Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"
Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti
Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.
Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.
Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.
Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.
Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Saako kassatyöntekijä sylkäistä ahdistelevien miesten päälle? Sehän on vaan hyvä läppä.
Kunniasääntönä kyllä on, että sanallisiin vastataan sanallisesti ja vasta fyysisiin saa käydä fyysisesti.
Jotkut ukot on outoja, kun ne kuvittelee, että heillä on oikeus sanoa toiselle ihmiselle ihan mitä vaan. Siis mitä vaan törkeyksiä ja toisen, yleensä naisen pitää ne hyväksyä, koska ei voi muutakaan, kun on vaikka siinä kassalla.
Alappa siinä sitten sanomaan asiakkaalle rumasti takaisin, vaikka aihetta ois.
Puhukaa ukot niitä toisillenne, tehän niistä tykkäätte.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä setämiesten häirintä julkisilla paikalla on suuri ongelma ja laki on enemmän kuin tervetullut.
Lähes puolet peruskouluikäisistä tytöistä on kokenut seksiaalista häirintää ja ulkonäköön liittyvää arvostelua viikottain julkisissa paikoissa, kuten kaupoissa, bussissa, kirjastossa, koulussa jne. Jopa 8v tytöt. Heidän uökonäköä arvostellaan, painoa, pukeutumista jne.
https://www.ku.fi/artikkeli/4941474-lahes-puolet-tytoista-kokee-seksuaa…
"Vielä ei oikein muisteta, että esimerkiksi sukuelimestä kuvan lähettäminen on nykyään rikos, yhdistyksen puheenjohtaja Erja Saarela sanoo."
Tämä on jotenkin outoa, et pitäis muista tämän olevan rikos! Et mikään muu ei herätä hälytyskelloja, et miks tuollaista ei pitäis tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas sentään että on huumorintajutonta kassahenkilökuntaa. No joo, tota vitsiä on viljelty jo eurojen alkuajasta asti, mutta ei toi mitään ahdistelua ole. Nykyään pitää loukkaantua joka asiasta. Sitähän tää on. Ja jos ei setien jutut jaksa naurattaa niin ei muuta kuin kipakka vattuilu takaisin.
Onneks en itse oo noin niuho. Oon työpaikkani ainut nainen ja en loukkaannu siitä kun joku äijistä läpsäisee mua peffalle tai kehuu kauniiksi tai kertoo panojuttuja. Ei tarvii elämää niin vakavasti ottaa!
Saako asiakkaat ja työkaverit kouria sinun teinityttöäsi?
Väittikö kommentoimasi kirjoittaja antaneensa luvan koskea ketään muuta kuin itseään?
Miten se tuon tyttären kanssa olisi eri asia? Äitihän sanoo, että älä ole niuho ja anna niiden kouria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kassatyöntekijä sylkäistä ahdistelevien miesten päälle? Sehän on vaan hyvä läppä.
Kunniasääntönä kyllä on, että sanallisiin vastataan sanallisesti ja vasta fyysisiin saa käydä fyysisesti.
Eihän sylkeminen ole fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sylkemisestä voi myös tulla jotain tauteja, se olisi aika mulkkumainen teko😬😬
Minulta kysyttiin tänään 50 senttistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikesta kannata pahoittaa mieltään, tuohan on ihan hauska heitto :D
Ja se hauskuus
samalla lailla takaisin, niin katsotaan kuka punastuu. Meilllä asiakaspalvelussa homotellaan/huoritellaan, uhkaillaan, että otetaan yhteyttä kaupunginjohtajaan ! Nämä nimittelijät ova eläkkeellä olevia hyvinpuettuja miehiä. Miehenä sanon takasin tyyliin olet liian vanha mulle, voin antaa kj puhelinnron . Nämä nimittelijät ovat kuitenkin hyvin pieni osa asiakkaista. Ymmärrän että kaikilla ei ole rohkeutta sanoa takaisin. Sitten vain yhteys esimieheen. Mitään nimittelyä ei tarvitse sietää. Edellenkään en häivy tiskin takaa v-ttuun
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikesta kannata pahoittaa mieltään, tuohan on ihan hauska heitto :D
Nuo hauskat heitot ei naurata ketään muuta kuin heittäjää itseään. 1) Ne ovat mauttomia. 2) Ne ovat epäasiallisia. 3) Ne on kuultu jo kymmeniä jos ei satoja kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään enää sanota saparot? Vaan "kaksi ponnaria".
Saat sanoa niitä ihan miksi haluat. Järkytyitkö, kun ihan itse saat päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas sentään että on huumorintajutonta kassahenkilökuntaa. No joo, tota vitsiä on viljelty jo eurojen alkuajasta asti, mutta ei toi mitään ahdistelua ole. Nykyään pitää loukkaantua joka asiasta. Sitähän tää on. Ja jos ei setien jutut jaksa naurattaa niin ei muuta kuin kipakka vattuilu takaisin.
Onneks en itse oo noin niuho. Oon työpaikkani ainut nainen ja en loukkaannu siitä kun joku äijistä läpsäisee mua peffalle tai kehuu kauniiksi tai kertoo panojuttuja. Ei tarvii elämää niin vakavasti ottaa!
Saat olla pick me - nainen niin halutessas. Et voi vaatia sitä muilta. Yhdenkään tytön/naisen tai pojan/miehen ei kuulu sietää tuollaista yhdessäkään työpaikassa. Kaiken kaikkiaan todella huonoa käytöstä jokaiselta, vaikka sinä kuin tykkäisit.
Juu en kuuntele sellaisia miehiä, jotka puhuvat sukupuolielämästään jossain porukassa, mutta kierrän kaukaa naisetkin, jotka käyttävät sanaa panisin tai panettaa tms. Yök, vastenmielisiä ihmiset, jotka puhuvat sukupuolielämästään joka käänteessä tai entisistä puolisostaan pahasti. Hyi! En halua, että samassa seurueessa aletaan kertomaan jonkun edellisen kumppanin taidoista tai tavaran koosta tms. Vaikka olisi muuten antanut hurmaavan kuvan itsestään niin ajatukset kääntyy välittömästi pakkasen puolelle tollaisten puheitten kohdalla ja mielestäni ko. Ihminen osoittaa tyhmyytensä noilla jutuilla. Jotkut pikkuvitsit tuhmat ei ny maailmaa hetkauta kunhan eivät osoita ketään sormella vaan ovat vaan vitsejä et silleen.
Vierailija kirjoitti:
Työkavereidesi seuraava naiskollega varmasti kiittää lämpimästi seksuaalisen häirinnän normalisoimisesta.
Muistan nuo ajat. 20 vuotta sitten olin töissä Ärrällä,hoikka nuori nainen ja kyllä joutui kuulemaan vanhemmilla miehiltä kaikenlaista.
Sitten ne ilmeiden valahtamiset kun en kikattanutkaan innoissani ,vaan tuijotin tonnin seteli-ilmeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!
Kyllä ne kysyy, jos loppusumma on vaikka 10.20 ja tarjoat kaksikymppistä niin silloin ne voi kysyä onko sitä kahtakymmentä senttiä.
Ja sehän tässä on pointtina, että onko juuri noilla sanoilla kysytty, ei se miten usein kassat saavat jotain irstaita heittoja kuulla.
Ei kysy. Eri asia, jos asiakas itse ehdottaa, ettei joutuisi ottamaan paljon kolikoita.
Kyllä kysyy
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaupassa kymmeniä vuosia, eikä kertaakaan ole kassa pyytänyt minulta vaihtorahaa.
Tämä tarinahan ja Henna ovat täysin keksittyjä että päästään jälleen wokettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielensä pahoittaja Hanna
Tuollaisia törkeyksiä ei tarvitse kuunnella millään työpaikalla. Ei asiakkaan tai työkaverin suusta.
Olis pyytänyt näyttämään, tuskin olis mitää katkarapua kummempaa housuissa ollut
Sitten asiakas olisi ottanut yhteyttä iltapäivälehtiin ja esittänyt loukkaantunutta, miten kassatyöntekijä ahdisteli häntä seksuaalisesti julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sylkemisestä voi myös tulla jotain tauteja, se olisi aika mulkkumainen teko😬😬
Sopii oikein hyvin mulkulle asiakkaalle vastaukseksi.
Tässäkin on se jos tuon olisi sanonut 26 vuotias urheilullinen mies Hanna olisi ollut ihan innoissaan, mutta koska kyseessä oli varmasti joku vanha äijä niin se oli kauheaa ahdistelua.
Jos ei kestä tyhmiä vitsejä niin ehkä kannattaa valita joku muu ammatti kuin tuollainen asiakaspalvelu.
Tuo loputon valitus vaan jatkuu kun kansan opettaminen 100% järkeväksi on yhtä mahdoton tavoite kuin opettaa venäjä sotimisen sijaan rakastamaan tai media olemaan nykypäivänä rehellinen.
Huumori on kielletty. Kohta soditaan.