Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"

Vierailija
29.10.2025 |

Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti

Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.

Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.

Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.

Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011588503.html

Kommentit (509)

Vierailija
121/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene verotukseen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Niin paska, että naurattaa ääneen. 

Niin vanha ettei kukaan enää jaksa nauraa. Niin vanha, että Jenni Haukio haluaisi tehdä sen kanssa lapsen.

He. He.

Todella vanhat ja kuluneet vitsit ovat hienoja jos ne osaa sanoa juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Se vaatii hyvää tilannetajua, ajoitusta ja huumorintajua.

Harva osaa. Yleensä parempi jättää sanomatta, ettei itseä nolota jälkikäteen.

Kuten kirjoitin. Jos osaa.

Vierailija
122/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni katsoo mieluummin tisseihin kuin silmiin."

"Eräs työpaikan vakioasiakkaista kouraisi rinnasta."

"Moni innostuu sellaisista niin sanotuista pikkutyttöjen kampauksista liikaa."

"Ukkini ikäinen ihminen kysyi minua treffeille."

"On kysytty ihan suoraan voisiko minusta saada vaimon."

"He yrittävät saada kontaktia kanssani jatkuvasti. Ihan kuin näyteikkunassa olisi."

"En voi toivottaa heille hyvää päivän jatkoa, koska se voidaan tulkita vihjailuksi."

"Mielikuva miehistä on kuitenkin muuttunut pysyvällä tavalla. Sellainen tietty varovaisuus on tullut jäädäkseen. Ja kyynisyys."

Tuliko Hannalle yllätyksenä, että mies etsii naista ja nainen miestä🙄🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"He yrittävät saada kontaktia kanssani jatkuvasti. Ihan kuin näyteikkunassa olisi."

"En voi toivottaa heille hyvää päivän jatkoa, koska se voidaan tulkita vihjailuksi."

"Mielikuva miehistä on kuitenkin muuttunut pysyvällä tavalla. Sellainen tietty varovaisuus on tullut jäädäkseen. Ja kyynisyys."

Työpaikalla ei etsitä seuraa vaan tehdään töitä.

Vierailija
124/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla ei etsitä seuraa vaan tehdään töitä.

Ei ne asiakkaat ole siellä töissä!

Vierailija
125/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä nyt mieleni pahoitin, pitää myös muistaa järkyttyä!

No ei ole kyse sinun mielenpahoituksesta, vaan näiden kassahenkilöiden ym. työtänsä tekevien. Siis työkseen kuuntelevat härskejä juttuja, vaikka ei pitäisi kuulua työnkuvaan.  

Vierailija
126/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä setämiesten häirintä julkisilla paikalla on suuri ongelma ja laki on enemmän kuin tervetullut. 

Lähes puolet peruskouluikäisistä tytöistä on kokenut seksiaalista häirintää ja ulkonäköön liittyvää arvostelua  viikottain julkisissa paikoissa, kuten kaupoissa, bussissa, kirjastossa, koulussa jne. Jopa 8v tytöt. Heidän uökonäköä arvostellaan, painoa, pukeutumista jne. 

https://www.ku.fi/artikkeli/4941474-lahes-puolet-tytoista-kokee-seksuaa…

Vierailija
127/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielensä pahoittaja Hanna 

No jos ei tuosta pahoista mieltään niin mistä sitten.

Onhan tuo todella ällöä.

Kuka haluaa nähdä jonkun random ukon kusisen kullin. Ykä🤢🤮🤮

Vierailija
128/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan klassikkovitsi. asiakas oli liian rohkea. Popedalla taitaa olla siitä biisi

Vierailija
129/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hirveää. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin ja järkytyin syvästi. Missä on ihmisten huumorintaju? Ymmärrän jos jokainen pervopetteri vihjailee joka päivä ja jatkuvasti, mutta satunnaiset tilanteeseen sopivat vitsit EI voi järkyttää noin paljon.

Kyllähän parikymppiset ovat jo tottuneet kaikkeen setämiesten lähentely yrityksiin ja "läppiin" ja häirintöihin. Luulenpa, että järkyttynyt on toimittajan raflaava lisä. 

Miten ihmisten medialukutaito on yhä noin kadoksissa, vaikka parikytä vuotta sitä on jo harjoteltu.

Setämiesten härskit läpät ovat siis ok, koska kaikki niihin lopulta tottuu? Nää tettiläiset myös? Koska kyllä setämiesten nyt pitää vaan antaa olla törkyturpia. Ja tyttöjen pitää vaan tottua.  

Peräänkuulutat medialukutaitoa, ja päätät itse, mitä toimittaja on keksinyt. Sitäkö se medialukutaito tarkoittaa, et lukija vaan päättää, miten asiat ovat?

Vierailija
130/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas sentään että on huumorintajutonta kassahenkilökuntaa. No joo, tota vitsiä on viljelty jo eurojen alkuajasta asti, mutta ei toi mitään ahdistelua ole. Nykyään pitää loukkaantua joka asiasta. Sitähän tää on. Ja jos ei setien jutut jaksa naurattaa niin ei muuta kuin kipakka vattuilu takaisin. 

Onneks en itse oo noin niuho. Oon työpaikkani ainut nainen ja en loukkaannu siitä kun joku äijistä läpsäisee mua peffalle tai kehuu kauniiksi tai kertoo panojuttuja. Ei tarvii elämää niin vakavasti ottaa! 

Saako asiakkaat ja työkaverit kouria sinun teinityttöäsi?

Vierailija
131/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikesta kannata pahoittaa mieltään, tuohan on ihan hauska heitto :D

Ja se hauskuus on siinä, et...?

Vierailija
132/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hirveää. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin ja järkytyin syvästi. Missä on ihmisten huumorintaju? Ymmärrän jos jokainen pervopetteri vihjailee joka päivä ja jatkuvasti, mutta satunnaiset tilanteeseen sopivat vitsit EI voi järkyttää noin paljon.

Kyllähän parikymppiset ovat jo tottuneet kaikkeen setämiesten lähentely yrityksiin ja "läppiin" ja häirintöihin. Luulenpa, että järkyttynyt on toimittajan raflaava lisä. 

Miten ihmisten medialukutaito on yhä noin kadoksissa, vaikka parikytä vuotta sitä on jo harjoteltu.

Setämiesten härskit läpät ovat siis ok, koska kaikki niihin lopulta tottuu? Nää tettiläiset myös? Koska kyllä setämiesten nyt pitää vaan antaa olla törkyturpia. Ja tyttöjen pitää vaan

No niin kauan kun sä elät maailmassa muiden ihmisten kanssa, niin et sä voi vaikuttaa muiden tekoihin, vaan ainoastaan omaan suhtautumiseen niihin.

Vierailija
133/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanna luulee edelleen, että on tullut maailmaan haikaran kuljettamana🤣🤣

Vierailija
134/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei tuosta pahoista mieltään niin mistä sitten.

Onhan tuo todella ällöä.

Kuka haluaa nähdä jonkun random ukon kusisen kullin. Ykä🤢🤮🤮

Tarinasta ei selviä satavarmasti, mitä mies tarkoitti. Jos tarkoitti vehjettään, käyttäytymisensä oli yksiselitteisen törkeää. Jos tarkoitti 20 sentin kolikkoa taskussaan, sanamuodon valinta oli huono vitsi mutta jäi vielä harmaalle alueelle. 

Vierailija
135/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas sentään että on huumorintajutonta kassahenkilökuntaa. No joo, tota vitsiä on viljelty jo eurojen alkuajasta asti, mutta ei toi mitään ahdistelua ole. Nykyään pitää loukkaantua joka asiasta. Sitähän tää on. Ja jos ei setien jutut jaksa naurattaa niin ei muuta kuin kipakka vattuilu takaisin. 

Onneks en itse oo noin niuho. Oon työpaikkani ainut nainen ja en loukkaannu siitä kun joku äijistä läpsäisee mua peffalle tai kehuu kauniiksi tai kertoo panojuttuja. Ei tarvii elämää niin vakavasti ottaa! 

Saat olla pick me - nainen niin halutessas. Et voi vaatia sitä muilta. Yhdenkään tytön/naisen tai pojan/miehen ei kuulu sietää tuollaista yhdessäkään työpaikassa. Kaiken kaikkiaan todella huonoa käytöstä jokaiselta, vaikka sinä kuin tykkäisit. 

Vierailija
136/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kassatyöntekijä sylkäistä ahdistelevien miesten päälle? Sehän on vaan hyvä läppä.

Vierailija
137/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelu on asiakaspalvelutyössä arkipäivää myös miehille, jos vähääkään on ulkonäköä suotu. Itse olin aikanaan nuorena ja salskeana poikana opintojen ohessa myyjänä eräässä tavaratalossa, en ollut kassalla vaan mm. mittasin ja leikkasin erilaisia tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaan. Useampi nainen läppäsi perseelle, yksi puristi jopa etupuolelta, vihjaili milloin mitäkin, ja pari vanhempaa ilmeisesti lähistöllä asuvaa juoppoa akkaa alkoivat pahimmillaan häiriköimään ihan päivittäin. Olin kuulemma niin söpö kun punastuin niiden pervoiluista. Punastuin kyllä, mutta ahdistuksesta ja orastavasta paniikkikohtauksesta, en heidän "houkutuksistaan".

Jouduin kokemaan ahdistelua myös työkavereiden puolelta, vanhemmat naiset kunnostautuivat siinäkin. Ilmeisesti työvaatteet olivat minullakin liian tiukat (viitaten IS:n juttuun), tai jotain. Mutta siis kaiken jatkuvan miesten demonisoinnin lomaan halusin tuoda tällaisenkin näkökulman keskusteluun. Ahdistelevat naiset ovat varmasti harvinaisempia, mutta niitäkin on.

Vierailija
138/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ne asiakkaat siellä töissä ole"

Se kassa on.

Ne asiakkaat saa kyllä etsiä toisistaan seuraa.

Vierailija
139/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia törkeyksiä ei tarvitse kuunnella millään työpaikalla. Ei asiakkaan tai työkaverin suusta. 

Olis pyytänyt näyttämään, tuskin olis mitää katkarapua kummempaa housuissa ollut

Vierailija
140/509 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako asiakkaat ja työkaverit kouria sinun teinityttöäsi?

Väittikö kommentoimasi kirjoittaja antaneensa luvan koskea ketään muuta kuin itseään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä