onko ihmisten aivoista poistettu kokonaan historian oppiminen?
Niinpä, kaikki on nykyhallituksen myötä niin epävarmaa eikä mihinkään voi luottaa. Monet asiat huolestuttaa kuten, mitä tapahtuu vaikka työelämälle? Tai mitä tapahtuu tulevaisuudessa vaikka lääkekorvauksille tai pitkäaikaissairauksien seurannalle? Ovatko edes keskituloisen saavutettavissa tai varsinkaan köyhempien.
Vika ei ole lapsissa, vaan tässä ajassa ja maailmassa. Siinä millaiseksi se on mennyt.
kätevää aina ulkoistaa kaikki vastuu muille.
Mieluummin kadun sitä, etten hankkinut lapsia kuin kadun sitä, että hankin lapsia.
Ensimmäisessä vain minä olen "uhri" omasta valinnasta johtuen, mutta jälkimmäisessä uhrina on lapsi, joka ei ole pyytänyt syntyä katuvalle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliitti ottaa nyt ylivallan, kahmii kaiken varallisuuden ja korvaa rahvaan roboteilla ja tekoälyllä. Tavallinen ihminen kelpaa jatkossa vain elintenluovuttajaksi eliitille.
Onko ihmisten aivoista poistettu kokonaan historian oppiminen?
Missä kohtaa historiaa rahvas on korvattu tekoälyllä ja roboteilla? Vasta nyt meillä on sellainen teknologia, joka sen mahdollistaa.
Voi enemmän tekisin. Ei vain ollut silloin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt 35v ja en tiedä tekiskö vai ei. No ei tietysti ehkä mahdollistakaan enää.
Tekeminen ja katuminen voi silti olla parempi kuin tekemättä jättäminen ja katuminen. Niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin.
Ap
Enemmän kaduttaisi se, että hankkisin lapsia ja katuisin sitä.
Vierailija kirjoitti:
En ulkoista. Olen länsimaisen kulutus- ja hyvinvointiyhteuskunnan jäsenenä ehdottomasti tehnyt oman osani. Joskin olen parhaani mukaan pyrkinyt kohtuullisuuteen.
Ap
No en olisi tehnyt minäkään, jos olisin tiennyt maailman menevän näin vituralleen. 
Ilmastonmuutos ei kiinnosta, äärioikeisto hallituksessa, rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. 
Tehty mikä tehty. Pahinta katsoa kun teini kipuilee näiden edellä mainittujen asioiden kanssa. 
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 80-luvun puolivälissä. Kyllä se oli erilaista aikaa.
1980-luvun puolivälissä Suomi oli vaurastumisen ja kulutuksen aikakaudessa.
Hyvinvointivaltio oli rakentunut vakaalle pohjalle, ja elintaso nousi nopeasti.
Länsimainen kulutuskulttuuri  autot, elektroniikka, muoti, matkailu  alkoi olla kaikkien ulottuvilla.
Suomalaiset uskoivat koulutukseen, tasa-arvoon ja sosiaaliturvaan hyvinvointivaltio oli kansallinen ylpeyden aihe.
Tulevaisuus näyttäytyi valoisana.
Vaikka maailmassa oli uhkia, kuten ydinaseet ja ympäristöongelmat, suomalaiset uskoivat kehitykseen, teknologiaan ja sivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen opiskellut historiaa ja mulla ei juurikaan ole huolta nykyisestä maailmantilasta. Ihmiset on aina olleet sekaisin, on sodittu ja maailmanloppua on pelätty lähivuosille ilmansaasteiden vuoksi jo yli 200 vuotta. Hyvillä mielin tein oman lapsen tänne pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ulkoista. Olen länsimaisen kulutus- ja hyvinvointiyhteuskunnan jäsenenä ehdottomasti tehnyt oman osani. Joskin olen parhaani mukaan pyrkinyt kohtuullisuuteen.
Ap
Palataan asiaan kymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen opiskellut historiaa ja mulla ei juurikaan ole huolta nykyisestä maailmantilasta. Ihmiset on aina olleet sekaisin, on sodittu ja maailmanloppua on pelätty lähivuosille ilmansaasteiden vuoksi jo yli 200 vuotta. Hyvillä mielin tein oman lapsen tänne pari vuotta sitten.
Ihmisiä irtisanotaan nyt tuhansittain ympäri maailmaa ja korvataan tekoälyllä. Uusia palkkatöitä ei tule. Tässä ei ole mitään toiveikkuutta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 80-luvun puolivälissä. Kyllä se oli erilaista aikaa.
1980-luvun puolivälissä Suomi oli vaurastumisen ja kulutuksen aikakaudessa.
Hyvinvointivaltio oli rakentunut vakaalle pohjalle, ja elintaso nousi nopeasti.
Länsimainen kulutuskulttuuri autot, elektroniikka, muoti, matkailu alkoi olla kaikkien ulottuvilla.Suomalaiset uskoivat koulutukseen, tasa-arvoon ja sosiaaliturvaan hyvinvointivaltio oli kansallinen ylpeyden aihe.
Tulevaisuus näyttäytyi valoisana.
Vaikka maailmassa oli uhkia, kuten ydinaseet ja ympäristöongelmat, suomalaiset uskoivat kehitykseen
T. tekoäly
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, kuinka paljon toivoa tämän päivän lapsilla on? Heidän omaa ilmaisuaan käyttäen: kaikki arvokas on paskottu.
Suomi ja suomalaiset ovat taantuneet jo pitkään. Täällä ei ole mikään toiminut optimaalisesti pariin vuosikymmeneen.
Olen eri mieltä. Moni asia toimii ja meillä on paljon valinnan varaa.
Maailma on pienentynyt ja lastemme on mahdollista työskennellä monessa maailman kolkassa.
Tällainen maailmanlopun maalailu vain on nyt muotia.
Meidän nuorillamme on kuitenkin varaa nirsoilla esim ruokansa suhteen, käydään ostamassa pikaruokaa mieluummin kuin kouluruokaa.
Ei näyttäisi ainakaan tuossa suhteessa, että he olisivat suuresti huolissaan esim maapallon tilasta.
Minä tekisin kolmannen ja ehkä neljännenkin.